wijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 20:01

Ik voel me wel een beetje dom dat ik deze vraag moet stellen maar ik lees hier heel vaak dat mensen wijken met hun paard om het paard los te maken.Ik heb nu sinds 2 jaar intensief goede dressuurles 1 x per 2 weken [mijn pony is nu 17 en ik heb altijd lekker met hem langs de weg gereden] en we hebben nog niet 1 keer het wijken mee genomen.We zijn heel erg bezig met de basis en mijn pony is heel erg bezig met het lopen van achteruit en staat steeds beter aan het been.Nu denk ik dus dat je dan pas gaat beginnen met wijken of is dat nu weer helemaal fout gedacht?

Mijn vriend krijgt weer van iemand anders les en heeft dit ook nog nooit mee genomen.Hij is heel erg bezig met rechtrichten en laatst liep ze zo goed dat zijn instructrice zei nu kun je haar zo mee nemen naar opzij dit is ook eigenlijk de rede waarom ik deze vraag heb wanneer ben je klaar voor het wijken?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:04

nou ik denk ook als jij ind dat jou paard er klaar voor is.. kijk ik rijd nu zo; n haflinger en die was erg jah hoe moet ik dat zegegn... was weinig meegedaan, laat ik zo zegegn.. en toen ben ik rustig van af het begin begonnen en nu gaat het weer een stul beter.. ik wijk nog niet maar ze moet wel reageren op mijn druk aan 1kant dat ze wel een beetje schuin wegloopt xzeg maar.. hoop dat je het een beetje snapt....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:29

Als je paard lekker loopt kan je eens een pasje proberen. Maar overdrijf niet!!! Doe een paar pasje rustig opzij en ze hoeft niet gelijk pootje over.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:36

Mijn instructrice was ook nooit zo'n voorstander van wijken meteen in het begin, omdat het erg aankomt op de gewrichten. Wat zinvoller is, is om niet een heel stuk te wijken, maar af en toe een pasje opzij te vragen om hem aan je been te krijgen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:01

monsera schreef:
Ik voel me wel een beetje dom dat ik deze vraag moet stellen ?

Bloos Niets is dom om te vragen, van vragen leer je, dus blijf altijd vragen, want je bent nooit uitgeleerd!!! OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:12

Voor wijken is geen verzameling nodig...
Het kan dus altijd en door iedereen worden beoefend Knipoog !
Het gaat er voornamelijk om dat je paard de druk van je kuit ziet als een teken om zichzelf (voorwaarts) zijwaarts te bewegen!
Het voornaamste is dat je paard goed, ontspannen en op eigen benen loopt, voordat je aan wijken gaat denken.

Voor paarden welke verder zijn in hun opleiding wordt het vaak gebruikt in hun warming up. OK dan!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 22:44

Kaja schreef:
Voor wijken is geen verzameling nodig...
Het kan dus altijd en door iedereen worden beoefend Knipoog !
Het gaat er voornamelijk om dat je paard de druk van je kuit ziet als een teken om zichzelf (voorwaarts) zijwaarts te bewegen!
Het voornaamste is dat je paard goed, ontspannen en op eigen benen loopt, voordat je aan wijken gaat denken.

Voor paarden welke verder zijn in hun opleiding wordt het vaak gebruikt in hun warming up. OK dan!

Kijk maar hoeveel paarden lopen er nu op eigen benen?Dit bedoel ik denk ik te zeggen oh vind het soms zo moeilijk om dingen goed te verwoorden.

Als je paard niet goed op eigen benen loopt is het toch niet echt nuttig om te gaan wijken of is dit weer heel kort door de bocht en dan lees ik hier soms dat mensen die nog niet zo lang rijden of hun paard in de krul trekken wel altijd zo goed kunnen wijken ik snap dit nooit zo goed.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 23:43

Wij beginnen er altijd heel vlot mee. Zodra het paard op zijn eigen benen loopt en we lekker van achteruit kunnen rijden beginnen we ermee.
Bijvoorbeeld tweede hoefslag rijden ophouding maken op buitenhand, binnenbeen iets terug leggen en naar de hoefslag toe drukken.
Meestal beginnen we dan ook met de wending om de voorhand.
Het wijken doen we ook regelmatig op de volte maar om te beginnen en vooral als je hetzelf nog niet vaak hebt gedaan is op de tweede hoefslag en naar de hoefdslag toe drukken makkelijker

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:30

monsera schreef:
Kijk maar hoeveel paarden lopen er nu op eigen benen?Dit bedoel ik denk ik te zeggen oh vind het soms zo moeilijk om dingen goed te verwoorden.

