zo stijf, wil niet rond worden *ajb lees even...*

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

zo stijf, wil niet rond worden *ajb lees even...*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:08

Hej allemaal. Ik heb een probleem dat al een paar maanden aansleept en waar ik zo onderhand wanhopig van word. Ik zou graag weten wat jullie ervan denken en wat jullie als oplossing voorstellen.

In hoofdzaak gaat het om twee problemen die volgens mij nauw met elkaar verbonden zijn. Ten eerste is mijn paard Radjah heel erg stijf. Hij vindt het erg moeilijk om te buigen door heel zijn lijf en ik ben dan ook meestal zo'n dikke drie kwartier aan het rijden voor hij wat losser wordt. Hij heeft het echt nodig om elke dag gereden te worden; als ik een of twee dagen niet rij, voel ik dat een week nadien nog. Sinds oktober ben ik, na een jaar wegens studies niet te hebben kunnen rijden, weer gaan lessen bij mijn instructrice waar ik voordien ook al een tweetal jaar bij leste. Vanaf dat moment is het wel wat verbeterd, maar het lijkt nog steeds of hij heeft een strijkplank ingeslikt.

Ten tweede gebruikt hij zijn bovenhalsspieren niet. Hij wordt dus niet rond. Hij buigt wel af in zijn nek, maar wordt in heel zijn hals niet rond en korter. Hij blijft als het ware "plat" in zijn hele hals, die dan gewoon horizontaal ter hoogte van zijn schouders blijft, maar buigt wel af met zijn hoofd. Wat ik ook probeer, hij wordt niet korter, wil niet rond worden. Ik heb het gevoel alsof ik er de hele tijd tegenaan zit, maar hem er zelf niet doorheen kan rijden.

Ik ben nu vanaf augustus, na een jaar out te zijn geweest, weer terug volop aan het trainen. In dat half jaar is hij wel verbeterd, maar ik heb nu echt het gevoel dat ik op een punt gekomen ben waar ik hem zelf niet door kan rijden. Hij wil niet buigen en al helemaal niet rond worden. Ik word er soms gewoon moedeloos van; hoe lief ik het ook vraag, hoe hard ik soms ook trek of duw, hij wil het niet.

Buiging is wel zéér langzaam aan het verbeteren, dus dat is wss een kwestie van tijd. Hij moet van mij geen primo ballerino worden, maar wat buiging is toch niet teveel gevraagd? Eigenlijk zit ik het meeste met dat rond worden. Ik zit nu in het L1, waar er eig nog niet echt op rondheid/oprichting wordt gelet. Maar als ik in het L2 kom, zal ik daar vast en zeker op afgerekend worden.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik probeer àlles, maar niets helpt. Laatst opperde mijn instructrice het idee dat zij hem een paar weken zou rijden om hem erdoorheen te helpen. Een idee, dat ik, gezien mijn nutteloze pogingen van de voorbije wéken, niet ongenegen ben.

Wat denken jullie? Wat moet ik toch doen om hem ronder te krijgen, die bovenhals te ontwikkelen? Zelf verderdoen en doorzetten of hem twee of drie weken naar mijn instructrice brengen? En als ik zelf verderdoe, hoe moet ik dat dan aanpakken?

Ik zie dat het een lang verhaal is geworden, sorrie. Ik ben echt ten einde raad, ik heb alles al geprobeerd wat maar in me opkwam en niets hielp. Ik weet dat het voor jullie moeilijk is om op basis van een stuk tekst wat ideeën/oplossingen/oorzaken/... te geven, maar ik weet echt niet meer wat te doen...[code][/code]

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:22

ik zou als ik jou was als je er al zo'n tijd mee bezig bent en nog steeds niet het resultaat bereikt hebt wat je wil bereiken even het aan een ander overlaten. dat is helemaal niet erg. anders raak je toch een beetje gefrustreerd en dan lukt het helemaal niet. bovendien weet je instructrice misschien wat meer wanneer ze been moet geven en wanneer het juiste moment is voor het loslaten e.d. ik zou wel kijken hoe ze rijd want daar steek je ook weer veel van op. zij kan jou dan precies laten zien wat jij moet doen en hoe. en je paard kan er nooit slechter van worden...toch??
succes iig!!

