les instructeur: zonder opl. met opleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldStar

les instructeur: zonder opl. met opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 19:04

Wat is jullie voorkeur:

1. les hebben van iemand die beter rijdt dan jij, voor training en instructie hoeft zij/hij geen beroepsopleiding te hebben gevolgd, maar wel succes heeft in de wedstrijdsport.

2. les krijgen van iemand die beter rijdt dan jij, het in de wedstrijdsport misschien niet maakt, maar die wel een beroepsopleiding voor training en instructie heeft gevolgd (bv Deurne of in Duitsland)

3. een combinatie van 1 en 2.

4. iets anders (geef een voorbeeld indien mogelijk)

Waarom heb je die voorkeur ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:12

4 Iets anders. nl:Iemand die goed les kan geven, dwz niet alleen kritiek geeft, maar verteld wat ik wel moet doen. Iemand die me kan helpen probleempjes op te lossen, door dooie punten heen te helpen etc. Iemand die weet hoe een paard in elkaar zit, geestelijk en lichamelijk en daar rekening mee houdt. Iemand die weet hoe IK geestelijk en lichamelijk in elkaar zit en daar rekening mee houdt. Iemand die de eerste tot en met de vijfde teugelhulp kan uitleggen (zijn er maar weinig) en hoe en wanneer ze toe te passen. Die iemand hoeft geen wedstrijdervaring te hebben en geen opleiding. Er zijn zat ruiters die niet slecht zijn, maar die het niet maken in de wedstrijdsport, omdat ze daarin geen ambitie hebben, of gewoon weg niet RIJK genoeg waren, of het niet eens zijn met de huidige gang van zaken en dus afstand nemen. Geen van die punten maakt ze minder geschikt als instructeur als ze de kennis maar in huis hebben.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:16

Ik heb het liefst les van iemand die beter rijd dan ik (dat is de absolute eis) en die er een opleiding voor heeft gedaan in Deurne of Duitsland. Dit omdat ik natuurlijk niets aanneem van iemand die slechter rijd dan ik en omdat ik weet dat ze verstand van zaken hebben als ze bijv. een ORUN opleiding hebben gevolgd.

Iemand die wel de opleiding heeft gevolgd maar zelf nooit succes heeft gehad in de sport, maar er wel intensief aan deed kan ik denk ik ook niet serieus nemen want iemand die er voor geleerd heeft zou toch zoiezo succes moeten hebben denk je niet?

Mij lijkt een ouwe rot in het vak het beste. Het liefst iemand die echt succesvol is geweest maarja wie wil daar nou geen les van.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:47

Ik ben het niet met jullie eens. Een stalgenoot van mij rijdt minder goed dan mij, maar aan de kant ziet wel wat er niet goed is en wat ik daaraan moet doen. Het weten van hoe en wat en het kunnen van hoe en wat zijn twee heel verschillende dingen.
Mijn instructie mag best minder rijden dan mij en het op wedstrijden slecht presteren, als ze maar ZIEN wat er geberurd als ik rijdt en WETEN wat ik daaraan kan doen.
Een slechte voetballer hoeft toch ook geen slechte coach te zijn??

Wel heb ik voor mijn wekelijkse les voorkeur aan minimaal de ORUN, maar ook alleen omdat ik de 1e fase zelf heb gedaan en weet wat het inhoudt. Je ziet de dingen wat sneller en hebt meer inzicht in meerdere oplossingen.
Maar ik blijf erbij, een 'slechte' ruiter is net perse een slechte instructie!!!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:20

Iemand die slechter rijd dan ik, kan inderdaad wel het probleem zien! Daarbij wil dan ook nog iemand hebben die er aan wat kan doen en mij kan vertellen wat ik verkeerd doe en hoe ik het moet oplossen. Voor mij is die uitleg heel belanrijk.

Daarbij vind ik het ook heel erg belangrijk dat de methode past bij mijn paard. Iemand kan nog zo hoog rijden en nog zo veel opleidingen hebben, maar als zijn/haar methode niet bij mijn paard past dan ga ik toch voor een andere. Misschien dan met minder ervaring!!

