Pony bang achterin de bak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Pony bang achterin de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:49

Ik rij nu een tijdje en precious is niet achterin de bak te krijgen.
IK rijd met hackamore, dus dwingen lijkt me niet de oplossing.
Ik kom niet verder dan de helft van de bak en als ik achter in ben kan ik niet eens normaal draven.
Ik ben vaak naast haar achter in de bak geweest.
Ook dat er iemand voor me reed, dat ging wel redelijk.
Maar vaak ben ik alleen en gaat dat dus niet.

zijn er nog tips?

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:29

een tijdje niet achter in de bak rijden, voltes rijden op het voorste deel en die volte steeds groter maken zodat hij het niet echt in de gaten heeft dat hij steeds dichterbij komt
en misschien als je toch achter in de bak rijdt de andere kant op laten kijken en zo aan het werk zetten dat hij heel geconcentreerd is op jou en niet op waar hij is
succes!!

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:50

je kan hem ook longeren achter in de bak, dan begin je gewoon voor in de bak en ga je langzaam naar achtere, dat deed ik ook met een oude verzorgpaard van mij, en dat werkte perfect op den duur kon ik daar ook gewoon rijden zonder dat hij schrok

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:53

Heeft ie nare ervaringen achterin de bak? Je kunt ook eens gewoon aan het halster naar achter lopen en snoepjesmee nemen. Ook belangrijk,, belonen als hij achter staat. Knipoog succes

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:05

wou hij eerder wel daarlangs?
het kan zijn dat hij echt bang is daar.. dan moet je met hem aan de hand daar langs lopen, net zolang totdat hij op zn gemak is..

als hij gewoon zonder angst achter je aan loopt door dat stuk, is het denk ik toch uitlokkerij van hem. dan moet je hem toch beter aanpakken, en hem echt door de hoek dwingen,

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:32

Eerst voltes rijden aan het begin van de bak en die voltes steeds iets verder verschuiven naar de achterkant van de bak.
En idd ook eens aan het halster met hem naar de achterkant lopen en dan belonen als hij daar staat Lachen

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:36

Ik heb hetzelfde probleem. Ik ga eerst op de volte en probeer die steeds groter te maken, totdat ik achter in de bak ben.
Ik hoop dat er meer tips komen. Misschien heb ik hier ook wat aan Lachen

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 17:13

longeren mag ik niet ivm haar kiezen die moeten genezen
Maar ben vandaag veel achterin wezen stappen ernaast en dat ging al iets beter

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:19

Naomi schreef:
longeren mag ik niet ivm haar kiezen die moeten genezen
Maar ben vandaag veel achterin wezen stappen ernaast en dat ging al iets beter

Longeren hoeft toch niet persee met een bit in?
Neem gewoon een halster.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:49

Dat had mijn paard voorin de bak!
In het begin ook aardig erg meestel werd ik dan boos en werd hij alleen maar steeds opgefokter daarna heb ik er eigenlijk niet moeilijk ove rgedaan steeds gewoon gereden en vanzelf vond hij het dan minder eng omdat ik er niet veel naar keek en gewoon doorreed nu kijkt hij nog wel steeds maar loopt er wel braaf langs

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:50

Maar denk ook niet dat het slim is om hem daar weg te halen dus alleen voorin de bak te laten rijden want dan geef jij ook aan dat het eng is en dat je daar dus niet moet komen!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:54

Doorijden!!! Doen alsof er niks aan de hand is. Als jij je paard er juist heen stuurt heeft je paard alleen maar zoiets van: Wat is er waarom moet ik daar heen. Gooi de teigels los en rij gewoon zoals je altijd doet. Niks veranderen. Meestal als er iets engs is ga je de teugels korter pakken voor meer controle. Dit is juist FOUT. Je pompt er alleen maar spanning in. Dus los die teugels, zo heeft je paard ook geen spanning van jouw en zal het makkelijker gaan.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:00

Mee eens maar teugels losrijden lijtk me ook geen plan maar inderdaad niet veel druk geven gewoon contact houden en lekker laten lopen inderdad!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:25

nutiagek schreef:
Mee eens maar teugels losrijden lijtk me ook geen plan maar inderdaad niet veel druk geven gewoon contact houden en lekker laten lopen inderdad!