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:29

Ik vind het sowieso een goed idee, omdat ik hem er zelf niet doorheen krijg, en zij idd precies weet wanneer ze welke hulp moet geven. Maarja, het kost ook wel wat natuurlijk.

Misschien moet ik het nog een maandje blijven proberen, en als het dan nog niet in stijgende lijn gaat, toch maar naar haar brengen.

Hoe zou het komen dat hij niet rond wil worden? Doen sommige paarden het van nature gemakkelijker dan andere? En zijn er bepaalde oefeningen waarmee ik hem wat meer bij elkaar zou kunnen rijden, en hij rond wordt...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:33

tuurlijk het ene paard is anders gebouwd als de andere, maar in principe als een paard goed gereden word kan elk paard ontspannen. hij zou last kunnen hebben van zijn rug, zadel, tanden noem maar op. maar als je zeker weet dat al het medische uit kan worden gesloten is er waarschijnlijk rijtechnisch iets niet helemaal goed. daarom gaf ik ook als antwoord om niet zelf verder te rommelen, dat is naar mijn mening alleen maar uitstel. je zou het natuurlijknog een maandje de kans kunnen geven om het zelf te proberen, maar daarna zou ik zelf niet meer gaan lopen prutsen want dan maak je het jezelf alleen maar lastiger.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:36

Stijfheid is een logisch gevolg van het lang niets of weinig doen. Hoe ouder een paard wordt hoe moeilijker het ook wordt omdat er door te rijden.
Zolang je verbetering voelt moet je het zelf doen. Verwacht in korte tijde geen wonderen. Bij mijn ruin heeft het zeker een half jaar geduurt en die is er maar een maand of drie wegens mijn eigen zwangerschapsverlof uit geweest,.
Hoe je een paard soepel krijgt is per paard afhankelijk.
Ik zelf heb goede ervaring met het vele wijken of de volte beginnende in stap. Dus op de open zijde ophouding op de buitenteugel en dan voor je binnenbeen wegzetten met de 8hand naar buiten. Je maakt ze zo soepel in de schouders. Dit kun je ook langs de lange zijden doen. beetje wijken voor het been, travers en renvers als je zover bent.
Voor de hals. Niks aan doen de hals ontwikkelt zich vanzelf als je hem er achter goed onder rijd. En dan bij de parade van jou op de teugels moet het paard zichzelf na gaan geven dus niet trekken alleen maar hand sluiten en op de plaats laen staan. Correcte stelling vragen als je op de volte bent en dergelijke.
Ik ben er niet perse op tegen als jouw instructrice hem rijd maar dan heeft zij hem erdoor gereden en is het nog niet het resultaat van jouw werken en weet je nog niet wat hoe en waarneer.
Ik zou je paard mischien ook wel in een week of twee drie soepel hebben maar dan weet jij niet hoe ik dat gedaan heb en das verkeerd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:44

ik ben het daar ook wel mee eens kafue, maar van kijken en luisteren leer je ook een hoop. zeker als je al zolang aan het modderen bent. de lesgeefster kan precies laten zien en vertellen wat ze doet en hoe en wanneer. ik geef zelf ook elke week les en als iemand mij niet snapt stap ik er zelf op om het te laten zien en wat ik doe en bedoel. en tot nu toe pakt dat altijd erg positief uit.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:01

Iets medisch is eigenlijk uitgesloten. Tanden, hoeven, rug, zadel, alles is in orde. Ik heb het niet expliciet na laten kijken door de DA, maar als DA/smid komt, zeggen ze er niets speciaals over, en onder het rijden/longeren heeft hij nergens last van.

Het is wel waar dat als mijn instructrice hem erdoor zou rijden, ik dan nog altijd niet weet wanneer wat precies te doen. Het is natuurlijk niet gezegd dat als hij bij haar wel rond wordt, hij dat bij mij ook doet. Maar misschien krijgt hij bij haar ook wel de 'klik', en heeft hij door hoe het moet. Als ik hem naar haar breng, ben ik iig wel van plan om te gaan kijken hoe zij het oplost.

