enorm voorwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santos

enorm voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 00:40

Vast al veel ter sprake geweest, maar kan er geen topic over vinden.
Mijn paard is enorm voorwaarts en loopt met zijn neus in de lucht. Ik kan hem wel aan de teugel krijgen, maar men zegt, je trekt hem naar beneden. Maar als ik been geef, gaat ie alleen maar harder of springt in galop aan( zijn lievelilngs gang). Nuweet ik dat je dan veel overgangen en voltes moet rijden, maar het nadeel is, dat ik alleen buiten kan rijden en 1 maal per week les. Tijdens de les kun je niet te pas en te onpas maar voltes rijden. Nu is ook nog een nadeel dat mijn paard wat zenuwachtig is en veel met zijn mond open loopt, waardoor het eruit ziet of ik voortdurend zit te trekken. Iemand tips voor mij????
n.b. Als ik dus buiten rijdt, is hij van huis af vrij rustig, kan ik hemdus been geven en rijdt hij leuk aan de teugel. Dit wordt al anders op de terugweg. hij wil dan naar huis en steekt zijn neus in de lucht en is enorm voorwaarts en ( door mij) niet meer naar benden te krijgen. Lachen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:47

Kan je hem niet vaker los gooien? Dat ie tijdens het rijden niet te snel meer is? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, dat gaat idd beter met voltes, maar ja idd, om heel de les voltes te gaan rijden...

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:59

idd los gooien is denk ik ook wel een oplossing en even aan de longe laten galoperen zodat hij zen energie kwijt kan. mijn paardje was vroeger ook erg voorwaarts en is nu al erg verbeterd door veel overgangen en voltes en longe. ik had soms les op de volt een uur en daar dan de oefeningen op rijden en het hielp wel
succes

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:38

als hij snel wilt lopen moet je je zwaar maken en hem langzamer laten stappen tot hij bijna stilstaat dit hoeft niet perse aan de teugel hoor
je moet hem lui maken en op het moment dat hij daaraan toegeeft en lui word moet jij hem activeren en na verloop van tijd zul je merken dat hij rustiger loopt
als hij snel loopt op zijn eigen tempo hoeft hij het minst te werken en dus vind hij dat fijner hij zou dan bij wijze van uren kunnen lopen
dit moet je dan wel consequent blijven doen liefst ook als je op buiten rit gaat
er is wat tijd en geduld voor nodig maar het werkt
en veel overgangen rijden van stap naar halt en pas als hij rustig is draven en gallopperen van daar worden ze alleen maar heter van
OK dan!

Hessiej

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:45

Hoihoi,
Ik denk idd dat het een goed idee is om hem wat vaker los te gooien of te longeren. Desnoods iedere dag. Verder misschien wat minder hardvoer, dat kan ook wel eens helpen. Of een hulpteugel als een martingaal, een thiedeman of een slof aanschaffen. Dan kan je paard z'n kop niet meer de lucht ingooien. En als je rijdt, kan het altijd werken als je idd voltes rijdt enzo, ook in de les. Ik weet niet in wat voor les jij rijdt, maar in mijn les doe ik dat ook gewoon.
Succes!!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:09

Probeer toch vaker in een bak te rijden. Je paard is niet voor het been, loopt alleen maar hard weg. Waarom kan je niet veel voltes rijden tijdens les? Is het een groepsles? Denk eraan om niet je voltes op de (binnen)teugel te rijden maar ook vooral met je BENEN (en buitenteugel).
Werk er dus (liefst in een bak, maar het kan ook buiten, is wel mogelijk wat lastiger voor je) aan om je paard beter op je te laten letten en dus beter aan het been te krijgen. Als ie aan het been is, komt ie vanzelf omlaag en aan de teugel.
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
Q schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan. Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen: Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been. Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan. Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt) Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:32

OK dan!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:09

En kijk ook eens even het zadel etc na.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:01

Als ie terug is krijgt ie dan gelijk eten etc. Want dat kan het zijn! Zet hem na het rijden gewoon is een uurt vast dan weet ie dat ie niet gelijk zijn eigen ding kan doen als ie terug is. Heen een engel en terug een etter heeft daar vaak mee te maken.

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:27

Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijrijpaardje..

xx kim

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:12

Ik laat mijn verzorgpaardje ook altijd voor ik rijd even galloperen aan de longe, dan crost ze een kwartiertje en in de les is ze pakken rustiger. Maar dat is nog altijd snel bij haar, maar kom.
En zoals al gezegd ga ik ook altijd veel voltes rijden. Niet te veel gaan trekken om hem terug te krijgen, maar probeer diep te gaan zitten en misschien wel met je stem gerust te stellen. Als hij er weer vandoor schiet, gewoon een volte draaien of terug naar stap.
En als dat dan een beetje lukt die overgangen, vraag ik aan het einde eens draf met mijn benen, heel rustig, maar hou haar van het begin al wat meer bij me, dan heeft ze geen kans om de teugels en het bit te pakken. Endan een paar pasjes rustig draven, dan is het goed. Veel succes! OK dan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:48

ik ga met QQQQ mee het paard vlucht voor je been. zijn aanwijzingen zijn goed en heb er niets aan toe te voegen.

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:04

Mijn paardje heeft dit vaak op de terugweg. dan is ze gewoon te opgefokt etc om rustig naar huis te gaan.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:41

Alle tips hierboven opvolgen, en vooral zelf rustig blijven.. en veel met je benen blijven rijden, hoe raar het ook klinkt! En vergeet je zit niet, met je gewicht kan je ook erg veel bereiken.
Misschien loopt je paard hard omdat hij juist bang is dat je hem 'in de mond gaat zitten', zo'n paard heb ik ook eens gereden. Dan zal je toch veel met je benen en zit moeten doen wat hierboven ook staat, ook al vind je zelf dat je niet trekt..
Succes!

En op de buitenrit, gewoon hard optreden, niet trekken, maar laat 'm maar omdraaien als je paard te hard gaat. En handen laag houden, ook weer blijven zitten.