als een paard iets eng vind; negeren/geruststelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

als een paard iets eng vind; negeren/geruststelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:51

M'n bijrijdpony vind sommige dingen nogal eng om langs te gaan...
Maar ik las daar verschillende dingen over. De een zeg dat je het moet negeren en de ander geruststellen met je stem...
Wat vinden jullie??

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:01

Je moet je (verzorg)paard een beetje goed kennen om te weten of hij/zij met je zit te dollen of iets echt eng vindt. Ik weet dat als ik bij mijn paard bij iets wat ze eng vindt te lang stil ga staan om haar er niet meer bang voor te laten zijn ze inene alles eng vindt. Ze schrikt dan expres van alles en nog wat zodat ze overal lekker stil mag staan. Ik zeg dus heel vaak tegen haar, hup... niet aanstellen jij en loods haar er langs.

Wanneer ze ergens echt bang voor is. (en dat merk ik bij haar snel genoeg) dan neem ik er wel wat meer tijd voor maar ook geen eeuwigheid.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:50

gewoon negeren. als ik niet reageer op wat mijn paard eng kan vinden, reageert hij ook niet. als ik merk dat hij iets eng vind en mijn teugels strakker aan zou nemen omdat hij er misschien vandoor zou kunnen gaan, gaat hij juist, maar als ik gewoon doorrij en wat extra been geef en dus zijn aandacht vraag, loopt hij gewoon door.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:09

het roedelhoofd beslist of iets eng is en we ervoor gaan vluchten of niet.
ik zou dus zeggen met veel overtuiging vertellen dat het niet eng is, gewoon van huppikeetje stel je niet aan, gaan met die banaan.
een paard die er een spelletje van maakt heeft er kennelijk succes mee gehad om dat te doen, daar zou ik boos om worden.
ik zou dus geen van beide doen, niet negeren en zeer zeker niet geruststellen.
ben wel eens een sneeuwpop tegen gekomen waar mijn paard werkelijk niets van snapte, en ben net zo lang daaromheen blijven rijden en naartoe blijven lopen tot hij ophield met knorren.
ik zeg dus niet dat je boos moet worden, maar je overtuig moet je erin gooien, jíj beslist of iets eng is!

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:15

nou ik heb dus ook sown bange schijterd bij ons in de 2 binnenbakken heb je bij allebei 2 deuren en meneer blijft die deuren maar eng vinden mah kheb zijn spelletje nu door ik ram hem er gewoon langs want als ik dat doe is er niks aan de hand en vind hij er niks aan kben er dus achter gekomuh dat hij een spelletje met mij speelt zoals laatst vond iej mensen eng Verward nou dat klopt gewoon echt niej mah ik rijd em er dan echt langs

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:15

Moeilijk. Sommige mensen negeren het maar anderen gaan juist op het enge af. Weer anderen zeggen: ALs je een haai ziet, zwem je er toch ook niet op af? m.a.w. Als je paard iets engs ziet moet je dat enge met een grote boog passeren maar zo leert je paard het toch nooit? Voor mij is het meest logische dat je eerst kijkt WAT hij eng vind en wanneer dat ook echt niet eng is er op af gaan/langs gaan zodat je paard er aan went. Als het echt iets gevaarlijks is negeren maar er niet expres heen gaan ofzo. Geruststellen snapt een paard meestal niet want dat is meer 'mensentaal'. Tegen m praten kan natuurlijk wel maar als je dat weinig doet verder zal hij er anders op reageren dan dat hij gaat ontspannen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:21

Het beste werkt nog als je het paard aan het werk zet wanneer hij wat engs ziet. Niet er heen laten kijken, veel stelling naar de andere kant nemen en ruim voor je bij het engs komt goed je been erbij en doorrijden alsof je gek bent en niks in de gaten hebt.

Als jij en je paard/pony het kunnen kun je ook in schouderbinnenwaarts er langs of er naar toe wijken.

Soms helpt het ook als je vóór je bij het enge punt bent gaat stappen, even halthouden, stelling naar de andere kant nemen en doorstappen. Dit elke keer herhalen als je erbij komt tot hij erlangs loopt en dan in draf proberen.

Hoe je het ook oplost, niet na een keer goed erlangs gaan denken dat het opgelost is, vaak proberen ze het nog een paar keer zomaar uit om er niet langs te hoeven. Dus vóór je er bent goed been erbij en niet sneller laten gaan. Consequent blijven!