Een ander idee van haar was dat ik eens op een van haar paarden moest komen rijden, om eens te voelen hoe het allemaal moet. Radjah is nl. mijn eerste paard na de manege, en eigenlijk heb ik nooit op een ander paard gezeten. Er heeft, buiten mijn zus een kwartiertje, ook nog nooit iemand anders op hem gereden dan ik. Ik heb dus totaal geen 'norm' van hoe een correcte buiging, stelling, rond worden,... moet zijn/voelen. Doordat er ook nog nooit iemand anders op hem heeft gezeten, weet ik niet zeker of het nu in combinatie is met zijn stijfheid, dat hij niet rond wil worden, of dat het aan mij als ruiter ligt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:59

Je hebt een paard met een westernhalshouding. Even serieus, hoe loopt hij in de wei (loopt hij wel in de wei?) en als je hem losgooit? Ik zou graag willen weten of het paard misschien niet anders KAN dan die houding aannemen. Sommige stijve paarden hebben gewoon een stofwisselingsprobleem, een longaandoening of hoefkatrolontsteking, om maar wat te noemen (dus niet allen naar rug en tanden kijken).
Verder kost het inderdaad nogal wat tijd voordat een paard lenig is en het lukt het best met gerichte oefeningen en afwisseling van werk om ze levendig te houden. Rijd je ook buiten, spring je wel eens, balkjes lopen? Hoe gaat dat dan? Ik vind het een prima idee om eens op doorgereden paarden te rijden, ik denk dat je goede begeleiding hebt, maar ik vind het altijd jammer als een instructeur de combinatie niet kan helpen en dan kiest om het paard te rijden. Aan de andere kant geeft dat haar natuurlijk wel een beter inzicht in jouw probleem, maar dat geldt dan ook wel voor een uurtje en niet een maand. Als zei het paard "erdoor" krijgt, wil niet zeggen dat jij hem daarna ook zo krijgt. Het is nl geen kunstje, maar wordt met rijden bereikt en als jij anders rijdt dan je instructrice, ben je dus weer gewoon terug bij af. Daarom, nog maals, vind ik dat de instructrice jou zover moet kunnen krijgen dat ze zo rijdt als dat zij denkt hem erdoor te kunnen krijgen... en een paard kun je ook niet gymnastiseren in een maand, dus wat is dan haar opzet?
Maar dat is mijn mening.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:14

Als hij in de wei loopt, richt hij zijn hals eigenlijk nooit hoger op dan schouderhoogte. Ook als hij iets opmerkt en er dan naar staat te kijken, tilt hij zijn hals niet hoger op. Buitenritten, cavaletti, sprongetjes, allemaal geen probleem. Als hij stofwisselingsprobleem/longaandoening oid zou hebben, zou ik dit vast en zeker aan zijn algemene conditie/uiterlijk merken, en dit is niet het geval.

Natuurlijk weet ik wel dat mijn lesgeefster hem niet op twee of drie weken zo soepel als een elastiek kan rijden. Ook weet ik dat ik niet half zo goed rijd als haar, en dat hij dus niet zo goed met mij zal lopen als met haar. Maar dit neemt niet weg dat ik het een goed idee van haar vind. We zijn er al zo lang op aan het werken, en ik krijg hem er simpelweg gewoon niet overheen, en zij wel. De bedoeling is dat zij hem een paar weken rijdt, zodat hij er wat doorheen komt, en hij dan met mij wat makkelijker rond wordt.

