schuim = nageeflijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lieselot

schuim = nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 14:09

ik heb toch altijd gehoord dat als je paard 'schuimt' (daarmee bedoelk dus schuim bij zn mond) nageeflijk loopt, maar is dit altijd zo?
want gisteren reed ik mn paardje voor het eerst na een heel lange tijd (stond al 1.5 jaar stil door veulen te krijgen) en ging echt super, en op het einde was ze dus ook aan het schuimen maar ze was niet echt aan de teugel alhoewel ze werd toch wat ronder naarmate we langer bezig waren, en ik heb ook wel veel overgangen gereden. dus ik vroeg me af of dat ook nog iets anders kon betekenen? en dan nog iets, in de galop liep ze wel aan de teugel, maar in de andere gangen niet, maar dit deed ze uit haar eigen (denk ik toch, want veel overgangen gereden en ze liep ook heel ontspannen enzo, maar anders was ze toch ook zo in draf en stap? maar ik denk ook niet dat ze daarmee mn hand niet aannam ofzo, want ik moest mn hand maar sluiten en ze ging weer naar draf... dus vroeg ik me ook af of dit slecht is? zo, het is wel een lang verhaal geworden, maar ik weet dan ook niet hoe dit in het kort te verhalen Knipoog

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:16

Ik denk dat als je paard schuimt in zijn mond hij niet automatisch aan de teugel loopt, ik denk dat het meer een teken is dat hij lekker aan het werken is. Ik denk niet dat het slecht is dat je paard in galop aan de teugel loopt en in stap en draf niet, dat is gewoon een kwestie van oefenen. Waarschijnlijk vind ze draf een moeilijkere gang dan galop, de galop is wat stabieler waardoor ze zich meer kan geven. Dat het in de stap niet lukt vind ik wel een beetje raar, want dit is in het algemeen de makkelijkste gang voor een paard. Maar dit is moeilijk te beoordelen vanachter de computer. Knipoog

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 14:44

maar ik denk niet dat het niet zou lukken hoor, want ze was op m2 niveau en loopt normaal gezien heel makkelijk aan teugel, maar ik vond dat gewoon helemaal niet belangrijk, ik vond het belangrijker dat ze fijn en ontspannen liep en in galop deed ze het gewoon uit haar eigen, ik heb ook alleen maar wat figuren gereden, moeilijkere oefeningen komen binnenkort wel weer, gewoon rustig terug opbouwen want ze heeft echt geen conditie meer en helemaal bezweet en aan het doempen , mar ik vroeg het me toch af Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:48

In heel extreme gevallen gaan paarden ook schuimen als hun tong helemaal afgeknepen wordt door een te strakke ruiterhand. Maar volgens mij moet je het dan wel heel erg raar doen. Bovendien kun je het zien aan een blauwe tong.
Als je paard lekker schuimt dan heb je een goed contact met de mond. Probeer maar eens op te letten bij een ruiter waarvan je weet dat het paard ontzettend aan een kant vast houd. Geheid dat het paard aan de vaste kant niet schuimt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:54

Bij mijn pony is het wel zo, als hij lekker loopt schuimt hij ook.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:07

Voor zover ik weet, komt het schuimen doordat hij lekker aan het werk is en doordat hij goed zijn halsspieren gebruikt...! Maar volgens mij komt het vooral doordat hij gewoon lekker loopt en er plezier in heeft!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:09

Als ik mijn jongste paard het bit indoe, moet ik haar maar twee minuutjes gewoon op stal laten staan, of ze staat al met een schuimbaard. Heeft ze nog niks moeten doen Haha! . Die pakt het bit vast en begint onmiddelijk uit zichzelf te knabbelen en kauwen, als ze dan ook nog eens fijn loopt vliegen de schuimvlokken langs alle kanten Haha!

Mijn oudste merrie daarentegen begint pas te schuimen als ze hard aan het werk is en als ze lekker loopt.

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 15:16

oke, dan zit het wel goed denk ik, want ik trek absoluut niet aan de teugels maar wel genoeg contact, en naar mijn gevoel liep ze ook echt ontspannen en had ze er plezier in (dat was dan ook hoofddoel), oh ik heb zo het beste paardje van de hele wereld!! liep na anderhalf jaar niet gereden te zijn gewoon alsof ze iedere dag werd gereden! ik ben helemaal verliefd, ik kan haar wel opeten! Haha!

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 15:21

oh dan nog iets, mn ander paard is al een heel stuk minder fijn, ik heb laatst bijna een heel uur geprobeerd hem normaal door de bak te krijgen, want springt ganse tijd weg en van alles schrik, ma tot daar aan toe, maar hij wou gewoon echt niet op de hoefslag en ik ben gewoon een uur bezig geweest met hem proberen stuurbaar te maken, zelfs vooral in stap, hij had echt een slechte dag, maar op het einde had hij ook een schuimbek, terwijl hij toch helemaaal niet fijn liep, hoe komt dit dan? want ik had toen op dat moment les en mn lesgeefster was er positief over (het schuimen) maar ik had eerder het gevoel van echt een serieus meningsverschil te hebben met mn allerliefste schat Schijnheilig

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:22

bij mij ook. als njord lekker loopt. dan schuimt hij ook heel erg;)

Laraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:13

Lyte schreef:
Dat het in de stap niet lukt vind ik wel een beetje raar, want dit is in het algemeen de makkelijkste gang voor een paard. Maar dit is moeilijk te beoordelen vanachter de computer. Knipoog

Uhhh.... De stap is nog altijd de meest lastige gang die het paard heeft. Omdat juist alles langzamer gaat en geconcentreerder. Ja..als je het paard ongecontroleerd laat stappen is er idd geen drol aan natuurlijk..

