wie kan mij uitleggen wat VWNW precies is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

wie kan mij uitleggen wat VWNW precies is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:16

Ik heb net gezocht naar topics over voorwaarts neerwaarts, maar ik kon hier niet duidelijk lezen wat het precies inhoud.
Wie kan mij dit duidelijk uitleggen?

alvast bedankt!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:39

Dat je je pony voorwaarts met je been naar je hand toe rijd. gewoon ontspannen in een lage ronde (niet diepe) houding. Het is een manier van losrijden en gymnastiseren.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:37

Laag met ontspanning.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:06

oke, dus eigenlijk heeft het weinig met voorwaats te maken?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:08

Ik bedoel een sneller tempo..

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:32

Juist heel veel voorwaarts, maar inderdaad niet een hoger tempo of sneller! Vanuit het been voorwaarts en daardoor neerwaarts over de rug...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:40

Nee niet sneller, alleen actiever aan het achterbeen. Daardoor neerwaarts door de rug de hand laten volgen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:44

Afbeelding
Voorbeeldje van een paard wat super Voorwaarts-Neerwaarts loopt OK dan!
Actief achterbeen en lekker ontspannen over de rug, persoonlijk vind ik dit echt een hele prettige foto om naar te kijken

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:40

Goed voorbeeld idd. Netjes aan het achterbeen naar de hand!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:34

oke bedankt allemaal, het is stuk duidelijker nu Lachen

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:37

Bij vwnw rijden is de schoft het hoogste punt van het paard. Dat is op de foto hierboven ook goed te zien.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:43

Bij vwnw rijden is het de bedoeling dat je alle spieren zover mogelijk rekt om het paard te gymnastiseren op een eerlijke en vriendelijke manier. Doordat het paard goed aan de hulpen staat (zo min mogelijk hulp = zoveel mogelijk gewenste reactie) kun je hem zover mogelijk naar de hand toe rijden. Je rijdt de achterhand er zo ver mogelijk onder en nodigt het paard tegelijk uit om zijn hoofd zo ver mogelijk te laten zakken. Door die uiterste nagefelijkheid wordt hij smakelijk in de mond, soepel en ontspannen. Ik zweer bij deze trainingsmethode, heb al heel wat paarden hiermee kunnen corrigeren.
Hier mijn merrie in het toppunt van vwnw rijden Haha!
Afbeelding

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:45

jarrah schreef:
[image]
Voorbeeldje van een paard wat super Voorwaarts-Neerwaarts loopt OK dan!
Actief achterbeen en lekker ontspannen over de rug, persoonlijk vind ik dit echt een hele prettige foto om naar te kijken

Het paard loopt inderdaad heel fijn maar ik vind dit geen goed voorbeeld van écht voorwaarts neerwaarts rijden. Dan zie ik ze persoonlijk wat lager en langer 'gerekt'.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:48

Zeg Okki wat had jij daar op de grond neergelegt Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 14:49

Taaclover schreef:
Zeg Okki wat had jij daar op de grond neergelegt Knipoog

Veel appeltjes Schijnheilig Haha! Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 18:47

Bedankt okkie1 voor de duidelijke uitleg OK dan!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:23

Okkie1 schreef:
Het paard loopt inderdaad heel fijn maar ik vind dit geen goed voorbeeld van écht voorwaarts neerwaarts rijden. Dan zie ik ze persoonlijk wat lager en langer 'gerekt'.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, paarden vallen dan vaak op de voorhand en gaan achter lopen krabbelen.
Het paard van de foto vind ik juist zo'n mooi voorbeeld omdat dit paard in zijn hele lichaam ontspant EN achter actief blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:37

Ik vind de foto van Jarrah het fijnst om te zien. Dat laat namelijk even zien dat een VWNW gereden paard nog steeds niet van het achterbeen af mag lopen.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:16

De foto van jarrah toont idd het mooiste voorbeeld. VOORWAARTS neerwaarts is toch wat anders dan laag, diep en rond (LDR-systeem). Bij VW/NW rek je je paard wat meer horizontaal uit, LDR gaat wat verticaler, dus dan zakt het hoofd richting de grond. Bij VW/NW komt het hoofd van het paard op borst/boeg hoogte.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:26

jarrah schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens, paarden vallen dan vaak op de voorhand en gaan achter lopen krabbelen.
Het paard van de foto vind ik juist zo'n mooi voorbeeld omdat dit paard in zijn hele lichaam ontspant EN achter actief blijft.

In dat geval loopt het paard ook niet vwnw. Omdat veel paarden niet correct aan de teugel lopen is een foto van een nagefelijk paard nog niet slecht omdat veel paarden dan op de voorhand lopen.

Maar goed dat is persoonlijke smaak. Ik zie een vwnw gereden paard het liefst zo laag en zo actief van achter mogelijk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:47

Het enige waar je mee op moet passen is dat activiteit niet alles zegt. Een paard kan heel actief van het achterbeen aflopen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:52

Zep schreef:
Het enige waar je mee op moet passen is dat activiteit niet alles zegt. Een paard kan heel actief van het achterbeen aflopen.

Daarom schreef ik ook "actief van achter". Ik weet zeker dat ze actief haar achterhand gebruikt aangezien ze zowel in stap, draf en galop zéér ruim overstapt terwijl het tempo en de nagefelijkheid gewoon controleerbaar blijft. Ik kan haar elk moment zo laag, lang of hoog instellen zoals ik dat wil. En daar streef ik bij elk paard naar.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:39

even een vraagje: ik rijd mijn bijrijdpaard altijd eerst helemaal naar
de ontspanning toe. vooral omdat ze haar rug niet los laat.
maar ik hou dan eigenlijk niet echt contact met de mond, heb een los
teugeltje.

ze ontspant na verloop van tijd goed en laat haar hoofdje zakken, de achterhand moet nog wel worden getraind maar het is een begin (en vind
ontspannenheid het belangrijkste voor het paard).

is dit ook een vorm van vwnw rijden? of moet je dan wel contact met de mond houden? en als je dan contact met de mond hebt, moet je dan druk hebben of juist niet?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:44

laetitia schreef:
even een vraagje: ik rijd mijn bijrijdpaard altijd eerst helemaal naar
de ontspanning toe. vooral omdat ze haar rug niet los laat.
maar ik hou dan eigenlijk niet echt contact met de mond, heb een los
teugeltje.

ze ontspant na verloop van tijd goed en laat haar hoofdje zakken, de achterhand moet nog wel worden getraind maar het is een begin (en vind
ontspannenheid het belangrijkste voor het paard).

is dit ook een vorm van vwnw rijden? of moet je dan wel contact met de mond houden? en als je dan contact met de mond hebt, moet je dan druk hebben of juist niet?

er moet wel een lichte druk blijven op je teugels, maar niet dat je paard hangt in je handen.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:06

Er is een groot verschil tussen nagevelijk rond rijden of gewoon laten hangen/dalen. De correcte manier is die van ophoudingen maken, waarop je paard los moet laten. Op het moment dat je paard loslaat, moet jij dit ook doen. Door iedere keer op DAT moment dat jij loslaat wat ruimte (lees:teugels) te geven, zal je paard steeds lager rond gaan lopen, en tegelijkertijd toch loslaten en nagevelijk blijven. Alleen dan heeft dit rondrijden effect. Pas er dus voor op dat je niet een TE los contact hebt, anders komen je hulpen (ophoudingen) niet (goed) door!