Ik ben de optie dat zij hem paar weken rijdt serieus aan het overwegen. Hoewel ik er zelf ook wss wel zal geraken, zal dit echt lang duren omdat ik de ervaring/gevoel niet heb. Daarom is het mss beter om even kort maar krachtig erdoorheen te (laten) rijden, zodat ik hier niet de hele tijd tegen zit te vechten en mij dus op andere zaken kan concentreren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:42

ik vind het persoonlijk zeer vreemd als jou paard nooit zijn hals hoger opricht dan schouderhoogte. Om in de verte te kunnen kijken moet een paard zijn hals flink omhoog brengen namelijk. Je zou kunnen denken dat iets in de hals lokkeert, als j paard het zelf nooit doet.
Kan je paard de hals wel buigen en ronder maken in lagere houding? Dus niet oprichten, maar laag en rond rijden? Als hij dan wel zijn hals ontspannen houd en rond maakt, dan kun je met je been proberen voorzichtig op te gaan richten. Ik stel me jou paard voor als een stokpaardje Knipoog De teugels laten het hoofd afbuigen, maar de hals is zo recht als een stok en blijft dat ook. Persoonlijk zou ik eerst willen dat hij in lage houding ontspannen zijn hals gaat gebruiken en door zijn lijf gaat lopen. Desnoods in halsstrek-houf\ding, als er maar beweging in die spieren van de hals komt!

Ben benieuwd wat hier uit komt... Pas wel op dat je instructrice niet iets forceert als het toch tegen blijkt te vallen hoe hij reageert op de training.

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:57

Ik vind het ook vreemd te lezen dat je paard zijn hals nooit boven schouderhoogte brengt. Wellicht toch iets om eens na te laten kijken (door een fysiotherapeut bijvoorbeeld?), als je wilt kan ik je naar een goede paardenfysiotherapeute doorverwijzen.
Ook sluit ik me aan bij de mening dat veranderingen langzaam gaan, zeker bij wat oudere paarden. Het rijden van andere goed gebalanceerde paarden kan je zeker helpen bij het ontwikkelen van je eigen gevoel, maar neem ruim de tijd voor het gymnastiseren van je eigen paard. Ik kocht 3 jaar geleden een merrie met ernstige rugproblemen, en nu is ze pas soepel. Als je zelf gefrustreerd wordt of het te langzaam vind gaan zal dit jouw ontspanning tijdens het rijden niet ten goede komen, dus zet het idee van ' snel soepel worden' gewoon van de je af en geniet van het rijden. Wat idd goed helpt is veel voltes en wijken. Breng op de volte een aantal passen de schouder wat meer naar binnen, of zijn kont wat naar buiten, neem een keer contra-stelling etc. Alleen je eigen fanatasie kan je hiering beperken en het 'spelen' met dit soort (korte!) oefeningen kan jullie ontzettend helpen in het soepel worden.
Wat bij mij goed heeft geholpen is werk aan de longe, naast het rijden. 1 a 2 x per week 20 minuten. En dan dus niet alleen rondjes laten rennen, maar vooral werken aan volte verkleinen/vergroten en overgangen stap/draf. Ik heb een (paardvriendelijk) touwtjessysteem gebruikt dat je paard uitnodigd de rug lang te maken en te ontspannen. Dit zelfde systeem gebruik ik bij het trainen van jonge paarden, en mijn ervaring is dat ze op en relaxete manier erg snel soepeler worden.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:18

Ik realiseer me ook wel dat zo'n veranderingen niet over een nacht ijs gaan. Vooral dergelijke fundamentele basisproblemen vergen veel moeite, tijd en oefening. Maar aan de andere kant ben ik er al sinds augustus weer keihard aan aan het werken en nog steeds zie ik, op vlak van rond worden, niet echt een noemenswaardige verbetering, terwijl een kleine stap in de goede richting toch niet teveel gevraagd is. Hij moet van mij niet van de ene dag op de andere zoals een Anky-paard gaan lopen, maar ietsje ronder zou toch wel moeten kunnen onderhand denk ik.

Trouwens, Radjah is nog maar zes, dus hij is nog niet zo oud dat het niet meer te verhelpen is.

Op aanraden van instructrice longeer ik hem ook zo'n 3 a 4 keer in de week, zo'n tien minuutjes tot een kwartiertje voor ik ga rijden. Dit doe ik met bijzetteugels, en stel ze zo in dat hij wel met wat binnenstelling loopt. Als ik er dan nadien opstap, is hij wel wat losser, maar dat rond worden is echt een probleem. Aan de longe loopt hij ook gewoon 'plat' met zijn hals, en buigt dan af in zijn nek.