Als laatste vind ik het heel belangrijk dat mijn instructrice weet waar ze mee bezig is en niet klakkeloos elk paard hetzelfde behandeld!! Daarbij hoort ook dat ze weet wat jou doelstellingen zijn. Wil jij vooral buitenrijden dan hoeft je paard niet op Z niveau getraind te zijn!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:36

Iemand met ervaring. Dat is veel belangrijker voor mij. Die het zelf op een goede manier, en met goede instructie zelf in de sport heeft gemaakt, en nu die ervaring aan mij over kan brengen. Opleiding zegt mij HELEMAAL niks WANT (!!) Je kan leren hoe het gedaan moet worden maar je moet het ook zelf weten, anders is het heel moeilijk overbregen naar anderen. Zelf ken ik iemand die een opleiding heeft gedaan, en mooi aan de kant staat te schreeuwen wat er gedaan moet worden, maar het niet zelf met haar paard kan doen. Zo'n instructriese wil ik niet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:44

Toch wel moeilijke vraag.. Ik wil iemand hebben die mij vooral goed kan uitleggen hoe ik iets moet oplossen of hoe ik over een dood punt moet heen rijden. Fouten herkennen kunnen veel mensen, maar het moeilijkste blijft toch het goed uitleggen, zo dat ruiter en paard het begrijpen. En iemand die, zoals Skitter al gezegd, heeft het probleem ook zelf op kan lossen tijdens het rijden en niet vanaf de grond mij toe blijft schreeuwen. Een combinatie van 3 en 4 dus eigenlijk.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:44

Een opleiding zegt NIETS? Daar ben ik het niet mee eens. Vaak word er ook geleerd hoe je iets moet overbrengen en met een opleiding weet je tenminste dat er niet zomaar zelf dingen bedacht worden. Wil natuurlijk niet zeggen dat alle instructie goed is maar de instructeur heeft zich in ieder geval verdiept in de theorie. Meestal is het meer de vraag of de instructeur zelfbeheersing heeft en kalm is. Een instructeur die tegen me schreeuwd kan meteen vertrekken. Toch zijn er veel mensen die dit pikken. Dat snap ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:49

ik heb dressuurles van iemand die helemaal niet zelf rijdt, maar wel heel goed ziet wat er gebeurt en me daarin kan helpen. Mijn springinstructeur heeft geen opleiding gehad, maar wel veel ervaring en van mijn sgw instructeur zou ik het niet eens weten (heeft wel internationaal gereden). Kortom papiertje en eigen niveau zegt me niet zoveel.

en die 1e t/m 5e teugelhulp interesseren me niets (dat kan ik nalezen als ik dat zou willen), ik wil graag een spiegel die mij zegt 'hij toont nu te stug voor' of 'ze lijkt wat met je weg te lopen' omdat dat nog wel eens anders kan zijn dan het voelt. En hoe ik dat moet oplossen, weet ik vaak wel, en anders wil ik graag een concrete oplossing: ronder instellen, meer sluiten. HOE dat moet, kom ik wel uit Knipoog

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:04

Iets anders. Diegene hoeft niet beter te rijden dan mij. Maar moet wel goed dingen uit kunnen leggen, en gewoon goed les geven. Dan maakt mij een papiertje of hoe diegen rijd niks uit. Ken zat mensen met een diploma die dus echt geen les kunnen geven Scheve mond Oke, je hebt er ook goede tussen zitten, maar lang niet allemaal hoor

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:05

Ik ga met Lielle mee. Moet ook eerlijk zeggen dat ik nu les krijg van een vrouw waarvan ik alleen de naam weet en weet dat ze zelf Abgar XX heeft gereden. Verder weet ik niets over prestaties en ervaring. Belangrijk is dat zij mij vanaf de grond kan vertellen hoe het eruitziet en hoe ik het er beter uit kan laten zien.

Dan zeggen diploma's en prestaties mij niets. Als een instructeur mij verder kan helpen op een manier waar ik zelf ook achter sta, dan ben ik tevreden

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:43

Als die gene zelf les heeft, weten ook een beetje hoe en wat van les geven, wat ze zelf ook fijn vinden ed. Het gaat mij gewoon om dat ze mij kunnen vertellen, wat ik moet doen, hoe ik het moet doen, waarom ik het moet doen, en wat ern dan gaat gebeuren. Ervaring is echt meer als een opleiding. Dat ze er zelf voor hebben gekozen, en verder zijn gekomen, en intresse hebben in jou en je paard helpen. En ik wil dus wel iemand die beter dan mij rijdt, mij les geeft, die hebben dan ook meer oog voor het beeld wat we allemaal zoeken. Zien veel eerder iets wat iemand die zelf niet zo goed rijdt. Nou ja en dan zeg ik niet dat ze NU actief moeten zijn in de sport, maar iemand die NOOIT heeft gereden, weet toch ook niet hoe het voelt, op het paard, en tja, je moet veel omwegen nemen om meteen het goede beeld te hebben. Dus ja, ik kan wel aan de kant gaan staan van 'Hij moet meer op zn achterbenen' maar ja, dat willen we allemaal wel, of niet? Hoe doe je dat? Hoe vraag je dat? Hoe zit met jouw paard. Dat moet mijn lesgever allemaal weten. En heel toevallig kent zij ook mijn paard, dus die echt omwegen wat niet helpen, hoef ik gelukkig niet te nemen.

