Doorsluiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommycat

Doorsluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:58

Gisteren heb ik als alleen-maar-lekker-buiten-rijder voor het eerst (weer) les gehad. Vroeger (als kind)heb ik jaren les op een manege gehad, maar dat was nou niet echt dat je diep op dingen door ging. Als je maar bleef zitten Haha!

We hebben gisteren geoefend op volte's rijden, stelling vragen, nageven.
Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat doorsluiten precies inhoudt? Ik zal volgende keer aan de instructeur ook nog vragen wat het precies inhoudt, daar was gisteren geen tijd voor.

En heeft er iemand een titel van een boek dat echt over de basis dressuurdingen gaat? Ben gisteren even naar de bieb geweest maar alleen maar boeken waarin het gaat over galopwissels, piaffes etc, en zo ver zijn paard en ik nog lang niet. Dus gewoon een boek dat duidelijk de basisprincipes en begrippen uitlegt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:11

2 Boekentips waar ook de basis echt wordt uitgelegd:
Titel: Handboek Paardrijden
Schrijvers: Monika Krämer en Jochem Schumacher
Taal: Nederlands
Jaar van Nederlandse uitgifte: 2003
Aantal bladzijden: 239
Kaft: harde kaft
Illustraties: veel kleurenfoto’s

Prijs: € 29,95 (incl. BTW) (+ € 1,95 verzendkosten)
Recensie:
De auteurs van dit handboek paardrijden zijn verbonden aan het Duitse Rijcentrum Reken en werden geadviseerd door groten uit de paardenwereld zoals Klaus Balkenhol. Het opvallende aan deze paardrijcursus is dat de verschillende rijstijlen en basisprincipes met veel uitleg naast elkaar worden gezet. Dan blijken er toch meer overeenkomsten dan verschillen te zijn in de klassieke dressuurrijkunst, het western-, recreatief- of lange afstandsrijden. Ook aan fysiotherapeutische inzichten in de paardensport wordt aandacht geschonken. In dat opzicht is dit een vernieuwend, vakmatig paardrijdboek, dat fraai is uitgegeven met veel kleurenfoto's en toelichting door vakmensen. Het zal zeker aan zijn doel beantwoorden: de lichtgevorderde ruiter begrip bijbrengen voor de techniek van de paardrijkunst en een degelijke basis bieden. Maar ook voor de gevorderde ruiter of paardenliefhebber heeft dit boek door de hoeveelheid behandelde feiten en heterogeniteit aan onderwerpen veel te bieden. Met nuttige adressen en register.
(Biblion recensie, G. Koops)

Verlichte Rijkunst
Door Heather Moffett.
Rijden in Harmonie met uw Paard.

Leer hoe u de band met uw paard verbetert en zonder dwang een aantal `scholingsproblemen' oplost. Revolutionaire leermethoden voor iedere ruiter, ongeacht zijn ervaring.
158 pagina's; 20 x 27 cm; gebonden, met stofomslag; geïllustreerd met 90 kleurenfoto's, zwart/wit foto's en tekeningen.

Prijs : € 22,51

En mijn favo site: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/clas ... ssical.php
Gaat misschien hier en daar wat ver op de materie in, maar de basisbegrippen zijn er ook te vinden. (en er zijn best veel sites te vinden waar basisbegrippen goed worden toegelicht).

Veel leesplezier!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:32

zover mij geleerd is is doorsluiten dat je je handen gesloten houd en dus niet meegeeft met je handen en teugels

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:08

Ik heb zelf een boek dat ik wel heel goed vind en daar staan ook basisdingen in. Daar wordt trouwens meer naar de ruiter gekeken dan naar het paard. De ruiter is het belangerijkst;
Basis rijkunst; wat beweegt de ruiter? - Anne muller

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:44

Doorsluiten is je paard met kleine ophoudingen steeds meer verzamelen. Hier kan je pas mee beginnen als je paard goed nagefelijk is. Het kan ook zijn dat je instructeur bedoelt dat je hem rustiger moet laten lopen in de nagefelijkheid.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:15

Doorsluiten is aan de orde als je je paard goed over de rug kan rijden en al wat sterker is. Op dat moment kun je je paard al wat meer bij elkaar gaan rijden, dus wat meer 'tegenhouden' aan de voorkant (opvangen) en toch bijdrijven, zodat hij wat meer opwaarts gaat lopen, in plaats van alleen maar voorwaarts.
Overigens: een goed boek is dat van Coby van baalen en Johann Hinneman: De eenvoud van de Dressuur!!

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:56

Nog een paar goede boeken vandezelfde schrijver: Ruiters en rechters deel 1 en 2 van Ernest van Loon. Hij beschrijft op soms zeer humoristische wijze de basis van rijden! En laat goede en foute dingen zien aan de hand van foto's.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 01:37

doorsluiten kan in dit geval ook betekend hebben om de volte kleiner te maken..dat noemen ze ook wel doorsluiten

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 09:36

Dat laatste klopt ja, maar dan doe je eigenlijk hetzelfde. Je hebt het dan wel over een 'volte doorsluiten'. Op dat moment moet je paard ook wat meer bij elkaar gaan lopen en zichzelf wat sluiten. Bovendien is het vaak wat handiger op een volte, je hebt dan stelling en buiging en je kunt je paard wat losser houden.