Voeten bij het springen!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alize

Voeten bij het springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:37

Hallo!
Ik rij dus al een paar jaar jumpings, met mn eigen paardje ( soms ook eens ponytjes )
Mijn probleem is dus bij het springen , ik zou graag goede les weer volgen, maar sinds 1.5jaar is er op onze manege geen goede springles meer te krijgen ( tenzij als je pas leert springen! )

HET probleem Knipoog :
Afbeelding
Zoals je ziet,draait mijn voet weg , naar de buitenkant en blijven mijn knieen niet goed aan het zadel Lachen
Afbeelding
En juist hetzelfde hier!

Ik heb nu wel de 'ergste' foto's genomen, zodat het zeker duidelijk is Knipoog

Ik ben wel van plan om eens te zoeken naar een goede privé-lesgever !

Denken jullie dat door gwn als ik oefen, er extra op te letten, dit er vanzelf uitgaat ?

Graag commentaar en eventueel tips, maar enkel opbouwend, niet van ja idd, ziet er zeer slecht uit Knipoog want daar heb k natuurlijk niet zoveel aan Knipoog

Bedankt !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:00

goed jezelf in de gaten houden en desnoods een keer bier viltjes tussen je benen leggen en het zadel. en dan proberen ze op de plaats te houden?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:04

Ik denk dat je moet beginnen met balkjes draven en kleine in-uitjes, zodat je tijd hebt om erop te letten. Pas als je je knieen op die hoogte bij het zadel kunt houden omhoog gaan.

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:04

klomp schreef:
goed jezelf in de gaten houden en desnoods een keer bier viltjes tussen je benen leggen en het zadel. en dan proberen ze op de plaats te houden?

Goed idee Lachen bedankt, kga es proberen om er iets tussen te steken en dan ook op zijn plaats te houden Knipoog

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:05

Marliesje schreef:
Ik denk dat je moet beginnen met balkjes draven en kleine in-uitjes, zodat je tijd hebt om erop te letten. Pas als je je knieen op die hoogte bij het zadel kunt houden omhoog gaan.

Ja, bij gewoon balkjes en kleine sprongetjes hebk er zo geen problemen mee...Tis dus vooral echt bij het springen !

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:16

graag gedaan!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:25

druk op je beugels blijven houden, dus echt staan op je voeten. Viltjes e.d. ben ik geen voorstander van, dan ga je te veel klemmen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:50

Die truuk met die viltjes is wel goed hoor!
Al ga je er een paar keer iets van klemmen, je bent je wel bewust van wat je doet en dat klemmen gaat wel over. Je moet het niet op 1.40 meter gaan oefenen natuurlijk gewoon ok een kruisje dat je makkelijk kan. Ik heb het ook wel vroeger een paar keer gedaan.
Ben het wel met Lielle eens dat je dat niet te veel moet doen.

Als je je knieën aansluit is het ook moeilijker om je tenen naar buiten te draaien dus het ene probleem heeft met het andere te maken.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:20

Wow, wat heb jij een lenige voeten.. Verward Dat je dat kan, je knieën tegen het zadel en je voeten zover naar buiten.. Verward Tong uitsteken
Maar eigenlijk is er voor zover ik weet niet echt een truukje om je voeten recht te houden, het is gewoon een kwestie van oefenen, en oefenen, en oefenen.. Er echt continu op letten, ook handig als je een instructeur of instructrice hebt, die er continu op loopt te hameren, dat kan irritant zijn, maar het werkt wel!

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:39

Manuutje1990 schreef:
Wow, wat heb jij een lenige voeten.. Verward Dat je dat kan, je knieën tegen het zadel en je voeten zover naar buiten.. Verward Tong uitsteken
Maar eigenlijk is er voor zover ik weet niet echt een truukje om je voeten recht te houden, het is gewoon een kwestie van oefenen, en oefenen, en oefenen.. Er echt continu op letten, ook handig als je een instructeur of instructrice hebt, die er continu op loopt te hameren, dat kan irritant zijn, maar het werkt wel!

Haha ja, mn moeder zei dat laatst ook nog Knipoog ik legde mn voeten vanuit de zetel ergens op , mn benen gestrekt en mn voeten zo open, plat op de tafel Lachen wss iets van het ballet vroeger ofzo, geen idee Knipoog
en idd, oefenen zal het worden Knipoog

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:00

Heel veel oefenen lijkt mij de enige oplossing. En misschien kijken of je je beugel zo om je voet kan doen dat je je teen niet naar buiten KAN doen. Zoals de schroders ook altijd doen. *zoekt een foto*
Afbeelding
Dit bedoel ik dus, met je grote teen in de beugel gaan hangen terwijl je beugel naar binnen gedraaid is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:19

hahaha! ik vind het wel leuke foto's hoor!
Lijkt alsof je zo galanceerd kan worden!
Die tip van viltjes en die stijgbeugel draaien vind ik heeeeeeeele goeie tips.
Verder met springen ook heeeeeeeel bewust zijn dat dit je probleem is en dat je er constant op let.
Laatste tijd doe ik iedere x mijn hand omhoog met springen (waar het vandaan komt weet ik nie, heb ik nooit eerder gedaan), maar door iedere x weer te denken: handen beneden, handen beneden, handen beneden, wordt het al wel beter!

