Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

!Kaja schreef:Voor wijken is geen verzameling nodig...
Het kan dus altijd en door iedereen worden beoefend!
Het gaat er voornamelijk om dat je paard de druk van je kuit ziet als een teken om zichzelf (voorwaarts) zijwaarts te bewegen!
Het voornaamste is dat je paard goed, ontspannen en op eigen benen loopt, voordat je aan wijken gaat denken.
Voor paarden welke verder zijn in hun opleiding wordt het vaak gebruikt in hun warming up.
monsera schreef:Kijk maar hoeveel paarden lopen er nu op eigen benen?Dit bedoel ik denk ik te zeggen oh vind het soms zo moeilijk om dingen goed te verwoorden.
Als je paard niet goed op eigen benen loopt is het toch niet echt nuttig om te gaan wijken of is dit weer heel kort door de bocht en dan lees ik hier soms dat mensen die nog niet zo lang rijden of hun paard in de krul trekken wel altijd zo goed kunnen wijken ik snap dit nooit zo goed.
Een paard wat op eigen benen loopt, loopt zonder enkele steun van zijn ruiter. Niet aan de handen en ook niet geplakt aan de benen.sa1980 schreef:Als je paard inderdaad op eigen benen kan lopen en jij onafhankelijk kan blijven zitten dan kun je rustig aan proberen of hij voor je been opzij wil gaan. Begin rustig aan, een pas opzij is al een beloning. Zeker de eerste keren!
Begin vanaf de 2e hoefslag, de meeste paarden gaan dan gemakkelijker zijwaaarts (terug naar de hoefslag). Daarnaast vind ik het ook altijd fijn om het te leren vanaf de volte.
? Kaja schreef:Ik vind het onzinnig om te zeggen dat je een onafhankelijke zit moet hebben. Weet je wel hoe weinig ruiters een onafhankelijke zit hebben..?
Kafue schreef:Waarom dan verwachten van het paard dat hij correct over vier benen loopt, met takt, schwung, rechtgericht, durchlassig. In allerlei gangen als traver, wijken, schoudervoor, binnewaarts als we zelf niet kunnen zitten.
MENSEN HET ONAFHANKELIJKE ZITTEN IS EEN BASISBEGRIP BIJ DE RUITER ALS JE DAT NIET KUNT KAN EN MAG JE NOOIT VERDER.
DUS HEB JE GEEN ONAFHANKELIJKE ZIT, TERUG NAAR LES 1 T/M ..... DE BASIS AAN DE LONGE LEREN ZITTEN.
Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken zonder een onafhankelijke zit geen onafhankelijk van elkaar gegeven hulpen. Dan kun je einfag niet verder. De basis komt eerst.
En zeg niet dat het niet uit maakt, de meeste mensen leren toch ook eerst fietsen met zijwielen voordat ze op een fiets zonder gaan?
Basis is elementair en belangrijk.
Ik zal de eerste zijn dat je basis goed moet zijn, voordat je een stap verder zet in je training. Zonder basis heb je niets om op terug te vallen.
!
!
!
!
!Astragirl schreef:Ik heb hierbij nog een vraagje: Ik ben ook bezig met een paar pasjes te vragen, en dat doet mijn verzorgpaardje meestal wel goed. Soms te goed, dan gaat ze bijna niet vooruit en wijkt ze op 1 lijn. Wat kan ik dan doen?
Als je gaat wijken voor het rechterbeen en dan druk je je paard dus opzij naar links... Het is dan de bedoeling dat je voorwaarts-zijwaarts gaat naar de linkerkant. Als jou paard alleen maar zijwaarts gaat en niet meer een voorwaartse drang heeft, dan vergeet je je linkerbeen
.
Heel simpel, alleen vergeten veel mensen ook hun been eraan te houden welke de voorwaartse drang moet stimuleren Kafue schreef:
En onafhankelijk zitten is in een paar lessen geleerd.
Dus nogmaal een onafhankelijke zit is erg belangrijk voordat je verder kunt en deze zit is door iedereen aan te leren.
Kaja schreef:Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....
monsera schreef:Dit is eigenlijk precies de discussie waar ik op gehoopt had.Het is niet zo dat ik nu zo graag wil wijken maar ik wilde graag zien hoeveel mensen het ook vinden dat je eerst goed de basis voor elkaar moet hebben voor je verder gaat.En dan lees ik hier zo vaak dat mensen gaan wijken terwijl ik dan denk dat die mensen daar nog niet klaar voor zijn.Hoe vaak zie ik niet een paard die het niet goed doet.Een paard dat alleen naar de zijkant gaat en niet meer voorwaarts is of een paard wat gewoon schuin naar de hoefslag loopt zonder dus opzij te gaan die mensen denken allemaal dat ze aan het wijken zijn en dan kun je volgens mij beter gewoon de hoefslag volgen.Maar ik vind wel dat hier een grote verantwoordelijkheid voor ligt bij de instructie en dat wil nog wel eens te kort schieten.
Nou dan gaan we nog even door...
Kaja schreef:Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....
Ik snap heel goed wat je bedoelt en een onafhankelijke zit hoort zeker thuis in de basis, maar ik geloof dat jij over een ideaal beeld schrijft want dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar!
Gebrek aan instructie wijd ik het aan, maar je kunt het ook te ver door drijven, Kafue! Onafhankelijk zitten is niet simpelweg te behalen in enkele lessen, ja op een fijn en goed doorgereden paard.
In Duitsland is dit de gewoonste zaak van de wereld, lezen wij allen in de media, maar hoe zit het dan met minder gefortuneerde ruiters?
Ik geloof dat wij een andere defenitie hebben van onafhankelijk zitten.
Ik zie wijken als een simpele oefening, welke juist de zit en de communicatie tussen ruiter en paard zal verbeteren. Een ruiter leert zijn hulpen onafhankelijk van elkaar te geven en wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt dat het onontbeerlijk is voor hem of haar om op de juiste wijze te communiceren met elkaar.
Wijken is een dermate neutrale oefening, welke in mijn ogen gezien kan worden als andere simpele oefeningen als een gebroken lijn.
Het richt weinig schade aan en zal enkel en alleen de zit en houding verbeteren.
Het is een voorbereidende oefening op travers en schouderbinnenwaarts, waar juist wel de houding en de communicatie in orde moet zijn, omdat je anders simpelweg door de mand zal vallen bij (goed oplettende) juryleden.
Ik hamer erop dat het voor ons allen van groot belang is dat wij instructie nemen en blijven houden. Je bent immers nooit uitgeleerd en we blijven het oplettende oog vanaf de grond altijd nodig hebben, maar je kunt het ook te ver doordrijven en een combinatie op dergelijke wijze afstompen dat zij simpelweg denken: Is dit het nou??
En dan krijg je combinaties welke zelf het heft in eigen handen nemen en ondanks het telkens wonderbaarlijke minimaal behaalde winstpunt aangrijpen en zo snel mogelijk doorstoten naar de hogere klasse.
Ik vind dit onaanvaardbaar en een tegenvaller voor deze mooie sport.
Hou het simpel en hou het leuk, ook voor je paard en je zal zien dat het zeer verfrissend werkt! Richtlijnen zijn er niet om ze strikt te volgen, het zijn geen vaste regels en het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Hoe simpel het ook lijkt!
Dan noem jij het een neutrale oefening?