In balans, maar op eigen benen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Creamer

In balans, maar op eigen benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:54

Hoi iedereen.

Hard gezocht maar ik vond niets wat overeen kwam met mijn probleem, dus hier toch een nieuw toppic.

Ik heb een fjordenpony, rond (lees: dik), jong (ruim 3), heeel kort in zijn lichaam en op links zeer stijf. Hoofdzakelijk rij ik recreatief. Mn pony is nu 3 maand onder zadel en hij is gewoon super braaf verder OK dan!

Ik ben gewend om paarden op hun eigen benen te laten lopen. Of beter gezegd - om passagier te zijn. Losse teugels en geen onderhoudende beenhulpen. Het eerste wat ik aanleerde was om tempo te behouden wanneer ik mijn benen eraf hou en om rechtuit te gaan wanneer er geen teugelcontact is. Dit gaat verder lekker, vooral bij ontspannen buitenritjes (en dat is waarvoor ik hem heb gekocht).
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan - hij is zo vreselijk stijf op links dat ik hem nieteens linksom de bak rond krijg zonder sterk aanwezige binnenbeen en buitenteugel. Anders gaat de rem erop en draait hij rasendsnel om.

Ik krijg ladingen goedbedoelde advies, maar daarmee zou ik mezelf tegenspreken tegenover mijn pony. Ik doe niet aan dressuur, ik ben tegen zwepen, sporen, longeren, of 'aanpakken'. Ze noemen het koppigheid en onwillendheid van mn pony maar ik merk dat hij gewoon moeite heeft met linksom gaan.
Verder ben ik bezig aan het level 1 pakket van parelli. In level 3 wordt je paard pas enigzinds rechtgericht maar ik ben bang dat deze extreme stijfheid op links problemen gaat veroorzaken voordat ik op dat niveau ben met parelli.

Fietst er hier iemand rond die me hierin zou kunnen adviseren?
Is het erg om nog 1.5 jaar of langer te wachten om mn pony recht te richten? Overbelasting wanneer ik links ga vermeiden?
Opmerkelijk is dat hij los wel graag galopeerd op de linkerhand, maar hierin helemaal geen lengtebuiging aanneemt. Onder het zadel springt hij links/rechts even makkelijk aan, maar rechtsom loopt hij soepel en op links staat hij na een paar galopsprongen stil.

Groetjes
koffie verkeerd

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:43

Je kan misschien je pony op stal naar links en rechts laten buigen. Een wortel naast de heup houden (in het begin misschien verder naar voren). Dan leert ie vast iets buigen. Als je dat een paar keer per dag doet dan worden ze echt losser!
Je kan onder het zadel gewoon toch proberen linksom te rijden, of om rechtsom een beetje linkerstelling nemen. Je pony zal echt recht moeten worden, anders krijg je op den duur spier- en peesproblemen, misschien zelfs versleten gewrichten!
Als je een tijd lang bezig bent met hem ook naar links laten buigen kan je ook wel links om wat langer gaan rijden, in het begin moet je links wat met rust laten, het is zn moeilijke kant, daar mag je nooit te veel ineens aanzitten.
Als je eens op een lang recht pad buiten kan rijden kan je daar ook eerst met stelling rechts, dan weer links rijden, en dan een links galoperen en dan maar weer eens rechts. Gewoon veel afwisselen en zo proberen de linkerkant losser te maken.
Dit zal veel tijd kosten, maar ik denk dat je je pony er wel los me kan krijgen, zonder geweld te gebruiken! Succes!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 22:19

je zal nu al moeten gaan beginnen om op 2 kanten te gaan trainen.
als je hier nu niet mee begint word zijn sterke kant alleen maar sterker en krijg je steeds meer problemen met zijn slechte kant.
je zou kunnen beginnen met longeren op 2 kanten en dan in het begin zo ruim mogelijk.
onder het zadel door gaan met voltes,slangevoltes e.d.
zo verder opbouwen,maar altijd op beide kanten.
het is helemaal niet erg als jij je daar prettiger bij voelt om in stap te beginnen.
succes

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 00:22

Bedankt voor jullie reacties!
Longeren kunnen wij niet. Dit omdat het tegenstrijdig is met 'the circling game' van parelli, eigelijk het tegenovergestelde. Dit is ook een soort "paard sjouwt rondjes en jij staat lekker stil Haha!"-gebeuren maar hiermee mag je niet meer dan 4 rondjes in een keer doen. Zet dus geen sode aan de dijk als het gaat om training van links...
Dat inbuigen ga ik zeker doen. Van een ander forum kreeg ik de tip om me meer te verdiepen in massages. Klinkt ook wel ok. Baat het niet, dan schaad het niet.
Echt stelling aannemen lukt me niet. Dan neemt hij zn schouder mee en trekt zn bekkie open (terwijl ik dan wel zacht blijf), met andere woorden roept ie: "auch stop it!"

