Voorop lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Voorop lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 15:35

Ik geef les met pony's (maat C-D) en nu is er 1 pony die alleen maar voorop wil lopen. Wanneer ik deze pony probeer achter een andere te zetten, gaat hij die voorganger op zijn hakken lopen en in de kont lopen buiten. Voorganger pikt dit niet en gaat slaan. Logisch, maar zo ontstaan er gevaarlijk situaties voor paard en ruiter. Om les enigzins soepel te laten lopen zorg ik dat deze pony voldoende ruimte om zich heen krijgt. Nu komt er van de zomer een paard voor de langere ruiters onder de groep niet achteraan kan. Door elkaar rijden is geen optie omdat ik vaak met beginners te maken heb en deze stuurtechnisch/zittechnisch nog niet zelfstandig kunnen rijden. Gevorderen rijden wel door elkaar en dan is het geen probleem... weet iemand een oplossing waarmee ik deze pony wel achter een andere kan zetten?

Kafue

Re: Voorop lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:40

Enige oplossing is om er een handige ruiter op te zetten die dit paard tijdens de lessen een maand ofzo goed aanpakt.
het is ongewenst gedrag maar ja een beginner rijd het er niet uit en de voorganger pikt het niet.
De gevorderde pakt het er wel uit, laat dan effe iemand in die lessen met die pouy meerijden.
Of hem een maal achter een echt gemeen paard o pony zetten maar dat is ook weer gevaarlijk en er kan heel wat gebeuren met de pouy.
Dus denk ik eerste optie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 15:46

Ja dat hebben we al in de gevorderden lessen al geprobeerd maar hij sjouwt gewoon lekker door...hij is dan ineens super sterk. (was ik er ff vergeten bij te zetten). Zolang hij maar niet achter een ander loopt is dat geen probleem, maar als straks dat paard voorop loopt en die slaat een keer achteruit gebeuren er straks ergere dingen denk ik...

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:08

EEY!
Is het dan niet mogelijk om deze pony wel achteraan mee te laten hobbelen, maar dan zoveel mogelijk afstand laten bewaren? Of dendert die dan ook gewoon door?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:16

ik zou er eerst zelf mee gaan oefenen. blijkbaar staat dit paard/ pony niet voldoende aan je hulpen. door zelf eerst te oefenen kun je hem steeds corrigeren totdat de gas en rem duidelijk zijn. zoals je verteld sjouwt hij lekker door. dat is voor mij dus het teken dat hij niet goed luisterd. als hij eenmaal luisterd naar fijne hulpen en dat dus zeker weten bevestigd is kun je er weer anderen op laten en dan makkelijker het beestje bij zich kunnen houden doormiddel van jouw instructies.

succes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:17

Nou het probleem is dat er een pony achteraan loopt die altijd op zijn dooie akkertje loopt. Die is wat ouder en gaat weleens stilstaan dus dat schiet niet echt op. Het is best moeilijk om dan een indeling te maken. Het paard zou ik dan achteraan kunnen zetten maar deze loopt al op een hoger tempo en is wel erg verschil. De achterste is 1.10...walst die dwars overheen als ze niet opletten...maar ik zoek eigelijk iets waardoor die wel gewoon achter een andere kan lopen...moet toch oplossing voor zijn? Of moet ik hem toch vooraan laten lopen en het paard tussen in...maar dat gaat niet met tempo denk ik...

Edit: Als hij vooraan loopt dan doet die wel alles op commando. Dat is het probleem. Maar zodra er dus 1 voor hem loopt gaat die hangen en konten bijten. Hij reageert normaal wel super goed op stem en been.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:34

Probeer eens een bijzetteugel aan de onderkant van de neusriem (niet aan het bit dus...) tussen de voorbenen naar de singel te laten lopen. Ik deed dit vroeger ook wel eens in de groepsles omdat ik twee paarden had die inderdaad als er kleine hummels of hele erge beginners opzaten de andere paarden aanvielen. Je moet zelf enigzins uitproberen hoe strak de bijzet kan/moet. Meestal hoeft die niet al te strak. Ik weet dat dit niet de meest diervriendelijk manier is, maar bij sommige paarden gaat het er op een gegeven moment eigenlijk alleen nog maar om dat het ding eraan hangt, ook al hangt hij eigenlijk los. En zolang als ze er niet altijd of de hele dag mee hoeven te lopen is het geen probleem.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:02

oke dus als ik het goed begrijp voorkomt die bijzetteugel dat hij kan bijten? Nou dan ga ik dat in ieder geval proberen want daar kan ik dan wel wat mee. Is dit gewoon een standaard bijzetteugel of een speciale? Nu maar hopen dat ze dan niet blijft hakken-trappen Pling

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:58

Lijkt me dat je er niks aan kan doen.
Is het een merrie/ruin/hengst (denk het niet he)

Sommige paarden hebben in de natuur iets van: IK wil de baas zijn en IK zal de baas zijn. Zij lopen dan van nature voorop. Ik vind dat je de natuur niet tegen moet gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening! Lachen Dat is bij ons ook op de manege, wij laten die pony dan tijdens de beginnerslessen gewoon voorop rijden, hij is braaf dus dat is geen probleem Lachen
In de gevorderdelessen loopt ie wel netjes achter een pony aan enzo Lachen

Succes hoor!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 11:22

nee het is een 19-jarige merrie die we van de zomer erbij hebben gekocht. Ze is vanaf begin af aan super braaf geweest maar het enige probleem is dus het paard...of hij walst over het kleintje achteraan, of moet met zijn grote passen in de groep of voorop (beste optie) maar dan wil die merrie er weer niet achter.... Boos!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:25

Hmm..Moeilijk.
Jullie hebben dus maar weinig pony's?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 11:30

ehm, appaloosa, fjord, haflinger, vuilnisbakkie, en een welshje en daar is voor de grote een paard bij gekomen...ik zal straks eens fotos bij ITP zetten...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:01

Hermesdeux schreef:
ehm, appaloosa, fjord, haflinger, vuilnisbakkie, en een welshje en daar is voor de grote een paard bij gekomen...ik zal straks eens fotos bij ITP zetten...

