Ik ben nou al een poosje op een jong paard aan het rijden, maar sinds kort gaat het niet goed meer. Als ik stap loopt ze gewoon heel ontspannen door, en doet ze niets bijzonders, maar op het moment dat ik aandraaf gaat ze heel gespannen lopen, en gaat ze plotseling bokken, en proberen mij van zijn rug af te krijgen, wat gelukkig nog niet gelukt is. Mijn zus rijdt op hetzelfde paard, en zij heeft er nooit ! last van dat hij gaat bokken, dus ik was er al achter dat ik iets niet helemaal goed doe, maar ik weet niet wat : ik rij meestal aan de longeerlijn, en spoor met binnenbeen aan, wat ze niet leuk vind. Ik hang niet overdreven naar voren, naar mijn idee zit ik goed rechtop. Ik moet wel veel aan de buitenteugel tegenhouden, omdat ze anders naar binnenloopt, maar als ik de teugels los laat doet ze net zo raar, dus het kan ook niet aan de mond liggen dacht ik. Zou het kunnen zijn dat ik teveel op mijn buitenbeen sta of dat ik teveel meewerk in draf tijdens het lichtrijden dat ze dat niet wil hebben of kunnen jullie uit mijn omschrijving iets vinden wat ik anders moet doen of tips geven wat ik kan proberen? Het is aan beide kanten, of ik nu linksom of rechtsom rijd, dat maakt niets uit. Of zou het gewoon komen dat het paard denkt dat ik minder gezag over haar heb dan mijn zus en dat ze dat bij mij gewoon kan maken? Kan iemand mij helpen??!!!!
Naomi21
Geplaatst: 04-01-05 19:37
Miss is jouw zit algeheel wat onrustiger of probeer je t paard teveel te helpen (je doet te veel)? Als je het teugelcontact nou echt op 2 teugels neemt (2 teugels-2benen en dan naar voren) gaat t dan beter? En anders; hoe gedraagt ze zich in de omgang tegenover je? Miss dat je zus net wat consequenter is en dat ze je nu uitprobeert? Iig heel veel succes!
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-05 19:43
het kan idd wel zijn dat ze me aan t uitproberen, zijn maar we zijn allebij even concequent, misschien ben ik al wel wat sneller haar duidelijk aan t maken dat ze iets niet zomaar mag, dan haar, misschien vind ze me daarom minder aardig :S
Naomi21
Geplaatst: 04-01-05 19:51
Maar t gaat er niet om of ze je minder aardig vindt. Probeer je haar teveel te vertellen? Vooral een jong paard kan daar wat moeilijker mee omgaan, die moeten alles toch nog leren, weinig en simpele hulpen zijn vaak t beste! Vandaar dat ik vroeg of je niet teveel doet, kan zijn dat ze verward raakt en daarom maar liever bokt (of vlucht voor tgene dat ze niet begrijpt)
KiWiKo
Geplaatst: 04-01-05 19:52
Heb je er les mee ????
Anoniem
Geplaatst: 04-01-05 20:01
Idd wat kim zegt
En hou je bennen los en ontspannen al voor je aandraaft. Moielijk als je denkt dat hij gaat bokken, maar misschien knijp je wel meer als je zus en reageert hij daar zo op.
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 19:12
ik knijp juist niet met mijn benen, zij wel , en als ik dat ook doe, bokt ze niet/ minder mar dat vind ik niet echt fijn..
KiWiKo
Geplaatst: 05-01-05 19:54
maar........... heb je er les mee ?????
Kylan
Geplaatst: 06-01-05 17:12
Een jong paard probeert nou eenmaal uit wat er wel een niet kan. Als je gewoon heel rustig zit en weinig doet met hand en been dan wordt het misschien wel minder, misschien lijkt het wel alsof je niet knijpt met je been maar wiebelt je been daardoor, en vind het paard dat niet leuk. Vooral omdat ze minder bokt als je wel klemt lijkt me dit goed mogelijk. Als je aan de longeerlijn rijd en je moet haar met je binnenteugel tegen houden kan je ook een keer je binnenteugel laten gaan en diegene die longeert vragen haar voorzichtig met de zweep naar buiten te drijven. Als er verschil zit tussen wie er longeert bij jou en je zus kan daar het probleem ook wel vandaan komen. Jou longeur doet misschien meer met de zweep (klapperen, zwiepen) dan dat die van je zus doet, en bokt je paard daarom meer bij jou.
labamba
Geplaatst: 07-01-05 11:45
het kan van alles zijn je zegt een jong paard hoe oud is dat? misschien heeft hij last van zijn tanden of pubertijd? en of je verkeerd zit kan ik van hier niet echt beoordelen. maar heb je geen les dan want zeker met een jong paard is dat altijd handig en misschien kun je heel goed rijden maar je twijfelt aan jezelf dan is het fijn iemand erbij te hebben die er verstand van heeft en die het je kan zeggen. soms zie je vanaf de grond meer als je het toch alleen wilt doen vraag dan of iemand je een keer kan filmen en bekijk die band dan heel goed dan zie je misschien zelf of je scheef zit of rijd ofzo. maar voor het behoud van goede paarden zou ik les nemen
secricible
Geplaatst: 07-01-05 11:50
laat je zus misschien eens kijken? Bij haar gaat het goed, zij kan misschien goed zien wat jij anders doet.
pompidom
Geplaatst: 07-01-05 14:10
Ik zou in ieder geval hulp gaan zoeken als ik jou was, en niet zelf verder meer modderen. Voor je het weet maak je het alleen maar slechter...
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 12:09
ze is nu 4 ik heb er geen les mee... Ik zit nu meer met mijn knieen in t zadel, dan wiebel ik minder in het zadel, dus plof ik minder neer tijdens het lichtrijden, en sinds ik dat doe, bokt ze niet meer.. dus probleem = waarschijnlijk opgelost!!
KiWiKo
Geplaatst: 09-01-05 14:00
Ik zou toch beginnen met les gaan zoeken ..........
Banja
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 19:42
wil ik van de zomer gaan doen, we hebben namelijk geen trailer en van de zomer kan ik dan savonds toch lessen nemen..