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:36

Citaat:
Uhhh.... De stap is nog altijd de meest lastige gang die het paard heeft. Omdat juist alles langzamer gaat en geconcentreerder. Ja..als je het paard ongecontroleerd laat stappen is er idd geen drol aan natuurlijk..

een verzamelde draf/ galop is moeilijker omdat een paard met nog meer kracht uit de achterhand moet werken, wat gewoon vermoeiend is voor een paard. In stap moet een paard in de dressuursport natuurlijk ook verzameld en met veel impuls lopen, maar het evenwicht is dan beter.

Citaat:
en geconcentreerder.

omdat het langzamer gaat hoeft het nog niet geconcentreerder gaan. Als het goed is horen de stap en galop even gecontroleerd te gaan want anders zou het dus betekenen dat de stap fantastisch is en dat je in de galop maar wat aanzooit omdat het sneller gaat Schijnheilig

Laraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:44

Stap is altijd het lastigste geweest. Lees de boeken er maar op na, doe het maar eens. Ik zeg niet dat draf of galop niet moeilijk is, maar stap is het moeilijkste omdat je daar geen vaart bij hebt. Gecontroleerder bij mij is ook actief gecontroleerder. Maar hoezo 'aanzooit'? Jij kent mijn paard niet. Maar goed.. dan verschillen we van mening. Wou het alleen even opmerken.

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:52

als ik het bit indoet begint hij al te schuimen het komt geloof ik doordat het pit goed pasent in de mond ligt

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:56

*Beetje off topic* maar hebben boeken altijd gelijk? In boeken staat namelijk ook dat je niet een kwartier nadat een paard gegeten heeft mag rijden en dat je gerust 45 minuten mag longeren. Dit is inmiddels bewezen dat dit allemaal onzin is. Maar dit is weer een ander verhaal dus ik zal maar even reacties geven die met dit topic te maken hebben.
Ik had het over het 'aanzooien in de galop' en dit is niet persoonlijk bedoelt. Want inderdaad, ik ken jou paard niet, maar als jij schrijft dat de stap gecontroleerder is dan de galop/ draf, dan vind ik dat jij ongelijk hebt. Maar dat is idd mijn mening, en misschien kun je mijn mening ook in boekjes terugvinden. Knipoog

Laraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:05

ook in boekjes van coby van baalen bv.? En als je zelf rijdt, (en ook serieus bezig bent) danw eet je dat gewoon. "Dat de stap gecontroleerder is dan de galop/ draf"> Dat zeg ik juist helemaal niet. Je moet eerst even goed lezen. Maar ja..wat betreft Lieselot dr vraag..Elk paard loopt anders, en kan een bepaalde gang erg moeilijk vinden. Misschien heeft ze haar balans in de stap nog niet gevonden. Juist omdat dat de lastigste gang is.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:15

laraah, je zegt dat de stap de lastigste gang van een paard is omdat alles langzamer en gecontroleerder gaat, dan wat? dan de stap en draf (en eventueel tolt en telgang) Ik ben niet lid van bokt om hier een ja/ nee spelletje van te maken maar ik vind wel dat je de dingen niet op jezelf moet betrekken en niet zeggen dat ik niet goed lees. En lieselot, misschien heeft jouw paard nog niet de balans in stap gevonden want idd is elk paard anders. Maar met goede hulpen en lessen zul je het vast wel oplossen en ik hoop dat het beter zal gaan! In ieder geval heb je een goed contact met je handen en de mond van het paard waardoor hij gaat schuimen, en dat is al een hele verovering! OK dan!
P.S. is het veulen mooi geworden? Lachen

Laraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:21

Ja ... geconcentreerder en niet gecontroleerder. Das wat anders. En het gaat langzamer dan de rest he? Dan is het moeilijk je paard actief te houden en aan het werk te zetten. En ik betrek niets alleen op mijzelf, dit gaat geheel op in het algemeen. Natuurlijk heb ik ook geen zin in een ja/nee-spelletje. Dan heb ik hier mijn mening er neer gezet en jij de jouwe. Zullen we het hier bij laten? Denk toch niet dat we het eens gaan worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:37

Dit hoeft het niet te betekenen.
Een oude ponnie van ons kreeg al een schuimmondje als hij gewoon 10 minuten met een bit aan de muur stond...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:50

Met een bitje aan de muur????? vast wel met halster erover heen....

Als Kindness lekker schuimt betekend vaak wel dat ie aan het werk is...

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:50

wel, die hele discussie over ' de stap' > in draf en galop moetk helemaal geen been geven om haar voorwaarts te houden, maar in stap heeft ze wel de neiging om wat trager te gaan, maar ik weet niet of dat hier iets mee te maken heeft want in draf was ze ook niet aan de teugel, maar nog eens, ze heeft hier helemaal geen problemen mee, het was gewoon niet de bedoeling Lachen

Laraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:57

Lachen

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:21

Nee dat is niet zo. Paard schuimt waarneer hij het bit goed in zijn mond heeft liggen, en dat die geen problemen met het bit heeft!

(Ooit is in de Strengen gelezen.. Haha! )

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:58

Mijn eerste paardje schuimde ook als ik haar aan het kaptoom longeerde en op de vereniging heeft een tijdje een meisje alleen op een halster gereden en toen schuimde ook haar paard. Het is dus niet alleen afhankelijk van een bit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 07:57

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe erg de pony schuimt. Mijn pony schuimt niet of nauwelijks. Vaak alleen een randje om haar mond. Terwijl andere pony op stal direct schuimt als je er op stapt. Zat eerst een meisje in, die hem zo ongeveer mishandelde (kreeg om de stap een hele harde klap met de zweep), maar nog schuimde het beestje (alhoewel ik het meer op kwijl vond lijken uiteindelijk)