Hoe een paard echt recht krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hoe een paard echt recht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:10

Heey Mensen,

Ik rijdt iedere keer op een paard en hij loopt op zich heel leuk alleen nu loopt hij eigenlijk altijd net iets scheef met zijn kont. Wat kan ik er nu aan doen dat hij dus echt recht loopt en niet zijn kont of iets naar rechts of iets naar links houdt???

Alvast bedankt.

Groetjes sjaslique

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:29

Voorhand naar binnen zetten tijdens het rijden. Doe het rechtstellen op de binnenhoefslag want misschien is één van de redenen dat je paard scheef loopt dat hij graag aan de kant plakt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:04

Jep, en goed voorwaarts. Je moet de achterhand in het spoor laten gaan van de voorhand. Dit doe je door het paard te begeleiden van voren dus lichte stelling rechts als zijn kont rechts is een begrensen met been en teugel en daarbij veel gas geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:41

En als je zover bent ook eens op de 2de hoefslag rijden.

Lesnemen is ook een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:52

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 00:05

Ow Heil onze God Antoine

Als we hem toch niet hadden Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:47

Alacairion schreef:
www.hoefkatrol.com
dan bij klassieke rijkunst.

dat is de enige manier

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:04

Wat ook helpt is soms even naar buiten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:54

VValar schreef:
Voorhand naar binnen zetten tijdens het rijden.

Dat ligt er maar net aan naar welke kant je paard scheef is. Dit kun je dus echt niet per definitie zo maar toepassen. Soms kun je beter de voorhand naar buiten stellen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:58

Jippie schreef:
Dat ligt er maar net aan naar welke kant je paard scheef is. Dit kun je dus echt niet per definitie zo maar toepassen. Soms kun je beter de voorhand naar buiten stellen.

Je hebt gelijk. Ok een vraag aan de TS: kun je je probleem beter defeniëren. Gooit je paard zijn kont naar binnen of naar buiten? Loopt hij in een kronkel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:17

VValar schreef:
Ok een vraag aan de TS: kun je je probleem beter defeniëren.

Als mensen dat beter konden, dan konden ze dergelijke problemen ook zelf oplossen.

Het is flauw maar het enige juiste antwoord is gewoon een wat extra investeren in wat extra en goede[!!!] lessen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 19:57

Mijn paard heeft erg de neiging om als hij op de linkerhand loopt zijn kont een beetje als het ware tegen de muur aan te plakken en als hij op de rechterhand loopt zijn kont een beetje naar binnen te duwen.
Ga binnenkort privéles nemen!

Groetjes sjaslique

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:51

Les van Antoine:
Duw de schouder de kant op waar uw paard zijn kont naartoe duwt, et voila, uw paard is geneeeeezen

Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:17

Op mij komt dit wat negatief over Jippie en dat vind ik niet helemaal terecht.. Adb is zeker deskundiger als jij nu doet voorkomen. (note: ik werk heel anders dan AdB, voordat iedereen denkt dat ik bij hem in de leer geweest ben)

Om een paard recht te krijgen moet je eerst het probleem zien/ voelen. Daarna moet je de oorzaak van dit probleem kennen. Als je dat weet kan je gaan beginnen met het rechtrichten zoals dat genoemd wordt. Persoonlijk noem ik het liever in balans brengen, waarbij alles gelijkmatig belast wordt. Er bestaat dus helemaal geen algemene regel voor rechtrichten zoals zo velen denken. Het is allemaal afhankelijk van het betreffende paard.

Hesterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:20

Een paard is aan de voorkant, bij zijn schouders, smaller dan aan de achterkant, bij zijn heupen. Als je lang de hoefslag rijdt, zal je paard het liefst zijn buitenschouder en buitenheup parallel aan de hoefslag houden. Hierdoor komt zijn (bredere) heup dus iets naar binnen. Vooral in de galop zie je dit vaak omdat het paard hier 'drietact' loopt en zo wat gewicht kan ontlasten. Probeer veel binnenhoefslag te rijden. Schouderbinnenwaarts is ook een goede oefening, zo train je de achterhand in het sterker worden. Schijnovergangen is ook een goede oefening om je paard sterker te maken. Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:43

Ik zoek goede begeleider die weet wat rechtrichten is en je daarin goed kan begeleiden. Om zelf hieraan zelf te beginnen valt niet mee. Daarbij kan je het tijdelijk zelf wel oplossen, maar begeleiding is echt wel nodig. Succes.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:41

Allemaal bedankt voor de reacties! Het paard wat het betreft heeft ook spat aan zijn rechterachterbeen, hier zou het volgens mij ook wel eens mee te maken kunnen hebben.

Groetjes sjaslique

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:32

Ja, dat zou heel goed kunnen. In ieder geval succes ermee.