rugprobleem bij jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty

rugprobleem bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:03

Ik rij een paard van iemand anders, deze hebben we in augustus zadel mak gemaakt en ermee gaan rijden. Ze is een late 3 jarige, wat nog groeit.
Nu is de veearts geweest omdat ze gevoelig op dr rug is.
dit blijkt dus al door het rijden te komen, ze vind het heerlijk om zich zelf hoog in te laten lopen en vast te zetten in de rug. We zijn dus heel fanatiek bezig om laag over de rug te rijden, alleen doet ze het niet echt makkelijk. Zit wel vooruit gang in.
Hoe kan ik haar nu nog beter naar beneden krijgen en houden.

Ik moet haar 4 keer in de week rijden en 2 keer longeren, en 1 dag rust.
Naar mijn mening is dat te veel. Heb al gevraagd of ik haar niet nog een dag rust kan gaan geven, maar de eigenasresse en instructrice vinden 1 dag rust genoeg.
Wat is jullie mening hierover? In de zomer krijgt ze een maandje vrij lekker in het land staan...

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:10

hoihoi, mijn paard had precies het zelfde!!!
Ook jong, en zette zich heerlijk vast in zijn rug :S
Ik ben toen naar bodegraven geweest, is hij op 10 plaatsen in zijn rug ingespoten geweest, toen moest ik 10 dagen longeren en daarna 10 dagen rijden, was erg veel voor hem, maar zijn rugspieren werden veel sterker enzow, veel galopovergangen, sindsdien heeft hij bijna geen last meer van zijn rug! Met dingen die hij moeilijk vindt om te leren of waarbij hun zijn rug erg moet gebruiken voelt hij het soms wel weer maar dat is kwestie van doorzetten en laat hij zijn rug weer los en is het over...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:12

Ik deel jouw mening, en ik denk dat ze misschien toch te vroeg is ingereden.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:13

MissJ schreef:

edit: was een reactie op TS.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:17

MissJ schreef:

Ik denk niet dat het te vroeg inrijden er echt mee te maken zal hebben. Eerder het redelijk hard aan het werk zijn en de manier van rijden.

Als de eigenaresse wil dat je zovaak rijd en longeerd kan je ook anders gaan rijden en korter. idd meer op ontspanning. Vooral ook aan de longe, zonder mens op der rug zal dat al een stuk makkelijker zijn voor zo'n jong dier om écht te ontspannen. Dus wel uitgebreid longeren, en kort rijden

*edit* wat zegt de DA trouwens over dit trainingschema?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:23

Een drie jarige moet nog helemaal niet zoveel doen!! Scheve mond Die heeft voldoende aan 2-3 keer in de week een half uurtje rustig aan rijden, en al helemaal niet met "moeite met naar beneden krijgen", dan krijg ik al meteen van die geforceerde beelden op mn netvlies, niet zo prettig!

Ik zou eens beginnen met rustig aan doen en ontspanning op te zoeken, dat vastzetten en omhoog lopen doet dat paard ook niet zomaar!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:25

Ja, klopt, moet best zwaar rijden en lang...een uur dus...ben er zelf ook helemaal niet mee eens, soms als ik alleen ben dan stop ik ook eerder.
Longeren is meestal een half uurtje, waarvan 10 minuten zonder hulpteugel.
Voel me gewoon schuldig tegenover het paardje...

Ze laten er waarschijnlijk binnenkort ook een fyshio naar kijken, en we hebben spul gekregen wat er na het rijden er op moet...ben zo bang dat dit verkeerd gaat.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:28

Heb je het daar wel eens over gehad met de eigenaar zelf? En idd wat zegt de dierenarts erover?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:29

Ik hoop dat ze binnenkort gewoon inzien dat ze te veel van haar vragen.
wat zegt je instructrice er eigenlijk van?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:29

Ik krijg alleen nog maar meer ergere beelden zeg, wat een verschrikkelijke eigenaresse! Frusty

Heel radicaal, maar als je echt om dat paard geeft moet je dat gewoon niet meer doen!

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:33

Nee, idd, dat idee spookt ook aldoor mn hoofd heen, om er anders maar mee te stoppen, want ik wil hier gewoon niet aan mee werken.
Het is verder een hele goede eigenaresse, alleen hier liggen we verder gewoon niet mee op 1 lijn.
Ik ga vanavond maar ook er even over hebben.....
Heb geen idee of de dierenarts het weet, was er niet bij.
Bedankt in elk geval voor alle snelle reacties! OK dan!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:37

Veel succes vanavond.Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:22

Is er niemand die je paard voor je zou kunnen rijden tot de nagefelijkheid bevestigd is en hij gemakkelijk voorwaarts neerwaarts loopt? Dan is het voor je paard beter en voor jou wat gemakkelijker.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:26

klinkt niet erg positief allemaal met het paardje. als hij nu al op jonge leeftijd met rugproblemen zit dan wordt er toch iets verkeerd gedaan. ik zou hem wat meer rust geven en met voorwaarts neerwaarts bezighouden en niet al te snel op nieuwe oefeningen storten. alles puur op ontspanning.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:03

Nou, ze kan wel goed nageefelijk lopen, en heb er ook nooit moeite mee gehad om paarden naar beneden te rijden, dit is voor mij ook de eerste waarbij het gewoon echt niet lukt. Heb inmiddels al meerdere paarden ingereden, en nooit problemen gehad, zelfs aan de longe gaat ze niet naar beneden...dus waar nu het probleem ligt, bij paard of ruiter, ik weet het niet...
Soms loopt ze wel goed, maar ze kan het nooit lang volhouden, ze is erg zoekend nog.
We zijn nu ook alleen met veel overgangen bezig, en verder niet...stap draf en af en toe galop verder nog geen moeilijke oefeningen.