paard wil niet werken heb hulp nodig!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iingieY

paard wil niet werken heb hulp nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:29

heey .,, ik rij op een kruiser tinker kwpn.,, ik doe hem nu ogeveer 2 jaar maar hij is altijd met slof gereden.,, ik kijk hem zonder slof en vraag niets van hem helemaal de eerste tijd niet.,, maar nu moet hij toch wel een beetje mee gaan werken want hij geeft alleen na als k ga vasthouden en dat is niet de manier waarop ik wil rijden.,, ik heb alles geprobeerd maar hij weigert te werken zelf als ik heel licht contact heb en hem vraag in te buiten doet hij het niet.,, en ik wil echt nu wel eens serieus gaan rijden wat kan ik doen.,, voltes buigt hij niet in maar hij valt ook niet naar binnen als e hem goed ondersteunt.
wie wil me helpen inieder geval al bedankt
gr inge

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:48

jammer dat je er in eerste instantie niets van hem gevraagd heb nu je wel verder wil maar 1 tip wil ik je geven doorgaan gewoon doorgaan .
wat nu moeilijk is, is over enkele weken of maanden makkelijk.
ik weet wat je bedoeld heb het probleem ook ondervonden en nu nog steeds trouwens maar iedere keer gaat alles steeds makkelijker.

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:01

je kan in stilstand met gewoon contact zijn hals eerst proberen te plooien naar links en naar rechtsen als dat goed gaat kan je dat proberen in stap en daarna in draf en galop. zodat hij al een beetje losser word. en vooor derest veel voltes rijden en veel stelling en buiging vragen ook al lukt het niet zo goed.
EN VOORAL NIET OPGEVEN

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:46

Rij hem het eerste halfuurtje eerst maar eens lekker los en lekker voorwaarts maak ook veel overgangen maar zorg dat die actief op de achterhand blijft zodra die lekker loopt ga dan een beetje vragen
want als je hem aan de teugel trekt wil die daarna helemaal niet meer voor je werken

vraag anders eens aan je lesgever wat het beste is voor jou paardje

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:31

Verwacht geen resultaad in termen van dagen, maar eerder in maanden, zelfs jaren. Doe kleine stapjes, werk aan een ding en ga pas beginnen aan iets anders als dat bevestigd is. Het duurt even voordat de spieren zich aanpassen. Je hebt goede begeleiding nodig.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:07

Dit paard kent niks anders dan harde druk. De enigste manier om daar onderuit te komen was zijn hoofd afbuigen. Hij weet dus niet anders en vind lichte druk heel fijn, maar niet om er op te reageren. Pas wanneer hij het niet meer fijn is gaat hij er pas wat mee doen.

Oké zet je paard midden in de bak stil en pak de teugels in een hand op een normaal contact. Blijf gewoon zitten en doe helemaal niks. Je vraagt niks enkel een lichte druk op het bit. Dit kan een kwartier duren, maar heb geduld. Als hij ook maar iets nageeft gooi je de teugels los en beloon je hem de wereld in. Daarna doe je dit nog een keer totdat hij het begint te begrijpen dat het heel fijn is om direct na te geven. Gaat het in stilstand goed dan stap je aan en doe je precies het zelfde.

Zo leer hij dat hij weg van druk moet en dat dat heel fijn is. Je gooit namelijk alle druk er direct af. Gaat het in stap ook goed dan kun je is gaan kijken om in stilstand het hoofd links en rechts te vragen.

Verder waarschijnlijk zijn been hulpen ook moeilijk. Pak dat op de zelfde manier aan.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:20

Heel veel succes!! En geef niet op!! Ik denk dat het wat boven mij staat heel goed kan werken.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:24

Hoi

Zorg voor je begint met 'aan de teugel rijden' eerst dat je paard correct, ontspanen aan de longe loopt. Je ka het beste met passoateugel of dubbele longeerlijn gaan werken om te zorgen dat zijn achterhand mooi onder zijn lichaam komt. Zet hem niet te strak bij maar laat hem op een lichte druk en impuls van achter (zweep) 'in de buiging' lopen. Na verloop van tijd (enkele weken) zul je merken dat het paard meer los gaat laten en ontspannen.
Lopen trekken en sjorren heeft echt geen zit, je roept een hoop spanning en verzet op zonder dat het iets uitricht.

Als je paard ontspannen aan de longe loopt kan je het longeren afwisselen met af en toe een kwartiertje rijden. Blijf het longeren de eerste tijd wel als hoofdzaak van je training houden tot hij onder het zadel ontspannen loopt.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Gwen