paard leunt op teugels in gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wezentjeu

paard leunt op teugels in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 18:11

heb sinds enkele maanden dus een paard, toen ik haar begon te berijden kon ze niet echt veel, haar draf was maar zwakjes.. het draven heeft ze ondertussen al dik onder de knie.. ze loopt er mooi en ontspannen maar vanaf ik aangallopeer heeft ze de neiging om op de teugels te gaan leunen (ook als ik haar heel erg vooruit rij) ze doet dit niet altijd hoor, maar het is toch vrij lastig als ik de ganse strandrit haar hoofd moet dragen Tong uitsteken kunnen jullie me vertellen hoe ik dit probleempje kan aanpakken want zou het echt niet weten..

alvast bedankt,

xxx

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:18

Een ophouding maken en tegelijkertijd been erbij. Als dit niet help zul e dit wat groffer moeten toe passen. Ook als je paard niet duper ana het been is, kan hij op de hand gaan hangen.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:19

ik zou zeggen rij haar eerst naar voren en geef vlak erna een ophouding. Dan moet ze dus eerst naar voren en dan doen de meeste paarden al hun hoofd omhoog. Als je dan vervolgens een ophouding geeft zal ze weer nageeflijk worden

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:25

Je moet haar durven loslaten. Ik heb dit een tijdje met Milka gehad en ik heb het opgelost door haar voor los te laten en goed voorwaarts drijven. Je moet haar niks geven om op te leunen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:04

Japs, je moet gewoon loslaten! Rijd maar gewoon met een vrij losse teugel rond en rijd haar zelf naar de teugel, ze moet hem zelf aanpakken. Het duurt wel eventjes voor het lukt, maar gewoon blijven doen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:15

Ze gebruikt jouw druk op de teugel om in evenwicht te blijven. Zoals gezegt ophouding met been. Verder je rijd lekker bij het strant. Laat haar is stukken door de zee galopperen. Niet zo diep en met een los hangende teugel. Laat het haar maar even zelf uitzoeken. Hou enkel de richting vast en voor de rest bekijkt ze het maar even. Door de zee moet ze veel stuwen van achteren om er door te komen. Zo kun je haar dus los krijgen.

Meer oefeningen zijn wendingen rijden met een los hangende teugel. Overgangen draf-galop-draf enz. Alles met een losse teugel om haar geen enkele mogelijkheid te geven om steun te zoeken op voor, maar het van achteren moet gaan oplossen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:17

Zeker niet vasthouden! Dan kan ie er juist lekker in gaan hangen!
Het natuurlijke evenwicht van een paard is 3/5 op voorhand en 2/5 op achterhand. Dus het is makkelijk voor ze om op de voorhand te lopen.
Als jij ze dan ook nog steun geeft in je hand vinden ze het helemaal handig!
Ze moet dus meer zelf gaan dragen en niet jou als 5e been gebruiken!!
Dit kun je trainen door veel te schakelen en m dus beter aan je been te stellen en lucht durven geven in je hand!
Door veel overgangen en schakelen zet je de achterhand aan het werk zodat ie dus ahw gewicht over kan nemen van de voorhand.

Suc6

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:42

Zorgen dat ze sterker wordt in de achter hand zodat ze zichzelf kan gaan dragen.
Ze heeft voor haar evenwicht jouw hand nog nodig.
Veel overgangen, Draf galop draf galop. Van de overgang wordt ze sterk.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 13:51

zal het ns doen.. zeg er wel bij dat de bak nog in aanmaak is en ik alleen buiten kan oefenen.. (anders moet ik naar een manege en het is daar vrij druk) maar ik zal zeker ns proberen voor dr los te laten, lijkt me eigenlijk logisch..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:53

wezentjeu schreef:
zal het ns doen.. zeg er wel bij dat de bak nog in aanmaak is en ik alleen buiten kan oefenen.. (anders moet ik naar een manege en het is daar vrij druk) maar ik zal zeker ns proberen voor dr los te laten, lijkt me eigenlijk logisch..

Buiten kun jedit ook super doen hoor. Of in het bos lekker slalom om de bomen heen, overgangen endergelijke. ik heb een tijdlang bij gebrek aan een bak in het bos getraind voor dressuurwedstrijden en ook winstpunten gepakt. Waar een wil is.......
Loslaten voor moet je altijd doen. De aanleuning is het resultaat van het juist van achteren naar voren rijden. Met trekken voor bereik je geen eerlijke aanleuning. Het ziet er mischien leuk uit maar de kenner herkent het direct.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:26

Rij lekker 'bergopwaarts'. Dus laat haar niet gaan hangen in je hand en drijf haar lekker naar voren waarbij je zorgt dat ze niet te diep komt en aan je gaat hangen. Varieer in tempwisselingen.

manonnougat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:38

je kan kijken welke stelling ze heeft aangenomen als ze linkersteling heeft vraag je haar met het rechterbeen omhoog als ze rechtersteling heeft vraag je haar met het linkerbeen omhoog...

mijn paard leunt ook en dit werk perfect...

veel sucses