Achterhand eronder, hoe met een druk paard???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Achterhand eronder, hoe met een druk paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 19:54

Ja, ja, ik weet t!!!

Ik ben de zoveelste die erover vraagt.

Je moet veel schakelen en overgangen maken. Maar mijn paard word daar zo "Over Allert" van(op zich wel goed natuurlijk dat hij zo sensibel is). Ik kan dan wel versnellen, maar niet meer terug schakelen. Ja het kan wel, maar dan moet ik in zijn mond gaan trekken en dat wil ik niet. Ik wil hem veertje licht van voren houden en hem fatsoenlijk terug rijden.

Als ik van stap naar draf en terug ga, denkt hij bij het minste al dat hij aan moet draven (en dan doe ik echt niets ik houd me benen er zelfs af)
en dat hetzelfde van draf naar gallop en terug.

Wat moet ik doen??? Welke oefeningen kan ik het beste proberen.
Hoe laat ik de achterhand actief ondertreden.
En hoe behoud ik tact en lichtheid tijdens het terug rijden en verzamelen (zonder dat ik muizenpasjes krij of dat hij onregelmatig gaat draven of galloperen).

Tevens wil ik zijn gangen wat meer ontwikkelen. Hij heeft aardig wat knieactie hoe breid ik dat wat meer uit.
Ik heb het gevoel dat dat, sinds ik hem heb, wat minder is geworden en dat wil ik echt niet. Ruime gangen en veel knieactie dat wil ik!!!

Alvast bedankt!!
Danielle

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:19

Balkjes die je eens wijd uit elkaar legt en dan wat dichter. En hem leren dat hij niet moet weglopen voor je been, gewoon benen aanleggen en knijpen als je een gang hoger wilt. Hij moet het gewoon even leren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:31

Je zult nooit daadwerkelijke zijgangen kunnen trainen wanneer je paard niet aan de hulpen is. Je paard lijkt heel gevoelig maar is ondertussen ongehoorzaam aan jouw hulpen. Ik ken dit probleem maar al te goed en weet dat het in mijn geval verschrikkelijk vermoeiend was. Mijn paard wilde ook altijd maar hard en terug rijden was heel lastig. Trekken helpt echt niks, daar gaat je paard alleen maar harder van lopen (behalve dat het rijtechnisch heel fout is).

Mijn advies is om tóch overgangen te blijven oefenen. Vooral de overgangen naar een langzamere gang zijn erg belangrijk. Schakel veel in alle gangen maar let op dat je niet in eens te voorwaarts rijdt. Rijdt bijv. een paar pasjes middendraf en zodra jij voelt dat je paard reageert, gelijk weer de hulp naar het arbeidstempo doorgeven. Ook tijdens de arbeidsgangen zul je je het tempo van je paard zelf moeten bepalen. Als je paard in zijn arbeidstempo te hard loopt, zul je weer moeten terug rijden. Blijf dicht bij je zadel en ga desnoods op een grote volte rijden totdat je je paard weer onder je hebt lopen.

Ik weet dat het erg moeilijk is bij een paard dat voor je hulpen uit is, maar overgangen zijn de beste manier om je paard aan de hulpen te krijgen. Je kunt wel oefeningen of zijgangen inzetten maar als je paard alleen maar onder je vandaan rent zul je nooit de juiste oefeningen neerzetten. Je moet eerst het basistempo van je paard veranderen en hem aan jouw hulpen zetten.
Als je weet dat je paard fel reageert op je kuit, verfijn je hulpen dan ook dusdanig dat je niet per ongeluk een te grote hulp doorgeeft. Houdt je kuit er wel aan maar probeer er zo weinig mogelijk mee te doen. De hulpen terug zou ik wel zo duidelijk mogelijk in proberen te zetten omdat je zegt dat hij hier niet zo goed naar luistert. Het lijkt misschien onbegonnen werk en je zult waarschijnlijk ook niet gelijk resultaat boeken maar houdt dit maar een week of twee vol en je zult zien dat je paard steeds beter naar je hulpen gaat staan.

Wat voor mijn paard de oplossing was, was rust. Dit was niet ingepland, mijn paard werd namelijk kreupel en we waren geforceerd rust te nemen. Maar toen ik na een aantal maanden mijn training weer oppakte, leek de rust wedergekeerd Lachen

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:44

VValar: Heel erg bedankt!!!
Maar hoe kan ik de hulpen om terug te komen nog duidelijker maken. Diep zitten begrijp ik wel, maar wat kan ik nog meer doen.
Als ik hem ook in een heel langzaam tempo rij, dan gaat hij heel achterlijk lopen (onregelmatige beenzetting) Hoe kan ik hem "ruim" laten lopen in verzameling??? Heb jij dat ook gehad??? Wat doe je daaraan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:53

Toch een ophouding maken aan de voorkant, maar dan een snellere. Je moet er niet aan gaan hangen om hem bij je te houden, maar met een snelle, korte ophouding terug op het achterbeen zetten. van daaruit kun je hem weer iets op naar voor rijden. Vervolgens onderhoud je alleen contact en kijk je wat je paard doet. Als ie weer onder je uit loopt corrigeer je hem opnieuw, net zolang tot hij bij je blijft. Je kunt namelijk pas naar voor rijden met een paard dat op het achterbeen is.

Hij moet gewoon leren hand = ho, been = go Haha!

Als ie echt door je hand heendramt mag je hem gerust een keer op de rem zetten hoor. Maar wees wel eerlijk en ontspan je hand zodra hij terugkomt in het tempo. Niet gaan sleuren, daar gaat ie alleen maar tegenin hangen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:12

Voor het eerste probleem het door je hand heenlopen, toch maar een keer goed strak doorpareren, en dan zodra hij terug is direct weer ontspannen. Vele overgangen maken hem sterk en jullie als combinatie heel handig.
Been = vertrek en parade met hand gecombineerd met zithulpen is Ho.

Voor het ontwikkelen van de gangen kun je balkjes draven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:44

Probeer zoveel mogelijk overgangen te blijven rijden en dan vooral overgangen terug.Probeer zo langzaam mogelijk te draven het helpt altijd erg goed om dan ook te denken aan langzaam.Probeert je paard door te drammen dan maak je een overgang naar het stappen en na een paar passen weer aandraven en dit zo veel mogelijk gaan herhalen.Het is erg saai maar dit is je basis en die moet eerst goed zijn voordat je verder gaat.Je kunt voor de afwisseling ook wel eens een pasje voorwaarts vragen maar 2 pasjes is genoeg daarna gelijk weer langzaam.Probeer ook niet te lang op de hoefslag te blijfen rijden maar maar doe af en toe even een oefening tussen door.Dat je paard wat moeilijk gaat lopen komt waarschijnlijk omdat hij het erg moeilijk vind dit wordt vanzelf beter als je paard hier sterker in wordt.

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:59

Ik ken het probleem heb er zelf ook last van! Probeer als je je overgangen terug rijd niet je been af te steken, maar gewoon aan je paard houden. Afsteken heeft vaak averechts effect. Succes OK dan!