Onder me vandaan lopen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sica
Moderator Over Paarden

Onder me vandaan lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 19:23

Hallo allemaal,

ik ben pas nieuw hier op dit forum, en ben nu al bijna verslaafd.

Omdat ik geen advies heb kunnen vinden voor mijn probleem probeer ik het op deze manier.

Mijn pony is heel ongeduldig, ze probeert constant onder me vandaan te rennen. Ook hangt ze erg op de teugels.
Ik heb al van alles geprobeerd:
- ophoudingen maken als ze mijn hulpen negeert
- losse teugel en op mijn zit terugrijden
- kleine voltes indraaien als ze onder me vandaan loopt

Ben nu echt ten einde raad!

Wie heeft er een goede tip voor me, want ze kan het wel!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:34

Wat ik doe met mn merrie als ze er fris is en idd geneigd onder me vandaan te lopen is heel veel overgangen rijden, stukje naar voren en weer overdreven terug laten komen, een keertje stil zetten en weer weg stappen. Wat ook heel goed werkt als je paardje niet goed reageerd op je teugelhulpen is der opzei zetten voor je been.. Als ze opzei moet kan ze niet naar vore rennne.. op die manier hoef je geen kracht op je teugels te zetten en kan je der toch bij je houden, terug rijden.

Verder moet je er voor zorgen dat je der constant bezig houdt. Laat der geen 3 passen te veel het zelfde doen want dan heeft ze de tijd om dingetjes te verzinne.. Hou der hoofdje bij jou door met der te spelen.. wilt zij hard? dan ga jij langszaamer, wilt ze opzei naar rechts wil jij naar links.

Blijven controleren of jij de controle hebt. Wees eerlijk en conseqent ander is het niet duidelijk..

succes!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:53

Ik ga mee met het boven staande.
Ik heb dit probleem ook los het ook op deze manier op. Met uitzondering van het opzij zetten

Panter17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:16

Veel bezig houden .Niet laten afleiden de pony niet maar jij ook niet succes

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 22:23

Veel overgangen en schakelen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:45

Doorrijden en onder controle houden door veel figuren te rijden.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 16:39

Het probleem is alleen juist dat het niet uitmaakt als ik veel overgangen rij, en figuren. Ook het opzij zetten heeft geen zin, dan gaat ze alleen maar dansen en krijg ik haar niet meer in een normale stap.

Zodra ik ophoudingen maak, gaat zij alleen maar erger reageren en zich verzetten tegen mijn zithulpen om langzamer te gaan.
Heb haar mond al nagekeken op haakjes aan de tanden, dat ze daarom zo fel reageert. Maar haar mond is prima in orde...

Weten jullie misschien een andere manier om haar rustiger te krijgen?

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:35

werken met kleine kneepjes...
ik rij op een stal, samen met 'Marliesje'ook iemand hier op bokt...en die heeft me vandaag een wondertip gegeven..
want ik had een beetje hetzelfde probleem als wat jij nu hebt..
maar probeer het met kleine kneepjes..daar kan je ponny niets tegen doen...als je blijft trekken..steekt hij waarschijnlijk zijn neus de lucht in, en heb je kans dat hij zijn kiezen op het bit zet. probeer dus met kleine kneepjes hem onder je te houden. knijpen-los-knijpen-los..en op heyt moment dat hij nara jouw zin GOED loopt..en het GOEDe tempo heeft..je hand ontspannen...en zo moet hij het leren...
succes ermee..
ik zou zeggen probeer het eens, wie nie waagt wie nie wint!
doeidoei groetjes Lin

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:21

wat linnus zegt is helemaal waar!

Wat je ook kan doen is heel veel halt houden. Doordat je der telkens weer stil zet heeft ze niet de tijd om harder te gaan lopen dan jij wilt. Dus voordat ze harder gaat zet jij der alweer stil. Al reageerd ze nou niet goed op je zithulp (zwaarder gaan zitten) en op die ophoudingen wend je gewoon af bij E en als ze niet reageerd loopt ze vanzelf wel tegen de B aan..

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:16

Aan het werk zetten, aan de teugel vragen etc.?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:39

Linnus schreef:
werken met kleine kneepjes...

op die manier werk je haar los van het bit en das niet de bedoeling tenzij ze hangt

Ze loopt duidelijk niet aan je zit leer haar dat ze op jouw lichtrijden gaat lopen en je op die manier het tempo bepaalt. Als je het tempo bijv lager wil ga je langzamer lichtrijden dan zij aangeeft.
Als ze niet luistert maak je telkens een overgang naar de stap en draaf je weer aan.
Succes Knipoog

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:54

Lenn schreef:
op die manier werk je haar los van het bit en das niet de bedoeling tenzij ze hangt

Ze loopt duidelijk niet aan je zit leer haar dat ze op jouw lichtrijden gaat lopen en je op die manier het tempo bepaalt. Als je het tempo bijv lager wil ga je langzamer lichtrijden dan zij aangeeft.
Als ze niet luistert maak je telkens een overgang naar de stap en draaf je weer aan.
Succes Knipoog

Maar er staat bovenaan, dat op haar zit terugrijden niet helpt...
En het is als je gata trekken, de ponny zijn kiezen op het bit zet, en dat doe je als je hem telkens stil zet...

