Hoe train ik mijn paard in conditie ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Hoe train ik mijn paard in conditie ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:47

Zoals jullie misschien wel weten heb ik mijn paard Elan sinds eind oktober 2004. Tot Oudejaarsdag stond hij op de Veluwe waar hij werd gereden door een meisje, maar niet elke dag. In de weekends was voor mij de enige gelegenheid om te rijden, vandaar dat ik hem ook verhuisd heb, lekker dichtbij huis.
Toen ik Elan kreeg had hij echt nul conditie, hij was niet mager maar had helemaal geen spieren meer.
Helaas heb ik die niet goed kunnen opbouwen, omdat hij twee keer kreupel heeft gestaan. A.s. vrijdag komt de hoefsmid (hij staat nu met een hoef in het verband) en dan mag er gelukkig weer gereden worden.
Nu zag ik laatst een mooi trainingsschema voor het opbouwen van de conditie van nul tot een goede conditie, maar ik kan het helaas niet meer terugvinden.
Wie helpt mij bij het vinden van deze topic of aan een schema ???
Natuurlijk wil ik weer graag rijden, maar het opbouwen van de conditie moet wel zorgvuldig gebeuren; ik mag niet overenthousiast de boel gaan forceren.
Hartelijk dank alvast voor de moeite.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:50

gewoon rustig opbouwen.
in het begin gewoon werk en na een weekje ofzo het werk wat verzwaarderen. je kan ook galop trainig doen (hebben wij nodig voor de cross) en dat doen we dan met eerst een kwartier draven en dan 1 munuut galoperen 1 minuut stappen en zo verder.
in het begin wel zien wat je paardje aankan natuurlijk

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:00

Cursus conditietraining voor paard en ruiter

PRIMEUR EERSTE IN NEDERLAND

Lammert zegt: “Een ruiter heeft de verantwoordelijke taak het indrukwekkende, atletische lichaam van het paard te trainen.”

Paardencursus organiseert samen met Lammert Haanstra de cursus waarin je leert:
- bewust te zijn of te worden als ruiter wat training in zijn algemeenheid inhoudt
- de wetenschap hoe je training een verantwoorde manier kunt opbouwen.
Datum: weekend van 19 en 20 feb 2005
Plaats: Hilvarenbeek
Kosten: 99 euro per persoon per dag en
195 euro voor een passe-partout
Kijk op www.paardencursus.nl

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 22:39

tenemieken schreef:
gewoon rustig opbouwen.
in het begin gewoon werk en na een weekje ofzo het werk wat verzwaarderen. je kan ook galop trainig doen (hebben wij nodig voor de cross) en dat doen we dan met eerst een kwartier draven en dan 1 munuut galoperen 1 minuut stappen en zo verder.
in het begin wel zien wat je paardje aankan natuurlijk

Rustig opbouwen begrijp ik natuurlijk wel, maar jij en ik hebben het over 2 verschillende dingen heb ik het idee: ik heb het over een paard dat totaal geen conditie heeft en jij over een paard dat je voor de cross gaat trainen. Ik neem aan dat jouw paard een "normale" conditie heeft... Verward

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:44

ik heb er niet echt verstand van, maar als je naar mensen kijkt, wordt in het begin altijd aangeraden om lekker flink te gaan wandelen, dat kan NOOIT kwaad en zo went je paardje ook weer wat aan de beweging. Laat hem lekker stappen, flink doorstappen, niet sjokken. En draaf af en toe wat, bouw dat met wat minuten op per keer. Ik denk dat je er rustig de tijd voor moet nemen, beter langzaam iets opbouwen dan te snel overvragen, maar dat snap je zelf wel.

en longeren is ook altijd goed voor de conditie !

