wie kan mij helpen? meerdere problemen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveLady

wie kan mij helpen? meerdere problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 09:29

Hallo ik ben nieuw hier maar ik heb wat problemen met mijn fjord Lady . Ze is 6 jaar oud ongeveer en ontzettend eigenwijs, maar op sommige momenten echt een schat. Ik ben haar bijrijdster voor 2 dagen per week en er is nog een ander meisje die haar de andere dagen doet. Nou mijn problemen even op een rijtje:

- Ze is heel vervelend met het omdoen van het hoofdstel en trekt elke keer haar hoofd weg, dit deed ze al eerder en toen weer een tijdje niet.
- Bij het opzadelen probeert ze steeds weg te lopen ook al staat ze vast waardoor het voor mij lastiger wordt om het zadel op haar rug te leggen, en zodra ik de singel wil vastmaken dan hapt ze naar mij en naar de singel.
- Als ik wil opstijgen loopt ze elke keer weg, ik heb haar ook vaak genoeg in de hoek gezet maar ze ziet toch een kans om weg te lopen.
- In stap loopt ze netjes aan de teugel maar zodra ik ga draven meteen dat hoofd naar voren en omhoog en met geen mogelijkheid omlaag te brengen, hetzelfde in galop.
- En tot slotte is ze heel vervelend buiten, ze schrikt overal van en gaat er dan vandoor, ze heb zelfs een keer de andere bijrijdster eraf gegooid en is toen zo de snelweg opgerend.

Wie o wie kan mij helpen Verward
Alvast bedankt, Angéla

dutselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 09:34

hallo,

past het zadel wel? als ze daar zo'n haat tegen heeft?
verder zou ik zeggen mijn friesje was eerst ook moeilijk met het hoofdste op doen. Doe je voorzichtig met het bit, laat je het niet tegen haar tanden klapperen? pas je haar hoofd goed vast zodat ze eigenlijk niet zoveel meer kan, verder als ze haar hoofd opzij doet gewoon 'nee' of 'eh' zeggen en dan weer opnieuw proberen, net zolang totdat je het (misschien de eerste keer wel supersnel) in kan krijgen zonder dat ze het hoofd opzijn doet en dan flink belonen.
hoop dat je er wat aan hebt.
en ok concequent zijn, als ze vandaag stil moet staan met op zadelen dan morgen ook enz enz

LoveLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 09:40

Hey,
Ja het zadel past wel goed volgens mij, maar ik kan het er even over hebben met de eigenaar, zij heb dit zadel bij het paardje gekocht een half jaar terug.
Verder doe ik altijd supervoorzichtig met het bit, maar ik zal proberen om het veel te herhalen alleen dan doe ik het wel in haar stal. Als ik haar namelijk met het halster om haar nek buiten laat staan loopt ze naar achter en komt ze elke keer in de knoop en raakt ze in paniek, haar zonder halster laten staan is geen optie want dan is ze helemaal zo weg. Met een snoepje bij het bit lukt het wel maar dat is natuurlijk geen optie voor langere tijd.
Wat betreft het stilstaan, dit heeft ze eigenlijk nooit gedaan alleen als ze al erg moe was, de andere verzorgster vind het ook niet erg en kan er inmiddels in draf opspringen maar ik vind het erg vervelend.
Bedankt in ieder geval voor je reactie

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:39

tja als je iets wilt bereiken betreft het opstappen moeten alle berijders hetzelfde doen. als het paardje bij de 1 wel moet stilstaan en bij de ander niet dan is dat niet duidelijk voor het paard. dus zou ik proberen om daar een goede afspraak over te maken met de anderen. wat betreft het nageeflijk rijden zou je meer hebben aan iemand die je persoonlijk begeleid met les.

LoveLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 15:43

Hallo,
Ik ben vandaag weer naar me paardje toegeweest en heb geoefend met opstijgen en dat ze stil moet blijven staan, dit ging erg goed en heb meteen even iets in het schriftje gezet voor de ander er over.
Het hoofdstel omdoen deed ze ook weer normaal gelukkig en het zadel opdoen vond ze nog steeds niet erg fijn maar ze liet het wel toe.
Ik heb vandaag ook heel erg er naar toe gereden om ontspannen te draven en toen ging vanzelf haar hoofd omlaag, maar zodra ik haar aanspoorde om door te draven weer meteen hoofd omhoog maar daarna weer omlaag en ik zal blijven proberen haar steeds langer het hoofd omlaag te laten houden.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval en hopelijk blijft ze zich zo gedragen want ze was echt ontzettend braaf vandaag en heb voor het eerst 60cm met haar gesprongen dus dit was ook weer super. Lachen

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:29

hoi hoi,
ik ben lizyz de andere verzorger en het slaay nergens op wat je zegt dat ik er in draf opspring want ik oefen 4 dagen per (de dagen dta ik lady doe) erop als ze stilstaan het gaat moeilijk maar word al beter en al die andere problemen vind ik wel raar want lady doet dta nooit bij mij de eene dag wel de andere dag niet wel raar

maar heb je misschien ook msn.. ik handiger om te praten ...

groetjes lizzy

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:15

sorry voor de spel fouten maar ik weet al een paar weken of eigenlijk vanaf dat ze op rozenstein stond dat ze met opzadelen bang is voor de zweep ze is bang dat je haar een klap geeft hoe ze daar aan komt weet ik niet maar het is wel zo ze is gewoon bang en daarom gaat ze lopen of rennen probeer maar is zonder zweep op de stappen...!

groetjes Lizzy

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:16

opzadelen is opstappen foutje:$

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:27

je pony is denk ik niet goed aan het been. als je aandraaft komt hij omhoog waarschijnlijk omdat hij je been niet accepteert.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:08

meiden als ik dat zo lees geeft de een de ander de schuld ?
ga eens samen naar het paard toe en kijk wat jullie doen als jullie haar opzadelen, geef elkaar tips en uitleg. en....... neem samen een keertje les bij een instructeur, en dat is geen verwijt naar jullie dat jullie niet kunnen rijden, maar hij of zij kan aan ieder van jullie tips geven wat jullie bij de pony fout doen.
jullie willen toch allebei plezier aan het rijden hebben, dus help elkaar dan

LoveLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 08:55

Sorry hoor Lizzy, maar je hebt toen zelf tegen mij gezegd dat je al zowat in draf erop kon springen, ik weet niet dat je ook met haar oefend, maar het gaat nu in ieder geval al beter. Sorry in ieder geval dat ik je dan vals beschuldigd heb maar ik heb dan niet genoeg informatie gehad van jou, maar wat betreft die andere problemen ze heeft inderdaad haar kuren, de ene dag weer niet en de andere dag weer wel maar we moeten wel een oplossing vinden dat ze het helemaal niet meer doet. En misschien moeten we inderdaad een keertje samen afspreken, dat jij een keertje komt kijken bij mij en ik een keertje bij jou ofzo. Naja ik hoor het wel, je hebt me msn in ieder geval. Laterss

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:55

ik heb gezegt dat ik erop kan springen in draf je logisch ik kan er ook in galop opspringen maar dta betekent niet dat ik dat doe....
anders had ik wel gezegt dat ik er altijd op spring in draf

en ik vind ook wat ik ook in het schriftje zet dat Lady bij mij niet altijd aan de teugel moet lopen ze word nu 2a3 maanden goed gereden en je verwacht nu al dat ze netjes aan de teugel loppt...????
ze moet eerts goed naar je luisteren met je hulpen enzo en dan pas ben je toe aan aan de teugel lopen inieder geval dat doe ik als lady aan de teugel loopt probeer ik het zelf ook te doen dat ze zo langer blijft lopen maar ik ga het niet helemaal van der eizen ik oefen heus wel uurtjes met der maar gewoon blijven oefenen en later lukt het wel ze heeft van de vorige eigennaar niks geleert alleen rijden .................