Moeilijk verhaal en als je zelf eens in de les erop gaat zitten en hem tot de orde roept?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 12:05

hihi, ik met mijn 1.82 op een pony van 1.34? Ja het zou kunnen maar ik weet niet of die dan ook gelijk naar die kinderen luistert...zijn vaak niet zo sterk om hem een keer op ze flikker te geven natuurlijk

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:08

Hermesdeux schreef:
hihi, ik met mijn 1.82 op een pony van 1.34? Ja het zou kunnen maar ik weet niet of die dan ook gelijk naar die kinderen luistert...zijn vaak niet zo sterk om hem een keer op ze flikker te geven natuurlijk

Wel makkelijk als die de verkeerde kant op wil of wegrent, ha ha ha voeten aan de grond Haha! Haha! Haha! .

Slecht idee dus. En er is niemand die er wel oppast die hem even een tijdje meerijdt totdat het kwartje gevallen is?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 12:12

ja de kinderen die vaak rijden hebben de max. leeftijd van 12-13 jaar. Sommige kunnen hem zeker wel bij zich houden maar dat is dus puur als ze met hun volle gewicht (45-50 kg) eraan gaan hangen en dat is dus ook niet de bedoeling. Ik denk dat het paard maar achteraan gaat lopen met afstand en dat ik haar toch maar voorop laat lopen...wel haar zin gegeven maar ja...en anders heeft ze pech en dan zal ik er toch op moeten... Pling

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:36

is er in die ''kudde'' geen paard waar de pony echt respekt voor heeft omdat die hoger in rang staat?

of is die drammer de hoogste in rang?

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:40

Je moet dat trucje met die bijzetteugel wel eerst uitproberen zonder dat er een kind op zit! Er zijn pony's die er van in paniek raken, dan weet je helemaal niet wat hij gaat doen (steigeren, achterover vallen enz.). Wij hebben er namelijk zo een bij de ponyclub gehad, die leek heel rustig, maar flipte volkomen toen ze er een keer een bijzetje, en dan niet eens strak, aan deden. Dus eerst een keer met longeren uittesten hoe hij reageert op de bijzetteugel, en dan toch maar eerst zelf er op gaan zitten voor je er een lesklantje op zet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:06

waarschijnlijk is die gewoon dominant,
is er niet iemand die wat ouder is die hem aankan, en hem een maandje rijdt, en anders tja bijzet uitproberen, kijken of die er tegen kan, kun je anders niet het paard als 2e in de rij laten lopen achter haar... als ze voorwaarts genoeg is moet dat geen probleem zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 13:52

Nee ze is juist overal bang voor!! En het paard is juist nu al de baas. Maar die slaat dan ook gigantisch snel. Dat is het linke ervan. En als de pony voorop loopt heb je er geen kind in. Het is een koppony en daar is die aangewend...en ik zet hem idd geen bijzet aan met een kind erop voor de eerste keer...zal best banketstaaf zijn he Haha! Maar goed heb nu al een paar dingen die ik kan toepassen maar blijft moeilijk geval.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:54

Kafue schreef:
Of hem een maal achter een echt gemeen paard o pony zetten maar dat is ook weer gevaarlijk en er kan heel wat gebeuren met de pouy.
Dus denk ik eerste optie.

Dit is idd erg gevaarlijk, en niet alleen voor de pony... ik heb er een gebroken been aan overgehouden.. dus pas hier alsjeblieft mee op!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 14:00

Ja daarom, als ik het zelf nou was dan had ik het wel gedaan maar ik kan die kinderen dat natuurlijk niet aandoen... Haha! Maar ik vraag me af waarom die dat doet...ja om voorop te lopen maar hij heeft nu al zoveel klappen enzo gehad en in de wei is het echt een buitenbeentje vergeleken de rest...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:52

Paarden zijn ook een beetje gewoontedieren he, ze doen alles uit gewoonte dus mischien heeft die zijn hele leven al wel voorop gelopen.
Slechte gewoonten zijn moeilijk af te leren.
Als pony gelukkig is met de gang van zaken, de kinderen zijn blij en het paard is blij dan maar gewoon voorop laten lopen.

Ik help een meisje ook wel eens met de pony van 1.36 en dan rijd ik mijn ruintje van 1.74 dat is moeilijk hoor, de pony gaat in draf en ik stap dan mee Haha! .
Paarden en ponys in een les is soms moeilijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:27

lijkt me dat er niks anders opzit dan ze niet samen in een les te hebben........ Of inderdaad door elkaar laten rijden

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 18:29

tja...denk het ook! Paard heeft ook al te koop gestaan maar is zo'n schat en heeft groot springvermogen (niet dat dat er nu uitkomt hoor...) Dus als er iemand voor komt wordt die uiteindelijk wel verkocht denk ik, zeker als je werkt met kinderen zijn pony's veel makkelijker...