Hoe je paard bergaf leren remmen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Hoe je paard bergaf leren remmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 18:19

Hoe kun je een jong paard leren zelf te remmen bergaf? Uiteraard zit ik goed naar achteren en zo, dat is allemaal bekend. Maar als ik hem teugel geef, loopt hij niet op eigen benen, hij laat het helemaal afhangen van mijn rem. Hierdoor moet ik vaak teveel aan hem gaan trekken, anders laat hij zich gewoon lomp naar beneden "vallen", totdat hij zichzelf voorbij loopt (en uiteindelijk draaft en zelfs galoppeert) en niet meer stop komt (is al een keer gebeurt), omdat hij zijn eigen gewicht niet geremd krijgt. Hoe leer ik hem zelf voorzichtig te lopen bergaf? De stukjes bergaf zijn trouwens op de manege waar ik sta niet te omzeilen als je naar buiten wil...

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 07:18

Hmm, dit lijkt me best raar. Dit zou namelijk gewoon natuurlijk in hem moeten zitten, omdat hij ook een wild paard had kunnen zijn, zou ik denken.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:18

Doorgaan zoals je nu bezig bent.Goed opvangen in je hand en achterover zitten.Het is normaal dat ze flink in je hand gaan hangen.Ik zou tussendoor proberen halt te houden zodat hij leert dat hij op jou moet wachten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 10:29

Dat halt houden is inderdaad een goed idee! Dankjewel!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:54

als het om langere stukken gaat zou je ook nog kunnen proberen om zig zaggend naar beneden te gaan. dat wil ook nog wel eens helpen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:54

Toch zal jouw paard zelf wel op de achterhand moeten leunen. Als hij galopeert en naar voren hangt gaat hij over de kop. Dus het begin is er.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:14

Inderdaad, veel met hem oefenen hem op de achterhand te rijden. En veel tempowisselingen. In principe is het wel normaal wat hij doet (sommige paarden zijn van nature voorzichtiger dan andere, jij hebt de onvoorzichtige versie, ik ook trouwens haha). proberen halt te houden of in ieder geval zo langzaam mogelijk naar beneden laten gaan. Met de mijne gaat het beter sinds hij meer verzameld loopt succes

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:14

Inderdaad, veel met hem oefenen hem op de achterhand te rijden. En veel tempowisselingen. In principe is het wel normaal wat hij doet (sommige paarden zijn van nature voorzichtiger dan andere, jij hebt de onvoorzichtige versie, ik ook trouwens haha). proberen halt te houden of in ieder geval zo langzaam mogelijk naar beneden laten gaan. Met de mijne gaat het beter sinds hij meer verzameld loopt succes