hulpteugels?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 14:58

Flash gaat er buiten nog wel eens van door (zie [
Nou had ik een vraag, zouden hulpteugels helpen?
Ik heb er absoluut geen verstand van, heb er ook nog nooit mee gereden.
Ik weet neit hoe alles heet, eruit ziet en wat voor werking het heeft.
Welke zouden jullie mij aanraden?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:00

ik bedoel dus zie [VvvD] ik sta nog te trillen op mijn benen
sorry vergat ik er ff bij te zetten

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:12

Je kan een Thiedeman proberen. Ik rijd er zelf ook wel mee als ik het idee heb dat mijn paardje druk is. dat is een teugel die om de hals zit, daarvandaan gaat weer een riem naar de singel. Van die riem om de hals gaan er twee kleinere riempjes door de beide ringen van het bit en die klip je dan aan je tuegels vast.(moet je wel speciale teugels hebben waar van die ringetjes aanzitten) De werking is simpel, als het paard zijn hoofd omhoog doet gaat de teugel in werking doordat ze het in haar mond voelt, en dat doet ze vanzelf der hoofd weer naar beneden. En als mijn paardje druk is en er vandoor gaat doet ze ook der hoofd ietwat omhoog, dus bij mij helpt het goed. Lachen
Ik rijd er dus niet altijd mee, alleen als ze wat druk en onrustig is.

Verder heb ik geen ervaring met andere hulpteugels.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:22

ik denk dat een martingaal geschikter is. Ze zitten vast aan de teugels en zodra een paard zijn hoofd in de lucht gooit ( dus echt hoog) dan werkt ie in. Door een martingaal kan je blijven sturen.
Een thiedermann is volgens mij meer om hem te leren aan de teugel te lopen.

Afbeelding

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:41

Je kan ook een slofteugeltje gebruiken!! Haha!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:44

Teigertje schreef:
Je kan ook een slofteugeltje gebruiken!! Haha!

Ik hoop dat dat een grap was..? Verward Bloos!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:46

Ik zou idd een martingaal gebruiken als het echt niet anders kan.. Ik heb zelf een hekel aan hulpteugels, en ik zou ze ook echt niet gebruiken als het echt niet nodig is.. De martingaal is eigenlijk ook die enige hulpteugel die ik ooit zal gebruiken..

Maar een martingaal zorgt ervoor dat als het paard zijn hoofd omhoog doet, je alsnog controle hebt..

Maar als ze echt willen gaan ze toch wel, en dan zal geen een hulpteugel ze tegen houden..

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:11

Ik gebruik soms, thiedeman, soms martingaal en soms een slof...ze hebben allemaal een werking! Maar ik zou ook voor de martingaal gaan! Knipoog Die is het allerbeste! Haha!

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:13

ik heb met martingaal,thiedeman en slof gereden..hmm raad je toch een thiedeman aan dara bij sluit ik me aan bij colt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 18:16

tjah, ik weet het eigenlijk nog niet.....
Ik ben bang dat ik iets verpest met hulpteugels, en gister was ze gewoon echt compleet in paniek, zou het dan nog wel helpen?
We gaan nu eerst thuis oefenen met enge dingen, en als we weer naar buiten gaan, gaan we naar die enge plek van gister en dan gaat de eigenaar mee en dan met een halstertouw aan het hoofdstel.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:25

Wij gebruiken thiedemannen enz. bij bosritten. Voor als je snel en 'onhandelbaar' worden. Dan helpt bij mij pony een martingaal niet. Maar en martingaal gebruik k wel bij springen. Ja t is allebei handig! Ik zou beginnen met een martingaal, als dat helpt. Dat is denk toch de vriendelijkste!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:29

ik zou er niet meteen een hulpteugel aan hangen, niet dat ik er tegen ben hoor, maar je zegt zelf, dat je niet goed weet hoe t werkt Lachen

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:01

ik zou ook gewoon een martengal aandoen,dat helpt echt goed Lachen

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:09

martingaaltje
slof vind ik heel dom want je verknald je paard er mee en kan zelfs over de kop gaan, thiedemann is denk ik een stapje verder als de martingaal onvoldoende werkt

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:01

ga met een ander braaf paard naar buiten en zorg dat jij je paard volledig onder controle hebt, harder wanneer jij dat zegt, zachter wanneer jij dat zegt en niet anders. Rijd wat dressuurmatig buiten, voltetje hier, voltetje daar. Je kunt er voor de zekerheid een martingaal aandoen, maar als ze gaan duikboten heeft dat weinig zin. Trek dan een keer goed aan de HO en laat ze maar rustig even een tijdje stilstaan. [gewoon als jij erop zit, tijdens de buitenrit]. Nooit naar een boom sturen, dat kost jou alleen maar je knieën. Begin absoluut niet aan een hulpteugel als je niet weet hoe die werken en vraag anders je instructeur mee. Ga ook niet naar die plek waar 'iets' is gebeurd gisteren, want dan vraag je alleen om nieuwe spanning en evt. om nieuwe valpartijen. En als de eigenaar meegaat, laat hem dan een longeerlijn meenemen in plaats van een halstertouw, de lijn is wat langer en je hebt dan meer te vertellen. Succes!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:52

