Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
nou dat klopt gewoon echt niej mah ik rijd em er dan echt langs
.
wat ik wel doe is al er een vrachtwagen komt en het is een smalle weg waar ik op rijdt, dan probeer ik wel ergens op een erf te staan, dat doe ik alleen maar voor de veiligheid, omdat dan het paardje nergens anders heen kan gaan en dat je dan het gevaar loopt dat ie juist tegen de vrachtwagen bots, of andere gevaarlijke dingen doet.
Sjonniej schreef:Ligt eraan wat hij eng vindt; is het bijv. een zwaan stel hem dan gerust. Dan is het niet gek dat hij er liever met een boog om heen loopt. Maar is het een vrachtwagen oid. krijgt mijn pony een boze schreeuw. Het is onzin dat hij schrikt van een vrachtwagen, tractor of iets wat daarop lijkt, daar is niets mee aan de hand.
Wanneer je hem gaat geruststellen bij vrachtwagens etc. blijft hij er bang van, omdat jij zijn angst bevestigt. En als hij opzij springt; vergeet nooit je buitenteugel eraan te houden, anders lig je gegarandeerd binnenkort in de sloot.

Sjonniej schreef:Okkie1; Ik woon midden in het Westland, vrachtwagens rijden hier met 80 km/h langs mijn huis (en stal). Maar zodra ik drie keer de angst van een jong paard bevestig bij een vrachtwagen zal hij er altijd van blijven schrikken. Als David met een scheef oog naar een vrachtwagen kijkt, zijn achterhand er extra onderzet of een ander teken geeft dat hij het eng vind, krijgt hij een schreeuw en vaak been tot hij weer zeker weet dat hij normaal doet.
Als je in een oprit gaat staan met zijn kont er naar toe bevestig jij dat vrachtwagens eng zijn. Precies zoals je hem ga belonen als hij ping pong langs een vrachtwagen is gelopen, een vrachtwagen is niet eng, wat zou een vrachtwagen nou doen? Als je vind dat ze te hard rijden, ga je op het midden van de weg rijden tot ze afremmen, geen enkele vrachtwagen die doorrijdt hoor!
Als je paard links iets engs ziet en naar rechts wilt springen is rechts je buitenteugel, omdat je naar links wilt. Ga je alleen aan je linkerteugel trekken loopt hij past boem over de buitenschouder weg, de sloot in.
(oké als ik voor om ga dan). Heb ik ergens in dit topic ook maar íets van angst bevestigen gezegd of dat ik met de kont naar de vrachtwagen toe op een oprit ga staan? Heb naar mijn weten alleen aangegeven dat ik het een vreemde beredenering van je geef dat je de ene angst wél toestaat en de andere angst ga je schreeuwen tegen je beest. En dat ik denk dat een paard dat niet begrijpt!
), dus ik laat knollo nu vaak even kijken naar de combinatie om daarna verder te rijden.
Die keek overal naar en stelde zich overal voor aan, die mocht ik geen seconde niet aan het werk zetten want dan stond ik rechtop en kreeg ik rodeo. Maar na een week zo consequent rijden was het ook goed. En een ander precies hetzelfde, die kreeg ik door alle vier de hoeken niet heen. Dan nam ik extreem veel stelling naar binnen en hield mijn binnenbeen er écht heel erg aan al ruim op tijd en ik bleef binnenstelling houden koste wat kost en hij mocht absoluut niet onder me uit. Na 10 minuutjes liep hij er helemaal ontspannen doorheen. Dag erna in het begin 't zelfde en daarna keek hij nergens meer naar, heb hem toen moeten uitbrengen een keer in het springen en ook daar was hij helemaal niet afgeleidt.