Als je paard niet goed op eigen benen loopt is het toch niet echt nuttig om te gaan wijken of is dit weer heel kort door de bocht en dan lees ik hier soms dat mensen die nog niet zo lang rijden of hun paard in de krul trekken wel altijd zo goed kunnen wijken ik snap dit nooit zo goed.

Knipoog Een paard wat op eigen benen loopt, loopt zonder enkele steun van zijn ruiter. Niet aan de handen en ook niet geplakt aan de benen.
Het paard hoeft niet verzameld of in de krul te lopen, maar wel zonder ondersteuning van de ruiter. Natuurlijk is het in feite de bedoeling dat jou paard netjes verzameld, nageeflijk en met een juiste impuls een voorwaartse drang heeft, maar daar ligt niet de grondslag om het wijken voor de kuit in te beoefenen.

Om het gemakkelijk te zeggen, zorg dat je je paard niet in de weg zit, in de krul trekt of hem in een houding trekt waardoor hij niet op eigen benen zou kunnen lopen. Zorg dat hij ontspannen loopt, zich lekker voelt en plezier heeft. En als jij graag een stapje voorwaarts in jullie training wil, pak het wijken dan op, geef dit door aan je instructrice en ze zal je naar alle waarschijnlijkheid met raad en daad bijstaan.

Ik pak het ook al vrij snel mee in de training van mijn jonge paarden hoor! Je richt meer schade aan door een paard in een bepaalde houding te trekken, dan wanneer je eens wat passen wijken vraagt en het is nog leuk ook, zorgt voor afwisseling... OK dan!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 13:36

Waarom jarenlang voor en achteruit rijden als je ook opzij kan? Het is een leuke en leerzame afwisseling voor zowel jou als je paard. Als je paard eenmaal op zijn eigen benen loopt kun je er imo best aan beginnen, die lat hoeft helemaal niet zo hoog te liggen.

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:00

Als je paard inderdaad op eigen benen kan lopen en jij onafhankelijk kan blijven zitten dan kun je rustig aan proberen of hij voor je been opzij wil gaan. Begin rustig aan, een pas opzij is al een beloning. Zeker de eerste keren!
Begin vanaf de 2e hoefslag, de meeste paarden gaan dan gemakkelijker zijwaaarts (terug naar de hoefslag). Daarnaast vind ik het ook altijd fijn om het te leren vanaf de volte.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:05

sa1980 schreef:
Als je paard inderdaad op eigen benen kan lopen en jij onafhankelijk kan blijven zitten dan kun je rustig aan proberen of hij voor je been opzij wil gaan. Begin rustig aan, een pas opzij is al een beloning. Zeker de eerste keren!
Begin vanaf de 2e hoefslag, de meeste paarden gaan dan gemakkelijker zijwaaarts (terug naar de hoefslag). Daarnaast vind ik het ook altijd fijn om het te leren vanaf de volte.

Ik vind het onzinnig om te zeggen dat je een onafhankelijke zit moet hebben. Weet je wel hoe weinig ruiters een onafhankelijke zit hebben.. Verward ?

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:06

je kan gaan wijken als de basis goed is dat vergeten een heleboel mensen

Maggi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:19

Het ligt er, denk ik, een beetje aan wat je wilt bereiken met je paard en of de basis goed genoeg is om over te gaan op oefeningen op twee hoefslagen. Wat wel errug belangrijk is om de juiste been- en teugelhulpen te gebruiken, want anders zal je paard er niet zo veel van snappen. Waarom vraag je niet gewoon aan je instructrice wanneer ze denkt met wijken te beginnen??? Misschien vindt ze dat jij of je paard nog niet klaar zijn voor het werken op 2 hoefslagen of heeft je paard er nog niet genoeg impuls voor ofzo...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 10:59

Kaja schreef:
Ik vind het onzinnig om te zeggen dat je een onafhankelijke zit moet hebben. Weet je wel hoe weinig ruiters een onafhankelijke zit hebben.. Verward ?

Waarom dan verwachten van het paard dat hij correct over vier benen loopt, met takt, schwung, rechtgericht, durchlassig. In allerlei gangen als traver, wijken, schoudervoor, binnewaarts als we zelf niet kunnen zitten.

