Galop, snelheid ipv springen.. IEMAND TIPS

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Galop, snelheid ipv springen.. IEMAND TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:09

Hoi dames,

mijn pony denkt dat als je heel hard gaat in galop, dat je dan goed op kan springen.. Wat dus helemaal niet het geval is want dan springt ze dr sprongen niet maar raced heel vlak..

Hoe maak ik haar duidelijk dat er niet alleen maar 1 manier is en dat ze dus nu echt maar een keer moet gaan opspringen.. Anders heb ik zo in mijn volgende oefeningen eeen probleempje..

Ik heb al een tip gehad en dat werkt ook redelijk.. Het is toch een kwestie van trainen maar ik ben benieuwd of er dames zijn die nog meer trucks hebben..

Bedankt alvast! James

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:22

balkje voor de hindernis

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:40

Nou ik bedoel niet met springen.. Maar ik bedoel de GALOPSPRONG.. geen sprongetje..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:44

Cavaletti's neerleggen zodat ze daar overheen moet springen, dan moet ze wel goed de benen optillen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:36

balkjes op de grond leggen en voltes verkleinen en weer vergroten en veel overgangen van stap/draf naar galop en weer terug. (gaat daarbij om het aanspringen, niet om het doorgalopperen!) geduldig zijn is wel van belang! succes!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:03

Controle lijkt mij hier heel belangrijk. Als je pony gaat racen in galop lijkt mij dat ie niet goed aan jouw hulpen staat.
Ga daar dus eerst aan werken.
Is dat bevestigd,en heb je een controleerbare galop dan moet de kwaliteit van de galop al een stuk beter zijn.
Probeer ook niet te lange stukken achtereen te galoperen, de eerste paar galopsprongen zijn vaak kwalitatief het best.
Nog meer verbeteren kan door veel schakelen,dus ook terugschakelen richting de verzameling waarbij je een actieve galopsprong behoud.
Balken kunnen hier ook bij helpen!
Laatst bijgewerkt door carlijn83 op 10-01-05 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 14:03

Amadeo schreef:
balkjes op de grond leggen en voltes verkleinen en weer vergroten en veel overgangen van stap/draf naar galop en weer terug. (gaat daarbij om het aanspringen, niet om het doorgalopperen!) geduldig zijn is wel van belang! succes!

iid dit is ook wat ik in mijn les aan het oefenen ben.. Vooral veel aanspringen en terug nemen om die kracht in de achterhand te krijgen...

Ik moet heeel veeeeeel geduld hebben en veel oefenen...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:09

james100 schreef:
iid dit is ook wat ik in mijn les aan het oefenen ben.. Vooral veel aanspringen en terug nemen om die kracht in de achterhand te krijgen...

Ik moet heeel veeeeeel geduld hebben en veel oefenen...

Juist! Komt wel goed! neem de tijd! Succes (en goed bezig zo, volhouden!)

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:09

Mijn pony gallopeert ook niet zo door, en gaat dan soms in 4-takt galloperen ipv 3-takt, hij maakt geen grote sprongen. Wat ik van mijn instructrice moest doen is op een niet te grote volte terugnemen tot superverzameld en dan weer een paar sprongen vooruit, De bedoeling is dan dat de achterhand er meer onder komt en de galop meer dragend wordt zodat de voorhand omhoog komt en de sprongen groter worden.

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:13

Eerste punt:
Zorg ervoor dat je zelf ook goed rechtop zit!

Vooral je voorbereiding is belangrijk... in draf al gecontroleerd (onder zíjn tempo maar wel actief) er aanrijden en in die draf gaan aanspringen.
Het aanspringen zelf ook gaan controlern, dus niet naar voren terwijl je pony aanspringt (doen heel veel mensen) maar juist bewust een heel klein beetje naar achteren leunen met je bovenlichaam. Als je dat beter voorelkaar krijgt dan zijn iig de eerste galopsprongen in orde. Dan weer terug naar draf. Goed belonen!!! Niet meteen opnieuw aanspringen want dan weet ie waarschijnlijk al wat er gaat gebeuren en gaat ie alsnog in de race. Andere oefening en daarna weer proberen.
Succes!!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 10:48

Thanx Girls, maar zo te zien ben ik de goede weg aan het ingaan... Dat scheelt..

Mijn pony is verder prima aan de hulpen.. Het is ook niet zo dat ze weg schiet voor de hulpen.. Je merkt dat ze gewoon echt nog geen power heeft van achter waardoor ze haar kracht uit de snelheid haalt ipv springen in de galop.. Maar ik zie dat er niet veel meer tips zijn dan waar ik al mee bezig ben...

