Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maar als je zover bent moet je met je instructeur of instructrice aan de slag. Maar trek híer eerst maar een tijdje voor uit... succes!!! Rensjuh schreef:Als een jong paard, dat je net hebt beleerd, uit zichzelf zijgangen aanpakt, dan kan hij zn balans nog niet vinden.
Zorg daarom dat je hem zo goed mogelijk opsluit en leert om recht te lopen, waarschijnlijk is ie lenig genoeg. Dus veel op de binnenhoefslag rijden en heel bewust handen bij elkaar, opsluiten met je benen en proberen hem zo recht mogelijk te houden.
crossmonster schreef:begin alsjeblieft nog niet met het aanleren van de zijgangen
zoals je al zegt doet ie het nu ongewenst, dus waarom zou je hem nog schever maken door de oefeningen te gaan aanleren?!
leer m eerst rechtuit lopen door veel recht te richten en veel binnenhoefslag te rijden. zodra ie scheef gaat lopen, controleer dan of je zelf recht zit en probeer met been en gewicht het paard weer recht te richten
deze week ga ik er op rijden dus ik zal t wel proberen. Ze word nu vaak gereden door iemand anders die ervaring heeft met paarden africhten en toen is t me opgevallen dat ze dus zijgangen doet. 
elmiran schreef:we zijn nu bezig met het inrijden van mijn 3jarige kwpnr. Het is een paard met veel temperament en het heeft lang geduurt voordat we erop konden zitten. Stilstaan kan ze wel, maar als je opstijgt is ze helemaal gespannen en als je in het begin voorwaarts wilt gaat ze eigenwijs doen en rondjes lopen en de spin doen...de tandarts is pas geweest en verder mankeert ze ook niks. Ze wil graag hard draven en galopperen t is een paard dat graag werkt. Ze doet tijdens de draf en de stap vaak zijgangen (wijken, schouderbinnewaarts) maar dat doet ze uit zichzelf dus dat is eigenlijk niet de bedoeling. als ze eenmaal ontspannen loopt gaat ze af en toe wel aan de teugel.
hoe kun je een paard het wijken en schouderwaarts goed aan leren? zodat ze dat dus niet meer uitzichzelf doet...? ik weet dat daar nu nog niet aangewerkt moet worden ze moet eerst wat rustiger worden en wat meer ontspannen lopen...maar ik vraag me gewoon af waarom ze dit doet en hoe je het af kunt leren.