meer impuls bij middendraf (M1)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RJS

meer impuls bij middendraf (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:38

Dat was het commentaar dat op mijn coupon stond bij beide keren middendraf... normaal heb ik altijd zevens en achten op mijn middendraf, dit keer had ik een 6 en een 5. Mijn paard gaat vanuit zich zelf heel groot en los de middendraf in, zonder te versnellen.
Nu stond er dus dat de jury meer impuls tijdens het onderdeel wil zien, het ging niet om de overgang terug, maar het ging echt om de middendraf zelf...

Wat bedoelt deze man? ik had zelf geen kans om hem te spreken... we hebben er hier wel een idee over, maar ik zou graag jullie mening willen horen Haha! , en vervolgens, hóe bereik ik die meer impuls in de middendraf?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:53

Dat je bij elke pas er het uiterste uithaalt en goed zijn bewegingen laat zien...(schwung) en dat het vanuit het achterbeen gebeurt... denk ik Tong uitsteken Van te voren goed verzamelen daarna maar redden wat er te redden valt denk ik Tong uitsteken Ben zelf een B ruiter dus zou het niet weten eigenlijk Bloos

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:18

Je bereikt meer impuls door hem niet alleen weg te rijden maar in de middendraf je hand toch elke keer iets te sluiten zodat je kunt blijven rijden en de achterhand er meer onderhoud.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 19:23

inib schreef:
Je bereikt meer impuls door hem niet alleen weg te rijden maar in de middendraf je hand toch elke keer iets te sluiten zodat je kunt blijven rijden en de achterhand er meer onderhoud.

Maar rij je dan niet al richting een uitgestrekte draf? Ik bedoel, mijn paard verruimt constant, zonder onregelmatigheden en hij danst de diagonaal over. Om dat te kunnen móet een paard toch in zekere zin aan elkaar gereden worden en ook verzameld gereden kunnen worden. Dus als ik nu meer mijn hand ga sluiten en nog meer 'bergopwaarts' ga rijden dan is het toch geen middendraf meer?

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:34

Impuls haal je vanuit de achterhand.Dat is eigenlijk de motor van je paard.Die moet dus wat harder werken.Zodat de bewegingen meer kracht krijgen.Dat maakt het beeld mooier.Door je hand steeds te sluiten en door te drijven minimaal weer toe te geven kun je je paard meer vanuit de achterhand laten lopen.Dus wat je bij drijft moet je op vangen in je hand maar wel met mate.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:51

Niet alleen wat groter draven, maar juist wat energieker en daardoor verruimen. Versnellen mag wel, als die versnelling maar niet puur komt door snellere beenzetting met kleine stapjes. Waarschijnlijk heeft het er iets te traag uit gezien, wat te braafjes.

Fleurtje100

Re: meer impuls bij middendraf (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:05

Veel overgangen rijden. Hem in de hoek voor de middendraf even wat sluiten maar wel hem achter actief houden. Dan bouw je een soort van drang naar voren op (impuls). Als je dan je zit iets opent (benen vanuit je heup iets naar achteren) en been geeft kun je hem mooi omhoog laten klimmen in je hand.
Verder rustig opbouwen niet meteen hup wegrijden, maar echt eerst even doorsluiten (op achterbeen zetten ietsje) en dan langzaam weg rijden.
Misschien gaat dit meer richting uitgestrekte draf, maar volgens mij zien de meeste jury's ook bij de middendraf je paard al het liefst als volleerd Grand Prix paard de baan doorgaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:19

Als je je paard goed in de hoek opvangt en tegen je gesloten hand aanrijd bouw je druk op. Als je voelt dat het paard zich tegen jouw hand stoot pas dan open je iets je hand en drijf je hem nog meer op alvorens je de hand iets verder opent.
Hij vertrekt dan van achter uit met impuls vanuit het achterbeen het stuwen vanachter naar voren.
Het kan best zijn dat jouw paard groot de middendraf in gaat maar in de M1 wordt een gesloten middendraf gevraagd.
Heel groot de middendraf in gaan wil men waarschijnlijk niet zien. Men wil dat je paard gesloten blijft en alleen veruimd in zijn benenwerk. Okee de neus mag er iets meer uit.
Ook al drijf je met je been tegen je gesloten hand aan de draf kan nooit groter worden dan de mate waarin jij je hand opent. Je moet het paard ahw bij je houden.

Impuls is de drang naar voren en groot naar voren is nog niet perse drang naar voren. Mischien valt jouw paard wel groots uitelkaar. Voor je gevoel kan een paard superdediagonaal overdansen en constant verruimen maar dat juist het constant verruimen is niet oke. Het paard moet geen aanloopje nemen naar de middendraf, dan had er gestaan enkele passen middendraf. Nu staat er van hand veranderen in middendraf.
Dus opvangen in de hoek met stelling eruit, tegen de hand aanrijden, de diagonaal opsturen met je been, recht stellen nog meer druk er tegen aan en hand iets openen zodat hij direct in middendraf vertrekt. De impuls en de druk die jij er in steekt met je benen moet er direct in middendraf uit.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:54

Middendraf of uitgestrekte draf: Maakt niet uit, GAAN met die banaan. Jan Peeters heeft me dat ooit verteld en ik zal dat nooit vergeten.

Probeer gewoon een zo ruim en aktief (let op, niet snel!) mogelijke verruimde draf te rijden, waarbij je duidelijk rechtstelt en markeert waar je begint en eindigt. Het wegrijden is vaak niet het probleem, des te groter het terugkomen.
Let daar dus op en wellicht rij je de volgende keer een 9 eruit Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 07:45

Eens met Tyrza.....

Kijk alleen uit in de - ik dacht Z1 - proeven, straks....
Daarin moet je namelijk middendraf én uitgestrekte draf laten zien...zorg dat je dán wél een duidelijk verschil laat zien.....
Trouwens heb ik het eens geprobeerd, bij wijze van test...gewoon bij de midden en uitgestrekte draf steeds gáán....ik heb maar 1 of 2 x ooit het commentaar gehad dat er geen verschil te zien was tussen de midden en uitgestrekte draf (en dan werd dat de ene keer berekend in de punten van de midden en de andere keer in de uitgestrekte draf)....