Lopen alsof hij halsstrekt doen we de laatste weken veel in de les. Op zich doet hij dit best goed, maar echt met neus aan de grond geraakt hij toch nog niet. Hij volgt mijn hand niet echt.

Verder is het niet zo dat hij er vanachter slecht bij is. Hij durft soms wel op de voorhand lopen - wat ook wel wat te begrijpen is met zo'n halshouding - maar in het algemeen is hij er vanachter goed bij, tenminste dat zei men instructrice. Die hele platte halshouding blokkeert gewoon alles, ik moet me daar zo op concentreren dat ik nauwelijks met iets anders bezig kan zijn, en dus zou ik dit wel graag opgelost zien, wnt zo geraak ik nooit vooruit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:21

Het is op zich wel erg vreemd dat hij zelf zijn hoofd nooit zo omhoog doet. En helemaal gezien dat hij erg jong is. Als je hem zelf onder zijn kaak omhoog druk met je handen doet hij het dan wel?
Met zes mag hij toch ook niet super stijf zijn. Ik zou hem als je zelf het hoofd niet omhoog kunt drukken met je handen hem toch even door de DA na laten kijken.
Longeren is prima en die bijzet voor de juiste stelling ook wel. Als hij dan wel soepeler is is het toch wel een beetje een spierprobleem.
Dat dit paardje jouw eerste is na de manege hoeft op zich geen probleem te zijn. Met de juiste instructie is dat allemaal oplosbaar ook door jou. Maar ik zeg bewust juist instructie het is hard werken maar iedereen kan het leren. Van de grond kan jouw lesgeefster zien of het er goed uit ziet en dan kan zij jou zeggen ja zo en dan moet jij dat gevoel vasthouden.
Natuurlijk stap ik tijden het lesgeven ook wel eens op het paard, maar niet echt vaak. Uiteindelijk is het de ruiter die het moet doen. Mischien rijd ik wel met veel meer druk dan jou en dan zou het jou weer niet lukken.
De tips die ik al eerder aangaf met wijken op de volte is een perfecte lenigheidsoefening worden ze mooi los in de schouders en moeten achter onder en das perfect om een stijve lenig te krijgen, en ik spreek uit ervaring.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 09:35

Als ik hem omhoog druk, doet hij het wel. Echt vreemd, wnt hij zal dit nooit uit zichzelf doen. Dat wijken op de volte zal ik zeker gaan proberen! Ik heb het er eens met mijn vader over gehad, en die is het idee van mijn instructrice ook wel genegen. Dus conclusie is dat we het no een maandje aanzien, en dan als het echt niet betert, naar mijn instructrice brengen omdat het dan wel duidelijk is dat ik het niet alleen aankan. Ik ben ook zeker niet te beroerd om te zeggen dat ik niet als de beste rij en dat er zeker betere ruiters zijn dan ik op deze wereld. En dan bedoel ik niet alleen anky Lachen Ach, ik ben er al zo lang mee aan het klooien, ik zou graag een beetje vooruitgang zien, ook omdat het beter is voor hem. Dan zit ik niet zo de hele tijd te modderen met hem en kunnen we iets fatsoenlijks gaan doen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:52

Of gewoon toch eens langs de fysio.
Ik ben daar laatst ook geweest met mijn paard en ik verbaasde mij over de verbeteringen. Kostte maar 25 euro.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:45

Hoi

Gezien zijn 'vreemde' houding ook als hij vrij is (in de wei loopt) lijkt het me een goed idee om een paardenfysiotherapeut naar je paard te laten kijken.

Een paard 'erdoorheen' rijden is geen verstandig besluit aangezien je serieuze problemen vele malen erger kan maken als je gaat forceren.

Loopt je paard erg op de voorhand? Zo ja dan is het verstandig om nadat de fysio heeft gekeken (en in overleg met de therapeut) het paard met passoateugel of dubbele longe te gaan longeren.