Laat de teugels zo ls dat je GEEN contact hebt. Zo kun je ook GEEN spanning overbrengen naar je paard waardoor je paard ook bijna GEEN aanleiding heeft om er niet langs te gaan.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:33

Maar als ik mijn paard lange teugel geef blijft hij alleen maar achterin juis omdat hij voor liever niet wil lopen!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:39

Je moet natuurlijk wel wat contact houden anders stuitert ie nog alle kanten op MissSisa! Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:47

chalotje schreef:
Je moet natuurlijk wel wat contact houden anders stuitert ie nog alle kanten op MissSisa! Haha!

Iedereen rijd op zijn eigen manier. Mijn pony is ook een angsthaas en loopt voor iets raars liever weg. MAAR als ik de teugels losser laat en hem laat kijken wat er is en omdat er geen spanning ontstaat springt hij minder snel weg.

Je moet de teugels losser laten. Geen 20 meter, maar kleine boogjes.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:50

MissSisa schreef:
Laat de teugels zo ls dat je GEEN contact hebt. Zo kun je ook GEEN spanning overbrengen naar je paard waardoor je paard ook bijna GEEN aanleiding heeft om er niet langs te gaan.

Nou dat lijkt me ook geen goed plan hoor.. Alsof je alleen spanning kan overbrengen aan je paard via de teugels. Dat ligt ook een je houding. En je kan denk ik beter een contactteugeltje houden. Je moet wel kunnen sturen he Schijnheilig

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:04

Ik wil effe zeggen dat ik met een los teugeltje in zo'n situatie bedoel: In boogjes, dat je net geen contact hebt.

Ik weet dat het raar klinkt maar het werkt echt!!!

mleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:09

als je aan het rijden bent gewoon steeds een meter opschuiven en goed stelling naar binnen houden en dan goed je binnenbeen eraan houden. en als dat niet werkt niet te lang meer aardig blijven want dan krijgt je pony/paard steeds meer zijn zin

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:45

Dat deed ik eerst ook, maar om te slaan geef je eigenlijk aan dat er iets is. Vandaag deed ik het ook fout. Hij ging daar aan de kletter en ik gaf hem op zn donder. Gevolg: Hij ging daar elke keer aan de kletter. Ik laat mn teugels losser en hij loopt er langs. Wel erg gespannen nog. Maar het hielp wel.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:23

Ik zou heel goed mijn been eraanleggen. Je geeft duidelijk aan dat hij bang is. Dus dan denk ik dat de zweep niet zoveel zin heeft

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:44

Zazoutje schreef:
Nou dat lijkt me ook geen goed plan hoor.. Alsof je alleen spanning kan overbrengen aan je paard via de teugels. Dat ligt ook een je houding. En je kan denk ik beter een contactteugeltje houden. Je moet wel kunnen sturen he Schijnheilig

Je hebt wel gelijk, spanning breng je niet alleen over via de teugels en ik zou ook wel contact houden, niet zomaar ineens losgooien.
Maar sturen doe je toch ook met je zit niet met je teugels.

Zazoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:24

Sannuh schreef:
Je hebt wel gelijk, spanning breng je niet alleen over via de teugels en ik zou ook wel contact houden, niet zomaar ineens losgooien.
Maar sturen doe je toch ook met je zit niet met je teugels.

Ja dat bedoel ik Lachen

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:03

Je moet niet anders gaan rijden dan normaal dan heeft hij echt wel door dat er wat aan de hand is gewoon lekker rijden de eerste paar keer zou hij misschien wat harder gaan gewoon laten gaan!
Daarna zou hij gaan kijken of beetje raar lopen!
Zelf ontspannen blijven zitten gewoon rijden!