rij probleempje...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

rij probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 07:57

Ik heb sinds een weekje, een nieuw verzorgpaard. Obartja.
Heel braaf is ze enzo maar onder het rijden heb ik het volgende probleem.

als ik aandraaf, en dan zit ik de eerste passen door endan rijd ik licht. Maar na een half rondje, galopeerd ze van zelf aan! Verward
Ik neem haar terug, en ik wil weer gaan draven, en (in de hoeken galopeerd ze aan) en in de eerste hoek, springt ze aan in galop.

Hoe kan ik haar laten draven, zonder dat ze begint te galoperen??
ze is Z springen en dresuur geweest, dus ze kan het wel!
en ze doet het sneller als ze aan de teugel loopt.
en ik rijd niet met zweep.
ik hoop op reacties!

xxiezz!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:20

misschien geef je een verkeerde hulp per ongeluk? hou je haar misschien te kort van voor?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:31

Paard zal spanning in de rug hebben en gaan daardoor in galop aanspringen. ga vanuit de hoek naar letter A of C rijden en blijf zelf naar die letter kijken en doe net of er pionnen op die lijn staan waar je om heen moet rijden, door die slangenlijnen te rijden (zo noem ik dat) word je paard losser in de rug en flexibeler, vaak is het een buigingsprobleem waardoor paard spant in de rug. Blijf dit doen tot paard los laat en gaat ontspannen, daarna zal je paard dat niet meer doen. Succes

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:39

Dit probleem kent verschillende oorzaken. Misschien probeert je paard wel onder het werk uit te komen. Dat je paard Z dressuur is geweest zegt helemaal niks. Als hij niet op dat niveau doorgetraind wordt zal je paard gewoon sneller in zijn oude fouten vallen. Dit wilt niet zeggen dat een Z paard een Z ruiter niet uitprobeerd! Ik ga er van uit dat je een nette overgang naar de draf maakt wanneer je paard in de galop valt. Want als je hem gelijk 'terug trekt' heeft dit waarschijnlijk een averechts effect. Wat ik nu voorstel is dat je je paard, wanneer deze in de galop aanspringt, gewoon lekker voorwaarts blijft rijden. Meer gangen zijn er niet Knipoog Als jouw paard wilt galopperen, laat hem dan galopperen. Voorwaarts rijden en dan is de lol er snel van af.

Verder zou ik dit probleem aan mijn instructrice voorleggen. Misschien heeft dit probleem wel een hele andere oorzaak en dit moet je zien op te lossen. Succes

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:23

Het paard gaat niet vanzelf in de galop. Jij zal haar de hulpen hiervoor geven, ookal heb je het zelf niet door.

Probeer dus eens goed aan je eigen houding, zit, lichaamstaal en hulpen te werken. Dan moet het goed gaan.

Succes ermee.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:52

een lesgever komt er aan, ik wil haar eerst beter leren kennen qwa rijden.

en misschien doe ik het ook wel fout! (k ben er bijna zeker van!)
ik ga vandaag weer rijden, en als ze in galop gaat, voor uit rijden? dus geen voltes enzo?
want als ik de bak door ga, dan gaat ze steeds sneller....
xxiezz
ps bedankt voor de reacties alvast! k hoop meer!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:02

Meestal is een rijtechnisch probleem een fout van de ruiter. Je kunt natuurlijk (onbewust) een hulp doorgeven naar de galop toe. Misschien doe je wat met je benen of verzit je even waardoor je paard in de galop aanspringt. Maar dit hoeft lang niet altijd het geval zijn. Wat veel voorkomt is dat je paard onder het werk uit wilt en hierdoor een uitweg gaat zoeken. Zeker wanneer jij zegt dat je paard vooral dit kunstje uithaalt wanneer je hem aan de teugel vraagt. Dat lijkt mij op een teken dat je paard onder het werk uit wilt komen. Maar dat moet je goed doornemen met je instructeur. Het probleem kan ook andere redenen hebben (vasthouden in de rug etc.)

Wanneer je paard in de galop aanspring moet je hem goed voorwaarts rijden. Ik zou vooral rechtuit met je paard rijden maar mocht je paard te hard lopen, kan je altijd een grote volte rijden om hem weer onder je te rijden. Het moet natuurlijk niet een rondje rodeo worden Knipoog

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:46

je wil langzamer gaan rijden dus heb je de zweep niet nodig
als ze nagefelijk lopen moeten ze harder werken en misschien probeerd ze er onder uit te komen omdat gallop voor haar dan makkelijker is
springt ze aan terwijl jij zeker weet dat je de hulpen daarvoor niet geeft ( die kan je ook geven als je lichtrijd dus let goed op je benen ) gelijk terug nemen en op de volte
mijn paard sprong aan in galop zodra ik ging doorzitten dat is nu over elke keer terug nemen (rustig) een volte en nog eens proberen het is niet erg zolang je haar maar niet door laat lopen

Esther_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:12

Suc6 met het rijden van je verzorgppony!! Go jij! Go jij! .
Ik denk dat je heel veel aan al die tips hebt. OK dan!
doei
liefs Esther Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:28

ik denk dat je ff iemand moet laten kijken als jij rijd,
zodat jij er zeker van bent dat jij niet per-ongeluk een hulp geeft, door bijvoorbeeld iets scheef te zitten..

enn ik denk dat rechtuit rijden niet veel helpt want dat is t probleem alleen maar uitstellen, uiteindelijk zal je toch weer een x die hoek in moeten...

ik denk dat je eerst een x moet proberen om je benen, handen stil te houden,, rechtop zitten en alles zo stil mogeleijk en recht mogelijk houden...

ik denk dat je dan al een heel eind opweg bent..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:49

ik ben er achter gekomen!
Zodra ik aandraaf, ga ik met mn houding naar voren en dan gaat mn rug een beetje zo / en dan is de contact weg met de teugels (dus ik sta toe!) en mn benen gaan naar achter (en drijven aan)

vandaag in mn eigen schaduw gezien!
ik ging recht op zitten, en vwola ze draafde waneer ik wou en op het zelfde tempo!

ik ben erg trots op me zelf, en op haar Haha!
ik leer echt heel veel!
xxiezz

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:03

zie wat zei ik rechtop blijven en stille houding en je bent al een heel eind..

ben blij voor je dat t nu goed is

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 18:35

Verward jij zei het ja, maar k ben er wel zelf achter gekomen!( Tittel en Vvar zeiden het ook hoor. maar toen was ik weg Tong uitsteken )
xxiezz