hulp gevraagd?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maxime

hulp gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:02

heey iedereen, ik zit met een heel groot probleem!!!
ik zou heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag paardrijde, probleem=>ik durf niet! ik heb enkele maanden geleden mijn eerste loungeles genomen, stap ging nog, maar dan kwam draf en ik werd gewoon zo angstig. Ik durfde totaal niet rechtkomen, en schokte zo hard dat ik begon te wenen van de angst Huilen de week daarachter ging ik terug, en zat ik op een paardje met artroze, die struikelde om de 5 minuten en dan kreeg ik zo precies een steek in mijn hart van het schrikken!
Nu heb ik al enkele weken 3 verzorgpaarden, waar ik om de week eens een rondje mee stap of op straat een 15 minuten stap. Daar heb ik nu geen angst meer voor, maar nu wou ik deze zondag terug een loungeles nemen. Maar ik heb zo'n angst dat ik terug ga afstappen van de schrik?!
Ik heb geen angst om te vallen, maar gewoon omdat het zo hobbelt! Verdrietig

Kunnen jullie me soms tips geven voor minder angst te hebben en beter te kunnen op en neer gaan?

Alvast bedankt om dit te lezen Party!!

maxime Vriendjes zijn? [b]

Dreamer_S

Re: hulp gevraagd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:06

Ik heb op mn 8ste een ongeluk gehad met paardrijden en begon op mn 12de weer.. ik was een hele tijd ook heel bang , en t duurde een eeuwigheid voordat ik zonder knellende benen,roodaangelopen hoofd en smeekbedes in een stevige draf durfde te gaan,dat staan zitten (neerkomen) gaat gewoon vanzelf na 1 of 2 lesjes..
proberen ontspannen te zijn en de bewegingen van je paard voelen en daarin mee gaan..
en als je echt heel bang bent,vraag anders of iemand ernaast wil lopen totdat je er klaar voor bent om alleen te gaan?
en echt als je door blijft zetten en blijft gaan komt er uiteindelijk een moment dat je opeens weer een stukje vertrouwen erin voelt,en steeds verder durft te gaan! (dat vertrouwen zal af en toe wel weer de grond in geboord worden als je eraf valt) maar als je gewoon dóór blijft zetten lukt het je echt wel!
sterkte en succes ermee!

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:09

het enige wat je kan doen is je angst overwinnen door het te blijven doen en niet af te stappen! denk aan iets anders, iets leuk.
je kan het wel Ach gut geloof in je eigen!
veel succes

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:50

Ik zou ook gewoon doorzetten als ik jou was. Ik vind het iig al heel erg knap dat je het steeds weer probeert en dan vind je het ook ECHT leuk!! Probeer tijdens het draven je ook goed te ontspannen, want hoe meer je aanspant, des te meer gaat het 'hobbelen' omdat je niet goed meekomt in de beweging. En in het begin is dat eng, maar je hoeft toch niet gelijk ronde achter elkaar te draven?! Begin bij een paar passen, ff op adem komen en dan weer een paar. Net zolang tot jij genoeg vertrouwen krijgt dat je langer wil/kan. En dan niet denken aan hoe eng het is, maar probeer je te focussen op hoe het paard loopt en hoe jij zn passen moet uitzitten. Want wanneer je dat ritme wat begint te snappen, is het ook minder eng omdat je minder hobbelt!! En pak gerust het zadel vast aan de voorkant, dat geeft al een hoop houvast, en zekerheid dat je er niet zomaar afrolt.
Nou, succes ermee!!! Gaat echt wel goedkomen hoor, je wil is er al!! Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:09

Gewoon doorzetten, steeds kleine stukjes draven, probeer te ontspannen.. en dan gaat het vanzelf beter.
ben zelf ook wel eens goed fout van het paard gevallen, kon maanden niet rijden, en had ook nog een fysio en een arts die het onverstandig vonden om te rijden.. want als het weer fout gaat..
Vraag of je op een supermakke pony kan, liever niet 1 die elke keer struikelt als je dat eng vindt en probeer het ritme te vinden. draaf anders eerst alleen rechte stukken, met iemand ernaast,
doe je best.. en succes, als het lukt krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen, en gaat t zo stukken beter

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:31

Een tip: Doe wat je zelf aankan!!!!!!!!!!!!!!!
Ga niet meer doen omdat je ook graag wilt rijden maar het eigenlijk niet durft. Niks om je voor te schamen er zijn vele mensen die bang zijn. De een durft meer dan de ander. Zoek eens een rustige pony uit en doe zo langzaam als jij wilt. Wil jij 5 meter dravebn??? Dan doe je 5 meter en niet meer. Wil je langer draven of helemaal niet draven??? Dan niet............. Doe gewoon wat je zelf wilt!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:39

Ik was vroeger ook altijd best bang op m'n pony.. Die vloog dan met grote bokkensprongen in volle galop zigzaggend door de bak, en steigeren en weet ik veel allemaal niet.. Ik was toen nog maar 10 en ik werd er zo bang van dat ik er niet meer op durfde.. Toen heb ik is een lesje van mn vader gekregen.. Ik heb heel wat afgejankt.. Want afstappen was ten strengste verboden, als ik bang werd.. Was het gewoon.. Zitten, teugels op maat en benen eraan! En geen gezeur! Ik heb wat afgejankt.. Maar toen ik eenmaal in de gaten had, dat ik gewoon aan moest pakken, gewoon naar voren .uit kwam ik erachter dat er eigenlijk niks was om bang voor te zijn.. Je moet je er gewoon overheen zetten en gewoon doen! Als je vind dat het erg hobbeld is het verstandig om wel goede zitlessen te nemen, zodat je weet welke houdsing je aan moet nemen.. Lachen Veel succes verder..! Ach gut

Thirz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:29

Gewoon rustig beginnen, leer eerst de paarden goed kennen, bouw een band met ze op door ze te poesten, er naast te wandelen enz. zo krijg je vertrouwen en gaat het ook een stuk beter als je erop zit!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:12

iedere keer 4 op 5 pasjes draven, op een paard dat doorzit als een luie stoel. Een instructeur(trice) die rekening houdt met je angst.
Beugelriem om de hals of bokriempje aan het zadel waar je, je aan vast kan houden. En verder: gewoon doorzetten. Iedere keer weer je eigen grenzen verleggen.