Sinds 1.5 maand rij ik een Haflinger, echt een schat van een paard! Ze wil graag voor je werken, maar inbuigen op een volte, in de hoek, op een gebroken lijn etc vind ze schijnbaar erg moeilijk, ze houd haar hoofd recht vooruit.. Ze heeft een lange tijd, ongeveer een half jaar stil gestaan, en is erg stijf. ( gelukkig is het nu al wat beter) Ik rij veel figuren, lang losstappen, overgangen.. nou wil ik jullie vragen om advies, hoe krijg ik haar weer wat soepeler, wat kan ik nog meer doen?
[Edit Apple: titel duidelijker gemaakt]
Renske_fjord
Geplaatst: 07-01-05 14:48
probeer je binnenhand te laten zakken en je buitenhand iets hoger houden. Dan vragen op je binnenteugel en begrenzen met je buiten been. Als ze te ver naar binnen valt kun je je binnen been gebruiken en evt een tikje met de zweep om aan te geven dat ze alleen haar hoofd moet inbuigen. Veel voltes rijden en vaak oefenen. dan lukt het vast wel! Succes
odilia
Geplaatst: 07-01-05 14:56
ik heb dat probleem ook en ik ben er nu hard mee aan het werk met begeleiding van mijn instructrice. veel voltes sluiten en openen helpt heel erg en wijken helpt ook goed als jij en het paard het kend.
Phrono
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-05 15:20
ja idd, wijken heb ik geprobeerd en dat kan ze ook heel goed! Alleen met de gebroken lijnen gaat het nogal fout. Ze houdt haar hoofd stijf naar buiten, en wanneer we de bocht om gaan maakt ze een heel klein bochtje en valt ze bijna naar binnen
mawa
Geplaatst: 07-01-05 17:28
Veel longeren!
KozieZ
Geplaatst: 07-01-05 17:42
voltes, slangevoltes, stelling oefeningen op de lange zijde...
Roofer
Geplaatst: 07-01-05 20:26
Wat bij mij altijd "wonderen" verricht: kleine voltes in draf. Afwisslend linksom en rechtsom (dus eigenlijk 8-jes rijden binnen een grote volte). Let hierbij heel goed op de juiste hulpen bij het omstellen.
Tayga
Geplaatst: 07-01-05 20:30
Slangevoltes
nutiagek
Geplaatst: 07-01-05 20:42
Staan inderdaad veel goeie dingen tussen! Had hier met mijn fjord ook last van in het begin! Slangevoltes helpen goed begin met 3 bogen en maak daar steeds meer van! probeer schouderbinnewaards te rijden hielp bij mij ook veel!
Phrono
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-05 10:51
bedankt voor de tips!
joelledsr
Geplaatst: 08-01-05 12:08
Probeer te beginnen met de buiging in stap, later kun je gaan draven en galoperen met buiging, maar in de stap heb je zelf wat meer tijd en rust om het allemaal goed te begeleiden. Maak een volte en blijf op de volte totdat je pony buigt om je been, dan van hand veranderen en op de andere hand het zelfde doen.
Miss_Blimm
Geplaatst: 08-01-05 20:37
Denk dat je goed bezig bent met veel figuren rijden en goed losstappen/loswerken en overgangen rijden. Maak het alleen niet te moeilijk voor je paardje. Rijdt bijvoorbeeld niet al te kleine 8-tjes of voltes (zoals sommige hierboven aangeven). Anders maak je het wel in 1 x erg zwaar voor je paardje. En begin idd eerst in stap met wat moeilijkere dingen, vandaaruit zal ze vast en zeker soepeler worden en kan je het steeds verder uitbouwen totdat je wel makkelijker die kleine 8-tjes en voltes kan rijden. Ook in draf en galop. En longeren. Misschien dat je je paardje ook kan longeren voordat je begint met rijden. Is ze al losser en zijn de spieren warmer, kan je gelijk aan het werk het zal je alleen wel tijd en training kosten. Suc6
Guust
Geplaatst: 08-01-05 21:50
Ik rijd nog maar een week of 2 met Amao, en ze is schijnbaar nooit in de stemming om mee te werke..