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:52

Veel stapwerk is goed voor de conditie, na een blessure of iets dergelijks begin ik meestal met veel onder het zadel stappen in de bak, buitenritten, dressuuroefeningen in stap enz. Vervolgens wat meer draven, beetje galloperen en dit steeds langer uitbouwen, niet meteen een half uur rijden en ook nog geen 'zware' dressuuroefeningen rijden. Succes ermee!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:20

Hoi ,

ik heb een halve tinker van 6 1/2 en die heeft echt geen conditie ....omdat zijn eigenaresse niet echt durft te rijden ..
nu rij ik h`m 3x in de week in de buitenbak (is wel iets zwaarder)
hoe kan ik hem het beste z`n conditie weer op de rit krijgen
(ik rij hem verloopig in de bak omdat ik eerst vertrouwen in h`m moet krijgen om naar buiten te gaan,hij is namelijk ook nog in z`n pubertijd ) ook tip hiervoor ,als hij naar buiten gaat ,krijg hij ineens de kolder in z`n kop en pakt het bit tussen z`n kaaken en hij is weg .. hij heeft al een breede trens in ???

alvast bedankt !!!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 23:26

chas schreef:
Hoi ,

ik heb een halve tinker van 6 1/2 en die heeft echt geen conditie ....omdat zijn eigenaresse niet echt durft te rijden ..
nu rij ik h`m 3x in de week in de buitenbak (is wel iets zwaarder)
hoe kan ik hem het beste z`n conditie weer op de rit krijgen
(ik rij hem verloopig in de bak omdat ik eerst vertrouwen in h`m moet krijgen om naar buiten te gaan,hij is namelijk ook nog in z`n pubertijd ) ook tip hiervoor ,als hij naar buiten gaat ,krijg hij ineens de kolder in z`n kop en pakt het bit tussen z`n kaaken en hij is weg .. hij heeft al een breede trens in ???

alvast bedankt !!!

Chas, ik denk dat jij je vraag beter stelt in een eigen topic en dan in Rijtechnische Problemen.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:56

hi, ja sorry hoor maar dit gaat toch over conditie ?
en de rest vraag ik wel op de andere topic ..
maar alsnog bedankt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:02

Begin gewoon met elke dag te gaan stappen, na een tijd ga je af en toe eens een paar minuutjes draven en dan weer een hele tijd stappen. Van gewoon stappen sterken ze ook al goed aan hoor! Je moet maar denken: hoe zou ik mijn conditie opbouwen? Bij ons wordt vaak gezegd dat je ook eerst goed moet wandelen en dan bijvoorbeeld 2 minuten wandelen-1 minuut lopen (draven dan bij een paard Knipoog ), en zo kan je het allemaal uitbouwen.

steffie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:42

een pony van mijn vriendin was zwaar mager dat is jouwne niet maar deze had ook geen conditie. Zou zij tegen mij dat ze een betere conditie wou opbouwen en een betere band met haar paard, dat deed ze door gewoon aan de hand te gaan wandelen door het bos (weet niet of jij in de buurt van een bos woont) ze stapte eerst 10 min een week lang daarna een kwartier met een beetje draf(wel aan de hand) en uit eindelijk een kwartier op het paard enz.
ik hoop dat je hier wat aan hebt *D

Revanches

Re: Hoe train ik mijn paard in conditie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:27

Trainingsopbouwvragen horen bij RT.
Daarom van VSW-->RT-P

S_jarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:32

In de bossen trainen is ook goed voor de conditie en ook voor de spieropbouw,
je kan bv. bosbergen op en afstappen en draven, dat is heel goed als krachttraining.
de paarden die ik rijd die worden iedere week getraind in de bossen en die worden steeds sterker qua conditie en spieren.
Succes ermee!

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:31

longeren is de ideale manier om conditie op te bouwen.
Tevens je paard meerdere malen per dag eruit halen om iets te doen is belangrijk. Waar je op moet letten is hoe je paard zich voelt. Is je paard aan het hijgen dan meteen gaan stappen maar wel actief en je paard laten bijkomen. dan kan je weer je paard oppakken.

meer info over iets pb maar!

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:58

ga eerst eens beginnen met een paar rondjes stappen de vorgende keer stap en draf daarna stap draf en galop en dan de hele tijd draven(behalve het in en uit stappen natuurlijk! draf is goed voor de condietie)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:54

Toen ik zeven, acht jaar was kreeg ik een oude pony die ook een conditie nul had, longeren vijf min., kan pony nog? Andere kant vijf min. Stap. Volgende x hh. Plus twee min draf elke kant, werken tot tien minuten per kant via die manier en dan twee galop per kant erbij, tot je zon half uur kan longeren(ook met hoef van je paardje) en dan interval onder zadel( drie rondjes draf, een stap) enz. Succes