Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gvman schreef:hoi, zoals ik de onderwerpen hier lees is precies iedereen heilig hier doen ze nooit iets mis bij een paard is dat ook zo in werkelijkheid. Zit ik hier voor in het juiste forum ik weet het niet. Maar straffen jullie je paard nooit eens of doen jullie nooit eens iets erg met je sporen of zweep? Voorwat straffen jullie je paarden enz.
groetjes sorry als het misschhien onbeleefd overkomt
maar straffen als ze stout zijn doe ik wel... mijn hengstje (wordt dit jaar 3) begint een beetje te puberen en als hij hapt dan laat ik dat deel van me waar hij wil happen even 'uitschiten' als het ware... of als hij loopt te 'klieren' aan het halstertouw of als hij gaat 'staken' dan zeg ik met mijn strengste stem Ahhh! of Denk er om! Dat is meestal voldoende... slaan op het hoofd doe ik niet, maar als hij met voetjes pakker gericht trapt dan krijgt hij wel een flinke tik (of schop) terug... het liefst op zijn kont of wat zachter tegen zijn buik. In de kudde wordt hij zo ook opgevoed dus ik ga er van uit dat dat duidelijk gedrag voor hem is en het gaat prima... gelukkig is is het alles behalve vaak nodig. Mijn merrie hoef ik zelden te straffen en als er al iets zou zijn dan weet ik dat het bij haar meer dan voldoende is als ik mijn stem verhef of een heel zacht tikje geef. Overigens straf ik zeker niet voor gedrag dat voorkomt uit angst voor iets, dan stel ik mijn pukkies hooguit gerust. Paal schreef:Natuurlijk straf ik mijn paarden wel eens, wat dacht je dan ? Ik draag altijd sporen met een wiel en geloof me, ik trek die wielen er echt wel eens overheen. Maar alleen als ik vindt dat het paard dat verdient. Hetzelfde geldt ook voor de zweep, die heb je ook niet voor de sier bij je, toch ? Ik geef er heus wel eens een lel mee, maar ook weer in het redelijke. Ik ga niet mijn paard bovenhands met de zweep afrossen voor niets.
Natuurlijk kan je ze daar wel voor gebruiken, maar als ik een zwwep meeneem met rijden, doe ik dit om af en toe een aanwijzing te geven en ik neem hem niet op voorhand al mee zodat ik mijn paard een lel kan verkopen.
, gelukkig komt dit steeds minder voor. Je leert jezelf wel in de hand houden, want je merkt dat dat veel beter werkt, dan boos te worden
Dan kan je ze daarna weer belonen