Succes!

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:30

net mijn verzorgpaard. opeens gaat ie in alles een spook zien. :p zelfs als zei zichzelf al duizende keren in de spiegel heeft gezien gaat ze er soms vooral als ze moet werken dressuur express als ik langs de spiegel ga in 1 keer keihard erlangs scheuren of in 1 keertje opzij springen omdat ze het opeens zo eng vind enkel om niet te hoeven werken en niet aan de teugel te lopen enzo.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:02

Ik moet naar een grasveldje rijden, om daar te kunnen rijden want de bak van hun is te nat. Ik moet dan over het fietspad langs een weg, dan kom ik een geven moment een benzinepomp tegen (en daar hoor je nogal eens enge geluiden) Daar vind hij het eng... En niet alleen bij mij, want er had een ander meisje opgereden in de vakantie en daar was die heel ver op zij gesprongen, zo op de weg! (tussen het fietspad en de weg zit nog een stuk gras hoor) En bij de dochter van de eigenaar van de pony, vind hij het ook eng om daar langs te gaan.....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:49

In het begin gewoon negeren en doorrijden, vaak gaat het dan wel over. Bij die van mij heb ik inmiddels wel door wanneer hij echt bang is en dan is geruststellen het beste. Ik ben dan wel zo consequent dat als hij eenmaal gerustgesteld is, hij dan ook niet meer mag zeuren en als hij dat dan nog wel doet wordt hij aangepakt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:19

Het wisselt een beetje. Normaal gesproken los ik het op zoals Okkie1 beschrijft. Flink doorrijden, stelling vragen, buitenteugel erbij. Desnoods eerst in stap er langs en later in draf (en dan nog heb ik kans dat als ik dan wat anders ben gaan doen, even op de andere hand ben gaan rijden oid, hij later weer wil schrikken van hetzelfde).

Laatst stond er echter ook heel veel wind en lagen er net achter de bak nieuwe balen kuil, compleet met klapperend plastic. Op volkomen onverwachte momenten kwam er dus een flink geluid vandaan (en dat in het donker).
Knollie werd daar echt bang van. Iemand heeft toen de losse stukken plastic even weggestopt waardoor ik weer snel normaal kon verder rijden Lachen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:08

Negeren meestal, maar vaak als we op wedstrijd zijn en ik zie dat alle ponies op een bepaalde plek bang zijn rijd ik er al naartoe met: braaf, goedzo, braaf, goedzo meisje, zie je wel dat het niet eng is, goedzo.
Dan hoeft ze nog niet eens geschrokken te zijn, maar het helpt wel.

Mutselfluts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:04

Ik heb ook zo paardje, die de ene keer nergens bang voor is en de andere keer van een grasprietje Knipoog
Maar goed ik rijd altijd gewoon door, vooral als je zelf al denkt hier gaat ie bang voor zijn wat ik wel doe is al er een vrachtwagen komt en het is een smalle weg waar ik op rijdt, dan probeer ik wel ergens op een erf te staan, dat doe ik alleen maar voor de veiligheid, omdat dan het paardje nergens anders heen kan gaan en dat je dan het gevaar loopt dat ie juist tegen de vrachtwagen bots, of andere gevaarlijke dingen doet.

Dus tja het enige wat ik ook kan zeggen, door stappen als er is iets, zelf ga ik wel altijd over in de stap als ik bijvoorbeeld aan het draven of galopperen ben, want dan kan het beestje goed zien wat er aan komt, en natuurlijk weer voor extra veiligheid!

Het heeft geholpen bij mij paardje, want hij schrikt nauwelijks meer, wat ook goed helpt om zoveel mogelijk alleen te rijden, zodat het paardje geen steun van de andere paarden kan krijgen.

Veel succes Lachen

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:08

bij mijn paard werkt het juist als je hem een klopje op zijn hals geeft. dan loopt hij er daarna meteen langs. bij mijn vorige pony moest je dat juist niet doen! ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste werkt bij je pony Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:11

Ligt eraan wat hij eng vindt; is het bijv. een zwaan stel hem dan gerust. Dan is het niet gek dat hij er liever met een boog om heen loopt. Maar is het een vrachtwagen oid. krijgt mijn pony een boze schreeuw. Het is onzin dat hij schrikt van een vrachtwagen, tractor of iets wat daarop lijkt, daar is niets mee aan de hand.

