Ik rij een jonge 4 jarige merrie, nog druk met de basis bezig. in het begin galopeerde ze overkruist, changeerde voor en achter. Inmiddels zijn voor de changementen eruit, maar helaas achter changeert ze nog wel. het wordt absoluut minder, maar ik rij het er nog niet uit. met name tempo wisselingen leveren een overkruit galopje op. Ook aan de longeer lijn doet ze dit. Ze springt overigens wel keurig in de juiste galop aan. ik denk dat het zoeken naar balans is en waarschijnlijk wordt het met de tijd vanzelf beter. maar hoor graag nog tips van jullie.
Renate1
Geplaatst: 09-01-05 15:35
een paard dat ik reed dee dit ook, en voor mij werkte het om haar in galop iets schoudervoor te zetten. succes ermee!
Renate1
Geplaatst: 09-01-05 15:35
een paard dat ik reed dee dit ook, en voor mij werkte het om haar in galop iets schoudervoor te zetten. succes ermee!
Marita
Geplaatst: 10-01-05 08:11
Dit lijkt me een balansprobleem. Probeer het paard te ondersteunen door in de bochten de buitenteugel iets meer aan te houden. Als je geen steun geeft aan de buitenkant, dan valt het paard voor zijn gevoel met de achterhand naar buiten en springt dan achter om. Als je de buitenteugel wat meer aanhoudt (hoofd mag zelfs wel wat naar buiten kijken), dan wordt het gemakkelijker om de goede galop aan te houden. Als dat goed gaat, dan langzamerhand recht maken en later aan de stelling naar binnen werken. Het is dus ook logisch dat het paard het aan de longe ook doet, want dan is er ook geen steun buiten. Longeren met een dubbele lijn zou goed zijn (want ook dan weer steun aan de buitenkant). Succes!
Issy
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-05 17:32
longeren met dubbele lijn vind ze doodeng dus, is voor mij geen optie, ik zal mijn aandacht eens vestigen op meer de buitenteugel erbij, kijken of het werkt. Schouder voor werkt goed zodat ze voor niet meer verkeerd aan springt maar voor haar achterbenen werkt het helaas niet.
AnnaBabs
Geplaatst: 10-01-05 20:51
Ik zou het ook proberen met de buitenteugel. Je zegt dat je niet kan longeren met dubbele longe, omdat ze dat eng vind. Ik zou het haar toch langzaam en met veel vertrouwen proberen te leren. (Bijna) elk paard vind dit in het begin eng..ze moeten er gewoon aan wennen. Ik denk dat je hier veel profijt van kunt hebben!
Ulissa
Geplaatst: 10-01-05 21:22
Renate1 schreef:
Doe dit maar niet. Laat hem eerst maar even zijn balans vinden. De buitenteugel vind ik een veel beter idee en zelf stilzitten want bij elke beweging van jou raakt je paardje uit balans.
Mloui
Geplaatst: 10-01-05 22:27
ik denk dat het probleem vooral in de achterhand zit. het paard vind het moeilijk om in de galop het gewicht te dragen, dat voor een groot deel op het binnenachter been komt. Juist omdat je zegt dat ze wel goed aanspringt en later changeerd denk ik dat het dus echt in de achterhand zit. Door in de draf de achterhand sterker te maken (door voltes te rijden en veel tempowisselingen te rijden) zal de galop uiteindelijk ook beter worden. Het paard zal meer kracht krijgen in het binnenachterbeen en dus beter kunnen dragen waarna het minder snel zal omspringen! Succes ermee!
Issy
Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-05 06:43
bedankt voor de tips, ze is nog harstikke groen en moet inderdaad nog veel sterker worden, en haar balans vinden. De dubbele longe ga ik sowieso mee oefenen, maar roept nu teveel frustratie op, en ik wil wel alles uit de rust aanleren. De buitenteugel ga ik beter begrenzen.