goede manier?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

goede manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:23

ik rijd een paard voor iemand anders. nou is mijn probleem (probeer het zo goed mogelijk uit te leggen) :

ik rijd hem met het instappen lekker lang en laag en dat gaat goed, maar zodra ik aan wil draven loopt hij hij onder mij uit en wat doe ik dan, ik pak de teugels korter. wat ik dus niet moet doen, dan verlies ik namelijk de ontspanning van het rijden. dan gaat hij zich oprichten en word zelfs heel krap in zijn hals, als ik dan weer even de teugels wat langer laat, loopt hij weer onder mij uit.
als ik de teugels korter heb houd ik mijn handen naar voren en probeer hem natuurlijk van achter naar voren te rijden, om te zorgen dat hij voor dan toch nageeflijk word. maar dan loopt hij weer onder mij uit! Verward
ik weet wat ik moet doen.
ik los het meestal op om te gaan verzamelen en veel overgangen te maken, maar daar word hij nog pittiger van, op zich niet verkeerd, want dan gaat hij mooier lopen, maar als het te lang duurt dan houd ik hem niet meer.

ik wil niet aan een hulpteugel beginnen. heeft iemand een oplossing. Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:49

Meer op je zit proberen te rijden Knipoog

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:16

Ja, vind ik ook.
En als je draaft dan doet ie het he? Mischien langzamer gaan lichtrijden en af toe een ophoudingkje maken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:39

Goed met je zit gaan rijden.Heel langzaam gaan licht rijden zwaar gaan zitten en bovenin even wachten.Dan blijf hij beter bij je het is wel even oefenen maar probeer conseqent te blijven.Je gaat heel makkelijk weer met hem mee en gaat heel snel lichtrijden maar probeer vol te houden.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:00

Yep!! Dus met je zit rijden en vergeet zelf niet recht te blijven zitten!! Wat ook helpt is om niet teveel lange rechte stukken te rijden, maar veel figuren ed!

Veel succes

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:24

Probeer Nesty (neem aan dat je die bedoelt) anders net zo te rijden als Milka de afgelopen keer. Die liep namelijk ook steeds onder je uit, maar daar lukte het jou wel op een gegeven moment. Of heb je dat al geprobeerd bij Nes?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 21:24

ik zal het eens proberen! Haha!
en babje.. ik heb dat inderdaad al geprobeerd met nesty, maar milka is toch wat makkelijker terug te krijgen dan nesty die zijn hele hals in de strijd gooit, en dat kan ik onmogelijk winnen! en het moet natuurlijk geen trek partijtje worden he!

ik ga kijken of de tips werken, bedankt in ieder geval! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:37

Laat je pony de eerste 20 minuten wat harder (in zijn eigen tempo) lopen, zolang hij nageeft en op eigen benen loopt, mag hij in zijn eigen tempo lopen, veel schakelen van draf naar galop en terug.
Zo kan hij zijn energie wat kwijt en zal na de verstreken tijd terug komen in tempo! Blijf goed belonen en neem na die tijd jou tempo aan, opnieuw veel overgangen en tempowisselingen rijden.
Maar zorg dat hij op eigen benen en nageeflijk blijft lopen en natuurlijk wel aan de hulpen, dus stappen = stappen en draven = draven en niet galopperen!
Waarschijnlijk heeft hij moeite met zijn evenwicht en zijn balans en harder gaan is een optie om daar onder uit te komen. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:48

Je pony is gewoon niet aan je hand en been hulpen. Eigenlijk los je dat probleem hetzelfde op als met een paard dat niet voor het been is.

Het punt is dat je moet leren dat het niet helpt om je paard vast te houden. Als je meer verzameling in je paard wil moet ie leren op eigen benen bij elkaar te komen, niet op continue druk van jouw been en hand "in elkaar te schuiven"

Als je begint te draven en je paard wil te hard ga je dus proberen hem door ophoudingen langzamer te laten draven. Je maakt een ophouding, en zorg dat je daar reactie op krijgt. Zodra hij langzamer gaat is ie braaf, beloon hem. Hij moet gewoon leren dat hand = ho en been = go en niks er tussenin.

Zodra hij terugkomt in tempo ontspan je je hand, rijd gewoon op niet meer dan een contactteugel. Het is de bedoeling dat hij gewoon in hetzelfde, door jou gevraagde langzamere tempo, blijft doorlopen. Loopt hij weer onder je uit maak je opnieuw een ophouding, etc. Net zolang tot je merkt dat jij controle hebt over het tempo.

De clou is dat je hem absoluut moet kunnen loslaten tussen de ophoudingen in. Hij moet leren wachten, maar jij ook. Als je hem niet ahw toestaat een fout te maken die je vervolgens corrigeert leert hij nooit wat. Snap je dat principe?

Samenhangend met terugkomen moet ook een paard dat te snel wil worden leren voorwaarts te gaan op een kleine beenhulp. Juist een paard dat onder je uit wil moet je af en toe naar voor blijven rijden. Het hele principe draait erop dat jij degene bent die het tempo bepaalt, hoe dan ook.

Ik denk dat je hier absoluut hulp vanaf de grond bij nodig hebt.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 23:52

dank je wel voor de info! Haha!
ik ga eraan werken.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 01:56

zep mag ik je complimeteren met je elke keer weer heldere en fijne commentaar op rijtechnische problemen !

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 10:57

supersambo schreef:
zep mag ik je complimeteren met je elke keer weer heldere en fijne commentaar op rijtechnische problemen !

dat kun je wel zeggen jah.
heel duidelijk hoor!!! OK dan!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 14:33

vandaag heb ik weer op hem gereden en het ging echt super. in het begin liep hij weer wat krap in zijn hals, maar ik ging diep zitten en liet de teugels wat langer en jah hoor, hij ging mooi rond lopen en kon hem zo terug krijgen en laten uitstrekken wanneer ik wilde. Tong uitsteken
het ging echt super.
volgens mij heb ik hem nou helemaal door!!!! Vingers aflikken *LOL*

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:55

Gewoon door laten lopen, ze komen vanzelf wel weer terug in het oude tempo.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:15

Jah zeg, fijn uitgelegd Zep Lachen ik heb hier ook wel wat aan.