paard doet uit zich zelf zijgangen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

paard doet uit zich zelf zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 21:51

we zijn nu bezig met het inrijden van mijn 3jarige kwpnr. Het is een paard met veel temperament en het heeft lang geduurt voordat we erop konden zitten. Stilstaan kan ze wel, maar als je opstijgt is ze helemaal gespannen en als je in het begin voorwaarts wilt gaat ze eigenwijs doen en rondjes lopen en de spin doen...de tandarts is pas geweest en verder mankeert ze ook niks. Ze wil graag hard draven en galopperen t is een paard dat graag werkt. Ze doet tijdens de draf en de stap vaak zijgangen (wijken, schouderbinnewaarts) maar dat doet ze uit zichzelf dus dat is eigenlijk niet de bedoeling. als ze eenmaal ontspannen loopt gaat ze af en toe wel aan de teugel.

hoe kun je een paard het wijken en schouderwaarts goed aan leren? zodat ze dat dus niet meer uitzichzelf doet...? ik weet dat daar nu nog niet aangewerkt moet worden ze moet eerst wat rustiger worden en wat meer ontspannen lopen...maar ik vraag me gewoon af waarom ze dit doet en hoe je het af kunt leren.

RJS

Re: paard doet uit zich zelf zijgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:01

Als een jong paard, dat je net hebt beleerd, uit zichzelf zijgangen aanpakt, dan kan hij zn balans nog niet vinden. Dat is ook niet zo vreemd, want het is natuurlijk een hele verandering voor hem als je in eens een aantal kilo's meer mee moet nemen, wat ook nog beweegd en wil sturen Haha!

Zorg daarom dat je hem zo goed mogelijk opsluit en leert om recht te lopen, waarschijnlijk is ie lenig genoeg. Dus veel op de binnenhoefslag rijden en heel bewust handen bij elkaar, opsluiten met je benen en proberen hem zo recht mogelijk te houden. Dat is het begin. Als ie eenmaal door heeft dat het veel makkelijker is om gewoon rechtuit te lopen (als ie dus zn balans heeft gevonden) zal het je nog weer genoeg moeite kosten om het weer aan te leren Knipoog Maar als je zover bent moet je met je instructeur of instructrice aan de slag. Maar trek híer eerst maar een tijdje voor uit... succes!!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 22:13

Rensjuh schreef:
Als een jong paard, dat je net hebt beleerd, uit zichzelf zijgangen aanpakt, dan kan hij zn balans nog niet vinden.

Zorg daarom dat je hem zo goed mogelijk opsluit en leert om recht te lopen, waarschijnlijk is ie lenig genoeg. Dus veel op de binnenhoefslag rijden en heel bewust handen bij elkaar, opsluiten met je benen en proberen hem zo recht mogelijk te houden.

In galop heeft ze dit niet, de doet het in draf ook niet altijd...soms loopt ze op lange stukken wel goed, meestal doet ze t in de bochten. Als ik er op ga rijden zal ik t is proberen om d'r op te sluiten, ze doet dit ook meestal als je op de volte rijd dus ik ga wel zoveel mogelijk op de hoefslag rijden. Ze is nu ongeveer 1maand onder t zadel. in September zijn we begonnen met longeren en zadelmak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:23

Je zegt vooral in bochten

ga je dan zelf bijv net wat meer naar binnen zitten?
Zodat ze wijkt door jou gewichts"hulp" ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 09:41

Ik zou me er niet te druk over maken. Zorg dat je zelf in balans zit, dat is het belangrijkste. Inderdaad zoals RK zegt als jij je gewicht van je bovenlijf naar binnen gooit tijdens een wending, kan een jong paard die zelf nog geen balans heeft niks anders doen dan jou volgen.......

