Hard gezocht maar ik vond niets wat overeen kwam met mijn probleem, dus hier toch een nieuw toppic.
Ik heb een fjordenpony, rond (lees: dik), jong (ruim 3), heeel kort in zijn lichaam en op links zeer stijf. Hoofdzakelijk rij ik recreatief. Mn pony is nu 3 maand onder zadel en hij is gewoon super braaf verder
Ik ben gewend om paarden op hun eigen benen te laten lopen. Of beter gezegd - om passagier te zijn. Losse teugels en geen onderhoudende beenhulpen. Het eerste wat ik aanleerde was om tempo te behouden wanneer ik mijn benen eraf hou en om rechtuit te gaan wanneer er geen teugelcontact is. Dit gaat verder lekker, vooral bij ontspannen buitenritjes (en dat is waarvoor ik hem heb gekocht).
Ik loop alleen tegen 1 probleem aan - hij is zo vreselijk stijf op links dat ik hem nieteens linksom de bak rond krijg zonder sterk aanwezige binnenbeen en buitenteugel. Anders gaat de rem erop en draait hij rasendsnel om.
Ik krijg ladingen goedbedoelde advies, maar daarmee zou ik mezelf tegenspreken tegenover mijn pony. Ik doe niet aan dressuur, ik ben tegen zwepen, sporen, longeren, of 'aanpakken'. Ze noemen het koppigheid en onwillendheid van mn pony maar ik merk dat hij gewoon moeite heeft met linksom gaan.
Verder ben ik bezig aan het level 1 pakket van parelli. In level 3 wordt je paard pas enigzinds rechtgericht maar ik ben bang dat deze extreme stijfheid op links problemen gaat veroorzaken voordat ik op dat niveau ben met parelli.
Fietst er hier iemand rond die me hierin zou kunnen adviseren?
Is het erg om nog 1.5 jaar of langer te wachten om mn pony recht te richten? Overbelasting wanneer ik links ga vermeiden?
Opmerkelijk is dat hij los wel graag galopeerd op de linkerhand, maar hierin helemaal geen lengtebuiging aanneemt. Onder het zadel springt hij links/rechts even makkelijk aan, maar rechtsom loopt hij soepel en op links staat hij na een paar galopsprongen stil.
Groetjes
koffie verkeerd

"-gebeuren maar hiermee mag je niet meer dan 4 rondjes in een keer doen. Zet dus geen sode aan de dijk als het gaat om training van links... 
vraag anders eens hulp om de dingen van level 1 af te ronden. veel succes!
In blijf voorlopig steken bij de circle en de yoyo, maar de sideways en de squeeze is nogal frustrerend. Soms wou ik dat ik een supergevoelig arabiertje had die voor elke druk zich uit de voeten maakt, maar daar kom ik op terug wanneer ik vrachtwagens en motors tegen kom onderweg