Wat verstaan jullie onder GOED stelling rijden????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Wat verstaan jullie onder GOED stelling rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 08:49

Ik heb altijd geleerd en leer het nu nog steeds, dat bij een goede stelling de hals van het paard zoveel mogelijk recht blijft, maar het hoofd neemt stelling aan. En zodra je het oogje kunt zien is het een goede stelling.
Maar nu heb ik sinds kort een bijrijder, en die lest op een manege en zij krijgt steeds te horen dat het paard de hele hals zo ver mogelijk naar binnen moet buigen, dat dat een goede stelling is. Maar wat is nou de goede stelling dan???
Want ik had zo'n idee dat wat zij doet op de manege dat dat meer lijkt op schouder binnenwaarts.
Of zit ik nu helemaal fout qua mijn idee van stelling???? Verward

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 08:52

Nee, je zit niet fout. Stelling rijden kan op die manier. Het is vooral hoe ver het paard is. Bij jonge paarden rijd ik een beetje stelling tot ik het oog zie. Zodra ze meer balans hebben, laat ik ze achterom kijken. Dus zoveel mogelijk buiging.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:08

ik doe meer aan buiging, het paard om me ben heenvouwen zegmaar, tenminste dat leer ik nu.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:42

VMR -> RT Lachen

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:07

Alleen het hoofd? Bedoel je dat ie zijn hoofd kantelt dan? Ik zou niet weten hoever ze daar buigen op die manege, dus kan dat ook niet beoordelen. Ik zie een goede stelling als dat de kont wijst waar het vandaan komt en het hoofd waar het heen gaat. Dan verschilt de stelling dus ook per oefening die je doet. Lachen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:44

ik moest altijd bij de linkerstelling zijn linkerneusgat kunnen zien en voelen dat zijn lijf afboog. (Dus niet alleen de hals want dan loopt hij snel over de buitenschouder)
luvdatossa, hoe serieus bedoel je dat "naar achteren laten kijken" lijkt me wel heel sterk afbuigen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:47

dat je je paard niet krom rijdt...wat jullie bedoelen is loswerken van de spieren! stelling is dat je het oog kan zien...als je het neusgat ziet dan kantelt die...als je teveel stelling vraagt loopt die te snel over de buitenschouder weg. zie je anky al met een gekrulde salinero wijken?? nee hoor...die kijkt in de richting waar die hoort te kijken...en dat is zeker niet naar achteren!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:52

Bij mij is stelling; als ie zijn hals een beetje buigt en dat je net het oog kan zien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:57

Stelling is net zoveel als de buiging.
Kleine bocht, is grote buiging en de stelling loopt dan in diezelfde 'bocht' mee.
Grote bocht, is minder buiging en dus ook minder stelling.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:11

Bij mij is altijd geleerd dat stelling door het hele lijf zit, van achter tot voor Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:16

Stelling gaat over in buiging en zit dus inderdaad door het hele lijf. Daardoor bepaalt de grote van de bocht de hoeveelheid stelling en dus buiging.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:31

Je bepaalt toch zelf in welke mate je het paard stelt? En dat kan varieren.
Ik doe niets anders tijdens een les: binnenstelling-buitenstelling-binnenstelling-buitenstelling.
En op het einde van de les kan ik al wat meer vragen dat in het begin.
Paard soepel maken heet dat dan Knipoog.

Jigger_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:19

Rinske schreef:
Bij mij is altijd geleerd dat stelling door het hele lijf zit, van achter tot voor Lachen

humz..ja mij ook Lachen

Als het ware om je binnen been heen (nee niet letterlijk natuurlijk Tong uitsteken )
En dan goed de buitenkant begrenzen!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:18

Een goede binnenbeen-buitenteugel werking: dus een buiging over de hele lengte van het paard die je bekomt door met je binnenbeen in te werken, met je buitenbeen te zorgen dat de achterhand niet naar buiten zwaait door het gewoon aan te leggen, binnenteugel van de hals en buitenteugel begrenzen aan de hals.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:10

ja maar buiging over het hele lijf wil niet zeggen dat je paard compleet gebogen moet lopen...hij moet zijn hele lijf gebruiken om tot de juiste buiging/stelling te komen...zijn achterhand kan toch niet gebogen lopen...hij moet op 4 sporen blijven lopen waarbij zijn voorhand/hoofd/halshouding tot stelling wordt gebracht...

shan

Re: Wat verstaan jullie onder GOED stelling rijden????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:39

stelling is de buiging van de hals
buiging is de buiging van het hele lichaam.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:04

Juist alleen met het hoofd is foute stelling, je bereikt er niks mee. Goede stelling gaat echt door heel het lijf, en je kan het ook zien, meestal zie je dan een goede buiging vanuit de schouder waardoor de rest van het lichaam meegenomen word.MIJn paardje wordt er lekker los van, af en toe lekker buigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:53

ja wat is het dan nu...stelling vanuit de hals of vanuit het lichaam...je praat 2 dingen door elkaar...en het is echt dat die vanuit het lichaam tot stelling moet komen en niet dat zijn hele lijf in stelling moet lopen wat dat kan niet!!!! Als hij dan zijn lichaam stelling loopt bedoelen jullie waarschijnlijk dat hij in de goede buiging loopt, dus niet met zijn achterhand/voorhand naar binnen/buiten.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:48

Hoals jij het doet is het goed, als je bijrijder stelling aanvraagt dan zit haar binnenhand waarsschijnlijk ergens op haar bovenbeen, zo leren ze dan namelijk in de manege, 'binnenhand van de hals af'. Anky gaat ook de bocht niet om met dr binnenhand ergens op dr bovenbeen, maar rijd de wending op haar buitenhand en dus alleen het hoofd een stukje gebogen.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:02

Rinske schreef:

Als het paard van z'n oren tot aan z'n staart gebogen is, heet dit lengtebuiging.

Stelling slaat alleen op de buiging van de hals. De hals van het paard wordt aan de binnenkant een beetje hol, terwijl de buitenkant van de hals juist wat ronder wordt. Als je stelling hebt kun je net de riempjes van het hoofdstel zien die aan de binnenkant zitten. Binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel begrenst. Paar mag niet over de buitenschouder wegvallen, dan is er namelijk geen sprake meer van stelling. Niet vergeten dat zit en been van de ruiter altijd 't meeste werk moeten doen he, als je teveel inwerkt met de binnenteugel om stelling te vragen, wordt het binnenachterbeen in de beweging belemmerd.