Maar nou heeft iemand me verteld hoe ik toscar heel netjes aan de teugel laat lopen (zie plaatjes hiernaast! <---
) Maar dan moet ik dus af en toen me handen afwisselend naar achteren halen...Nou was ik dus een beetje bang dat ik dus met een zaaghand ga rijden...
Misschien hebben jullie tips ofzo...
Want als ik bv en paar keer "zaag" dan loopt hij weer super mooi aan de teugel!

Maar mijn ervring met mijn pony (die graag laag naar beneden loopt) is dat ik veel verzet krijg als ik met een stille weerstand biedende hand rijd, met teugels op normale (voor anderen) maat. Als ik met langere teugels rijd (volgens anderen te lang) gaat hij eerder nageven, maar om hem naar beneden te vragen moet ik dan ook af en toe aanhalen. Dit gaat heel zacht en elastisch, en daarna laat ik gelijk los. Maar dan beweeg ik voor buitenstanders mijn hand dus te veel, en zag ik. Dit gaat echter heel losjes en ik heb nooit kramp van het weerstand bieden (wat veel anderen wel hebben) en mijn pony loopt ontspannen losjes naar beneden en rond zonder te hangen... Als hij vanzelf naar beneden komt die ik niets (gewoon hand stil en voorwaarts) en als hij ontspannen rond loopt kan ik teugels gewoon opnemen en mijn handen stil houden met af en toe een ophouding en hand sluiten. Deze manier lijkt wat op de manier bij western, en werkt bij mijn pony dus beter. Laatst had ik drie weken een dip omdat ik het op aanraden van een stalgenoot weer met de weerstand biedende stille hand en er tegen aan drijven had gepobeerd. Mijn pony vloog bij de schotten op met zijn hoofd in zijn nek, alleen maar verzet!