een vraagje over galop wisseling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekky

een vraagje over galop wisseling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:35

hai hai Haha!

ik had nog een vraagje:
hoe leer je je paard om op jouw commando een galopwisseling te maken?
mijn verzorgpony kan het wel alleen meestal doet ze het uit haar zelf.
ik weet dat je je paard moet omstellen en dan andersom aandrijven zeg maar om op de andere galop uit te komen alleen doet ze dit niet.
weten jullie hoe je dit goed kunt oefenen?

kusssies rebecca

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:42

Waarom wil je het kunnen???
Bij een galopwissel komt heel veel kijken.
Ik kan je hier de theorie wel gaan geven maar lijkt me beter als je t bij je instructie gaat trainen als je er al wel eens aan toe bent (wat ik me afvraag)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:43

Eerst beginnen met de eenvoudige galopwissel, dus bijvoorbeeld linkse galop, dan diagonaal, een paar passen draf(in het begin bijna een hele diagonaal) en aanspringen in rechtergalop. En zo steeds sneller op elkaar tot ze het in een keertje kunnen.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:47

Zeker doen wat hierboven staat!! Ga ook oefenen om op de rechterhand in de linkergalop aan te springen. En andersom! Als jouw paardje goed aan de hulpen is gaat het makkelijker!

Als dit allemaal goed gaat, dan kan je beginnen met een balkje op de grond te leggen (op diagonaal of van de ene volte in de andere). Je komt dan in de rechtergalop (bijvoorbeeld) aan en dan geef je vlak voordat je over balkje gaat de hulpen voor de linkergalop. Dit vaak oefenen!

Ook kan het helpen om niet op de diagonaal over te springen, maar van de ene volte in de andere. Je moet dan, zeg maar, veel meer van stelling veranderen.

Veel succes ermee

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:10

oke ik zal het proberen Haha!
dank je wel voor de tips
en carlijn 83 ik ben er wel aan toe ik wil het graag oefenen.
duss ik weet zeker dat ze het kan en ik ga jullie tips eens uitproberen

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 22:12

en mag ik ook even vragen carlijk 83:
waarom zeg je:
als je er wel een aan toe bent(wat ik me afvraag)
wat bedoel je daarprecies mee?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:42

Mijn moeder was pas M2/Z1 toen de instructrice ineens zei: Ga maar van hand veranderen, geef de andere galophulp en hij springt zo over. En dat gebeurde, maar dat was uit jaren trainen. Ze had het nog nooit geoefend of wat dan ook. Met mn pony probeer ik het wel eens. Maar hij vergeet wel eens dat hij ook achterbenen heeft.

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:51

die van mij doet het ook , je hoeft bij hem alleen maar je benen te verleggen.
alleen heeft de mijne wel z2 gelopen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:05

Op t oude paard lukt het mij ook. Die heeft wel een vrij grove hulp nodig, maar hij kan het wel. Ik denk dat je je paard eerst beter van achter naar voren moet galoperen dat ie echt verzameld is. Als je dan netjes een hulp geeft moet hij het doen. Dit is niet iets waar je zelf mee moet gaan prutsen, vraag het eens op les, anders leer je het nooit goed.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:41

Als het paard het tijdens het rijden vanzelf doet, betekent het dat je het gallopperen nog niet helemaal op de goede manier doet. Je moet bij een galop in de juiste galop kunnen blijven en vanuit stilstand of vanuit stap of draf altijd in de juiste galop kunnen aanspringen. Het wisselen van de galop tijdens het rijden zoals je het nu doet, doet het paard om het voor zichzelf gemakkelijker te maken. Het paard is waarschijnlijk stijf en scheef. Je zal het paard dus soepel moeten maken. Het paard moet in balans kunnen gaan. Als de draf slecht is, is de galop die daaruit volgt ook slecht.... Als het paard overkruis gaat, dus de achter- of voorbenen doorgaan in de goede galop en de bijbehorende voor- of achterbenen in de andere galop gaan, betekent vaak dat de achterhand van het paard nog niet sterk genoeg is. Als je steeds met een paard met zwakke achterhand probeert te galopperen, wordt de situatie niet beter. Je moet de achterhand in draf versterken, door veel te schakelen.
Een galop wissel onder controle van een ruiter vereist een goede zit en een goed ontwikkeld gevoel. Als dat er nog niet is, moet je daar nu nog niet aan denken. Ik zou hiermee nog maar even wachten.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:22

