te snel en galop probleem.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

te snel en galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:00

Ik heb een tinker, die veelste snel loopt. Het enige wat ze doet is snel snel snel. Als je schijn overgangen rijd is ze echt maar een paar pasjes lanzaam aan het (BV) stappen en dan gaat ze zich weer overstappen. met de teugel terug halen ben je steeds haar terug aan het halen en steeds maar terug halen tot pijn toe aan je handen, en dan gaat ze nog steeds met haar hoofd schudden en trekken is ze daar rustig in gaat ze met haar hoofd naar beneden om de teugels los te trekken. laat je dat niet toe (wat echt moeilijk is) dan springt ze gewoon met 4 benen de lucht in en stijgert ze. Ze doet echt alles om snel te mogen rijden. Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen?

En in galop(de rechter) springt ze verkeerd aan. ook op de hele kleine volte, of via al te wijken ook niks helpt hier, iemand nog sugesties??

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:01

Aan galop hoef jegeheel niet te denken als je hem in stap en draf nog niet voldoende onder controle heb.

Verder denk ik dat het als maar snel willen en het galop probleem komt door het sterk scheef zijn. Het paard valt op de rechter voorbeen door zijn linker buiging en heeft daardoor het idee op zijn neus te vallen. Dit compenceert hij door snelheid.

Dus oplossing, rechtrichten(zie site) en dan zijn waarschijnlijk je beide problemen al veel minder. Kijk wil uit, rechtrichten is niet iets dat je makkelijk zelf kan. Het vraagt veel gevoel en bij verkeerd uitvoeren doet het meer kwaad dan goed.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:43

josien schreef:
Aan galop hoef jegeheel niet te denken als je hem in stap en draf nog niet voldoende onder controle heb.

Verder denk ik dat het als maar snel willen en het galop probleem komt door het sterk scheef zijn. Het paard valt op de rechter voorbeen door zijn linker buiging en heeft daardoor het idee op zijn neus te vallen. Dit compenceert hij door snelheid.

Dus oplossing, rechtrichten(zie site) en dan zijn waarschijnlijk je beide problemen al veel minder. Kijk wil uit, rechtrichten is niet iets dat je makkelijk zelf kan. Het vraagt veel gevoel en bij verkeerd uitvoeren doet het meer kwaad dan goed.

klopt ze is rechts gebogen(ze ze kijkt naar rechts als ze recht staat) Ik ben nu met mn instructeur er ook aan het werken, maar ze is heel erg gebogen dus gaat idd veel werk in zitten. Maar moet ik dan helemaal niet gaan galoperen?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:27

Ik zeg niet dat je niet mag, maar raad je aan om niet te galopperen. Galop is een van de moeilijkste gangen qua evenwicht. Daarbij land het paard op het voorbeen die door het scheef zijn een harde klap krijgt. Rechtsom krijgt hij een harde klap op juist zijn been dat het meest gewicht draagt en linksom zou hij naar voren vallen door zijn scheefheid.

Dus zorgt eerst voor dat hij recht is voordat je aan galop of meer tempo gaat denken. In die tussen tijd tijdens het rechtrichten niet tegen houden van voren, maar enkel zorgen dat hij recht word in zijn lijf.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:29

Hoe oud is je Tinker? Als ie nog jong is of weinig onder het zadel is geweest is het logie's dat ie hard wil want dan kan ie beter zijn balans bewaren en zeker met jou erop is het moeilijk voor ze.

Je moet in iedergeval proberen je paard niet in te houden maar los te laten en mee te gaan in het tempo bijv. op een volte maar draf is draf dat is wel belangrijk! Kijk eens hoe die reageert als ie niet wordt tegen gehouden.

Ik heb dat ook met mijn merrie haflinger gehad in het begin en het is super moeilijk om ze niet vast te pakken. maar op een gegeven moment vinden ze het niet leuk meer om hard hard te gaan als je ze laat en gaan ze meer normaal draven omdat de lol eraf is.

Nu doet ze het af en toe nog gewoon omdat ze het lollig vind of omdat ze me niet als haar leider ziet en kijkt wat ik doe! Raakt ze in de stress leuk! Ze wil graag de baas zijn. Vast houden maakt het erger los laten en rijden totdat ze terug valt waardoor ik dan de leiding kan nemen en kan zeggen net hard nu ook hard helpt dan goed. Alleen is het wel moeilijk.

Als ik draf vraag en zij gaat als een kip zonder kop rennen en uitbreken en galopperen dan voel ik dat aan en draai ik erom! Maar ook dat is een methode die je maar voor korte duur kunt gebruiken want voor je het weet gaan ze het tegen je gebruiken.

Dus na een lang verhaal zal ik zeggen is ze te sturen en gaat ze hard zo wat laat het zolang ze maar wel luisterd!

Succes ik hoop dat je er wat aan hebt ik heb het van mijn trainster zo geleerd en het werkt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 22:30

ze is 9 en als ik haar los laat gaat ze in de rengalop. en dan kan ik niet zitten. heeft idd met haar buiging te maken, maar er heeft dinsdag iemand op gereden en nu is ze al stukken gehoorzamer! gelukkig. maar heeft ook te maken dat ze naar rechts gebogen is.