Als het zo blijft, zal ik wel een fysio ernaar laten kijken. Misschien is dat wel meer dan zomaar stijfheid. Onze andere fjord is ook de lenigste niet maar die heeft het echt 10x minder extreem en die is ook nooit dressuurmatig gereden.

Grts

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:54

Als je bezig bent met level 1 kom je vanzelf bij 'disengagen' vn de achterhand. Dat scheelt al een hele boel, dan wordt de achterhand gevraagd onder te stappen en te ontkoppelen.
Verder ben ik zelf wel dressuurmatig blijven rijden naast PNH. Juist ook omdat mijn paard heel stijf werd. Ik zou links om gaan rijden met op beide teugels evenveel druk. Dan zal hij wel met zijn hoofd naar rechts buigen maar dat geeft niet. Zodra hij daarop gaat nageven kan je weer iets naar links vragen. Gewoon beetje bij beetje.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:54

Toevallig ben ik met ongeveer hetzelfde bezig. maar dan in iets mindere mate. Mijn paard is nu twee maanden onder het zadel. Linksom gaat super en kan hij zichzelf al goed "dragen" c.q loopt op eigen benen. rechtsom zwabbert hij en leunt dan graag op mijn hand en been. (die ik dan prompt loslaat Haha! . ) hij probeert dan stelling naar buiten te pakken. Mijn instructeur laat me nu wijken voor het been op de linkerhand om die rechterkant wat stabieler te maken. je moet je daar niet te veel bij voorstellen. In het begin gaat die neus dwars tegen de muur en snapt ie er geen bal van. Nu ben ik alweer een week verder en een paar pasjes lukt al aardig. ( natuurlijk geen hele lengte van de bak gaan wijken, das te veel) maar ik merk wel dat het stelling vragen nu beter gaat en dat ie steviger op zijn benen staat.
Misschien heb je er iets aan.

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 14:50

@cornelie
ja disengagen ben ik al mee bezig. Raar dat hij dat op links heel snappy doet en op rechts ook wel goed, maar niet zo enthousiast als op links.
Met op beide handen even veel druk rijden, lukt gewoonweg niet - dan staakt hij. Ook als ik rij op touwhalster. Dat heb ik constand mn CS nodig om hem linksom te houden.
Misschien kan ik beter eddy even mailen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:31

Ik vind het jammer dat je tegen longeren bent. Zelfs aan een gewoon halster zou je hem al best wat sterker en losser krijgen rechts. Waarom is dit zo tegenstrijdig met die oefening van Parelli, daar ken ik namelijk niks van?

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:04

Het is heel tegenstrijdig omdat je je paard met rust moet laten wanneer hij op de circel loopt. Je leert je paard hiermee dat hij zijn tempo en richtig moet behouden zonder 'onderhoudende hulpen'. Hoe hij al die rondjes loopt, bepaal jij met je 'send', dus de manier hoe je hem van je weg stuurt. In level 1 is het genoeg dat hij blijft lopen, en bij die fjorden van mij is dat altijd in stap. In een sukkelig stapje train je je paard niet op links. Als hij stil gaat staan of naar buiten wil, dan haal ik hem naar metoe en send ik hem opnieuw.
Bovendien betekend een zweephulp met longeren dat het paard naar buiten moet of sneller moet gaan. Bij parelli stuur je de achterhand weg met een 'zweep'hulp (carrotstick, geen zweep) en zo komt het paard dus met zijn hoofd naar jou te staan. Vervolgens laat je hem dan naar je toe komen. Een zweephulp betekend bij the circlinggame dus stoppen en naar je toe komen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:26

Creamer er zijn een heleboel grondoefeningen die je ook bij parelli vind die jou heel erg kunnen helpen met je fjort.

Ik weet niet precies hoe parelli het noemt maar de wending om de voorhand, wijken, schouderbinnenwaarts, stops enz. Dit zijn hele goede oefeningen om haar goed los te krijgen want dat is zeker nodig.

Het vragen van hoofd naar schouder, kruis, en opzij tussen har voor en achter benen kan ook al veel helpen.

Uit je antwoord op stelling maak ik op dat je paard ook niet begrijpt of denkt niet te kunnen inbuigen. Hoefen dit dus ook eerst in stilstand en dan is stap en pas het laatste in draf tot zelfs galop. Ze is nog maar net onder het zadel wat het gebrek aan evenwicht verklaart. Zonder evenwicht kan ze niet inbuigen daar ze dan denkt om te vallen. Vandaar het proberen tegen te houden en haar hals er tegen in zetten.

