Te sterk: ander bit...maar welke?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Te sterk: ander bit...maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:00

Hej!
Ik heb mijn 'groene' pony nou zo'n anderhalf jaar.
Hij is vaak (te) sterk voor mij en dan heb ik echt moeite om hem terug te krijgen.
De vriend van m'n zus (kan heel goed rijden) heeft er 2 x opgezeten.
1 x in de springwei bij Jeroen Dubbeldam(hij werkt bij jeroen) en 1x bij een oefenparcour.
Ik dag altijd dat het aan mij lag, maar hij zei dat mijn pony nog sterker was dan zijn paarden! Scheve mond Schijnheilig

Nou wil ik een ander bitje proberen, maar welke?
Ik heb nou gewoon een simpel enkel-gebroken bitje...

Kunnen jullie mij helpen?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:13

Wat bedoel je met te sterk zijn en waarom denk je dat een ander bit zou kunnen helpen??
Misschien kan een andere manier van rijden ook helpen, zodat hij zachter in de mond word en dus minder sterk??

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:20

Hoe scherper het bit, hoe harder de mond wordt van je paard.
Hoe zachter het bit, hoe liever de mond wordt van je paard.

Ik heb 2 bitten, de dikste bustrens die er is en een dubbelgebroken bit. En ik rij in de training op M niveau.

Je kan het vergelijken met constant hard schoppen, tsja dan wordt ie sloom, want reageert niet meer.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:21

Ik heb hem met dressuur ook zacht/licht in de mond, maar met springen of als hij een beetje vervelend is onder het rijden dan wordt hij heel sterk en kan ik niets met hem.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 20:22

eerst was hij hard in de mond maar dat is nu zo goed als over...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:57

dus dan wil je een ander bit voor alleen springen?
Als hij alleen met springen zo druk is, kan je het proberen met goede intensieve begeleiding.
Als hij druk van het springen wordt, zet dan bv standaard een hindernis in de bak en spring een paar keer zodat het normaal wordt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:37

Hoe scherper het bit hoe meer protest er uit gelokt kan worden. Mischien is het een optie om heel vaak lage in-uitjes te gaan oefenen. het liefst een stuk of wat achter elkaar. Ja somige ponys zijngewoon beresterk en die willen te graag over het hout.
Wij hebben ook zon super sterk paard op stal, maar die ruiter kan er gelukkig geweldig mee overweg, die oefent heel vaak een stuk of zes in-uitjes achter elkaar met op een galopsprng een vette oxer. Dat paard is er wel mooi van terug gekomen, nu bokt hij alleen nog gruwelijk Haha!
Maar dat is hem vergeven hij loopt momenteen al S-springen in Duitsland

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:27

Zijn paarden zijn ook heel sterk hoor, ik denk wel sterker dan jouw pony Haha!. Maar die van hem zijn gewoon beter gereden en afgericht, waardoor ze gewoon luisteren. Ik zou zeggen, neem beter les, en zorg dat je pony gehoorzaam wordt Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:06

Ik denk ook dat je met goede begleiding dus goed les veel verder komt dan een anderbit gaan gebruiken.Je moet de oorzaak aanpakken.Dat van die in-uitjes springen is een erg goede tip maar dit zou ik zonder begleiding niet zelf gaan proberen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:14

als jij niet sterk bent in zijn mond, zal hij niet sterk zijn in jou hand!

Het probleem ligt bij jou en niet bij je paardje.. het is onwijs vals als je naast dat rukken in zn mond er ook nog een scherper bitje in hangt..!!

Hesterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:15

Het probleem zit 'm niet in zijn mond, maar aan de hulpen. Jou paard is waarschijnlijk nog niet zo erg scherp op je zithulpen en je been. Hij uit het alleen door sterk te worden in zijn mond. Probeer je niet te veel op 'de voorkant' te concentreren, maar juist op de midden en achterhand. Zo verhelp je dit probleem bij de oorzaak, en niet bij het gevolg (de mond) Hopelijk heb je er wat aan!

hisseklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:03

Of het aan jou of aan de pony ligt, vind ik moeilijk te beoordelen, ik wil je alleen waarschuwen voordat je aan een scherper bit begint.

Mijn verzorgpony was ook heel sterk in zijn mond en niet goed op het been. Daarom werden er scherper sporen omgedaan en begonnen met een thiedeman. Na een poosje ging de thiedeman weg (hielp niet) en ging er een passoabit in. Eerst op de eerste ring, daarna op de tweede (onderste) Hij liep wel minder sterk (hij kon niet anders) maar wilde niet buigen voor je been en ging er geregeld vandoor. Naja, dan nog maar een scherper bit, een stang met een ketting... Verward resultaat: een pony die omhoog kwam en die niet vooruit te branden was. Dus toch maar weer de passoa eringegooid.
Toen ging ik hem rijden en na een keer knoerdhard van zijn rug te zijn gegooit ben ik eens gaan nadenken over wat ik aan het doen was.
Ik heb het bit omgeruild voor een enkelgebroken trens en de sporen zijn de kast ingegaan. Ik heb les genomen en het komt er uiteindelijk op neer dat meneer langzaam maar zeker met me is gaan samenwerken. Nog steeds kan hij het bit hard vastpakken. Maar dat doet hij alleen als hij spierpijn heeft of als ik iets heel onredelijks van hem vraag. Sporen heb ik niet meer nodig, hij is heel goed voor het been.

