Knieën aan het zadel houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

Knieën aan het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:17

Hoi,
Ik heb een probleempje. Ik hou tijdens het rijden totaal niet mijn knieën tegen het zadel, waardoor mijn tenen dan ook naar buiten wijzen. Heeft iemand tips om je knieën goed aan het zadel te houden zonder dat je helemaal verkrampt zit? Ik heb met de zoekfunctie gezocht voor dit onderwerp maar ik kreeg geen resultaat.
Ik hoop dat jullie goede tips hebben OK dan! .

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:22

ha! ik rij ook welsh cob, en dat is gewoon een dikkerd, met die bolle buik van hem! (hij is zeker niet dik hoor, het is zijn bouw)

dus mijn benen zitten soms een beetje naar voren.
ander zadel misschien?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:35

Je moet niet gaan klemmen. Waarschijnlijk is het zadel niet goed voor jouw lichaamsbouw.
Liever een losse knie dan een aangeknepen knie.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:47

Je mag je knieën juist niet aanknijpen, probeer om de bovenkant van je knieën aan je paard te leggen en vanuit je heup je knie wel zo te draaien dat hij niet naar buiten wijst.

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:54

Dus mijn knieen moeten niet tegen het zadel liggen?
Het is wel zo dat ik bij een ander zadel mijn knieen wel tegen het zadel op heb liggen. Tegen mij zeggen ze altijd dat ik met mijn knieeen tegen het zadel moet opleggen en dus moet klemmen.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:21

Je moet je knien wel tegen het zadel hebben maar NIET klemmen. Vraag aan je instucteur om hulp, die weet misschien oefeningen hiervoor. Er zijn ook speciale zadels die je knien uitnodigen een betere ligging in te nemen maar ik betwijfel of een nieuw zadel kopen nou echt de beste oplossing is. Je zegt zelf dat je bij een ander zadel wel goed zit. Laat eens iemand anders op je eigen zadel zitten en kijk of het aan het zadel ligt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:37

Ik heb ook geleerd knieen tegen het zweetblad, en nu klem ik dus te veel. Je zadel is waarschijnlijk niet goed voor je lichaam en dan moet je klemmen. Dan liever 'lucht' zien bij je knie.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:12

Wat Germie al zegt, niet klemmen!
Ik moest laatst tijdens de lessen zelfs expres m'n knieen tijdens verlichte zit (galop) helemaal los maken van het zadel om te laten zien dat ik echt niet klemde.
En hangt idd ontzettend van het zadel af, wat voor zadel heb je??? Ik heb een tijdje een zadelmarkt zadel gehad en daar kon ik ook mn benen niet aan houden.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:56

ik heb idd ook het idee dat bij veel zadels de beugelophanging te ver naar voren zitten...
een tip die ik zelf ook altijd gebruik (ik heb ook een knieënprobleem). Doe je beugels uit en laat je benen ontspannen hangen. schuif nu je benen iets naarvoren (tegelijk knieën omhoog) maar zorg dat je spieren (of het vlees) iets blijven plakken op hun plek.. (moeilijk uit te leggen) Daardoor kantelen je knieën iets naar binnen en liggen je benen op de goede plek.
Pff... eigenlijk zou je het moeten zien, want 't is wel erg moeilijk uitleggen, maar ik hoop dat je het begrijpt!
Als je beugels nu ongeveer bij je enkels hangen kun je ze in doen Lachen. Succes!

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:15

ik denk toch dat het aan je zadel ligt, met mijn c pony heb ik het ook en als ik dan weer op me pony of paard zit dan heb ik het niet.

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:10

Ligt het ook niet aan de breedte van je paard dan? Ik kan me voorstellen dat je met een paard onder je breder zit zodat automatisch je knieën beter liggen en op een pony, die smaller is je dat dus niet hebt.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:23

Probeer eens schuine beugelblokjes, die helpen je tenen wat naar binnen te draaien. Gewoon consequent erop letten en probeer meer aan je evenwicht te werken. Als dat in orde is ga je vanzelf beter zitten! Of neem zitles. Op elk paard valt netjes te rijden, dik of dun.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:01

Een trucje om je bovenbeen correct te laten aansluiten zodat knie en voet ook goed zitten; doe je linkerbeugel uit, pak met je linkerhand je linkerenkel beet en breng je voet zo ver mogelijk naar je billen toe. Laat dan heel langzaam je been terug "glijden". Doe het dan hetzelfde verhaal maar dan bij je rechterbeen.
Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:48

als je vrij dikke bovenbenen hebt is dit probleem heel normaal.
gewoon erom denken dat je tenen naar binnen wijzen zal je knie al iets beter moeten doen aansluiten.

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:42

Ik ben 13 jaar, en van gewicht ben ik vrij normaal, alhoewel mijn bovenbenen en billen wat meer volume hebben tegenover de rest Bloos .
Tja, het zadel hadden we erbij gekregen toen we haar kochten (de pony waarop ik rijd) en de kniewrongen ofzo zijn helemaal plat en buigen in naar binnen. Ze is een welsh mountain, en soms als ik op een welsh cob rijd met een wintec dressuurzadel heb ik dit probleem dus niet.

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:15

je moet juist je kniene niet klemmen net wat ze allemaal zeggen
want als jij je knieen klem dan draaien je tenen naar binnen en dan kan je geen kuit geven dan maar een losse knie maar zeker niet klemmen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:08

Benen af laten hangen, op de juiste plaats, je hielen naar beneden en draai dan je hiel/enkel iets naar buiten, zodat je tenen naar voren wijzen.
Niet klemmen, niets forceren, gewoon lekker los laten hangen OK dan! .