Het wil ook weleens zin hebben om zijn nek- en halswervels (en eventueel de overige wervels) op de foto te laten zetten of als de foto niks laat zien een keer een scintigrafie te laten maken. (Je DA weet waar je dit kan laten doen, anders kan ik ook eventueel een kliniek noemen)

Ga je paard niet forceren door hem 'er doorheen' te rijden of door hem 'vast te zetten' aan de longe. Heb ontspaning als uitgangspunt en geen spanning!

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Gwen

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:58

[quote="Gwenny"]Hoi

Gezien zijn 'vreemde' houding ook als hij vrij is (in de wei loopt) lijkt het me een goed idee om een paardenfysiotherapeut naar je paard te laten kijken.

Een paard 'erdoorheen' rijden is geen verstandig besluit aangezien je serieuze problemen vele malen erger kan maken als je gaat forceren.

Loopt je paard erg op de voorhand? Zo ja dan is het verstandig om nadat de fysio heeft gekeken (en in overleg met de therapeut) het paard met passoateugel of dubbele longe te gaan longeren.

Ik ben met bovenstaande helemaal eens. Mijn merrie bleef ook steeds op een hoogte lopen met haar hals/ hoofd, maar nadat ze van top tot teen gekraakt is door mijn fysio... Is het een totaal ander paard. Haar hoofd komt weleens waar weer boven die van mij uit Knipoog hihi.

Maar goed, wat mijn fysio nog zei, is dat ze goed kon zien dat haar gangen ook niet soepel waren, dus ze wist dat er ergens een knel zat. En gelijk had ze!

Ik zou er dus toch nog eens door iemand naar laten kijken.

Groetjes

ylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:58

Fysio`s voor paarden zijn inderdaad niet zo erg duur, en na 1 behandeling merk je vaak al veel verschil. Dat lijkt me voor jou in elk geval een optie om eens te proberen voordat je je paard een maand door een ander laat rijden. Als het inderdaad een spierprobleem is zou je paardje van een goede fysio veel profijt kunnen hebben.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:10

Mijn paard heeft ook moeite met rond lopen. Dus hier wat oefeningen die bij ons erg goed werken voor als je paard gekraakt o.i.d. is.

Sinds kort rij ik los op een grote volte. In stap, draf en galop laat ik hem een paar keer flink inbuigen naar binnen zodat hij nageeft. Als er iemand in het midden zou staan dat diegene plat op je paards hoofd kan kijken. Let op dat zij schouders nog wel mee gaan de goede kant op.

Neem daarna wat contrastelling op de volte, net zolang dat hij netjes nageeft. Daarna weer rechtstellen.

Probeer dit in stap, draf en galop. Let erop dat het tempo hetzelfde blijft.

Als hij zo wat losser is kan je wat schouderbinnenwaarts op de volte rijden, met wat extra buiging. Als het al lukt, probeer ook wat travers op de volte.

Om dit allemaal juist aan te voelen, kan je dit misschien een paar keer oefenen met een goede instructrice erbij.

Bij mij heeft dit allemaal erg goed geholpen, maar zoals er in eerdere reacties staat, laat je paard eerst eventjes nakijken als je het niet vertrouwt!

Succes ermee!

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:47

Hej bedankt voor de oefeningen, hoewel SB, travers enz. toch nog wel een beetje te hoog gegrepen is voor ons Lachen

Vandaag is de DA geweest voor een volledige controle. Omdat ik al dat kraken, acupunctuur en dergelijke eerlijk gezegd nogal zweverig gedoe vind * shoot me if 'im wrong Koe * is gewoon de DA gekomen. Die vond echter niks vreemd. Alles is in orde: spieren, rug, halswervels, ... Ik moet wel zeggen dat ik dat nogal raar vind. Niet dat ik aan zijn oordeel twijfel en ik ben zeker blij dat er niks mis is, maar waarom wordt hij dan niet rond?