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 10:29

Ja parelli kent veel oefeningen waarmee je je paard lichamelijk in conditie krijgt, het probleem is dat we nog niet zover zijn... Ik ben pas sinds een maandje actief met parelli bezig.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:52

Je hoeft toch niet alles in de zelfde volgord3e te doen, vooral niet in z'n geval.
Elk paard heeft weer wat anders nodig, dus strak een bepaalde methode aanhouden is nooit goed. Wees creatief en bekijk per paard wat het nodig heeft.

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:27

Tuurlijk, maar wanneer je zelf nog niet zo ver bent, niet genoeg savvy hebt ontwikkeld, ben je echt nog niet toe aan Level 3 oefeningen.... Je vraagt een beginner in de dressuur toch ook niet om een correcte traver??

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:52

Dat begrijp ik prima.

Ik zelf heb een beetje mijn eigen methode bij elkaar gescharreld en ontwikkeld. Het paard lenig, bespierd en recht te maken komen bij mij op de tweede plaats na het ontwikkelen van de juiste omgang. Hiermee bedoel ik dat je het paard zowel kan laten komen, kan weg sturen en voor je opzij gaat als je het vraagt. Dit is vaak al na enkele lessen voldoende, waarna we hieraan gaan werken.

Dit gaat altijd heel goed als men maar de juiste rustige communicatie gebruikt. Het gaat bij mij dus niet om savvy wat volgens mij het gevoel zij op druk, maar puur om communicatie.

De oefeningen kan elk paard doen. De een wat minder dan de ander, maar elk paard kan dit zonder al te veel moeite. Dan bedoel ik wel de wenidng om de voorhand en achterwaarts. De schouderbinnenwaarts komt pas wanneer het paard een gepaste afstand houd en makkelijk overstapt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:16

ga zo snel mogelijk door naar level 2 Lachen
meeste mensen blijven veel te lang hangen, terwijl level 1 echt de basis is. Daarbij worden in level 1 ook de oefeningen gevraagd de josien beschrijft. Inbuigen, wending om de voorhand en achterhand, zijwaarts.
Je hoeft je paard tot niets te dwingen, hij hoeft niet in een keer perfect recht te zijn. Doe alle dingen op beide kanten en probeer er goed op te letten dat het op de slechte kant ook goed gebeurt.
Als je paard los wel makkelijk linksom gaat, en als je erop zit niet, probeer dan te letten op wat je met je zit doet.

maar het belangrijkste is doorgaan naar level 2 Knipoog vraag anders eens hulp om de dingen van level 1 af te ronden. veel succes!

Creamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 23:16

Maar ik ben echt nog lang niet klaar voor level 2 hoor! In blijf voorlopig steken bij de circle en de yoyo, maar de sideways en de squeeze is nogal frustrerend. Soms wou ik dat ik een supergevoelig arabiertje had die voor elke druk zich uit de voeten maakt, maar daar kom ik op terug wanneer ik vrachtwagens en motors tegen kom onderweg Haha!
Soms gaat het echt heel triest. Dan vraag ik hem bij de circling linksom en halvewege zijn de kwartjes op en stormt ie met volle vaart op me af. Dan komt ie wel een knietje tegen, maar dat vind hij niet erg. Dan raast hij op rechts uit. En wanneer er maar een idee bij hem opkomt dat ik hem weer linksom wil laten gaan, peert ie weer op rechts m dr uit.
Ja het draait om communicatie... maar communicatie heb je geen moer aan wanneer je geen respect hebt. Ik kan mn vriend wel vragen om met zn blote kont over de dam te rennen en dat is ongetwijfelt heel goed overgekomen en hij zal me prima begrijpen, maar hij doet het niet (hoop ik).

Ik kan hem prima naar me toe laten komen, weg sturen, opzij laten gaan maar alleen onder omstandigheden wanneer hij geen reden heeft om mijn suggestie in de wind te slaan. Wanneer ik te 'lastig' word (on-line), gaan die oren plat en dreunt hij door alle druk heen die hij tegen komt. At liberty is het heel simpel, dan ben ik hem kwijt. Dan weet ik soms wel de achterhand nog te disengagen maar daar blijft het bij. Disengagen is hij goed in, daar wordt hij niet moe van Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 06:33

Vind je het niet wat om dan een andere methode er bij te proberen. Het gaat nooit volgens de boekjes want je bent toch bezig met levende wezens met een eigen mening en gevoelens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:29

het gaat prima hoor met die boekjes Knipoog ze geven je immers aanwijzingen om van je eigen paard te leren.
uiteindelijk kom je er wel uit, maar misschien moet je toch wat hulp vragen omdat je iets sneller wilt om je probleem op te lossen.