hielen naar beneden houden, grote ramp!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1

hielen naar beneden houden, grote ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:02

ik zal het even uitleggen he:
Toen ik met paardrijden begon was ik vrij klein, en op de manege zette ze me altijd op D pony's maar een grote pony heeft meestal een groot zadel. Dus het probleem: ik kwam er alleen met men voeten onderuit, en ja benen geven met de kuiten was geen optie door al dat leer voelt die pony dat toch ni. Dus moest ik met men hielen benen geven. Nu paar jaar later, ik ben gegroeid en ik rij nog altijd op D-E pony's dus ik kom al wel met men kuiten onder men zadel. Maar ik blijf met mijn hielen benen geven en dus ik rijd ook meestal met hielen naar boven. Dus ja ik zit vreselijk ver naar voor gebogen, ik let er altijd op maar ja na 6 jaar is het moeilijk om daar nog iets aan te veranderen. Ik vind het vreselijk vervelend, ik val altijd naar voor en men houding trekt op niet veel.
Weet er iemand iets om dit af te leren?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:13

Volgens mij hoort dit bij rijtechnische problemen hoor !!
maar mischien kun je zitlessen nemen, klinkt wel heel saai maar ik denk dat het wel werkt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:55

Verplaatst van UZ naar RT.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:32

Idd een zitles.. Het is wel saai, maar je leert er ontzettend veel van over je zit.
Je kan ook een privé dressuur les nemen bij een goede manege, dit is niet saai en als je vraagt of ze extra op je zit willen letten, leer je daar ook heel veel van over je paard nagevelijk laten lopen etc..

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:34

Mijn zusje trekt ook haar hielen op en geeft daarmee been, het verdwijnt zodra ze haar knieën niet meer probeert aan te klemmen. Dat klemmen kan je ontwikkelt hebben door het rijden in een te groot zadel.
Dus mijn advies: probeer je benen lekker los langs het zadel te laten hangen, zonder te knijpen.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:40

tja niks anders aan te doen dan steeds maar weer aan denken. goed opletten en voor je gevoel heel overdreven achterover zitten. als of je heel trots bent. haha. En als je ligt rijdt, eerst je buik naar voren doen ipv je schouders helpt ook heel goed. Voor je benen, gewoon goed oefenen. succes!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:07

Manuutje1990 schreef:
Idd een zitles.. Het is wel saai, maar je leert er ontzettend veel van over je zit.
Je kan ook een privé dressuur les nemen bij een goede manege, dit is niet saai en als je vraagt of ze extra op je zit willen letten, leer je daar ook heel veel van over je paard nagevelijk laten lopen etc..

Saai!?!??!!?!? Die beredering snap ik niet.

Pijnlijk misschien wel, maar saai zeker niet. Het is toch je passie, je hobby, je wil er mee groeien en beter worden? Of heb je een uitermate domme gans die je zitlessen geeft? Ik heb nog nooit een saaie zitles gehad of gegeven!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:29

Goed op uw billen blijven zitten Lachen.

Naar voren hangen heb ik ook veel last van gehad. Je moet voor je gevoel eens te ver naar achteren gaan zitten.
Schouders recht scheelt (bij mij allezins) ook al veel.

En ja, er gewoon aan denken om je hakken goed uit te drukken en met je kuiten drijven (ik zit met het teen-probleem Tong uitsteken), het is niet gemakkelijk, maar oefening baart kunst Lachen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:09

Amadeo schreef:
Saai!?!??!!?!? Die beredering snap ik niet.

Pijnlijk misschien wel, maar saai zeker niet. Het is toch je passie, je hobby, je wil er mee groeien en beter worden? Of heb je een uitermate domme gans die je zitlessen geeft? Ik heb nog nooit een saaie zitles gehad of gegeven!

Ik heb is een zitles gehad, hele poos terug al, en dan was het het hele lesuur zowat stilstaan..
Ook vinden heel veel mensen het saai.. Ik weet niet hoe jou zitlessen eruit zien? Maar bij mij was het dus eerst heel lang stilstaan om de goede houding aan te nemen, en te voelen hoe je moet zitten, vervolgens rondje stappen, nog is een keer stilstaan, dan stukje draven enz.
Ik heb ook wel is een zitles gehad van m'n toenmalige stiefmoeder, die ook heel goed kon rijden enzo.. Die was dus niet saai.. Ze hielp me gelijk met het paard aan de teugel te rijden en verzamelen enzo..

krissYNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:36

of gewoon je been zo veel mogelijk strekken dan gaan ook vanzelf je hielen naar beneden als je probeert jebeen stijf te maken en elke x 5 min doen helpt ook Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:15

tja, als het saai is, denk ik niet dat je goed bezig bent. Je bent toch aan het paardrijden omdat je dat leuk vind, dus waarom zou je iets doen, bijvoorbeeld zitles, wat je hoort te verbeteren maar saai is?!?!?! Dan wordt je ook niet echt gemotiveerd en leer je het minder snel. Er zijn zat mensen die leuk zitles geven.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:25

Amadeo schreef:
tja, als het saai is, denk ik niet dat je goed bezig bent. Je bent toch aan het paardrijden omdat je dat leuk vind, dus waarom zou je iets doen, bijvoorbeeld zitles, wat je hoort te verbeteren maar saai is?!?!?! Dan wordt je ook niet echt gemotiveerd en leer je het minder snel. Er zijn zat mensen die leuk zitles geven.

Zitles is niet saai, maar een les waarin ik nieuwe dingen leer is altijd beter voor je ego dan om te merken dat je houding eigenlijk flink beroerd is Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:45

Amadeo schreef:

Tegenwoordig geeft m'n vader mij zit en dressuur les.. Er word een hoop op me gebulderd en gevloekt.. Maar ik leer er telkens wel weer ontzettend veel van.. Tong uitsteken

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:14

Ik merkte van mezelf ook dat ik mijn kuiten iets optrok (bijna onzichtbaar, maar toch), elke keer als ik het weer merkte gaf ik mezelf een standje Lachen
Maar om het helemaal goed te krijgen heb ik een tijd lang zonder beugels gereden. Elke keer als je verkeerd/gespannen zit voelt dat heel vervelend, pas als je gaat ontspannen (goede zit) lukt het om goed zonder beugels te rijden.
Nog beter is zonder zadel rijden, maar dat moet ook kunnen in een les en met de pony waar je op rijdt.

In ieder geval streng op jezelf letten!!!