MENSEN HET ONAFHANKELIJKE ZITTEN IS EEN BASISBEGRIP BIJ DE RUITER ALS JE DAT NIET KUNT KAN EN MAG JE NOOIT VERDER.

DUS HEB JE GEEN ONAFHANKELIJKE ZIT, TERUG NAAR LES 1 T/M ..... DE BASIS AAN DE LONGE LEREN ZITTEN.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken zonder een onafhankelijke zit geen onafhankelijk van elkaar gegeven hulpen. Dan kun je einfag niet verder. De basis komt eerst.
En zeg niet dat het niet uit maakt, de meeste mensen leren toch ook eerst fietsen met zijwielen voordat ze op een fiets zonder gaan?
Basis is elementair en belangrijk.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:06

Ik heb hierbij nog een vraagje: Ik ben ook bezig met een paar pasjes te vragen, en dat doet mijn verzorgpaardje meestal wel goed. Soms te goed, dan gaat ze bijna niet vooruit en wijkt ze op 1 lijn. Wat kan ik dan doen?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:59

Naar voren weg rijden, je moet ten alle tijde weer naar voren kunnen rijden.
Ik neem t altijd mee in de warming up, dan rijd ik vrij scherp naar de hoefslag zodat de achterhand wordt geactiveerd.
Je kunt ook paar pasjes links..rechtzetten...paar pasjes rechts wijken om m n beetje scherp te houden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:34

Kafue schreef:
Waarom dan verwachten van het paard dat hij correct over vier benen loopt, met takt, schwung, rechtgericht, durchlassig. In allerlei gangen als traver, wijken, schoudervoor, binnewaarts als we zelf niet kunnen zitten.

MENSEN HET ONAFHANKELIJKE ZITTEN IS EEN BASISBEGRIP BIJ DE RUITER ALS JE DAT NIET KUNT KAN EN MAG JE NOOIT VERDER.

DUS HEB JE GEEN ONAFHANKELIJKE ZIT, TERUG NAAR LES 1 T/M ..... DE BASIS AAN DE LONGE LEREN ZITTEN.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken zonder een onafhankelijke zit geen onafhankelijk van elkaar gegeven hulpen. Dan kun je einfag niet verder. De basis komt eerst.
En zeg niet dat het niet uit maakt, de meeste mensen leren toch ook eerst fietsen met zijwielen voordat ze op een fiets zonder gaan?
Basis is elementair en belangrijk.

Bloos Ik zal de eerste zijn dat je basis goed moet zijn, voordat je een stap verder zet in je training. Zonder basis heb je niets om op terug te vallen.
Maar als je daadwerkelijk gaat kijken hoeveel ruiters de basis serieus nemen, dan zou je er bijna het bijltje bij neer gooien !

Je kunt wel met dure woorden gaan strooien, mensen moeten ze ook begrijpen en je kunt wel benadrukken dat de basis goed dient te zijn, maar ga eens op een doodnormale basis wedstrijd kijken en het is huilen met de pet op Verward !
Rechtgericht zijn, doorlatendheid van de hulpen, ik denk dat als je alleen al gaat kijken hoeveel paarden regelmatig lopen, je zeker 7 van de 10 paarden er tussen uit kunt halen die dat niet doen...

Ik heb eens een Prix st. Georges paard te rijden gehad, welke niet eens een normale volte kon lopen Bloos! !
De basis is belangrijk, maar een goede basis, de uitleg daarvan en het aannemen en aanleren des te meer...
Van wijken wordt een paard echt niet minder, het zal de nieuwe oefening van harte aannemen en het zal verfrissend werken in de training.
Wijken is een ontzettende leuke oefening, zonder schade aan te richten, juist omdat er geen verzameling bij komt kijken Knipoog !

Combinaties stompen af door enkel en alleen maar op de houding van beiden te letten, wijken kan voor een verademing zorgen en zeer verfrissend werken, als een soort stimulans Knipoog !
Zoals voor elke oefening geldt dat je de oefening correct moet uitvoeren en je paard het correct dient aan te leren. Maar er komt niet zoveel bij kijken als het daadwerkelijke werk waarbij we werkelijk zaken als tact, regelmaat, rechtgericht en het op een juiste manier aan de hulpen staan moeten verwachten.