Wat volgens mij het belangrijkste is bij een paard die sterk is in zijn mond, is dat je niet gaat hangen aan de teugels, je paard is toch véél sterker. Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb van deze situatie toch wel iets geleerd!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:07

Jaaaaaaaaaaaah hier was ik al bang voor :S
De ruiter doet het weer verkeerd ja...
En daarom krijg ik ook veel les en zegd GERT-JAN BRUGGINK dat ik een ander bit kan proberen..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 17:25

Sorry hoor maar ik vroeg om een bit en niet om het 'afkraken' van mijn rijden... ik krijg goede lessen: 1 van een man die heel goed dressuur rijd, les geeft en jury is. en 1 van een vrouw die heeft al vele leerlingen hoog in de sport gebracht. Het zou echt niet aan de les liggen denk ik

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:13

je kan wel leuk met namen gaan smijten, maar het is toch logisch dat je zulke reacties krijgt. Een scherper bit lost niks op, het stelt wel uit
Totdat je straks lekker bij een stang zit en hij nog te sterk is. Als jij echt les krijgt van die mensen, is mijn waardering ook gelijk gedaald voor hen. Kan me niet voorstellen dat deze zo kortzichtig zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-01-05 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:16

Dan ligt het misschien aan jouw manier van rijden. Je moet op een gewoon bitje rond kunnen sturen hoor. Ik rijd 2 paarden die beide ontigelijk sterk zijn, ik rijd ze allebei op een enkelgebroken watertrens, ik win het echt niet van ze met kracht (dat kan niemand winnen en dat moet je ook niet willen), maar met sneller en slimmer wezen dan zij zijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:01

Inderdaad met een scherper bit camoufleer je je probleem een beetje.
Het zalbest dat gert jan zeg neem een scherper bit, natuurlijk is hij een goede ruiter.
Maar een scherper bit zorgt dat hij harder in de mond wordt en daardoor zul je steeds naar nog iets scherpers moeten grijpen, op een gegeven moment is de winkel leeg.

Ik had vroeger een super pony, silver. Een mooie welsh-cop c-pony. Die kon mega springen, oppassen want als hij een hindernis zag sprong hij er zo overheen. Hij ging ook altijd hard.
Dressuur was een eitje ging altijd goed, maar springen dan sloegen met recht de stoppen bij hem door dat vond hij zo leuk.
Daarom zijn we in uitjes gaan springen, soms wel 10 achter elkaar. Natuurlijk kregen we in het begin problemen hij lande middenin de hindernis of probeerde een en twee in een keer te springen. Maar gaan de weg ging het steeds beter en beter en werd de pony beter hanteerbaar.
Ik denk toch dat je in die richting je probleem moet gaan oplossen. En hou het in het begin laag, zodat je daar niet over na hoeft te denken.
mijn eigen paard ging ook altijd hard hard ng harder en het liefst met vier benen tegelijk over de spring. Nu ben ik geen held meer maar mijn vriend springt er nu mee. En door hem heel ver door te rijden in de dressuur kan er nu ook met dit paard gescheklet worden in het parcours.

Dus oplossing is dressuur, gehoorzaam maken en sterk en heel veel in-uitjes springen.
Niemand wil jou hier afkraken, maar een scherper bit is nooit de oplossing.

jockeyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:14

Geriette schreef:
. ik win het echt niet van ze met kracht (dat kan niemand winnen en dat moet je ook niet willen), maar met sneller en slimmer wezen dan zij zijn.

precies!!!
maar waarom vraag je het dan niet aan je "goeie" lesgevers wat je het beste kan doen!!!

karton

Re: Te sterk: ander bit...maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:26

Kan je niet aan de vriend van je zus vragen, dat die aan Jeroen (toch?) vraagt wat hij je aanraad?
Die zal er wel verstand van hebben. Andere bitten helpen meestal niet, net als veel zeggen, ze worden alleen maar harder en harder in hun mond.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:36

tja...jullie zijn allemaal wel tegenstanders van een scherper bitje maar sommige pony's hebben die toch gewoon nodig omdat het anders onmogelijk is om ermee te werken....wil niet zeggen dat ik het nu aanraad maar acht het ook niet onmogelijk...net of iedereen met een dubbel gebroken bitje met een goede dikte rijden...kom op...even realistisch...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:49

Hermesdeux schreef:
tja...jullie zijn allemaal wel tegenstanders van een scherper bitje maar sommige pony's hebben die toch gewoon nodig omdat het anders onmogelijk is om ermee te werken....wil niet zeggen dat ik het nu aanraad maar acht het ook niet onmogelijk...net of iedereen met een dubbel gebroken bitje met een goede dikte rijden...kom op...even realistisch...

