jong paard accepteerd het bit niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freaky

jong paard accepteerd het bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:55

Mijn 3 1/5 jarige accepteert het bit totaal niet. Hij is onrustig met zijn hoofd en probeert op alle mogelijke manieren onder de druk van het bit uit te komen. (klapperen met het bit) Rij je met losse teugels (zonder druk) pakt hij je meteen, gooit zijn hoofd in de lucht en zoekt het schot op. Als je links om wil, wil hij rechtsom en omgekeerd.

Het zal wel een kwestie van geduld zijn maar misschien dat iemand een tip heeft.

alvast bedankt Groetjes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:58

oefen anders eerst vanaf de grond. wat voor bit heb je? heeft hij last van zijn tanden of is hij aan het wisselen??

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:01

een dubbel gebroken bit, lekker zacht. Hij is nu even uitgewisseld. Hij is gewoon super eigenwijs en loopt graag zijn eigen rondje. Er zijn stukken dat hij super loopt en dus ook het bit wel accepteert, maar als je 1 sec niet oplet dan pakt ie je en zit je bijna in het schot. Lekker aan het puberen dus!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:04

ik heb ook een 3,5 jarig paard maar rij zelf op een enkel gebroken africhtings bitje lekker dik. misschien is hij je gewoon aan het uitproberen?
bovendien kan de mond toch nog gevoelig zijn van het wisselen. dus zou het even afwachten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:05

Op die leeftijd is hij aan het wisselen. Haal er een paardentandarts bij die zijn gebit kan nakijken en eventuele 'doppen' kan verwijderen. Melkkiezen die op de ware kies blijven zitten heten doppen.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:35

paardentandarts heeft hem nagekeken voorlopig is hij even klaar met wisselen. Gister gereden toen ging het super, zo zie je maar. Het zal de jongingheid wel zijn, haha

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:36

sorry, jeugdigheid

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:15

je kan ook proberen een keer zonder bit te rijden, met bijvoorbeeld een trainingshalster. Dat heb ik een tijdje gedaan toen mijn paard aan het wisselen was en toen ik daarna het allerzachtste bitje indeed had ze nergens meer last van. Nu heb ik gewoon een dubbelgebroken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:01

Ik rijd die van mij met een Nobit bitloos hoofdstel. Accepteerde hij meteen, snapte ook gelijk wat ik overal mee bedoelde (ook de rem!). Aangezien hij aan het wisselen is, vond ik dit vriendelijker.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:34

wij hebben onze 3 jarige ook met een enkel gebroken bitje gereden, en dan wat dikken zodat ie niet te scherp is!! werkte super!! maar idd, wisselen kan ook van invloed zijn!

polo_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:43

Als hij wisselt kun je dan hem dan niet vast vanaf de grond je stemhulpen oefenen en dan een tijd bitloos rijden. Bijvoorbeeld met een side pull?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:18

Of is hij je gewoon voor de gek aan het houden?

Wat doet hij met longeren aan het bit?
Of als iemand anders hem rijd, die al heel veel jonge dieren heeft gereden?

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:14

leren bitje raad ik je aan werkt erg prettig, anders nog even bitloos rijden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:25

Ik ken je probleem, heb erg veel jonge paarden bitwijs moeten maken. Je moet zeker zijn van je zaak, als je hem niet vertrouwt moet je er niet op stappen, of hem eerst longeren. Je moet rustig, vertrouwd en vooral niet onzeker overkomen. zorg dat je teugels niet loshangen tijdens het rijden. als je een volte in wilt zetten breng je je binnen hand alleen omlaag en naar binnen, richting je knie, je trekt er niet aan!!! je buitenteugel leg je tegen de hals aan om te begrenzen. Als er al druk op een teugel staat is het de buitenste en niet de binnenste! vervolgens draai je je buitenschouder wat naar achteren, zodat de binnenkant van je heup wat naar voren gaat. Er komt nu meer gewicht aan de binnenkant en paarden (vooral als ze jong zijn) zijn erg gevoelig voor gewichthulpen. zodra hij wat afwendt beloon je hem. Alleen blijven belonen voor ieder goed pasje en als hij er vandoor gaat, gewoon doodstil blijven zitten en niet reageren. hij stopt vanzelf wel weer en dan ga je gewoon weer verder met je oefeningen. Lekker veel in stap en rustige draf, totdat jullie elkaar volledig snappen. als je zo traint heb je op een gegeven moment geeneens een bit meer nodig. Laat je nog ff weten of het werkt?
succes

freaky

Re: jong paard accepteerd het bit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:52

