pessoa teugel moeilijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

pessoa teugel moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-01 09:16

Is dat moeilijk en waar moet ik op letten...? natuurlijk kan er veel fout gaan zoals met alle hulpteugels maar kun je er mee gaan longeren ookal heb je geen ervaring?
Ik heb ervaring met bijzet teugels en dat is het dan (wbt met longferen wat ik zelf heb gedaan)

vandaag zijn de pessoateugels in de aanbieding misschien 1 aanschaffen...


{edit} typo ... het is pessoa teugel, niet passoa Lachen {/edit}

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 11:22

Whaaaa!!! Hoe duur zijn de pessoateugels dan??? Bij Vrielink bedoel je toch? Is dat alleen vandaag?


Enneh, het longeren ermee is niet zo moeilijk hoor. Meestal zit er ook een gebruiksaanwijzing bij.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 13:10

Het moeilijkste van het longeren met een pessoateugel is het afstellen van dat ding als je hem de eerste keer om doet. Dan is er de factor of je paard het eng vindt of niet... Extreme duivel
Maar als ie er eenmaal aan zit is het net zo makkelijk als met touwtjes of bijzet longeren hoor!
Alleen het bevestigen kost wat tijd en dat moet je even doorhebben.

En inderdaad, bij een goeie zit een gebruiksaanwijzing, hardstikke handig Lachen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-01 14:19

mhhh zal ff kijken. carola is vandaag ja maar t/m 31 december geloof ik... Ik ga morgen nog weer even terug.....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 20:09

Zorg dat hij niet te strak of te los zit. Ik moet hem heel vaak verstellen dus ik zie wel redelijk hoe hij zit/hoort te zitten. En kijk uit dat er geen ongelukken gebeuren als hij voor de eerste keer een ding op mijn kont heen krijgt. Dan willen sommige wel gaan bokken, en als ze het eerste rondje lopen of het eerste rondje draven willen ze ook wel gaan bokken. Ligt aan het moment wanneer hij hem voelt zitten.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:13

Vraag t aan Matti!! (you know who!)
Die kent het en heeft er regelmatig mee gewerkt.
En ze gaat mij er ook ff les in geven hoe dat allemaal in zn werk gaat! Tong uitsteken

harmvh
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:47

Las laatst een stuk in een of ander blad, of was het op tv? nou ja weet niet meer.......... Het kwam er op neer dat je beter kunt vechten met een paard dan een paard jou wil op dwingende wijze op te leggen. Op deze manier zal hij je nooit accepteren al zijnde eind verantwoordelijk of wel baasje al vindt ik dat wat on persoonlijk klinken. ik zie mezelf liever als de vriend van deze grote jongen.

[Edit moderator] foto verwijderd, is zwaar offtopic en plaatjes horen op ITP[/edit]

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 00:14

ik ben met dat ding begonnen met longeren. had nog nooit gelongeerd en moest op de handelstal gelijk dat ding omdoen. is helemaal niet moelijk idd opletten dat je hem nie te strak en te los doet. en in het begin een heel gejannes om hem om te doen later krijg je er handigheid in. oja en als die in de knoop zit is hel lastig hem er uit te halen Knipoog

maar het is niet moeilijk ermee te longeren en met gebruiksaanwijzeing moet het helemaal lukken

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:52

Misschien kan je Lottel eerst eens een bandage ofzo langs zn kont doen tijdens longeren, zodat hij daar aan went.
Mooi dat je zo'n ding gaat kopen! dan kan jij het aan mij leren over een paar maanden.

Jij hebt wel genoeg ervaring met longeren, denk ik. Lodewijk luisterd goed naar je, dus ik denk dat dat wel goed komt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 23:21

dubbele longe heb ik wel eens gedaan dingen achter zijn kont vind hij niet zo'n probleem.

euhm harm zou je willen uitleggen wat je bedoelt met je reactie.. ik zie het niet helemaal geloof ik....

thanx carlijn zal matty het wel even vragen is ook aardig in de buurt.. misschien kan ik 'm in januarie mee nemen kan zij 'm op maat verstellen voor em zodat ik zeker weet dat ie op lot goed zit Lachen
Ik weet hoe ie vast moet de werking etc maar toch lastig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 00:52

Bij zommige paarden werk de pessoa echt super maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder paard iets is. Ik heb het zelf een keer uitgeprobeert op mijn eigen paard met mijn instructrice er bij, maar er was geen verschil te merken of mijn paard nu met of zonder liep. Misschien kun je eerst eens zo'n ding lenen van iemand want anders geef je misschien voor niets je geld uit. Haha!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:05

hoi ik heb nou sinds kort ook een pesoa en m'n paard loopt er echt super mee!
Aleen in het begin is het afstellen moeilijk maar voor de rest als je emaal weet hoe je hem om moet doen is het zo gedaan en ook wat er al eerder besproken is geloof ik hij is niet voor elk paard goed!!
Hij is rond deF 110,-

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:50

Nou, afgelopen zat. heeft matty mij geholpen en het ging GOED!!
Tuurlijk vond ie t in het begin vreselijk,dat ding dat achter zn kont hangt maar toen later vond ie t prima!
Maar,1 mindere actie, hij vond het nodig om te gaan steigeren,en dat wil niet met de pessoateugel er aan, dus toen zat meneer op zn kont in het zand!!! GELUKKIG zat ie niet vast en stond ie zo weer op.
NOu maar hopen dat ie er wat van geleerd heeft dat dat ook kan gebeuren als ie steigert,want dat doet ie nou ff net iets té vaak!


Maar, ff een vraagje, ik heb dus een x gelezen (volgensmij hier op bokt) dat de pessoateugel een goede oplossing was tegen het steigeren.
Maarrreee, je kunt toch niet rijden met dat ding?????? Verward
Weet iemand hoe diegene daar bij komt of ligt dat idee aan mij??

NIMBER: Wanneer start je weer in Apeldoorn dan?? Ik wil daar ook wel een x starten alleen nu nog niet, ik wil mijn paard eerst weer goed hebben. Schijnheilig

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

passoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:53

hoi,
ik wou effen zegen dat je paard er wel gek van kan doen, een keer zon eng ding om zijn kont, moest laatst een pard longeren op stage die vond het toch vreemd, zag er wel leuk uit

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:43

Ik longeer ook sinds kort met een pessoa teugel
Ik heb er goede ervaringen mee, Metel vond het bontje achter zijn kont eerst heel raar maar hij ging er niet naar slaan ofzo
Gewoon eerst een beetje losje om doen al is het maar stappen
Wel wennen voor het paard en voor jezelf Knipoog

Ik vind wel dat het paard beter over de rug loopt en dat ze gelijk hun achterhand er onder zetten
Ik vind het een topding en ik ga er niet meer zo gauw vanaf
Succes ermee
Groetjes Tamaar

P.s De pessoa zelf kost rond de 100-, gulden en de singel rond de 120-, gulden.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:48

Ik longeerde Tinne altijd met Passoa. Dan liep ze de dag daarna echt super, ik weet nog steeds niet hoe dat kwam...maar dan was ze zo soepel. Ik longeerde haar ook wel eens met de Gogue (of hoe je het ook schrijft) maar dan ging ze op de rechtergalop allemaal stijgeren en trekken en sleepte ze me helemaal mee, dat ging op de linkergalop wel goed... Verward Beetje een vaag paardje...maar wel een leuk! Maar daar gaat t nu helemaal nie over...ik raad je in ieder geval aan om met passoa te gaan longeren! Haha!