Nee, geen enkel paard heeft een scherp bitje nodig. Zijn wel een hoop ruiters die niet kundig genoeg zijn om een probleem rijtechnisch op te lossen. Nu niet meteen op het dak springen, want ik ben het eens dat dit bij de een veel meer moeite kost dan bij de ander. Maar het is niet nodig.

Dit om de hele simpele reden dat het reageren op het bit een aangeleerde reactie is. Ze worden niet geboren met een stukje hersenen die denkt: oh ja, pijn in de mond is langzamer gaan. Als je paard niet goed op het bit reargeerd houdt dat gewoon in dat je hem dat niet correct hebt geleerd. En ieder paard is zo slim dat ze de link tussen teugels en langzamer kunnen leggen.

Daarom is de oplossing ook niet een scherper bit. Het enige wat je doet is zorgen dat je paard nog meer last heeft van zijn mond als je er aan zit, maar je leert hem hierdoor niet dat dat ook betekend dat hij langzamer moet.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:00

dat ben ik met je eens, maar niet iedereen krijgt de kans om zijn eigen pony dit te leren...(algemeen probleem natuurlijk). Er zit ook veel verschil in maar sommige pony's zijn idd door ruk- en plukwerk zo stroef geworden dat er weinig anders op zit...het is dan weer kwestie van ruiter maar ja...dat is dan weer als ze het echt nodig hebben. Maar wat zou je op dit moment zeggen? Blijf maar wachten en hopen dat die gaat luisteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:03

Laat hier die tegenstander van scherpe bitten zijn

en ja hoor, honderden paarden gereden op gewone bitten
Zadelmak maken, inrijden, verpeste knollen weer in het goede spoor krijgen.
Zonder slof, zonder scherp bit

geen droom, geen fantasie, maar werelijkheid.

Ik heb het geluk gehad dat ik op plaatsen reed, waar dingen zo opgelost werden.
Waar je als ruiter echt op je flikker kreeg als je weer eens van voor zat te winkelen of als je paard geen directe reactie op je been gaf.
Waar je geleerd werd, dat een zwaar paard aan je rijden lag en werd ook duidelijk verteld, dat het anders kon.
Wat je dan ook ervaarde,voelde.

Dus waarop ik nu weer hard roept, dat het het anders kan, omdat je die ervaring niet op een paar paarden hebt gehad, maar met honderden.
Dus niet toevallig alleen maar geluk hebt gehad, fijne paardjes te rijden.
Dat je nu weet, dat het aan 1 ding ligt,
de ruiter

pas als mensen dat gaan beseffen, gaan ze leren rijden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:20

runningkawa schreef:
Laat hier die tegenstander van scherpe bitten zijn

en ja hoor, honderden paarden gereden op gewone bitten
Zadelmak maken, inrijden, verpeste knollen weer in het goede spoor krijgen.
Zonder slof, zonder scherp bit

geen droom, geen fantasie, maar werelijkheid.

Ik heb het geluk gehad dat ik op plaatsen reed, waar dingen zo opgelost werden.
Waar je als ruiter echt op je flikker kreeg als je weer eens van voor zat te winkelen of als je paard geen directe reactie op je been gaf.
Waar je geleerd werd, dat een zwaar paard aan je rijden lag en werd ook duidelijk verteld, dat het anders kon.
Wat je dan ook ervaarde,voelde.

Dus waarop ik nu weer hard roept, dat het het anders kan, omdat je die ervaring niet op een paar paarden hebt gehad, maar met honderden.
Dus niet toevallig alleen maar geluk hebt gehad, fijne paardjes te rijden.
Dat je nu weet, dat het aan 1 ding ligt,
de ruiter

pas als mensen dat gaan beseffen, gaan ze leren rijden.

hier kan ik mij helemaal in vinden...weer perfect verwoord en niks meer aan toe te voegen, RK!!! Haha!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 16:29

Ach...bedankt allemaal...ik had deze reacties niet verwacht

Moesten jullie eens zien in de les hoe licht mijn beesiej is...

Ik vraag of er een slotje hier op komt

En ik spreek Gert-jan zondag nog wel en misschien nog wel eerder en dan vraag ik hem wat voorn bit ik kan proberen.... ik luister liever naar hem... en ik vraag de vriend van m'n zus...hij had geloof ik ook nog een bitje met van die rolletjes in het midden VRIENDELIJK!!!