Een hoop vragen over van alles......Help mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan01

Een hoop vragen over van alles......Help mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-01 00:29

Ik heb sinds 3 maanden een Haflinger,maar nog niet 100% volleerd.
Hij kent de beenhulpen van stap naar draf en van draf naar gelop meer niet.Op zich vind ik dit wel lekker want dan kan ik hem dat zelf op mijn eigen manier leren.Maar ik moet het zelf ook leren,dit is voor mij nieuw.Toen ik Goof mijn vorige paard kreeg kon hij alles al,meer als ik zelfs.Goof leerde mij alles door dingen op een bepaald manier aan te geven.Dit is dus met guus niet het geval,als ik hem een schouderklopje geef of beloon denkt hij dat ik hem sla en schrikt hij.
In het begin wilde hij niet op de hoefslag lopen en maakte er een spelletje van om telkens van de hoefslag af te gaan.Toen heb ik er een zweepje bij gepakt en hem een klein tikje gegeven,hij was niet meer stil te krijgen.
Hij was helemaal door het dolle,hij schrok er erg van.
Toen ben ik dus maar op basis van kracht en stem mee doorgegaan.
Hij is buiten ingereden en is geen bak gewend.
Als ik met mn teugels speel dus eigenlijk in zn mond lijkt het wel of hij dit niet fijn vind,hoe merk je dit?
Hij heeft ook vanaf het begin een stijve nek of het is alleen aan de rechterkant dat hij stijf is,ik train hem extra op de hand dmv veel figuren op de rechterhand te rijden.Ook laat ik hem een boterham om heen happen dan ga ik tegen zn nek aan staan en hou in de rechterhand een boterham dan moet hij om mij heen buigen om de boterham te pakken.
Het is nu wel minder maar nog steeds is hij wat stijfjes.
Wat kan ik nog meer doen om het soepel te maken?
Ook zn conditie,toen ik hem kreeg had hij 6mnd stil in het land gestaan er was niets meer mee gedaan.Als hij 10 min had gedraaft was hij op,dus ik ben heel langzaam met hem gaan opbouwen.Nu na drie maanden trainen loopt hij uiterlijk 45 min(waaronder 20 min draven 4maal 5 min en hooguit 10 min galoperen ook in etapes)
Is dit goed voor een pony van 5?
Ook hinikt hij om de 10 a 15 min overal waar hij is,tijdens een buitenrit in de stal in de bak.Wat hij ook vaak doet is ......ja hoe leg je dat uit????
Hij blaast en lippen slaan dan opelkaar?Ik weet even niet meer hoe je dat noemt.Wat betekent dat?
Ik ben helemaal gek van hem en wil hem ook niet kwijt,maar ik kan af en toe totaal geen hoogte van hem krijgen.De ene keer als ik hem wat probeer te leren begrijpt hij het en als ik het de volgende dag weer wil doen begrijpt hij me niet.
Hij heeft ook twee weken met keelontsteking gelopen zonder wat te laten merken.Is raar gedrag wat hij vertoont of ligt dit aan mij?
Ik hoop dat iemand een verklaring voor dit gedrag heeft en mij advies kan geven op de vragen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 00:41

ik wil niet banketstaaf klinken maar ik denk dat je met zoveel vragen en gedoe beter gewoon iemand kan vragen die je kan begeleiden. Een paard inrijden is altijd makkelijker met begeleiding omdat je van de kant veel beter kan zien hoe en wat. Dus vraag iemand in de buurt!

Succes!

Ton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:31

Hai Fsoudan,
Een paard wat je nog moet beleren, kent alleen de taal van de natuur, dus schouderklopjes kent hij niet. ( paarden in de natuur, bekloppen elkaar niet )
Wel kent hij een aai over zijn hals, of ff kroelen in zijn hals.
Ook een zweepje is voor hem vreemd, je kunt hem hier aan laten wennen, door hem van voren te benaderen, laten ruiken, en dan voorzichtig aanraken met de zweep, totdat je hem over zijn hele lichaam aan kunt raken met het zweepje en hij er geen nagst meer voor heeft.
Wat betrefd de stijfheid in zijn nek, doe je het hartstikke goed, je kunt de oefeningen nog uitbreiden, door hem de boterham aan te geven, tussen zijn voorbenen door, en hem daar weg te laten happen, geduld is in deze een schone zaak, en na verloop van tijd, zal het allemaal steeds soepeler worden.
Het briesen wat je paard doet, is een teken van ontspanning, en hetzelfde wanneer een mens diep uitademt, en tot rust komt, dus eigenlijk, hoe meer hij briest, des te beter heeft hij het naar z`n zin.
Misschien is een aanrader om wat meer info te zoeken ( bibliotheek? )over T-Touch, daar staan hele handige hulptips in.
Ik denk in ieder geval dat je het al hartstikke goed doet, en zeker op de goede weg zit.
Succes
Ton