Ik moet ook niet verlangen dat ze nu in een keer doet wat ze moet doen.. Voorlopig ben ik blij met een halve volte netjes aan de handgalop..
Thanx meiden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 11:45

Eigenlijk dezelfde aanpak als deze:
[RT] goede manier?

Het idee is dat je hem steeds probeert op zijn eigen benen te zetten, het gewicht met een ophouding naar de achterhand te verplaatsen, en hem dan even aan zichzelf over laat. Je moet hem niet gaan vasthouden, hij moet zelf leren daar zijn balans te vinden. Hij zal door de overgangen steeds sterker worden. In het begin zul je hem dus vaak moeten "corrigeren", naarmate hij sterker word steeds minder. (en dan kun je weer een nieuwe grens gaan opzoeken.

Denk klein, ponygalop zegmaar Haha! Pas als hij meer gewicht achterop kan dragen kun je meer lengte en sprong gaan nastreven. Als je dat nu doet kan hij dat toch niet verwerken en dondert hij alleen maar uit elkaar.

Blijf wel heel goed voor ogen houden dat hij t.a.t. voor je been moet blijven. Test je reactie voor het been dus ook regelmatig, maar niet te overdreven. Geen lange zijde uitgestrekte galop willen, zolang je maar voelt dat hij wil vertrekken is het goed genoeg voor nu. Als hij in draf meer balans heeft kun je het jezelf in draf moeilijker maken met scherpe overgangen naar voor en weer terug en dat zal de kwaliteit van de galop ook ten goede komen.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:01

Ik heb een my little pony..

Schijnheilig

Denk klein, ponygalop zegmaar Haha!

OK dan!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:04

Of moet ik me verplaatsen in een shettie galop... Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:58

ik heb hetzelfde probleem, of iets in die aard, waarbij mijn pony (een tinker trouwens Knipoog ) óf heel hard gaat, óf terug draaft. ik kan de teugels gewoon niet opnemen en niet aan stelling of buiging werken, waardoor ze snel naar binnen valt. drijven met de benen heeft, zoals het een koudbloed betaamt, niet het succes waarop ik wacht Haha! .
ik werk nu ook heel veel aan de overgangen en merk dat het elke keer beter gaat! hoewel de teugels oppakken toch erg lastig blijft voor haar. moest iemand nog tips in die richting hebben, ze zijn ook bij mij welkom Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:34

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus vergeef me als ik iets herhaal Knipoog

Toen ik haar reed had ik heel sterk het gevoel dat ze wel wilde sluiten, maar het gewoon achter nog niet kan verwerken. Ik weet niet of ze jou dat gevoel ook geeft. Sluiten voor de sprong vond ze bijv. ook erg moeilijk, dan maakte ze liever een drafpasje.

Ik zou het aanspringen veel oefenen(schouders terughouden!) en kleine stukjes galloperen. Een pas of 3/4 verruimen en dan weer sluiten kan ook heel goed helpen
Verder, zoals Zep ook ongeveer zegt, niet teveel aan het hoofd zitten. Dan krijgt ze juist de kans om in je hand te duiken en weg te lopen en ontwikkelt ze haar balans en spierkracht nauwelijks.
Het klein denken(wel aan het been houden!) is ook een hele goede tip van Zep. Heeft mij bij mijn pony heel goed geholpen

Cheeka vind het ook nog heel moeilijk om te sluiten in galop(wat wil je ook met een diertje dat pas een maand of 4 aan het werk is en van zichzelf een grote, vlakke galop heeft), maar dat gaat op steeds beter
Ik kreeg de tip om eerst een rondje of 2 iets verlicht te gaan zitten en er helemaal af te blijven aan de voorkant. Dan is ze haar ei even kwijt(ik kan in-uitjes zonder balken Tong uitsteken ) en ze komt nu zelf terug en over de rug na een 1/2-1 rondje en dan kan ik mooi zwaar gaan zitten en haar iets sluiten, zonder teveel in de mond te hoeven rommelen.
Is misschien niet helemaal een logische manier om het op te lossen en ik zou het zelf niet verzonnen hebben, maar voor die maffe neparabier van me werkt het perfect *LOL* (maar Cheeka is natuurlijk nog veel groener dan East)

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:49

Hey Carien.. Alles lekker met je?? Tijdje niet gesproken... Nou iid de 1ste zin die klopt als een bus, het is iid net alsof ze niet weet wat ze met dr achterbenen doet..