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:22

(4) met lesgeven vind ik niet belangrijk hoe hoog of wat die gene heb gepresenteerd.
zolang het mij en me paard maar een lekker gevoel geeft.
en het mij verder helpt in waar ik wil zijn.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:27

nummer 3

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:31

(4) Zolang diegene mij maar goed kan uitleggen hoe ik iets moet doen om verder te komen, hoeveel instr. zijn er wel verder, hebben een diploma, maar van hun uitleg wordt je weinig wijzer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:57

Citaat:
Iemand die mij verder kan helpen op een eerlijk en ontspannen manier.
Geen dwingend typje, voor zowel mijn paard als ik niet.
Paardrijden is voor mij een hobbie en voor mijn paard moet het ook leuk blijven.

Voor diegene die mij al langer kennen weten dat ik om die reden ook gestopt ben bij het M springen en Z dressuur.

En toevallig heb ik die instructrice gevonden en valt toevallig ook nog in klasse 1 en 2

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:03

Citaat:
Mijn instructie mag best minder rijden dan mij en het op wedstrijden slecht presteren, als ze maar ZIEN wat er geberurd als ik rijdt en WETEN wat ik daaraan kan doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:11

Mijn voorkeur gaat uit naar iemand die het rijden op een zelfde manier benadert als ik, en dus bij jonge paarden eerst werkt aan ontspanning, rechtrichten en aan het been zetten. In de loop van de tijd heel veel instructeurs gezien, sommige beter en leuker dan de andere.

Wat bij mijn huidige instructrice ontbreekt is dat ze het over kan brengen. Als ze wil dat ik wat naar achteren ga zitten, klimt ze op mijn paard om het te laten zien. Dan kan ze nog zo hoog rijden, maar ik ben er niet blij mee. Ze ziet het wel, maar ze heeft ook op andere gebieden een aanpak die me helemaal niet zint. Helaas ben ik niet degene die beslist over de instructie, maar het is zeker iets waar ik het nog over wil hebben met de degene die het wel beslist

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:30

Ik heb een hele fijne springinstructeur, gediplomeerd en beter rijdend/presterend dan mij. Hij geeft ook nog eens super dressuurles en kan zelf ook nog goed crossen. Zo heb ik in elk geval geen gezeur over een paard dat naar de ***** gecrosst word.
En hij kan het nog heel goed overbrengen ook en mijn zelfvertrouwen vergroot ie ook altijd vlak voor ik de ring in moet. Is ook wel prettig.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:00

Mijn instructrice heeft deurne gedaan en vroeger wedstrijden (Z) gereden. Ze is ziek en rijdt nu dus niet meer. Ze is tevens lange tijd jurylid geweest.

Het fijnste aan haar vind ik dat zij echt alles ziet. Ze ziet het zelfs als ik mijn linkerarm meer aanspan dan mijn rechter. Tevens kan ze heel goed een bepaald gevoel overbrengen. Soms is het net alsof ze er zelf opzit. Dan geeft ze hele kleine aanwijzingen die een heel verschil maken. Ik vind dat heel knap. En ze zit me goed achter mijn vodden. Ik ben soms iets te snel tevreden. Zij wil dan toch net dat ietsje meer zien.

Nog een belangrijk punt is dat ze heel erg op mijn houding let. Zij is van mening dat zolang je als ruiter niet goed zit, je ook niet kan verwachten dat je paard het eventjes allemaal doet. Ze zegt altijd dat ik me bewust moet worden van wat mijn eigen lichaam doet. Dat heeft veel invloed op hoe mijn pony loopt.