Wat is er mis met hulpteugels????????????
Als je ze goed gebruikt is er niks aan de hand, en je kunt het leren hoor met hulpteugels rijden. Verward

Maar ik vind dat een thiederman niet echt werkt, want ik heb het zelf laast mee gemaakt. Mijn paardje ging keihard rennen en kon niks meer. Dus heb ik hem gewoon maar laten rennen en een beetje tegen hem zitten praten. Toen ging wel weer langzamer en toen kon ik terug in stap.

vonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:26

Ik zou in eerste instantie voor een martingaal kiezen. De werking ervan is al benoemd.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:57

Ik zou niet voor hulpteugels gaan. Ik zou inderdaad iemand mee vragen en dan rustig je paardje laten wennen. Hulpteugels kunnen je helpen, maar als ze niet goed gebruikt worden werken ze je alleen maar tegen en verpest je je paardje ermee. Pas stond er ook een stuk in de bit over hulpteugels, dat je die alleen moet gebruiken als je weet wat je ermee moet doen en als iemand die er verstand van heeft je kan helpen. Anders raak je alleen maar verder in de problemen. Neem gewoon de tijd om je paard aan van alles te laten wennen, hij/zij leert dan vanzelf dat het niet eng is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:00

Ik zou ook niet kiezen voor hulpteugels. Daar wennen ze aan ofwel schieten ze nog meer in paniek. Probeer de echte oorzaak aan te pakken. Ga zoals gezegd wat meer oefeningtjes onderweg doen of neem iemand mee. Het vraagt wat meer geduld en oefening maar het is veel beter voor je paard en hij leert er echt iets van. succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:10

Bokt heeft altijd iets tegen hulpteugels. Heb er altijd buiten en met springen een martingaal aan hangen. Ten eerste omdat ik het verplicht ben, maar zelfs dan zou ik het doen (jah, we hebben we es keren gehad dat er geen martingaal te vinden was, en dat ik gewoon weigerde zonder mee te gaan) Als de pony z'n hoofd omhoog gooit, heb je niets meer te vertellen. Als hij normaal z'n hoofd omlaag houdt is er niets an de hand en heeft ze er geen last van. Zie het probleem van een martingaal niet zo. Net als een Thiedemann, als een martingaal niet sterk genoeg is.

Hoe kan een pony nu wennen aan een martingaal? Het nut is: niet hoofd omhoog gooien. Daar wennen ze alleen aan in de vorm van: ze gooien hun hoofd niet omhoog. Ze kunnen er echt niet onderuit komen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:26

@secricible: Idd, bokt heeft wat tegen hulpteugels....... Maar je kan best hulpteugels gebruiken MAAR op de goie manier(en dat ontbreekt er wel eens aan).

Judita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:55

Als het echt angst is zou ik gewoon eerst lopend met je paard naar buiten gaan. Of gewoon dat er iemand met je meegaat en het paard aan een halstertouwtje vast hebt. Een hulpteugel werkt vaak allemaal niet tegen paarden die aan de kletter gaan. Ik zal het voorlopig is gewoon zo gaan proberen en probeer het beestje op ze gemak testellen door met hem tepraten. En probeer zelf ook niet verkrampen en rustig teblijven. Veel succes

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:04

Ik denk toch dat ik maar geen hulpteugels ga gebruiken, zeker omdat ik er geen verstand van heb. De buurvrouw heeft me ook al aangeboden om te helpen Flash aan "enge" dingen te laten wennen, door bijvoorbeeld met een handdoek te gaan zwaaien als ik aan het rijden ben. Ik ga niet lopend met Flash aan de hand gaan wandelen, want als ze dan schrikt en ervandoor gaat dan weet ik helemaal niet wat er gebeurt en dan zit ik er nog liever op. En ik moet toch wel weer langs die enge plek want daar moet ik langs als ik naar de ponyclub wil, nu wordt ik wel met de trailer gebracht, maar 's zomers stap ik er altijd heen. Maar ja, ik heb vandaag weer in de wei gereden en het waaide best wel aardig, en het ging gewoon hardstikke goed! Maar waar ik nou eigenlijk bang voor ben is het volgende: In de wei rijden gaat hardstikke goed, ik ga nu dan oefenen net zolang totdat ik denk dat ik weer alleen met Flash naar buiten kan, alles oefenen en vertrouwen krijgen enzo, maar stel nou dat ze dan nog af en toe aan de kletter gaat?
Want afgelopen zomer heb ik ook elke week minstens 1 buitenrit met haar gemaakt en dat ging altijd hardstikke goed, en dan ineens gaat ze ervandoor. Ik ben bang dat we kunnen oefenen tot we een ons wegen maar dat ze af en toe aan kletter gaat niet te vermijden is......

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:17

dat is denk ik ook niet te vermijden...als ze schrikt gaat ze nog rennen...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:19

AnnaBabs schreef:
dat is denk ik ook niet te vermijden...als ze schrikt gaat ze nog rennen...

Whoops... per ongeluk om mijn zus haar naam gereageerd Bloos