whaa rijden wil niet...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

whaa rijden wil niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:47

ik rijd al behoorlijk lang (moet ik toe geven) soms zie ik dan mensen rijden die zo veel beter en netter rijden als ik, die nog maar een jaartje rijden ofzo Scheve mond
Ik heb al veel les gehad, niet altijd goed, maar ik probeer telkens netter te gaan rijden maar dat wil gewoon niet.
mijn handen, mijn benen... zucht.
Royena is ook niet altijd de makkelijkste, ze is nog al hard in dr mond en loopt nogal op de voorhand.
Dit word wel steeds beter... maar ik vraag me af of ik niet beter, zo als er me veel aangeraden word een scherper bitje of een hulpteugel, kan gebruiken.... gewoon even voor dat beetje extra.

even wat rijfoto's van mij:

Afbeelding
Afbeelding

heb helaas niet zo veel rijfoto's

ik hoop dat jullie iets weten......

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:53

Ach meid, de een leert sneller als de ander.
De een treft een fijner paard dan de ander. Als iedereen nou even snel zou leren en even goed zou zijn, zou er ook niks aan zijn. Gewoon blijven rijden zoals je nu rijd. Knipoog

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 18:13

ja dat is wel zo, maar dat op de hand hangen, ik weet niet hoe ik dat moet verhelpen, ja door een andere rijhouding Tong uitsteken
maar een ander bitje (heb nu gewoon een supper zacht dubbel gebroken bitje)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:16

Het ene paard ligt jouw beter dan de ander, je kan op een ander paard veel beter zitten. Dat weet je niet, maak je niet druk, tijd zat om nog wat te leren. Dat je paard op je hand hangt, dat moet je met been oplossen. Een ophiouding en been. Natuurlijk een Fjord zet was sneller de bek erin en gaat wat hangen(geld niet voor allemaal). Maar dit kan ook anders worden. Ophiuding en been erbij.

charmayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:24

hoi ik ben charmayne ik heb ook en fjors ik heb de mijne zonder hulp teugel gereden!! naar het m1 toe OK dan!
Code
[list=][img][/img][url][/url][/list]

charmayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:25

hoi ik ben charmayne ik heb ook en fjors ik heb de mijne zonder hulp teugel gereden!! naar het m1

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 18:57

dat is zeker waar, rijden gaat opzich wel goed, alleen dat ze zo hangt.
inderdaat is het wel een fjordekwaaltje, natuurlijk uitzonderingen (veel hihi)
Royena loopt wel goed voor mn been, dat is het rare juist Scheve mond

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:08

Ik heb geleerd dat als een paard gaat hangen, je een ophouding met je hand moet maken ondersteund door been. Elke keer dat ze het doen, zodat ze gaan snappen dat dat niet de bedoeling is. Misschien kan je hier iets mee...

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:15

Hoi, Ik denk inderdaad ook dat je hem het beste goed naar voren kan rijden met je been. Als je hem eenmaal goed voorwaarts hebt en weinig druk van voren geeft (dus op het bit) komt hij vanzelf omhoog met zijn hoofd. Geef je dan echter een ophouding en hij reageert daar goed op komt hij als het goed is vanzelf weer met zijn hoofd naar beneden en wordt hij weer nageeflijk. Mijn vorige pony wilde ook weleens in mijn hand gaan hangen maar als ik hem dan goed naar voren dreef kwam hij vanzelf weer omhoog en als je dan weer een ophouding geeft gaat hij weer aan de teugel lopen. Succes ermee en laat even weten of het lukt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:25

weet je, soms heb je gewoon een dip. Dat heeft iedereen wel eens hoor Ach gut

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:26

ik ben ook altijd jalours op anderen
ik rijd ook al lang...Ik zeg altijd
' ik rijd al veel te lang ,om zo weinig te kunnen'
maar als je dan is nadenkt hoe het komt
er zijn kinderen die 4x in de wek privéles heb
ik vb maar 2x gewone les..
en nu ik princess heb ,heb ik wel veel bijgeleert
vooral in springen!
dat vind ik van mezelf dat ik goed kan
dressuur

ik vind op die foto's dat je goed zit...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:42

misschien dat je gewoon wat minder aan jezelf moet twijfelen. De foto's zien er helemaal niet zo slecht uit hoor! Knipoog Sterker zijn op de hand kan ook een gewoonte zijn van zowel je paard als jezelf, neem de tijd om t op te lossen.
Lekker rijden voor je eigen plezier! Ik heb dit gevoel ook een heel tijd gehad, toen ik ophield met me daar druk over te maken ging t opeens beter Bloos
zelfvertrouwen doet blijkbaar ook een hoop Cool

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:51

Blijven oefenen, geen enkele ruiter is perfect! (maar streef gewoon naar het perfect zijn Tong uitsteken )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 00:31

Lachen Iedereen twijfelt wel eens aan zichtzelf. Iedereen kan mij met opmerkingen over mijn rijkunst wekenlang uit mijn doen laten komen. Eigelijk is het gezond aan de andere kant heel vervelend. Je hebt natuurtalenten en mensen die niet zoveel talent hebben. Maar uiteindelijk leren we alleen maar rijden door het gewoon heel veel te doen. okee de een leer mischien sneller maar mischien is dat paard makkelijker of heeft ze betere instructie.