Vind trouwens ook dat je erg ver naar voren gaat, je ligt bijna. Als nog nie zo hoog is (als op foto's) hoef je ook niet zover naar voren te duiken.
Misschien als je wat rechterop blijft zitten, dat je je been ook langer laat.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:32

ali!
ik heb ook die problemen Tong uitsteken
rara waar rijd ik Bloos

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:42

ilufprincess schreef:
ali!
ik heb ook die problemen Tong uitsteken
rara waar rijd ik Bloos

Haha ja, naart schijnt ist zo een manegeprob!
Zeker dat te ver naar voor liggen, Jilleke had ( weet ni oft nu nog is) daar ook soms probs mee, niet dat zo erg was, maarja, kenmerkend denk ik Lachen

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:42

Kylan schreef:
Heel veel oefenen lijkt mij de enige oplossing. En misschien kijken of je je beugel zo om je voet kan doen dat je je teen niet naar buiten KAN doen. Zoals de schroders ook altijd doen. *zoekt een foto*
[image]
Dit bedoel ik dus, met je grote teen in de beugel gaan hangen terwijl je beugel naar binnen gedraaid is.

Ja idd, dit lijkt me ook goed, dan MOET je je tenen wel naar binnen houden
Ik ga alvast oefenen Knipoog
xx

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:53

Alize schreef:
Ja idd, dit lijkt me ook goed, dan MOET je je tenen wel naar binnen houden
Ik ga alvast oefenen Knipoog
xx

ja en doe je dat dan niet dan lazer je eraf ... of dan belemmer je je paard enorm in de sprong omdat je boven de sprong je beugel kwijt raakt juist omdat je je voet zo draait... denk niet dat dat verstandig is ... maar kan aan mij liggen hoor....

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:00

BeNGeL schreef:
ja en doe je dat dan niet dan lazer je eraf ... of dan belemmer je je paard enorm in de sprong omdat je boven de sprong je beugel kwijt raakt juist omdat je je voet zo draait... denk niet dat dat verstandig is ... maar kan aan mij liggen hoor....

Ik kan laag beginnen hé , ik kan ook zonder stijgebeugels en zadel springen, dan lijkt het mij niet zo een probleem!
Ochja, ik kan alvast proberen bij lage kruisjes Knipoog
xx

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:15

Doe je het niet ook bij dressuurmatig rijden? Denk als dat helemaal in orde is dat het al veel scheelt met springen! En je stijgbeugels een stuk korter, vind ze voor springen erg lang, misschien dat dat ook al helpt en dan heel goed je hakken uitdrukken vooral boven de sprong. Met die viltjes zou ik normaal niet zo graag zien omdat je de druk op de stijgbeugels moet houden en niet op je knieën maar omdat het bij jou wel extreem is denk ik dat het om te oefenen geen kwaad kan. Succes iig.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:44

Ik denk dat je idd wel wat kan met die viltjes tip.
Alleen dus wel oppassen dat je niet teveel gaat klemmen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:32

Alize"]
Ja, bij gewoon balkjes en kleine sprongetjes hebk er zo geen problemen mee...Tis dus vooral echt bij het springen !
[/quote]

[quote="Alize schreef:
Ik kan laag beginnen hé , ik kan ook zonder stijgebeugels en zadel springen, dan lijkt het mij niet zo een probleem!
Ochja, ik kan alvast proberen bij lage kruisjes Knipoog

daarom ging ik ervanuit dat je het meteen wilde oefenen bij het "echte springwerk"
En dan ben ik er toch niet zo`n hele grote fan van... want stel je draait boven de sprong je voet wel terwijl je `m zo in de beugel hebt en komt dus boven de sprong weer in je zadel terecht doordat je de druk verliest ... Je kan je paard dan toch wel hinderen...

Ik ben in dit geval toch echt meer voor de bierviltjes of iets anders tussen je knieën zolang je niet gaat klemmen met je knieën en wle de druk op je beugels houd...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:38

het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je knieeen helemaal gaat vastzetten, maar dat je de bierviltjes er gewoon tussen houd dat ze net niet er tussen uit kunnen vallen. ik heb deze tip van een oude rot in het vak. het heeft mij in ieder geval geholpen!! succes

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:41

nee precies maar daar moet je dan wel even om denken lijkt mij want er kunnen ook mensen zijn die dan juist enorm gaan klemmen met hun knieën om dat bierviltje uit alle macht daar te houden Knipoog
En aangezien wij niet weten hoe Alize rijd kun je het beste zoiets er wel even bij melden Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:42

vandaar dat ik nog even reageer....

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:31

Okkie1 schreef:
Doe je het niet ook bij dressuurmatig rijden? Denk als dat helemaal in orde is dat het al veel scheelt met springen! En je stijgbeugels een stuk korter, vind ze voor springen erg lang, misschien dat dat ook al helpt en dan heel goed je hakken uitdrukken vooral boven de sprong. Met die viltjes zou ik normaal niet zo graag zien omdat je de druk op de stijgbeugels moet houden en niet op je knieën maar omdat het bij jou wel extreem is denk ik dat het om te oefenen geen kwaad kan. Succes iig.

hoi,
neen, niet bij dressuur,
men stijgebeugels zijn langer omdat ik anders pijn krijg in mn knieeen ( heb knieproblemen vandaar !)

Alize

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:33

klomp schreef:
vandaar dat ik nog even reageer....

tnx Knipoog