Fries loopt niet in de bak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tollerhond

Fries loopt niet in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:51

Hallo allemaal

Ik zit met een probleem. Mijn Fries vind het niet leuk om in de bak aan het werk te gaan en daardoor is ze niet vooruit te branden.
Ze is vroeger een keer heel hard in de bak geslagen en sindsdien wil ze niet meer lopen in de bak.
Je moet haar dan irriteren met de zweep door haar heel zachtjes en heel vaak achter mekaar een tik te geven dan gaat ze met veel protest in draf of galop.
Bij het buitenrijden heeft ze er geen last van.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen zodat ze weer nrmaal gaat lopen in de bak en zodat ik haar niet meer met de zweep hoeft te slaan?

[Edit Apple: titel duidelijker gemaakt]

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:11

Ik denk zolang je haar blijf slaan met de zweep (als ze niet in de bak wil lopen ivm dat ze geslagen is) dat ze het niet leuk blijft vinden want zo geef je haar het gevoel dat ze weer word geslagen.

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:13

Ik denk dat je dit heel rustig moet opbouwen.
Je hebt kans dat ze haar vertrouwen kwijt is en dus bang is in de bak omdat ze daar vroeger is geslagen.
Probeer haar echt te stimuleren, als ze wel doet wat je vraagt duidelijk aangeven dat ze heel braf is.
Als je dat heel concequent volhoud zul je zien dat het steeds makkelijker gaat, dat je haar minder hoeft te irriteren.

Succes met haar!

Tinka15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:33

veel geduld hebben en goed veel belonen als ze het goed doet, en zeker niet boos op haar worden want dan flipt ze al helemaal probeer ze je te vertrouwen

veel succes ermee

Hessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:41

Hoihoi,
Ik denk dat je gewoon een tijdje veel moet gaan buitenrijden zodat ze zich weer een beetje op d'r gemak gaat voelen tijdens het rijden. Vervolgens ga je in de bak rijden met sporen, zonder zweep. Misschien dat ze dan wel loopt.
SUCCES!!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:47

veel geduld hebben...
ik zou niet meer slaan(volgens mij word ze dan banger)

als je in de bak komt,belonen.
even rondstappen (paar rondjes) en belonen.
dan in draf aandraven ,als ze dit niet doet(blijven drukken met je hakken)
dan weer belonen..enz..
volgens mij is ze gewoon zo bang..
veel geduld(ik weet het is makkelijker gezegt dan gedaan)
sucses! OK dan!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:49

maak de bak leuk voor haar! gebruik hem niet alleen om in te rijden, maar ook als speelveldje. Ga lekker met haar aan de slag terwijl jij er naast staat. Beetje voetballen, lekker knuffelen.
Dan gaat ze vanzelf de bak meer waarderen en kan je langzamerhand gan rijden. Enne, laat die zweep maar weg Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:04

Je moet eraan werken je paard onvoorwaardelijk goed voor 't been te krijgen. Buiten is dit geen punt, maar binnen wil ze niet, dus valt het probleem opeens op. Werk er dus aan om binnen én buiten je paard beter voor 't been te krijgen. Hieronder wat tips (zonder slaag Haha!) wat ik al elders plaatste en hier kan jij ook wat aan hebben:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit [hakken richting achterhoeven]). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op één tikJE: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!

Toevoeging: Voor veel paarden hoef je de zweep niet rechtop te nemen. Even vanuit de normale houding "optillen" zodat ie in zicht komt (evt zo snel dat je 'm iets hoort zwiepen) is vaak voldoende. Succes!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 20:54

Ik vindt dat juh het rustig aan moet doen, misschien is ze wel een beetjuh bang en onzeker. Je moet maar es rustig met haar aan de hand de bak laten door stappen en als ze het goed doet dat je haar es goed beloont en zeker niet kwaad worden en dan opstijgen en rustig een beetjuh door de bak stappen en weer flink belonen en dan zal het uiteindelijk wel goed gaan en gewoon veel belonen en geen zweep gebruiken, dan zal ie het wel goed vinden om in de bak te lopen. Veel suc-6!!!

Tollerhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:22

Bedankt voor jullie tips, ik zale er echt iets aan hebben.
Als ik haar longeer in de bak is er niks aan de hand, maar als ik ga rijden is ze erg vervelend.
Van stap naar halthouden en van halthouden naar stap gaat allemaal perfect zonder zweep, maar als ze dan in draf moet gaat ze lopen bokken. Ook als je geen zweep gebruikt. Maar van draf naar galop is ook geen probleem, maar ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben en zo min mogelijk zweep moet gebruiken, als jullie nog meer tips hebben dan graag.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:29

Ik denk idd wat Q ook al zei dat je paard aan je been moet krijgen want dat is duidelijk het probleem. Heel vaak zachtjes slaan met de zweep totdat ze geirriteerd raakt heeft geen zin. Dan zou ik overigens ook niet lopen maar je er zo af bokken Haha!

Een paard onthoud heus niet dat hij ooit een harde tik gehad heeft, ieder paard die dat verdiend krijgt met de zweep. ooit weleens paarden in de weide geobserveerd hoe die met elkaar omgaan?
Ik denk dat het probleem meer bij jou tussen de oren zit dan bij je paard. Een paard heeft niet het vermogen om na te denken van O hier ben ik geslagen en hier loop ik neit meer tenzij ze me vaak zachtjes slaat met de zweep.

Het is meer een probleem buiten is leuk en loop ik vanzelf en ik de bak is saai en doe ik niets. Het paard is duidelijk niet aan jouw been en heeft in dezen geen respect voor je. Been is lopen, niet lopen op jouw correcte hulpgeving is nog een keer been begeleid met een spoortje of een fikse tik met de zweep. DAt is niet zielig maar realiteit. Een paard heeft 23 uur per dag de tijd om niets te doen mag die zich dan een uur per dag aan jou aanpassen. Overleg ook eens met je instructeur hoe je je paard beter en attenter aan je been kunt krijgen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:51

Even een aanvullen op wat Q schrijft. Ik ben daar helemaal mee eens.

Voordat je het bos ingaat ga je elke keer even in de bak. Niet zo zeer om te trainen, maar om gewoon even het paard enkele kleine oefeningen te laten uitvoeren in de bak om daarna het bos in te gaan.

Deze oefening is dus reageren op je hulpen. Begin zoals Q zegt bij makkelijk, stop-stap en stap-stop. Herhaal dit niet meer dan drie keer en ga dan het bos in. In het bos pak je ook deze zelfde oefening is een keer en de volgende keer doe je weer het zelfde. Pas op het moment dat je merkt dat ze direct reageert ga je een stapje verder en dus stap-draf, draf-stap. Maak het kort en beloon heel direct op het juiste moment. Direct als ze het goed doet mag ze de bak weer uit en het bos in.

Doe je dit elke keer dat je gaat rijden dan zal ze begrijpen dat als ze het goed doet ze de bak uit mag. Gevolg een mee werkent paard die fijn op de hulpen is.

Nog 1 tip: Geef nooit te veel of te weinig been. Ze zou steeds gevoeliger worden op been hulpen waardoor jij dus minder moet gaan vragen. De bedoeling is uiteindelijk een zeer licht gevoelig paard en dat krijg je enkel als je precies zoveel doet dat nodig is.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:13

ik zou met haar aan de hand in de bak gaan lopen.. en aan de hand laten draven en galoperen.. gewoon aan de hand zodat, ze je kan vertrouwen
en dna steds stukje bij stukje verder werken..

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 15:18

Weet je zeker dat ze nergens last van heeft (rug, zadel, benen). Ook al doet ze het buiten wel, in de bak ben je toch op een andere manier met haar bezig.
Geef haar weer vertrouwen door te gaan loswerken (freestylen) en grondwerken in de bak. Dan leert ze op ou te vertrouwen in plaats van op zichzelf, daarna kun je weer met haar gaan rijden

VxKara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:07

misschien dat ze de bak gewoon saai vind
als jij zegt dat ze nare ervaringen heeft met zwepen in de bak zou ik haar zeker niet met de zweep in de bak rijden.
Probeer anders een grondoefeningen te doen in de bak ipv rijden.
klein sprongetje aan de hand balkjes lopen slalommen enz.

en zorg ervoor dat je buiten op de zelfde manier hulpen geeft als in de bak.

moet goed komen Lachen

Tollerhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 22:37

Ik ben maar begonnen met wat grondwerk, zoals balkjes draven en lage hindernisjes een de hand, gaat best goed.
Ga vanaf volgende week weer rijden, kijken wat ze doet.