Ben eigenlijk wel in een serieus dipje aan het wegzakken. Ben vanmiddag gaan rijden, kwam der zo'n vrouwtje voorbij met heel erg mooi paard, en ze keek me zo aan met een meewarige blik van 'jij hebt nog veel werk...' En het ergste is dat het ook echt zo is... Verdrietig Ik krijg hem er echt niet door, ik weet niet waar het aan ligt. Ik word er echt moedeloos van, hij is zo'n gouden paardje, alleen dat wil hij niet, wat ik ook probeer. Soms heb ik vantevoren al niet echt veel zin om te rijden omdat ik weet dat ik toch weer een uur zal zitten 'vechten' met hem. *zucht*

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:03

Hoi

Kraken is zeker niet zweverig! Het is een erkende therapie bij in ieder geval mensen (en dieren en met name paarden) die zijn werking heeft bewezen. Acupunctuur is een ander verhaal en ik vind dat je manuele (kraak) therapie en acupunctuur niet met elkaar kan vergelijken.

Een DA kan trouwens onmogelijk zeggen dat de halswervels van je paard in orde zijn, aangezien hij ze nooit kan voelen omdat er veel spieren overheen liggen. Alleen met een Röntenfoto of scintigrafie kan je enig beed krijgen van de toestand van de halswervels.

Mijn advies blijft: Haal er een manueel- en/of fysiotherapeut bij.

Gwen

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:31

Is hij wel eens rond gereden? Ik bedoel het niet naar beneden halerig hoor, maar ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om een paard rond te rijden als je zelf niet weet hoe het moet, en je paard het ook niet weet. Ik heb ook als "gewone manegeruiter" mijn pony gekocht, en zij kende niets meer dan rechts, links en ho. Het heeft een jaar geduurd voordat ik haar af en toe aan de teugel kreeg, en nog steeds hebben we soms giga dippen om dat ik dan gewoon niet weet of ik iets fout doe, of zei, of ik haar moet straffen, of dat ik mezelf voor me kop moet slaan . En ik heb dan nog het voordeel dat mijn pony nog vrij jong was, nog niet bedorven was in haar mond, en best wel natuurlijke aanleg voor rond lopen heeft. Dat hij in de wei z'n hoofd niet zo ver omhoog brengt hoeft niets te betekenen hoor. Mijn pony is een beetje overbouwd, en daardoor kost het haar ook wel moeite om dr hoofd echt omhoog te doen. Het klinkt misschien heeel raar wat ik nou ga zeggen, maar als ik jou was zou ik eens een week of 2 alleen maar leuke dingen gaan doen met je paardje, lekker het bos in, ga eens springen, hoeft niet hoog maar gewoon lekker wat afwisseling, ga eens freestylen/loswerken, en geef dr wat daagjes vrij in de wei met vriendjes. Ik herken het heel erg wat je zegt dat je soms vantevoren al geen zin hebt om te gaan rijden. Dat voelt je paard! Je gaat er al opzitten met een negatief gevoel en meestal wordt dat alleen maar erger onder het rijden, jij gefrustreerd, paard gefrustreerd, en de volgende keer heb je nog minder zin om te gaan rijden. Als je al denkt ik heb geen zin, dan kun je echt beter niet gaan rijden want dan heeft het totaal geen zin. Op zich is het helemaal geen slecht ideen om je instructrische er een paar keer op te zetten. Dat schept voor je paard ook wat duidelijkheid. Zij geeft hem aan als hij het goed doet, en ze corrigeert heb op het goede moment. En als zij weet hoe hij aanvoelt op een bepaald moment dan kan zij jou weer vertellen hoe je dat op moet lossen. Desnoods film je het en ga je het daarna samen bespreken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:54

manuele therapie valt gewoon onder reguliere geneeskunde hoor. En ik heb het zelf ondergaan, dus weet hoe het voelt en wat het efect kan zijn.
Gebeurd het goed, dan kan je pijn heel plotseling verdwijnen als iets verkeerd zat (daarnaast vaak extra oefeningen nodig om te zorgen dat het niet opnieuw verschuift/verkeerd schiet) Als ze verkeerd manipuleren/kraken, dan kan je plotseling erg pijn krijgen Knipoog
Hahahaha, dan moet je weer even terug Schijnheilig

Niets zweverigs aan hoor...