been aan je paard houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaV

been aan je paard houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 00:59

Ik heb een vaag en irritant probleem. Tijdens het rijden heb ik de grootste moeite mijn benen aan mijn paard te houden Boos! Elke keer denk ik dat het beter gaat maar het tegendeel is waar. Er zit wel iets vooruitgang in maar nog lang niet genoeg. In stap en draf gaat het nu redelijk maar in de galop zit ik te ontspannen (denk ik) en kan ik mijn benen niet stil langs mijn paard houden. Als ik zonder zadel rij gaat het wel goed. Verward Verward

Wie heeft hier ook last van gehad en hoe ben je er vanaf gekomen?

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:08

Ga eerst veel zonder beugels oefenen. Concentreer je niet teveel op je onderbenen, maar ga eerst eens na of je verder lekker ontspannen zit, of je benen wel echt onder je bekken hangen en of je je knieen niet teveel naar buiten draait. In dat geval kan het helpen als je je hele been naar achteren schuift en dan langzaam weer naar voren schuift, waarbij je probeert het vlees van je bovenbenen wat naar achteren te houden. Op deze manier draai je eigenlijk je hele been wat naar binnen, waardoor je knieen dus meer naar voren gaan wijzen. Als je je onderbeen lekker ontspannen laat hangen zal je merken dat je tenen dan ook naar voren wijzen. Sommige (veel eigenlijk) zadels hebben een stijgbeugelophanging die te veel naar voren zit, waardoor je been dus te ver naar voren wordt getrokken. Dan is het al veel lastiger om je been stil te houden, terwijl dat eigenlijk vanzelf gaat als je been mooi ontspannen en lang onder je ligt.

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:59

Ik ga zeker zonder beugels oefenen! Zonder beugels kan ik mijn benen wel beter aan mijn paard houden.

Bedankt voor de tip.

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:01

misschien zit je met te korte beugels zodat je effect van een stoel krijgt en de verkeerde spieren gaat ontspannen.

probeer ook eens of je van iemand een flat-zadel kan lenen. dat is een dekje met beugels, dan zit je zonder zadel maar met beugels. misschien helpt het

ook kan je proberen om niet je been maar je knieen en voeten goed te houden.
vaak gaat je been 'klapperen' of bewegen als je je knieen niet goed tegen het zadel klemt of als je je hakken niet naar beneden hebt.
het zou goed moeten helpen aangezien je aangeeft dat je wel zonder zadel goed zit.

ik hoop dat je er wat mee kan succes!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:05

Ik heb er eigenlijk nooit echt last van gehad.. Behalve misschien dat ik net begon Tong uitsteken
Maar ik denk dat het erg belangrijk is, dat je bovenlichaam en heupen en bekken enz. goed ontspannen, wel in de goede houding, zijn, zodat je soepel mee kan bewegen, en dat je je hakken goed uitdrukt.. Vaak is het dan wat makkelijker om je benen stil te houden. En natuurlijk hoort het om je hakken uit te drukken, maar veel mensen doen het eigenlijk niet.
Ook belangrijk is natuurlijk je knieen goed tegen het zadel houden..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:10

ik had er ook last van, ik heb toen heel veel geoefend, door mijn tenen heel overdreven naar binnen te doen Lachen

ChristaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:07

Ik rij juist altijd met vrij lange beugels zodat ik juist mijn benen niet te veel op trek want dan ga ik te veel voorover zitten. Ik denk dat ik inderdaad mijn hakken beter uit moet drukken en mijn knieen meer tegen het zadel moet klemmen. Ik zal er eens goed op letten de volgende les.

Bedankt voor alle reactie's

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:09

Heb je de beugels dan niet te lang want dan ga je je hakken optrekken wat ook een onrustige beenligging oplevert. Verder idd hakken uitdrukken en veel zonder beugels oefenen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:11

Hakken goed uitdrukken en tegelijk je hakken naar buiten draaien en de bovenkant van je kuiten aan je paard leggen. Het is moeilijk uit te leggen, het is een kwestie van proefondervindelijk rijden en veel oefenen. En nooit je knieën klemmen, dan gaan juist je onderbenen van je paard af. Knie los.