Iemand hints?
odilia
Geplaatst: 09-01-05 09:24
misschien veel afwisselen, in de bak rijden, longeren, buitenritten?
josien
Geplaatst: 09-01-05 11:38
Een paard soepeler maken kan enkel als het leert zich te ontspannen. Zoals ik hoor is dit nog niet het geval en moet je eerst die ontspanning zien te vinden.
Begin in stap aan een lange teugel. Ontspant het paard na enkele minuten zelf dan hoef je dit dus niet te vragen. Doet hij dit niet dan pak je de teugels op heel licht contact en vraag je het paard met beide teugels en binnenbeen zijn hals te buigen. Begin maar met heel iets en geef dan weer teugel en pak dan de andere kant. Doe dit net zolang totdat je voelt dat hij makkelijk mee komt en dus ontspant. Je geeft hem hierop lekker de lange teugel om die ontspanning nog te vermeerderen en dan draaf je aan op deze lange teugel. Spant hij direct weer dan doe je het zelfde totdat je voelt dat hij mee geeft en zijn hoofd hals houding begint te laten zakken. Doet hij dit dan ga je met een lang teugeltje en handen breed wendingen rijden zoals gezegt hierboven en kun je kijken of je wat overgangen pakt.
Die lange teugel is hierbij heel belangrijk omdat het paard zo zijn hals kan strekken en kan laten zakken. Daardoor dus kan ontspannen. Pas wanneer je deze ontspannen houding kan vast houden in de overgangen kun je het paard met je been tegen het bit rijden en zo laten nageven en vandaar enkele zijgangen pakken.
Phrono
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-05 19:13
oke bedankt allemaal voor de goede tips! Ik heb gister een nieuw zadel gekocht waar ze ook veel beter op reageerd, dus ik hoop dat het goed gaat komen!
nutiagek
Geplaatst: 10-01-05 20:21
Super veel plezier en sterkte!
AnnaBabs
Geplaatst: 10-01-05 20:26
Staan hier veel goede tips bij waar je zeker wat aan hebt! Misschien nog een tipje voor bij het poetsen om iig zijn nekspieren wat losser te maken: Geef hem een snoepje en hou daarbij je hand een beetje bij zijn schouder zodat hij zijn nek moet buigen als hij het snoepje wil pakken.
Tollerhond
Geplaatst: 12-01-05 18:44
Je moet veel ongeren, steeds afwisselen op de linker en rechterhand. Mijn Fries heeft ook een paar maanden stilgestaan ben nu weer aan het werk met haar, maar ze viel de hee tijd door de linkerhand heen maar door te longeren is dit nu veel beter.
lieSjj
Geplaatst: 17-01-05 16:57
misschien veel voltes rijden.. de voltes verkleinen en ook weer verruimen.. werkt bij die van mij in iedergeval wel
succes!
milo
Geplaatst: 17-01-05 18:25
ook erg goed:
voltes rijden en verkleinen, dan weer verbreden. op beide handen doen, uiteraart
het werk echt heel goed. en veel longeren, en volte rijden. slangevoltes zijn ook erg goed.
Dressage19
Geplaatst: 17-01-05 19:27
Je krijgt je paard soepeler door hem/ haar eerst te laten ontspannen. Dit doe ik altijd door met de lange teugel te draven (het paard leert dan ook zichzelf te dragen en niet op de teugel te gaan hangen) en daarna veel wendingen te rijden. Ook arbeidsgalop werkt bij veel paarden.
Anoniem
Geplaatst: 18-01-05 17:49
Goed warm masseren voor het rijden wil ook nog wel eens helpen! met je vingertoppen naast de ruggegraat rondjes masseren... en nouja, wat je al doet, stelling vragen, figuren rijden!
Vele plezier met je haf, ze zijn geweldig!
Phrono
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-05 17:58
Bedankt! Ze zijn zeker geweldig
Phrono
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-05 18:00
owja, hoe krijgen jullie die kleurtjes in je onderschrift en naam? Ik kan ut niet vinden bij handleiding..