Je haalt de woorden weer uit mijn giegeltje Carien.. Maar ik ben nu sinds 3 weken zwaar aan trainen voor dit onderdeel en het gaat sinds gister avond helemaal TOP.. Ik kan nu echt voelen dat ze springt ipv zo vlak aan de grond.. Misschien gaat ze beter springen ook nu Lachen ha ha ha..

Moet je eerdaags nog een spectaculair parcourtje afrijden?? Laat t ff weten! Groetjes

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 10:53

Ik zou het aanspringen veel oefenen(schouders terughouden!) en kleine stukjes galloperen. Een pas of 3/4 verruimen en dan weer sluiten kan ook heel goed helpen

Ja dit heb ik dus ook de afgelopen weken van juffie moeten doen.. aanspringen METEEN KLEIN DENKEN.. Shettie galop.. en dan meteen weer sluiten desnoods halthouden of stappen.. Mijn rust en ontspanning vinden en weer aangaloperen nou dit heeft al heel veel opgelost..

Verder, zoals Zep ook ongeveer zegt, niet teveel aan het hoofd zitten. Dan krijgt ze juist de kans om in je hand te duiken en weg te lopen en ontwikkelt ze haar balans en spierkracht nauwelijks.
Het klein denken(wel aan het been houden!) is ook een hele goede tip van Zep. Heeft mij bij mijn pony heel goed geholpen

Zep moet misschien een keer een clinicje komen geven dat zou wel leuk zijn.. (HINT HINT... Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:00

Daar word aan gewerkt Haha!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:59

Zep schreef:
Daar word aan gewerkt Haha!

Zep.. graag in NOORD HOLLAND.. als je toch aan het plannen bent... Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 14:28

Ik rij het weekend voor het eerst weer M met Ot(in blokker, moest wel M want het L zat vol...). Volgende week start ik in Assendelft
Ik wil Cheeka binnenkort ook mee gaan nemen, maar weet nog niet precies wanneer Misschien dat ik haar aankomende woensdag een keer in Heerhugowaard rijdt Gister waren we met dat jonge ding, die doet het ook wel aardig *LOL*

Grappig trouwens dat we hetzelfde gevoel hebben Volgens mij komt het helemaal in orde als je haar zo door blijft trainen
(volgend jaar de IBOP Verward *LOL* )

InaTap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:53

Pas laten springen als ze rustig is. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij werkte het.
Gewoon dichtbij de hindernis voltes blijven rijden, liefst er voor of er net naast, ze mag pas springen als ze gewoon rustig galopeert of draaft. En dit herhaal je net zolang tot dat ze rustig is. Hier is wel veel geduld voor nodig hoor maar op den duur zijn er als het goed is steeds minder voltes nodig Lachen

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:56

gomir schreef:
Ik rij het weekend voor het eerst weer M met Ot(in blokker, moest wel M want het L zat vol...). Volgende week start ik in Assendelft
Ik wil Cheeka binnenkort ook mee gaan nemen, maar weet nog niet precies wanneer Misschien dat ik haar aankomende woensdag een keer in Heerhugowaard rijdt Gister waren we met dat jonge ding, die doet het ook wel aardig *LOL*

Grappig trouwens dat we hetzelfde gevoel hebben Volgens mij komt het helemaal in orde als je haar zo door blijft trainen
(volgend jaar de IBOP Verward *LOL* )

JA VOLGEND JAAR IBOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grappig he!! Zo zie je maar dat we het zelfde gevoel hebben.. Ik denk ook dat het zo goed gaat komen.. Moet er nu alleen wel op letten voor het telaat is.. Dat kan straks nadelig zijn..

Laat ff weten hoelaat je next week moet in Assendelft.. Kom ik je even over de hindernissen schreeuwen!! En neem Cheeka mee.. Haha!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:00

Fielychi schreef:
balkje voor de hindernis

Niet een, want daar kan je nog over galoperen. Doe het eerst maar is wat keren vanuit dreaf. Heb je het gevoel dat ze niet meer dramt, is gaan galoperen, met 2 of 3 galop balken ervoor..
En zo het allemaal rustig opbouwen. Na een poosje heb je hem rustig en gecontroleert naar de hindernis lopen!

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:12

De pony waar ik eerder op reed had dit ook. Het is overgegaan door regelmatig balkjes neer te leggen (vaak op de korte zeide) waar die in galop overheen moest.

De eerste paar keer sprong ze er echt over heen, de passen kwamen niet uit, omdat ze zo gigantisch hard racede. Je zult je pony in moeten houden zodat je de afstand goed in kunt schatten zodat de pony met zijn passen uit komt en er rustig overheen kan galopperen.

Succes ermee!!!