En als je al kritisch gaat kijken naar een combinatie welke graag het wijken aan wilt leren, dan kun je beter eens langs een Z1 ring van de basis gaan staan en daar je kritiek op uit storten, ik denk dat je daar je handen aan vol zult hebben, want wat zij soms voor kunsten laten zien is in mijn ogen pas onacceptabel OK dan! !

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:52

Astragirl schreef:
Ik heb hierbij nog een vraagje: Ik ben ook bezig met een paar pasjes te vragen, en dat doet mijn verzorgpaardje meestal wel goed. Soms te goed, dan gaat ze bijna niet vooruit en wijkt ze op 1 lijn. Wat kan ik dan doen?

Haha! Als je gaat wijken voor het rechterbeen en dan druk je je paard dus opzij naar links... Het is dan de bedoeling dat je voorwaarts-zijwaarts gaat naar de linkerkant. Als jou paard alleen maar zijwaarts gaat en niet meer een voorwaartse drang heeft, dan vergeet je je linkerbeen Tong uitsteken .

Met rechts geef je opdracht om zijwaarts te bewegen en links waakt dat je ook echt duidelijk voorwaarts-zijwaarts gaat.
Zodra de voorwaartse drang eruit is geef je een seintje via je linkerbeen om te zorgen dat je ook je drang naar voren bewaard.

Heel simpel, alleen vergeten veel mensen ook hun been eraan te houden welke de voorwaartse drang moet stimuleren OK dan! !

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:21

Katja je hebt wel gelijk met de meesten in de basis is het huilen met de pet op. Maar dat is de schuld van de instructie. Bij ons in de buurt is een manege waar je bij les twee al gaat springen.

Maar okee bij mij in de les komt eerst de onafhankelijke zit en als beloning op je harde oefenen gaan we verder. Zonder die onafhankelijke zit kun je geen onafhankelijke hulpen geven en dan kun je ook niet juist wijken.

Het mag dan best verfrissend zijn het wijken voor het been maar wat heeft het paard eraan als de ruiter hem tegen zit?
Waarschijnlijk niets.
Natuurlijk zijn er lui in de Z die het ook nog slecht doen maar moet ik daarom maar mijn neus in het zand steken en zeggen ach sommigen in de Z kunnen ook niet onafhankelijk zitten. Of moet ik juist zeggen ik wil en ik zal en ik moet onafhankelijk zitten?

En onafhankelijk zitten is in een paar lessen geleerd. Elementair. En bijhouden daaarna door minstens iedere week een keer zonder beugels te rijden voor een kwatiertje.
Het zijn geen dure woorden die mensen mischien niet begrijpen als ik ze uitleg hoe en waarom snappen ze het altijd. Ik wordt er uiteindelijk door mijn lesklant voor beetaald om het ze goed te leren aan half werk heeft de klant niks want hij betaald ook niet half.

Dus nogmaal een onafhankelijke zit is erg belangrijk voordat je verder kunt en deze zit is door iedereen aan te leren.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:46

Bedankt katja! Ik heb het wijken eerst als grondwerk wat aangeleerd aan mijn verzorgpaard. Maar dan kan je natuurlijk niet aan 2 kanten hulpen geven, maar ik zal erop letten , groetjes,:-)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:49

Kafue schreef:

En onafhankelijk zitten is in een paar lessen geleerd.

Dus nogmaal een onafhankelijke zit is erg belangrijk voordat je verder kunt en deze zit is door iedereen aan te leren.

Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....

Ik snap heel goed wat je bedoelt en een onafhankelijke zit hoort zeker thuis in de basis, maar ik geloof dat jij over een ideaal beeld schrijft want dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar!
Gebrek aan instructie wijd ik het aan, maar je kunt het ook te ver door drijven, Kafue! Onafhankelijk zitten is niet simpelweg te behalen in enkele lessen, ja op een fijn en goed doorgereden paard.
In Duitsland is dit de gewoonste zaak van de wereld, lezen wij allen in de media, maar hoe zit het dan met minder gefortuneerde ruiters?

Ik geloof dat wij een andere defenitie hebben van onafhankelijk zitten.
Ik zie wijken als een simpele oefening, welke juist de zit en de communicatie tussen ruiter en paard zal verbeteren. Een ruiter leert zijn hulpen onafhankelijk van elkaar te geven en wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt dat het onontbeerlijk is voor hem of haar om op de juiste wijze te communiceren met elkaar.

