Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kafue schreef:Waarom vraag je stelling aan een paard en wat bereik je ermee?
Tact dat is een moeilijke vraag voor iets wat je tijdens ieder wending toepast.
Een paard moet zich buigen om ons binnenbeen tijdens wendingen. Als ik met mijn binnenbeen naar mijn buitenachterbeen drijf en met mijn buitenbeen ervoor zorg dat hij 8ter niet uitzwaait ben ik al half op weg.
Een paard moet zich door zijn hele lichaam buigen naar gelang de graad van africhting en de oefening die we doen. Stelling en buiging is in de hoek natuurlijk minder dan bij een wending om de achterhand of een travers.
De halshouding zal dus mee moeten doen mede voor het evenwicht van het paard. Daarom vragen we stelling, we draaien de binnenhand iets in.
Wat bereik je met stelling allereerst natuurlijk een soepel paard in de hals, en een beter doorgereden oefening in correcte buiging. En paard dat vierkant door de wending gaat zal niet soepel genoeg zijn.
En als we het goed doen in het rijden van achter naar voren dan willen we ook meer gewicht op de achterhand, daar hebben we ook een gereden wending voor nodig ipv een getrokken wenidng.
Een soepel paard is een veilig paard, en een paard dat soepel is in de nek en de rug zal ook makkelijker lopen, de ruiter makkelijker laten zitten en zo met meer uitdrukking en gemak kunnen gaan.
Al met al vind ik het toch nog wel moeilijk om op zoiets simpels als dit een goed antwoordt te geven. Ik denk ook neit dat ik het helemaal correct heb.
Tact schreef:Wijken voor de kuit of voor het been, doe je ook met stelling. Er is geen sprake van buiging. Waarom wordt er stelling gevraagd, denken jullie ?
.

roosa schreef:Stelling vragen in de hals heeft voor mij en mijn paard niet zo veel nut. Het enige dat ik er mee verkrijg is dat ze over de buitenschouder donderd![]()
Biepje schreef:Ik zou zeggen: kijk naar een volte. Hoe kan je nu met een compleet recht paard een volte rijden? ..
roosa schreef:Juist!
Stelling vragen in de hals heeft voor mij en mijn paard niet zo veel nut.
Het enige dat ik er mee verkrijg is dat ze over de buitenschouder donderd![]()
Tact schreef:roosa schreef:Juist!
Stelling vragen in de hals heeft voor mij en mijn paard niet zo veel nut.
Het enige dat ik er mee verkrijg is dat ze over de buitenschouder donderd![]()
Uit de toelichting die is gegeven op stelling weet je nu hoe het komt waarom je paard over de buitenschouder wegloopt. Je vraagt verkeerd stelling. Voor elk paard dat goed gereden wordt, heeft stelling vragen nut. Op een rechte lijn stelling vragen is zowel voor de ruiter als het paard wat moeilijker dan op een volte of een gebogen lijn.
) roosa schreef:Uhm das ook wat ik dus niet doe![]()
Ik moet dus stelling verkrijgen door haar te laten buigen in het lijf(ribbetjes) Werkt het lijfje niet mee,krijg je volgens mij ook nooit een eerlijke stelling.
Een rond lijf =stelling (of kan ik beter de afwas gaan doen)
Tact schreef:............Dit los je op door het paard eerst te ontspannen, rechtuit te rijden, je paard goed naar voren te drijven en voorwaarts-neerwaarts te rijden........
Tact schreef:............Bij een goede stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de kant van de stelling meer belast. (belangrijk voor andere bewegingen, oefeningen).
Bij een verkeerd gevraagde stelling, wordt de schouder en het voorbeen aan de buitenkant (de verkeerde kant) meer belast. Het paard loopt over de buitenschouder. (fout die je veel ziet).......
Tact schreef:............Als je wijkt voor de kuit, gaat het paard recht, met alleen stelling. Een paard dat goed gesteld is, zal meer volgzaam zijn op de zijdelings werkende teugel- en beenhulpen, je paard is door de juiste stelling
meer nageeflijk vanuit de binnenteugel en het binnenbeen.
Tact schreef:............ Met het buitenbeen op de singel drijf je je paard naar voren, met je binnenbeen geef je in het ritme van de bewegingen aan dat je met de binnenbenen voorlangs de buitenbenen wilt. Het paard zal dus naar voren en opzij bewegen.
Tact schreef:............Het zal duidelijk zijn dat de vijfde teugelwerking.......
Tact schreef:............ Als je een halve ophouding maakt op de buitenteugel, zal het paard zich (naar binnen) stellen............
Tact schreef:............Amen.
Kafue schreef:"Stelling vragen. Simpel paard van achter naar voren rijden.Achterhand activeren. Via been en zit het paard naar dehand toe rijden. De buitenteugel speelt met het paard, lichte halve parades mm-werk je ziet het bijna niet. De binnenhand draait in vanuit de pols en ontspant. Hoe groter de indraaiing hoe groter de stelling.
De druk hoort op de lange zijde op de buitenteugel ietsje groter te zijn. En ja het paard is zelfs op de lange zijde ietsje gesteld, je ziet het niet maar het is er wel. Dit voelt de ruiter aan ietsje meer druk op de buitenteugel, je moet niet denken aan kg's hoor het is maar heel weinig.
Tempo, mate van in de houding lopen allemaal werk voor de buiteteugel.
Binnenteugel mag de stelling aangeven.
Handen altijd op de plaats houden.
Professor schreef:Kafue schreef:"Stelling vragen. Simpel paard van achter naar voren rijden.Achterhand activeren. Via been en zit het paard naar dehand toe rijden. De buitenteugel speelt met het paard, lichte halve parades mm-werk je ziet het bijna niet. De binnenhand draait in vanuit de pols en ontspant. Hoe groter de indraaiing hoe groter de stelling.
De druk hoort op de lange zijde op de buitenteugel ietsje groter te zijn. En ja het paard is zelfs op de lange zijde ietsje gesteld, je ziet het niet maar het is er wel. Dit voelt de ruiter aan ietsje meer druk op de buitenteugel, je moet niet denken aan kg's hoor het is maar heel weinig.
Tempo, mate van in de houding lopen allemaal werk voor de buiteteugel.
Binnenteugel mag de stelling aangeven.
Handen altijd op de plaats houden.
Je vraagt je paard geen stelling je geeft je paard stelling. De binnenteugel leidt de stelling in (geeft hem aan ) de binnenkuit houdt de stelling vast.
In de latere africhting van het paard geeft het binnenbeen de stelling aan en perfectioneerd de binnenteugel het.
De rest van je verhaal was goed. Je begint al wat te leren.