GoldStar schreef:
Als het paard het tijdens het rijden vanzelf doet, betekent het dat je het gallopperen nog niet helemaal op de goede manier doet. Je moet bij een galop in de juiste galop kunnen blijven en vanuit stilstand of vanuit stap of draf altijd in de juiste galop kunnen aanspringen. Het wisselen van de galop tijdens het rijden zoals je het nu doet, doet het paard om het voor zichzelf gemakkelijker te maken. Het paard is waarschijnlijk stijf en scheef. Je zal het paard dus soepel moeten maken. Het paard moet in balans kunnen gaan. Als de draf slecht is, is de galop die daaruit volgt ook slecht.... Als het paard overkruis gaat, dus de achter- of voorbenen doorgaan in de goede galop en de bijbehorende voor- of achterbenen in de andere galop gaan, betekent vaak dat de achterhand van het paard nog niet sterk genoeg is. Als je steeds met een paard met zwakke achterhand probeert te galopperen, wordt de situatie niet beter. Je moet de achterhand in draf versterken, door veel te schakelen.
Een galop wissel onder controle van een ruiter vereist een goede zit en een goed ontwikkeld gevoel. Als dat er nog niet is, moet je daar nu nog niet aan denken. Ik zou hiermee nog maar even wachten.

Amen.
Imo is er voor galopwissels een hele hoop evenwicht, training en controle nodig. Dus niet zomaar iets wat je "wel eens even wil gaan proberen" Het is niet voor niks een oefening uit de hogere klassen.
Ik denk dat je er inderdaad eerst aan moet werken dat je paardje in de juiste galop goed recht kan rijden, en dan kun je eens aan eenvoudige wissels gaan rijden. Mijn vriendin is nu 4 jaar met haar paard bezig, en zij beginnen er (zij = samen met haar instructeur) net aan te denken.
Alleszins veel succes...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:21

GoldStar schreef:

Dit was het eerste wat ik zat te denken hier ben ik het helemaal mee eens.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:16

Ik ben het ook absoluut eens met wat hierboven geschreven wordt. Zolang je nog niet richting Z gaat heb je met galopwissels nog niets te maken. Zorg eerst maar eens dat je je paard op alle andere vlakken goed voor elkaar hebt, zodat je eerst de B t/m de M vlekkeloos doorkomt. Zo'n oefening lijkt simpel, maar zoals uitgelegd vergt het veel ontwikkeling en concentratie van zowel paard als ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:04

Ik vind dat er op bokt vaak met heel veel ophef over de wissels gesproken wordt. TS stelt gewoon een vraag namelijk...

een wissel rijden is niet zo moeilijk, een goede wissel wel. Je kunt nl maar tot op beperkte hoogte zeggen dat ie lukt of niet, je kunt heel erg veel sleutelen aan de kwaliteit van je wissels.

Je begint met wissels op een paard dat goed in balans kan galopperen, zowel gewoon als in contragalop, dat je nauwkeurig kunt schakelen in de galop (dus controle hebt over het achterbeen) en dat scherp is aan de zijwaartse hulpen. Meestal ben je wel in het Z aanbelandt als je paard aan die voorwaarden voldoet...

Ik leer het aan vanuit de contragalop. Je plaatst je paard in de contra schouder voor naar de binnenkant en geeft dan in het zweefmoment de hulp voor de wissel. Als je aan bovengenoemde voorwaarden voldoet is het aanleren van de wissels meestal niet zo heel moeilijk.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:12

Het gaat er ook niet om dat mensen niet willen uitleggen hoe ze een galopwissel moet rijden, maar er werd gevraagd of de TS daar wel al klaar voor was. Naar eigen zeggen is ze er klaar voor, maar naar wat anderen uit haar verhaal opmaken is ze dat dus nog niet. Waarop ik dan weer vind dat je er nog niet aan hoort te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:27

Ze kan het proberen, ze krijgt het waarschijnlijk toch niet voor elkaar maar dat is zo'n banketstaaf antwoord...

Bovendien leest er misschien wel iemand mee die er wat aan heeft.

IMO is heel hard schreeuwen dat je ergens niet aan toebent een beetje flauw. Als je nooit eens wat probeert kom je ook nooit verder.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:32

Oke, daar heb jij dan gelijk in Haha!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:21

rebekky schreef:
en mag ik ook even vragen carlijk 83:
waarom zeg je:
als je er wel een aan toe bent(wat ik me afvraag)
wat bedoel je daarprecies mee?

Niets verkeerds in de planning hoor! Knipoog
Ik vroeg het me af omdat je verder niet echt veel info in je 1e berichtje hebt gezet, bijvoorbeeld welke klasse je rijdt ofzo..