Het gaat sinds ik het bericht heb geschreven erg goed, hij deed dit ook bij mijn instructrice dus het lag niet aan mij. Omdat hij veel zweefmomenten heeft in zijn gangen kost het hem meer moeite om zijn balans te vinden. Hij is nu een stuk constanter in zijn aanleuning. En accepteert het bit nu wel. Ook aan de lijn deed hij precies hetzelfde. Het kost moeite om lekker lang en laag te lopen, hij blijft liever in de bovenlijn lopen. Maar ook aan de lijn gaat het nu stukken beter.

Iedere keer dat ik les heb is hij weer vooruit gegaan, gelukkig.

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:54

het sturen was trouwens niet echt het probleem, alleen wilde hij graag van het bit af.

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:30

Die andere hebben aan de andere kant gelijk: Bitloos!
Maar omdat jou pony nog zo jong is en in je verhaal lijkt mij dat je hem ook nog niet helemaal onder controle hebt ( niet banketstaaf bedoelt ) dat is natuurlijk ook niet gek, hij is jong. Blijf gewoon doorrijden, en als er weer zo'n periode komt gewoon door blijven rijden zachtjes in de hand niet trekken en leer hem jou te respecteren!!!!!
Suc7:)

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:02

Hoe groot is ie en watvoor afstamming is het?

IkenKas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:23

IkenKas schreef:
Maar omdat jou pony nog zo jong is en in je verhaal lijkt mij dat je hem ook nog niet helemaal onder controle hebt ( niet banketstaaf bedoelt ) dat is natuurlijk ook niet gek, hij is jong. Blijf gewoon doorrijden, en als er weer zo'n periode komt gewoon door blijven rijden zachtjes in de hand niet trekken en leer hem jou te respecteren!!!!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:53

IkenKas schreef:

Als een paard zo heftig en lastig reageerd op het bit en de tanden zijn gecontroleerd en hij wissel niet vind ik bitloos rijden GEEN goede oplossing. Op dat moment ga je het probleem uit de weg ipv het oplossen. Veel jonge dieren doen het om er een beetje onderuit te komen.

Gelukkig is die van mij wel bitwijs maar af en toe drukt hij wel zijn hoofd eruit en begint te draaien en te zoeken. Door dan met veel been meer te gaan rijden en vooral een stille hand te houden wordt de balans en rijden met bit alleen maar beter. Door consequent en duidelijk in je hulpen te zijn gaat het alleen maar beter worden komende tijd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:26

Gewoon een tweede teugel aan de neusriem knopen. De teugel aan de neusriem gebruik je als trensteugel en degene aan het bit als stangteugel. Telkens de stangteugel er iets meer bijpakken. Na een week of twee haal je gewoon de extra teugel er weer af. Op deze manier monteer ik altijd een stuur op jonge paarden.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:38

Wat ook nog wel goed wil helpen is een keer (of 2, 3 keer) bijgezet longeren en dan natuurlijk wel goed voorwaarts houden. De 'bijzet' (welke je ook gebruikt; touwtjes bijv.) hoeft absoluut niet strak en hoeft alleen in te werken als het paard zijn/haar hoofd echt extreem omhoog brengt.

Mijn ervaringen hiermee zijn in ieder geval heel positief Knipoog

Sambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:16

evitatinkle schreef:
je kan ook proberen een keer zonder bit te rijden, met bijvoorbeeld een trainingshalster. Dat heb ik een tijdje gedaan toen mijn paard aan het wisselen was en toen ik daarna het allerzachtste bitje indeed had ze nergens meer last van. Nu heb ik gewoon een dubbelgebroken.

Zelf heb ik een stalhalster over het gewone halster heen gedaan.Ik het begin maakte ik de teugels vast aan het stalhalster,daarna maakt ik de teugels vast aan het bit met de ringen van het stalhalster erbij.Hierdoor komt er maar een klein beetje druk op de mond van het paard.Nu wordt dit paard gewoon met een watertrens gereden.