Wijken is een dermate neutrale oefening, welke in mijn ogen gezien kan worden als andere simpele oefeningen als een gebroken lijn.
Het richt weinig schade aan en zal enkel en alleen de zit en houding verbeteren.

Het is een voorbereidende oefening op travers en schouderbinnenwaarts, waar juist wel de houding en de communicatie in orde moet zijn, omdat je anders simpelweg door de mand zal vallen bij (goed oplettende) juryleden.

Ik hamer erop dat het voor ons allen van groot belang is dat wij instructie nemen en blijven houden. Je bent immers nooit uitgeleerd en we blijven het oplettende oog vanaf de grond altijd nodig hebben, maar je kunt het ook te ver doordrijven en een combinatie op dergelijke wijze afstompen dat zij simpelweg denken: Is dit het nou??
En dan krijg je combinaties welke zelf het heft in eigen handen nemen en ondanks het telkens wonderbaarlijke minimaal behaalde winstpunt aangrijpen en zo snel mogelijk doorstoten naar de hogere klasse.
Ik vind dit onaanvaardbaar en een tegenvaller voor deze mooie sport.

Hou het simpel en hou het leuk, ook voor je paard en je zal zien dat het zeer verfrissend werkt! Richtlijnen zijn er niet om ze strikt te volgen, het zijn geen vaste regels en het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Hoe simpel het ook lijkt OK dan!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:51

Kaja schreef:
Dit is echt een andere discussie, dan waar TS op gehoopt had, dus is dit het laatste wat ik hierover schrijf....

Dit is eigenlijk precies de discussie waar ik op gehoopt had.Het is niet zo dat ik nu zo graag wil wijken maar ik wilde graag zien hoeveel mensen het ook vinden dat je eerst goed de basis voor elkaar moet hebben voor je verder gaat.En dan lees ik hier zo vaak dat mensen gaan wijken terwijl ik dan denk dat die mensen daar nog niet klaar voor zijn.Hoe vaak zie ik niet een paard die het niet goed doet.Een paard dat alleen naar de zijkant gaat en niet meer voorwaarts is of een paard wat gewoon schuin naar de hoefslag loopt zonder dus opzij te gaan die mensen denken allemaal dat ze aan het wijken zijn en dan kun je volgens mij beter gewoon de hoefslag volgen.Maar ik vind wel dat hier een grote verantwoordelijkheid voor ligt bij de instructie en dat wil nog wel eens te kort schieten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:08

monsera schreef:
Dit is eigenlijk precies de discussie waar ik op gehoopt had.Het is niet zo dat ik nu zo graag wil wijken maar ik wilde graag zien hoeveel mensen het ook vinden dat je eerst goed de basis voor elkaar moet hebben voor je verder gaat.En dan lees ik hier zo vaak dat mensen gaan wijken terwijl ik dan denk dat die mensen daar nog niet klaar voor zijn.Hoe vaak zie ik niet een paard die het niet goed doet.Een paard dat alleen naar de zijkant gaat en niet meer voorwaarts is of een paard wat gewoon schuin naar de hoefslag loopt zonder dus opzij te gaan die mensen denken allemaal dat ze aan het wijken zijn en dan kun je volgens mij beter gewoon de hoefslag volgen.Maar ik vind wel dat hier een grote verantwoordelijkheid voor ligt bij de instructie en dat wil nog wel eens te kort schieten.

Haha! Nou dan gaan we nog even door... Knipoog

Als een paard alleen maar zijwaarts wegloopt, vergeet de ruiter zijn buitenbeen om voorwaarts te drijven.
Als een paard schuin weg naar de hoefslag terug loopt, negeert het paard de zijwaartse hulp, hij loopt hier dan of dwars doorheen of kent simpelweg de hulp niet.
Beide zijn veelgemaakte fouten tijdens het wijken, maar dat komt door het gepruts van een ruiter zonder instructie of zonder kennis van zaken.
Dit is toch echt een ander discussie dan degene die ik met Kafue heb OK dan!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:55

Kaja schreef:

Ik snap heel goed wat je bedoelt en een onafhankelijke zit hoort zeker thuis in de basis, maar ik geloof dat jij over een ideaal beeld schrijft want dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar!
Gebrek aan instructie wijd ik het aan, maar je kunt het ook te ver door drijven, Kafue! Onafhankelijk zitten is niet simpelweg te behalen in enkele lessen, ja op een fijn en goed doorgereden paard.
In Duitsland is dit de gewoonste zaak van de wereld, lezen wij allen in de media, maar hoe zit het dan met minder gefortuneerde ruiters?