Maar als jij echt denkt dat je er aan toe bent, veel plezier maar ik vind wel dat je dat soort oefeningen met je instructie hoort te leren en niet vanuit theoretische antwoorden vanachter de compu en daar vervolgens zelf thuis mee gaat oefenen waarbij de kans errug groot is dat er dikke fouten in sluipen.
Verder ga ik helemaal mee met bericht van GoldStar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:28

Ik denk dat je het om moet draaien. Je paard moet aan een aantal basiseisen voldoen om een goede wissel te leren springen. Dat hangt niet per defenitie aan een klasse. De meesten die dat voor elkaar hebben zullen wel in het Z aanbeland zijn, maar er zijn er zat in het Z die dat nog niet voor elkaar hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:23

Wanneer je een mooie eenvoudige wissel kunt rijden [voorwaarts gereden en niet uit galop laten klappen] dan kun je eens gaan denken aan een vliegende wissel. Een eenvoudige wissel is trouwens een overgang galop-stap-galop. Daar komt dus zeker geen draf bij kijken!!
Als je die oefening goed beheerst heb je laten zien dat je je paard voldoende kunt sluiten en terug kunt laten komen op een achterbeen.
De vliegende wissel is vooral een kwestie van timing. Je rijdt in contragalop over de hoefslag. Op de lange zijde tel je de passen. In het zweefmoment stel je je paard om waardoor hij wisselt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 08:50

Ik zou het persoonlijk al helemaal uit mijn hoofd laten om je paard te leren wisselen met behulp van grondbalken. Het gevaar hiervan is namelijk dat je paard de wissel 'in tweeën' springt. Dit houdt in dat je paard eerst met de voorbenen van galop wisselt en een sprong of meerdere sprongen later pas met de achterbenen.

Je moet inderdaad eerst aan een aantal voorwaarden voldoen in de training van je paard voordat je een gecontroleerde vliegende wissel kunt springen. Wat dat betreft eens met Zep. Ook eens met Zep dat je best eens spelenderwijs het een en ander kunt proberen zolang het maar geen frustratie voor jou (én je paard) wordt!

Ik ben in de training van mijn merrie (in training thuis L2/M1-niveau) ook al rustig aan begonnen met spelenderwijs de vliegende wissels. Ze kan nog geen gecontroleerde en verzamelde contragalop, de eenvoudige wissels lukken wel maar nog niet voor een voldoende en nog niet voldoende onder controle maar omdat ik zelf al veel ervaring heb met de vliegende wissels, moet ik dit van mijn instructrice al spelender wijs meenemen in de training. Dit doe ik voornamelijk als mijn paard nog fris is, ik laat haar op iedere hand 1 - 2 wisseltjes springen en dan laat ik het verder met rust....

onthou dat alles Leuk moet blijven!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:54

Ik kan het zelf ook nog niet, maar als ik ga van hand vernaderen laat ik op de lange zijde mijn pony veruimen, en dan is het voor hem ook moeilijk, dus springt die over. Einglijk is dat niet goed..Mijn instuctrice kan het ook met jonge paarden op commando. Je moet er vroeg mee beginnen, en steeds opnieuw proberen...Een speciale hulp steeds gebruiken, die ik niet vat! Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:14

Ik weet niet of je wedstrijden rijd maar onthoud wel dat als je je pony leert changeren dan krijg je straks geheid problemen met de contragalop. Gaat 'ie uit zichzelf overspringen. Tenminste, dat risico loop je. Als je je paard of pony lekker aan de hulpen hebt staan dat mag hij het in de regel niet doen natuurlijk.
Ik heb mijn paard, net als Randy01 ook op ongeveer L2/M1 niveau lopen. Daarnaast krijg ik elke week springles en daar laat ik m'n paard changeren. In de dressuurtraining krijg ik het ook wel voor elkaar dat ze changeert maar of het een goede wissel is weet ik niet. Ik ben er ook niet echt mee bezig omdat ik weet dat ik anders problemen met de contragalop krijg. Dus ik ga er pas mee bezig al ik richting de Z ga. En daar ben ik voorlopig nog niet. Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:01

Eerst zorgen dat je je contragalop goed voorelkaar hebt. Ik vind de wissels zelf het makkelijkst te rijden vanuit contra galop naar de goede galop. In princiepe hoef ik alleen mijn buiten been te verleggen en mijn gewicht te verplaatsen.

En uit zichzef overspringen moet je dus niet meer toestaan eigenlijk, eerst moet je galop helemaal goed zijn beide kanten op en ook contra.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:11

Het is maar het afhankelijk van wat voor wissel ze wil rijden.
Bij het springen heb je geen 'goede' wissel nodig, als je paard maar wisselt.