Wanneer je hem gaat geruststellen bij vrachtwagens etc. blijft hij er bang van, omdat jij zijn angst bevestigt. En als hij opzij springt; vergeet nooit je buitenteugel eraan te houden, anders lig je gegarandeerd binnenkort in de sloot.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:14

Sjonniej schreef:
Ligt eraan wat hij eng vindt; is het bijv. een zwaan stel hem dan gerust. Dan is het niet gek dat hij er liever met een boog om heen loopt. Maar is het een vrachtwagen oid. krijgt mijn pony een boze schreeuw. Het is onzin dat hij schrikt van een vrachtwagen, tractor of iets wat daarop lijkt, daar is niets mee aan de hand.

Wanneer je hem gaat geruststellen bij vrachtwagens etc. blijft hij er bang van, omdat jij zijn angst bevestigt. En als hij opzij springt; vergeet nooit je buitenteugel eraan te houden, anders lig je gegarandeerd binnenkort in de sloot.

En denk je dat je pony dat begrijpt? Hier in Landgraaf zijn de vrachtwagens, tractors en auto's veel gevaarlijker dan de zwanen

En wat is buiten de buitenteugel?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:28

Okkie1; Ik woon midden in het Westland, vrachtwagens rijden hier met 80 km/h langs mijn huis (en stal). Maar zodra ik drie keer de angst van een jong paard bevestig bij een vrachtwagen zal hij er altijd van blijven schrikken. Als David met een scheef oog naar een vrachtwagen kijkt, zijn achterhand er extra onderzet of een ander teken geeft dat hij het eng vind, krijgt hij een schreeuw en vaak been tot hij weer zeker weet dat hij normaal doet.
Bij Sem (nog een jonkie) negeren we zijn angst, sturen hem door, laten hem er wel naar kijken, maar blijven voorwaarts rijden. Je kan best braaf zeggen als hij naar je luisterd, je vroeg hem voorwaarts te gaan en dat deed hij.
Als je in een oprit gaat staan met zijn kont er naar toe bevestig jij dat vrachtwagens eng zijn. Precies zoals je hem ga belonen als hij ping pong langs een vrachtwagen is gelopen, een vrachtwagen is niet eng, wat zou een vrachtwagen nou doen? Als je vind dat ze te hard rijden, ga je op het midden van de weg rijden tot ze afremmen, geen enkele vrachtwagen die doorrijdt hoor!

Als je paard links iets engs ziet en naar rechts wilt springen is rechts je buitenteugel, omdat je naar links wilt. Ga je alleen aan je linkerteugel trekken loopt hij past boem over de buitenschouder weg, de sloot in.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:32

Sjonniej schreef:
Okkie1; Ik woon midden in het Westland, vrachtwagens rijden hier met 80 km/h langs mijn huis (en stal). Maar zodra ik drie keer de angst van een jong paard bevestig bij een vrachtwagen zal hij er altijd van blijven schrikken. Als David met een scheef oog naar een vrachtwagen kijkt, zijn achterhand er extra onderzet of een ander teken geeft dat hij het eng vind, krijgt hij een schreeuw en vaak been tot hij weer zeker weet dat hij normaal doet.
Als je in een oprit gaat staan met zijn kont er naar toe bevestig jij dat vrachtwagens eng zijn. Precies zoals je hem ga belonen als hij ping pong langs een vrachtwagen is gelopen, een vrachtwagen is niet eng, wat zou een vrachtwagen nou doen? Als je vind dat ze te hard rijden, ga je op het midden van de weg rijden tot ze afremmen, geen enkele vrachtwagen die doorrijdt hoor!

Als je paard links iets engs ziet en naar rechts wilt springen is rechts je buitenteugel, omdat je naar links wilt. Ga je alleen aan je linkerteugel trekken loopt hij past boem over de buitenschouder weg, de sloot in.