De tips voor jou zijn. Allereerst zelf meer in het zadel gaan zitten, meer op je zitbeenknobbels, jouw zit is te veel voorwaarts te weinig drijvend waardoor je je paard op de voorhand dwingt. Dus meid ga op je kont zitten, bovenlichaam terug schouders meer naar achteren. Hoofd TROTS rechtop en kijk naar voren niet naar benenden, voel wat de pony onder je doet.
Vuisten rechtop vanuit je pols licht naar binnen, geen pianoachtige hand want dan kun je minder subtiel ophoudingen geven. Beugels een a twee gaten korter maken zodat je je hak uit kunt drukken want je hebt je been opgetroken waardoor je niet kunt drijven. Onderbeen ietsje verder terug. Dan ga je je paard meer voorwaarts rijden van achter naar voren, vergeet dat hoofd. Dat komt vanzelf als hij voorwaarts is en ruimer leert lopen, zichzelf leert dragen. veel overgangen rijden, stap draf galop en dergelijke. En voorwaarts heft neits met snelheid te maken meer met de beweging en het ritme van de beweging.

En dat fjorden vaker zouden hangen dat geloof ik niet zo ieder paard is in een eigen houding te rijden, in de natuur zou hij ook niet gaan hangen.

Sucses en denk niet te negatief over jezelf houd plezier in het paardrijden.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:09

tanx voor de reactie's Haha!
bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen, hopelijk is dr vandaag iemand die rijfoto's kan maken Lachen
maar wel bedankt voor de reacties

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:42

Ik denk dat de mensen die een jaartje in de manegelessen hebben meegehobbeld hun paardje neit zo netjes aan het lopen hebben en dat ze ook geen verstand hebben van dressuurmatig meecrossen! Verder heeft Kafue helemaal gelijk over je houding, en probeer dat vol te houden, met motivatie kom je er echt wel!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:03

Haha! rijden ging vandaag al een stuk beter, heb wat tips van jullie geprobeert, naar mijn weten liep ze al stukke minder te hangen als deze hele week.
had even een dipje Tong uitsteken
maar bedankt voor de tips Haha!

Rudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:20

Het hangen, is te verhelpen met die 8erhand onder te rijden. De een laat zich beter rijden dan de ander, maar wanneer hij 8er zakt, zal hij lossen op je handen omdat hij die steun niet meer nodig heeft. Een oplossing kan zijn om je paard een tijdje met een pessoasysteem te longeren. Zo, als hij op je 'handen' gaat duwen komt er spanning 8eraan. Wanneer hij dan 8er bijkomt, lost hij vooraan. Een ander bit in steken heeft helemaal geen zin ik spreek uit ondervinding Lachen ) Je moet een stap terug zetten naar die basis. 8er onderrijden en voorraan loswerken. Het kan helpen om je paard rond en diep te rijden, maar met zo weinig mogelijk teugelcontact. Zo weet je zeker dat hij op z'n eigen benen loopt. Hij volgt je hand (diep) en loopt 8er onder z'n lichaam (rond). Maar longeer hem eerst een paar keer met een pessoasysteem, zo moet hij lossen op z'n eigen 8erhand. Maar als je er zelf niets van afweet, vraag iemand met ervaring. Verkeerd gebruik verergert in de meeste gevallen alleen maar. Veel suc6

Greetz Rudy

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:07

Kafue schreef:
De tips voor jou zijn. Allereerst zelf meer in het zadel gaan zitten, meer op je zitbeenknobbels, jouw zit is te veel voorwaarts te weinig drijvend waardoor je je paard op de voorhand dwingt. Dus meid ga op je kont zitten, bovenlichaam terug schouders meer naar achteren. Hoofd TROTS rechtop en kijk naar voren niet naar benenden, voel wat de pony onder je doet.
Vuisten rechtop vanuit je pols licht naar binnen, geen pianoachtige hand want dan kun je minder subtiel ophoudingen geven. Beugels een a twee gaten korter maken zodat je je hak uit kunt drukken want je hebt je been opgetroken waardoor je niet kunt drijven. Onderbeen ietsje verder terug. Dan ga je je paard meer voorwaarts rijden van achter naar voren, vergeet dat hoofd. Dat komt vanzelf als hij voorwaarts is en ruimer leert lopen, zichzelf leert dragen. veel overgangen rijden, stap draf galop en dergelijke. En voorwaarts heft neits met snelheid te maken meer met de beweging en het ritme van de beweging.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ga eerst lekker op je paard zitten, werk aan jezelf. Laat het hoofdje voor wat het is en rijdt lekker voorwaarts aan het achterbeen. Als je paard zichzelf leert dragen dan wordt het allemaal veel gemakkelijker.
Mijn pony is ook type stofzuiger/duikboot. Veel te veel op de voorhand en hangen op het bit als ie de kans krijgt. Ga niet overstappen op een scherper bitje, maar maak de achterhand en rug sterker door veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen te rijden.
Heb vertrouwen in jezelf! Als je rijdt met zelfvertrouwen ziet het er al heel anders uit!