Maar het belangrijkst vind ik dus dat iemand niet alleen ziet wat er mis gaat, maar dat iemand ook kan aangeven hoe het dan wel moet. Een instructeur moet een bepaald gevoel over kunnen brengen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:06

Wij hebben les van medruze hier op bokt. Ik heb geen idee wat ze gereden heeft, ze heeft wel haar diploma om op ponyclub's les te mogen geven. Wij leren er voorlopig zat van, en vinden de les heel gezellig. Dat vind ik het belangrijkste.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:32

les van degene van wie ik nu les heb (inib) een nummertje 4!
iemand die dus weet hoe paarden werken en hoe ik daarop moet inspelen.
iemand die eerlijk is, die me dingen zelf uit laat vinden tot een bepaalde mate.
iemand die me niet alleen op het rijden gebied iets wil leren, maar ook daarom heen.
iemand die ik 100% vertrouw op ervaring en me vertrouwen kan geven.

Van mij hoeft hij/zij geen wedstrijderavring te hebben (waarschijnlijk als ik zelf wedstrijdambities zou ik dit wel anders kunnen zien) en ook geen diploma, maar doodsimpel: SUPERveel ervaring!

Toch vind ik het helemaal niet slecht om van verschillende mensen les te krijgen: de een let op heel andere dingen dan de ander.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:59

Rachel_T schreef:
(4) met lesgeven vind ik niet belangrijk hoe hoog of wat die gene heb gepresenteerd.

Hoe kunnen ze nou goed vertellen hoe je iets moet doen, en weten hoe dat goed uitziet, en hoe dat VOELT, als ze er zelf geen ervaring hebben?
Verward
Als jij bvb naar de Z wil, heb je niks aan iemand die zelf alleen naar de L2 is gegaan..toch?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:46

Jawel hoor. Ik heb op wedstrijden alleen L2 gestart maar weet donders goed hoe ik traver, apyument, schouder binnen waarts e.d. moet rijden en hoe ik daar anderen bij kan lesgeven.
Dat dit mijn niveau is wil niet zeggen dat ik in de training ook zover ben.
Heb nog nooit een M proef (nou ja 1 keer op een onderling en niet eens op mijn paard ) maar kan alle oefening rijden met een paard op dat niveau.
ik vindt het leuk om jonge paarden aan te rijden en ben daardoor nog niet hoger op wedstrijd gestart maar dat betekent niet dat ik niet weet hoe de oefeningen gereden moeten worden en welke hulpen bij welk probleem. Sterker nog ik denk dat ik dat beter weet dan iemand die Z is met 1 paard. ik heb meer verschillende paarden en hun problemen gevoeld en zal dus ook meer aanwijzigingen kunnengeven als een paard BV een oefening niet snapt.
Maar omdat mijn ambitie niet lag bij het Z worden maar bij jonge paarden aanrijden wil niet zeggen dat ik daar iemand niet bij kan helpen die die ambitie wel heeft!!
ik denk dus die mensen meer aan mij hebben dan een eenmalige Z ruiter.
De ambitie heb ik nu wel, maar zal echt niet perse daar een Z ruiter als instructie bij hoeven/willen hebben. (heb ik wel maargoed Haha! )
ervaring speelt een grote rol en ik denk dat iemand met verschillende paarden maar een lager niveau een betere ervaring heeft dan een eenmalige Z ruiter.
Dus ben ik het niet met skitter eens.

( Is niet aanvallend bedoel, maar hoe ik er over denk Haha! )

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:19

Lusitana schreef:
4 Iets anders. nl:Iemand die goed les kan geven, dwz niet alleen kritiek geeft, maar verteld wat ik wel moet doen. Iemand die me kan helpen probleempjes op te lossen, door dooie punten heen te helpen etc. Iemand die weet hoe een paard in elkaar zit, geestelijk en lichamelijk en daar rekening mee houdt. Iemand die weet hoe IK geestelijk en lichamelijk in elkaar zit en daar rekening mee houdt. Iemand die de eerste tot en met de vijfde teugelhulp kan uitleggen (zijn er maar weinig) en hoe en wanneer ze toe te passen. Die iemand hoeft geen wedstrijdervaring te hebben en geen opleiding. Er zijn zat ruiters die niet slecht zijn, maar die het niet maken in de wedstrijdsport, omdat ze daarin geen ambitie hebben, of gewoon weg niet RIJK genoeg waren, of het niet eens zijn met de huidige gang van zaken en dus afstand nemen. Geen van die punten maakt ze minder geschikt als instructeur als ze de kennis maar in huis hebben.

Helemaal mee eens!