Veel voltes rijden helpt ook...
En na gedurende tijd (als ze goed tempo loopt) die voltes uitbreiden...
Succes ermee! OK dan!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:32

Daar kom ik weer. Dit klinkt als een pony met stress en daardoor ook een verkeerde manier van lopen (voorhand)

De stress kun je er beste uit krijgen door grondwerk en dan zou het rennerige al minder zijn. Verder van voren los en ga gewoon zitten en blijf onverstoorbaar 8jes rijden. Enkel sturen en voor de rest niks. Hoe harder dat ze gaat, hoe kleiner je de 8jes maakt.

Tamarinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:46

Ik had (en nog steeds wel eens) hetzelfde probleem,, veel overgangen van stap/draf/halthouden vind ik persoonlijk wel helpen,, en probeer zo vil mogelijk los te laten, want dat is echt het beste!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:32

Linnus schreef:
Maar er staat bovenaan, dat op haar zit terugrijden niet helpt...

dan doet ze het niet goed

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:36

Zit zit zit zit zit. 1000den overgangen maken met je ZIT! Niet aan de teugels gaan hangen, maar goed achteroverzitten en knijpen met je benen. Maak duidelijk wat je wilt! En goed les nemen......

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:46

Je paard moet gewoon leren op jouw te wachten, en niet zelf zijn tempo bepalen. Laat hem maar halthouden als hij onder je vandaan rijdt, heel klein stappen of klein draven. Iedere keer weer, en dit kunnen ze heel lang volhouden. Maar hij moet dit gewoon leren

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 08:16

@ Josien: wat voor grondwerk denk jij aan? Ik longeer haar altijd voor het rijden en oefen dan vooral de overgangen en schakelingen. Naar mijn stem gaat ze steeds beter luisteren. Maar zodra ik dan ga rijden wordt ze erg onrustig.
Over de stress heb je gelijk trouwens, ze is verkeerd ingereden en letterlijk naar de Z geslagen. Wat mensen met hun paarden doen.....

@ Lenn: Hoe rij jij een pony op je zit terug als dat betekent dat je als stuiterbal op de rug zit omdat ze zoooo snel draaft? Dan kun je wel achterover zitten, maar dat kost je echt je rug....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:04

Citaat:
@ Josien: wat voor grondwerk denk jij aan? Ik longeer haar altijd voor het rijden en oefen dan vooral de overgangen en schakelingen. Naar mijn stem gaat ze steeds beter luisteren. Maar zodra ik dan ga rijden wordt ze erg onrustig.
Over de stress heb je gelijk trouwens, ze is verkeerd ingereden en letterlijk naar de Z geslagen. Wat mensen met hun paarden doen.....

Aan grondwerk denk ik aan oefeningen die het hele paard beheersbaar maken. Dan denk ik aan wending om de voorhand en achterhand, achterwaarts, zijwaarts en natuurlijk de overgangen. De hulpen moeten zo zijn dat het onder het zadel makkelijk over te nemen is.

Met rijden helemaal bij de basis beginnen, dus overgangen stap-stop puur op zit en dan steeds een stapje verder.

Schiet ze in galop weg, probeer haar voor te zijn. Je voelt het waarschijnlijk aan komen. Direct als je het voelt zet je haar op je zit en desnoods teugel er bij terug in stap. Beloon haar voor de overgang en doe het nog een keer.
Een paard dat weg schiet let niet meer op zijn bereider. Zorg dus dat ze op jouw blijft letten door haar voor te zijn. Wees vriendelijk, maar consequent. Vraag nooit te veel, maar kijk per keer hoeveel je moet vragen.
Met het grondwerk heb je haar hele lichaam onder controle gekregen. Deze oefeningen kun je ook onder het zadel doen en daarbij de controle in galop te vergroten.

Verder pas gaan draven en galopperen als ze ontspannen is. Begin maar lekker met een lang teugeltje ontspannen te zitten. Een paard dat onrustig(gespannen) is kan niet nageven en loopt op de voorhand wat het weg schieten vergroot.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:58

SiCa schreef:
@ Lenn: Hoe rij jij een pony op je zit terug als dat betekent dat je als stuiterbal op de rug zit omdat ze zoooo snel draaft? Dan kun je wel achterover zitten, maar dat kost je echt je rug....

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar ze mag sowieso niet sneller draven dan jij aangeeft, als ze dat wel doet is ze ongehoorzaam, kun je inderdaad doen wat je wilt maar rent ze toch wel door, en neem je haar terug met de hand, desnoods naar stap en begin je weer opnieuw. Maar het gaat niet om het achterover of zwaar zitten, maar je moet langzamer lichtrijden dan zij aangeeft, dan gaat ze daar vanzelf naar lopen als het goed is.
Als ze echt zo fris is kun je haar misschien eerst even longeren?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:58

Op je zit rijden is toch echt de beste tip.Heel langzaam gaan lichtrijden zodat je paard jouw tempo gaat volgen en denken aan langzaam/stappen.Het gaat wel een hoop geduld van je vergen maar je moet conseqent blijven en steeds goed opletten dat je nog wel langzaam lichtrijdt en niet weer snel met je paard mee gaat.En heel veel verschillende oefeningen achter elkaar rijden en bijna niet meer een stukje rechtdoor rijden.Bv eerst een grote volte gevolgd door een gebroken lijn daarna een rechts of links omkeerte dan weer een volte 10 meter enz.Let er wel goed op dat je de figuren goed voorbereidt en niet op het laatste moment je paard overvalt.Binnen hoefslag rijden is vaak ook een goede oefening voor zulke paarden.
Succes.