Ik geloof dat wij een andere defenitie hebben van onafhankelijk zitten.
Ik zie wijken als een simpele oefening, welke juist de zit en de communicatie tussen ruiter en paard zal verbeteren. Een ruiter leert zijn hulpen onafhankelijk van elkaar te geven en wordt op speelse wijze duidelijk gemaakt dat het onontbeerlijk is voor hem of haar om op de juiste wijze te communiceren met elkaar.

Wijken is een dermate neutrale oefening, welke in mijn ogen gezien kan worden als andere simpele oefeningen als een gebroken lijn.
Het richt weinig schade aan en zal enkel en alleen de zit en houding verbeteren.

Het is een voorbereidende oefening op travers en schouderbinnenwaarts, waar juist wel de houding en de communicatie in orde moet zijn, omdat je anders simpelweg door de mand zal vallen bij (goed oplettende) juryleden.

Ik hamer erop dat het voor ons allen van groot belang is dat wij instructie nemen en blijven houden. Je bent immers nooit uitgeleerd en we blijven het oplettende oog vanaf de grond altijd nodig hebben, maar je kunt het ook te ver doordrijven en een combinatie op dergelijke wijze afstompen dat zij simpelweg denken: Is dit het nou??
En dan krijg je combinaties welke zelf het heft in eigen handen nemen en ondanks het telkens wonderbaarlijke minimaal behaalde winstpunt aangrijpen en zo snel mogelijk doorstoten naar de hogere klasse.
Ik vind dit onaanvaardbaar en een tegenvaller voor deze mooie sport.

Hou het simpel en hou het leuk, ook voor je paard en je zal zien dat het zeer verfrissend werkt! Richtlijnen zijn er niet om ze strikt te volgen, het zijn geen vaste regels en het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan!
Hoe simpel het ook lijkt OK dan!!

Een onafhankelijke zit in in alle landen van de wereld gelijk. Jij moet je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen ook te paard.
Voor het wijken moet jij je ene been terug leggen en het andere op de plek houden, Met het ene druk uitoefenen en het andere laten waken. Verder on afhankelijk en in evenwicht op je beide zitbeenknobbels blijven zitten. Fouten zijn daarbij onder andere het weg knikken in een van de beide heupen of niet in evenwicht boven je paard blijven zitten het paard vanlt over de schouder weg, schenkelt niet voldoende over, treed achter niet voldoende over, steekt zijn neus eruit, kantel zijn hoofd. Trekt, ruiter hangt teveel mee om het paard toch in die richting te laten lopen, trekt met zijn buitenteugel terug omdat het paard wegvalt niet door hebbende dat het zijn eigen schuld is.

Verward Dan noem jij het een neutrale oefening? Verward

Er kan in het wijken zoveel misgaan

Ntuurlijk is goed zitten hier een HOT item. Iedereen leert het, eerste lessen aan de longeerlijn. Veelvuldig zonder beugels rijden en de kleintjes zelfs zonder zadel. Ik heb overigens leren rijden in Nederland hoor.

Waarom moet een paard goed lopen en eisen wij dat van het dier dat het fijn over de rug loopt van achteruit, als wij van ons zelf neit eisen dat we goed zitten?
Waarom drijf ik dat te ver door? Waarom overdrijf ik als ik dat eis.
Okee ik ben bikkelhard daarin, heb je geen zin om goed te leren zitten dan heb je in mijn lessen niets te zoeken, en in de lessen van mijn instructeur ook niet. Met een goede zit is het makkelijker, dit kun je binnen een uur door hebben. Als je maar goede instructie krijgt.
En dat is de factor die bij veel instructeurs er simpelweg niet is. Soms omdat ze het zelf niet kunnen en soms omdat het te veel werk is om een ruiter het aan te leren.

Als je het teveel moeite vind of het is je te moelijk om te leren zitten hoor je op de paardenrug niet thuis.
Je zult eerst moeten leren lopen alvorens je kunt hardlopen. Zo is het met paardrijden ook je zult eerst moeten leren zitten alvoren je verder kunt.

Ik ga daar denk ik eens een nieuwe topic over openen ben enorm benieuwd