groetjes lizzy

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:27

Aan de teugel gaan en afgebogen lopen is niet hetzelfde. Verder moet je dat bereiken met drijven en zit, niet met trekken (vragen).
Is het gebit wel eens nagekeken? Een zadel dat bij het paard is gekocht, hoeft niet altijd ook het juiste zadel te zijn. Verder kan een pony ook dikker of slanker worden of andere vorm krijgen door de groei en een pony van 6 groeit nog. dat stilstaan bij het opstijgen moet je echt blijven oefenen. Wat soms reuze kan helpen is vanaf een opstapje opstappen. Veel ponies hebben gewoon een hekel aan het gesjor aan het zadel en hoe strak heb je de teugels? Meestal is niet strak beter! Als je de pony ook nog eens in een hoek zet of met de neus naar een muur bij het opstijgen, moet dat al makkelijker gaan. Deken onder het zadel kan de hekel aan het zadel soms verminderen. Verder genoeg in overleg doen en instructie is altijd aan te raden.
Dat schrikken bij het buitenrijden kan ook een vorm van verzet zijn. Zolang de rest nog niet in orde is, zou ik niet naar buiten gaan. Ik denk dat ze het bit en de hulpen van d eruiter niet goed accepteerd en dat is toch wel de eerste voorwaarde als je naar buiten wil zonder gevaar.

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:06

Wij geven binnenkort een weekendcursus waarin je leert om op een juiste manier met je paard om te gaan. Zonder schoppen en slaan, maar wel heel consequent. Daardoor zal je een betere band krijgen met je paard en zal de omgang dus makkelijker worden. Ook word je in dat weedend geholpen met de probleempjes die je hebt. Als je meer informatie wilt hebben over dit weekend kun je kijken op de bovenste site uit mijn onderschrift.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:18

piggeljay schreef:
meiden als ik dat zo lees geeft de een de ander de schuld ?
ga eens samen naar het paard toe en kijk wat jullie doen als jullie haar opzadelen, geef elkaar tips en uitleg. en....... neem samen een keertje les bij een instructeur, en dat is geen verwijt naar jullie dat jullie niet kunnen rijden, maar hij of zij kan aan ieder van jullie tips geven wat jullie bij de pony fout doen.
jullie willen toch allebei plezier aan het rijden hebben, dus help elkaar dan

Dit zou ik zeker eens gaan doen het is voor de pony wel erg verwarrend als jullie ieder iets anders doen.En je kunt zoveel van elkaar leren.

Lady_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:55

het ligt niet ana het bit en ook niet ana het zadel want ze is gewoon een beetje irri met het bit indoen ik heb vandaag gekeken of het zadel goed zit en die zit goed ook met aan singelen is ze bij mij heel lief en bijt nooit gewoon rustig gaatje voor gaatje .....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:00

Meisjes, vecht dit samen uit bij jullie pony ipv hier op bokt. Help elkaar met de problemen, en doe het allebei hetzelfde. Ik denk dat het dan al een heel stuk goed komt. Consequent zijn is het belangrijkst! zeker bij zon eigenwijs geval als een fjord!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:04

dit niet hier uitvechten..............

beter je energie steken in een goed lesgeefmens!

LoveLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 22:12

Lizzy alsjeblieft ik wil geen ruzie en zeker niet op internet, ik wil alleen het beste voor Lady, het probleem met aansingelen gaat ook wel wat beter als ik eerst op het loste gaatje doe en dan af en toe gaatje strakker. Opstijgen ging ook erg goed afgelopen maandag en aan de teugel lopen ook af en toe en ik hoef er geen krul in zolang ze maar rustig en ontspannen loopt en niet met haar kop in de lucht loopt te racen. Maar dat gaat ook steeds beter, ik heb veel nuttige tips opgedaan en het gaat steeds beter, maar ik wou gewoon weten wat andere mensen ervan denken.
Dus please maak je er verder niet druk om, ik geef geen kritiek op jou, ik zal ook vast wel dingen fout doen maar door dingen te vragen aan anderen leer je een hoop. En zo helpen we Lady natuurlijk ook weer...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:58

Ik zet dit topic op slot Lachen.

Dames, spreek dit samen uit en niet hier over internet Lachen.