verkrampte handen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marisz

verkrampte handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:03

hoi!

ik had laatst, ik reed op een jong paardje, na een uur rijden geheel verkrampte handen. de hele les heeft het lieve beest aan de teugel gelopen maar daar zat ik met handen als beton........

hij is wel een beetje gemeen, die les reed ik zonder hulpteugels omdat we gingen springen, iedereen rijd hem met hulpteugel omdat hij anders niet is te houden, dan crosst hij voltes op het midden. dan wil je hem naar rechts sturen, je geeft binnebeen, crosst ie nog harder weer verder.

ook de stelling wil absoluut niet lukken met em. je vraagt binnenstelling geeft binnenbeen, zet het op ee ncrossen, niet leuk meer gewoon.

heeft iemand tips?

en dit is niet alleen bij mij zo, ook bij 2 anderen dus het ligt niet aan mij Ach gut

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:04

hij valt ook helemaal naar buiten op een grote volte, je vraagt binnestelling, hij zet het o peen crossen en je bent alles weer kwijt Tong uitsteken

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:06

Je omschrijft in je bericht meerdere problemen.
Ik ga ff in op het probleem van je titel.
Als jij op het eind handen van beton hebt lijkt mij dat jijzelf te verkrampt blijft in je hand!! Durf lucht te geven in je hand, durf je hand te openen en te ontspannen. Veel fijner voor jouw handen en ongetwijfeld ook fijner voor de paardenmond!!

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:07

ben ik mee bezig te verbeteren samen met instructie (gediplomeerd) gaat idd steeds beter maar zodra ik lucht geef zet ie het weer op een crossen, zonder hulpteugels te gebruiken.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:18

Dan is ie niet goed aan je hulpen!
Als ie zodra die lucht krijgt in je hand vooruitschiet loopt ie dus de hele tijd in jouw hand en moet jij m constant 'remmen' met jouw hand! Ja, daar krijg je wel zere handen van ja...
Hand hoort dus geen rem te zijn.

Probeer veel afwisseling in zn werk te doen, in het begin geen lange lijnen rijden. Voltes, S-jes noem maar op. MET iedere keer lucht in je hand, versnelt ie dan?vang weer rustig op met je zit eventueel mbv een volte.
hij moet leren om op jouw zit terug te komen en niet alleen op je hand!

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:38

thanx, als ik me hulpen goed geef zet hij het op een crossen! waah! figuren kan ik dan niet normaal rijden, hij crosst gewoo neen end door de bak. dat opvangen ben ik nu aan het benadrukken, met me zit ja! hij loopt idd de hele tijd in mijn hand maar wat kan ik eraan doen? afwisseling is er genoeg, veel figuren, voor zover dat lukt Tong uitsteken

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:47

Nog meer wenden en voltes, en overgangen!!
Hij MAG niet wegrennen als jij je hand lucht geeft, natuurlijk ga je m dit niet in een paar dagen leren Maar ga maar eens een paar weken goed trainen op dit alles. Hij moet echt veel beter aan je hulpen!
En niet denken dat ie weer aan de race gaat, dan kom je er niet!
Ga actief rijden!

marisz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:23

keejz, bedankt voor je tips, ik ga het cker in praktijk brengen!

eVeLyNtJuHhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:48

Maar hij rent niet voor niks weg als je hem aanspoort....
Misschien heeft ie wel een nare achtergrond, weet je verder niks van hem waar hij vandaan komt, en of die misschien mishandeld is ofzo? en ik weet niet of het een manege paard is maar dan rijden er natuurlijk veel verschillende mensen op hem en dat heeft ook invloed op zijn rij gedrag. maar dan moet je heel voorzichtig met je hulpen zijn en misschien als je met je stem werkt dat het beter wertk, natuurlijk kan je niet met stelling rijden zonder beenhulp. probeer anders veel figuren met hem te rijden en veel wendingen en dan proberen tijdens het omstellen met een beetje stelling te gaan rijden.
Iig veel succes!

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:57

Kan je hem niet eerst los laten rennen of longeren voordat je gaat rijden? dat wil ook nog wel eens werken want zo is hij zijn energie al een beetje kwijt. Verder zal ik inderdaad ook veel figuren rijden (voltes 10m enzo) om hem op jou te laten letten. Als hij moeilijkere oefeningen moet doen en veel achter elkaar zal hij meer op jou moeten letten en dus minder weg rennen. Ook zal ik veel overgangen maken zodat hij goed naar jou luisterd en wacht op jouw hulp, en veel tempowisselingen maken. Om hem terug te laten komen moet je duidelijke ophoudingen geven.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:03

Kijk eens of je pols niet gedraaid is terwijl je rijdt? Het kan zijn dat je je pols draait zodat je hand en je armen niet op een lijn liggen en dat kan kramp veroorzaken.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:07

Je moet je polsen juist wel iets draaien. let er zelf maar eens op als je aan het rijden bent, dan zul je merken dat je je polsen iets naar binnen draait, anders kan je je handen niet netjes rechtop houden maar draaien ze naar binnen. Je moet je polsen alleen niet kantelen, hou ze rechtop zodat je handen 2 vuisten naast elkaar zijn. Je moet er alleen op letten dat je ontspant. Als jij je handen verkrampt ga je niet soepel met de bewegingen van je paard mee.