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:31

begin alsjeblieft nog niet met het aanleren van de zijgangen
zoals je al zegt doet ie het nu ongewenst, dus waarom zou je hem nog schever maken door de oefeningen te gaan aanleren?!

leer m eerst rechtuit lopen door veel recht te richten en veel binnenhoefslag te rijden. zodra ie scheef gaat lopen, controleer dan of je zelf recht zit en probeer met been en gewicht het paard weer recht te richten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:28

crossmonster schreef:
begin alsjeblieft nog niet met het aanleren van de zijgangen
zoals je al zegt doet ie het nu ongewenst, dus waarom zou je hem nog schever maken door de oefeningen te gaan aanleren?!

leer m eerst rechtuit lopen door veel recht te richten en veel binnenhoefslag te rijden. zodra ie scheef gaat lopen, controleer dan of je zelf recht zit en probeer met been en gewicht het paard weer recht te richten

ik wil t haar niet aanleren maar af leren dat ze dus recht leert lopen Lachen deze week ga ik er op rijden dus ik zal t wel proberen. Ze word nu vaak gereden door iemand anders die ervaring heeft met paarden africhten en toen is t me opgevallen dat ze dus zijgangen doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:00

Het is logish dat ze het niet in galop en niet altijd in draf doet. Hoe harder een paard gaat, hoe makkelijker hij recht blijft. Ga zelf eens op een fiets heel erg langzaam, dan ga je ook alle kanten op, maar als je hard gaat, ga je als een speer.
Je paard moet inderdaad balans vinden en rechte lijnen stappen is het aller moeilijkste. Daar aan kun je ook goed zien hoever een paard is. Je ziet de stap ook nog in de hoogste dressuur omdat het zo vreselijk moeilijk is! Je moet je eerst bezig houden met het rechtrichten van je paard (schouders recht voor de achterhand zetten, de benen laten "sporen", zijn balans laten vinden in alle gangen en dan eens zijgangen proberen. Maar zeker niet een "fout" (zijgang uit eigen beweging) aanmoedigen, want hoe krijg je dat paard dan ooit rechtuit als je dat wilt?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:40

idd wat al is gezegt begrenzen.. dit doe je door de tegenover gestelde hulp te geven.. wilt die naar buiten wijken dan hou jij je buitenbeen erbij en ga je op je binnenzitbeen zitten.. Wat je ook kan doen is als die in de volte heel erg over zn schouder naar buiten valt is gewoon een keertje de andere kant oprijden zodat die zn gewicht om moet gooien.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:09

elmiran schreef:
we zijn nu bezig met het inrijden van mijn 3jarige kwpnr. Het is een paard met veel temperament en het heeft lang geduurt voordat we erop konden zitten. Stilstaan kan ze wel, maar als je opstijgt is ze helemaal gespannen en als je in het begin voorwaarts wilt gaat ze eigenwijs doen en rondjes lopen en de spin doen...de tandarts is pas geweest en verder mankeert ze ook niks. Ze wil graag hard draven en galopperen t is een paard dat graag werkt. Ze doet tijdens de draf en de stap vaak zijgangen (wijken, schouderbinnewaarts) maar dat doet ze uit zichzelf dus dat is eigenlijk niet de bedoeling. als ze eenmaal ontspannen loopt gaat ze af en toe wel aan de teugel.

hoe kun je een paard het wijken en schouderwaarts goed aan leren? zodat ze dat dus niet meer uitzichzelf doet...? ik weet dat daar nu nog niet aangewerkt moet worden ze moet eerst wat rustiger worden en wat meer ontspannen lopen...maar ik vraag me gewoon af waarom ze dit doet en hoe je het af kunt leren.

Het is voornamelijk de bedoeling dat je je paard eerst in balans leert lopen. Steeds harder is een teken van krachtgebrek of het negeren/ niet kennen van de hulpen.
Zorg dat je eerst controle over je paard krijgt.
En een scheve ruiter is een scheef paard, zorg dus dat jezelf netjes recht en correct zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:00

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om naar buiten tegaan maar lange rechte boswegen geven een perfecte "begrenzing/aanleuning" waardoor het paard veel makkelijker recht blijft lopen, je hoeft dan ook niet steeds bochten te rijden en kunt zoveel beter werken aan de balans van jullie allebei.

versace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:08

Wat je zou kunnen doen is zeker op de binnen hoefslag rijden en je paard op ze eigen benen laten lopen dus niet te veel opsluiten anders leert hij nooit echt op zijn eigen benen lopen en houd hem goed naar voren zodat hij niet kan zoeken om zijn kont naar binnen of buiten te zwaaien dus in een zijgang gaat lopen.

Ik heb zelf ook mij paard ingereden en dit hielp wel.