Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Ik had afgelopen week les van Stephanie Luning (landelijk springamazone) en die vertelde tegen een clubgenoot van mij die ook een superdrukke pony heeft; gewoon doorrijden in galop, het is beter dat ze voorwaarts zijn dan dat ze terugkomen.
Het lijkt vreemd, maar ook na de sprong moest ze dan even stevig doorgalloperen over de hoefslag en dan weer een sprong springen. Niet zo erg hoog, maar met flink tempo, laat maar los!!
Na een tijdje wilde het echt veel beter en toen kon het ook wat hoger gezet worden; de pony ging er niet meer zo idioot hard vandoor!!! Het leek of hij zich veel meer ontspande en dacht; ik mag lekker springen
zonder dat baasje zo hard in mijn mond trekt voor de sprong!! stalleke schreef:Nou het voorbij hindernissen rijden isgeen probleem, dan blijft ze in eigen tempo, na de hindernis meteen stilzetten heb ik ook geprobeerd, dat doet ze ook goed en meteen, het in rustig naar de hindernis rijden lukte op t einde maar zodra je er 2 meter van af bent vliegt ze toch weg en heb je helemaal niets te vertellen
kattebeest schreef:VOOR de hindernis stoppen.
Meestal blijven ze redelijk rustig een eind voor de sprong, maar naarmate die sprong dichter komt worden ze heter. Een paar meters voor de sprong stop je dan.
Terug opnieuw aanrijden. Blijft ie rustig? Dan laat je het paard springen. Wordt ie terug te heet: weer stoppen.
Inderdaad zullen sommigen paarden twijfelen. (moet ik nu springen of niet?)
Zaak is om DUIDELIJK in de hulpgeving te zijn. Springen=springen, stoppen=stoppen, niet afwachten, rijden!
Maar als hij een paar keer stil gezet is of iig flink op de rem, is hij wel rustiger en beter te houden. 
vlak voor de hindernis er ineens keihard langsaf ging, die moest ik stiltrekken voor hij voorbij de hindernis schoot, maar als ze op de hindernis afgaan en je trekt ze dan stil, leer je ze imo weigeren, iig dat gevoel heb ik erbij, en zo is het me ook altijd verteld, ook op de springstal waar ik heb gewerkt.

kattebeest schreef:Nou ga ik weer veel commentaar krijgen maar hier komt ie:
Met paarden die té graag willen is dit een goeie tip (in mijn ogen):
Probeer zo rustig mogelijk aan te rijden en stop voor de hindernis.
Herhaal een aantal keer.
Het paard zal meer op jou gaan letten.
'Mag ik dan nu eindelijk es springen? Nee, k'moet weer stoppen.'
Om den duur zal ie meer op je gaan letten. Als je dat voor elkaar krijgt en hij blijft rustig voor de hindernis kan je er gewoon over.
'Zal ik weer moeten stoppen? En baas, wat zal het worden? Ik mag, joepie!'
Wordt ie terug te heet, weer opnieuw beginnen.
WEES DUIDELIJK IN HULPGEVING!!!![]()
STOPPEN = STOPPEN en SPRINGEN = SPRINGEN.
=> Ik heb nog niet geweten dat je een paard zo leert weigeren met deze methode.
Gewoon duidelijk zijn.
succes!