Sjonniej; Ik woon hier midden op industrie terrein Clown (oké als ik voor om ga dan). Heb ik ergens in dit topic ook maar íets van angst bevestigen gezegd of dat ik met de kont naar de vrachtwagen toe op een oprit ga staan? Heb naar mijn weten alleen aangegeven dat ik het een vreemde beredenering van je geef dat je de ene angst wél toestaat en de andere angst ga je schreeuwen tegen je beest. En dat ik denk dat een paard dat niet begrijpt!
Je kunt ook niet aan de teugels gaan trekken maar het slim, dressuurmatig oplossen. Naar mijn ervaring werkt consequent zijn en logisch nadenken over actie->gevolg veel beter dan boos worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:46

De bak waar ik rij grenst aan een parkeerterrein. Knollo wordt helemaal alert en hyper als hij hoefijzers hoort op dat parkeerterrein (vnl aangespannen combinaties komen soms langs draven, dus dat hoor je wel goed).

Ik slaag er niet lekker in om dan door te blijven rijden (alle theorie ten spijt Clown), dus ik laat knollo nu vaak even kijken naar de combinatie om daarna verder te rijden.

Hoe lossen jullie zoiets op? Het gaat vooral om het geluid van dravende paarden met hoefijzers.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:58

Ik probeer ze zó hard aan het werk te zetten tot hij de kans niet meer heeft om te kijken. Op m'n werk heb ik een gereden als ik afstapte waren we kletsnat alletwee Bloos Die keek overal naar en stelde zich overal voor aan, die mocht ik geen seconde niet aan het werk zetten want dan stond ik rechtop en kreeg ik rodeo. Maar na een week zo consequent rijden was het ook goed. En een ander precies hetzelfde, die kreeg ik door alle vier de hoeken niet heen. Dan nam ik extreem veel stelling naar binnen en hield mijn binnenbeen er écht heel erg aan al ruim op tijd en ik bleef binnenstelling houden koste wat kost en hij mocht absoluut niet onder me uit. Na 10 minuutjes liep hij er helemaal ontspannen doorheen. Dag erna in het begin 't zelfde en daarna keek hij nergens meer naar, heb hem toen moeten uitbrengen een keer in het springen en ook daar was hij helemaal niet afgeleidt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:01

Okkie; Ik wordt niet boos, ik roep hem alleen even toe; Hé! En dat is voldoende. Hij weet dondersgoed dat vrachtwagens hem niet doen, hij loopt hier al 8 jaar rond! Bij Sem wordt het genegeert, hij heeft nog maar weinig van de wereld gezien en weet dus niet wat hij met vrachtwagens etc. aanmoet.
De reden dat ik het wel toe sta dat hij een boog maakt wanneer er een zwaan langs de weg zit, is dat ik zelf ook een pesthekel aan die beesten heb en liever ook met een bocht erom heen fiets. Als die hun dag niet hebben en ze vallen je aan heb je toch een probleem. Maar ik ga hem niet uitmate belonen wanneer hij er langs gaat, ik laat hem wel die boog maken maar doe er verder niets mee.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:03

Hm.. dan zal ik wel verkeerd gelezen hebben Clown En toch vind ik op straat gaan lopen met een vluchtdier als een vrachtwagen te hard aan komt rijden gevaarlijker dan een zwaan, maar goed, de zwanen hier in 't zuiden zullen wel vredelievender zijn Clown Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:06

Als een vrachtwagen te hard rijdt naar mijn idee, ga ik midden op de weg rijden. Geen enkele vrachtwagen die het durft om door te rijden, maar ze remmen wel af. Zodra ze remmen ga ik weer naar de kant.
Maar ik denk dat je bij dit soort dingen je paard moet overtuigen van het feit dat die vrachtwagens niets doen, want dat doen ze tenslotte ook niet.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:08

Behalve als je ze eens heel per ongeluk aantikt omdat zo'n lieve chauffeur niet oplet of wat dan ook, enig idee hoe hard zo'n grapje aankomt? ... Maar goed, jou risico, niet het mijne.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:13

ben het wel met je een sjonniej.. baron heeft er soms een handje van voor alles bang te zij.. of te doen of hij ergens bang voor is..

eerder was ik alteid zo van rustig maar is niet eng.. vooral toen ik net op hem reed.. toen ging hij er echter een potje van maken..

zo'n beetje van alles schikken zelfs van fietsers.
nu is het ook gewoon zo.. he stel je niet aan!!!!!

dan heeft hij zo iets van okej..

Tenzij ik echt aan hem merk dat hij het heel gek vind.. rij ik ook wel gewoon door.. mr gewoon praaten.. dan gaat dat meestal wel goed..

Niet extra op spanning zetten.. niet teugels los gooien.. gewoon door gaan of het er niet is..

xx-jezz marieek