alleen maar weigeren, wat zou jij doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

alleen maar weigeren, wat zou jij doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:10

Ik heb een pony die vaak weigerd. Als het een simpel sprongetje is niet maar word het iets hoger of moeilijker stop hij ermee. Heeft er iemand tips Verward
Laatst bijgewerkt door wondertje op 02-01-05 16:53, in het totaal 2 keer bewerkt

schanul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:14

Waarschijnlijk durft hij het dan gewoon niet Scheve mond
Ik denk dat je het dan heel langzaam moet opbouwen steeds ietsje hoger.
Vooral niet te snel willen denk ik, hij moet wat meer vertrouwen krijgen..
Of probeer je dit al een tijd?? het ene paardje leert gewoon wat sneller dan de ander suc6 OK dan!

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:17

Tja die van mij wil ook nog wel eens weigeren...
Ik denk ook dat ze bang is.
Veel met haar praten als je op de hindernis aaanrijdt, niet te veel in de mond zitten en goed been eraan,
En als ze die lage springt: goed belonen. Haha!
Ik hoop dat je er wat an hebt. Suc6! OK dan!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:26

Ik heb al vanalles geprobeert ook na elke 3 sprongen 5 cm hoger maar als het dan ong. boven de 80cm komt doet ie het niet meer ofdat ik nou met een hele harde hand ga rijden en heel streng en boos doe of met een hele zachte en heel lief tege um doe hij doet ut gewoon niet

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:50

Dan vind je pony die hoogte eng. Dat moet je rustig opbouwen. Eindig met de hoogte die je pony nog wel springt. Na een tijdje kun je 1 ck hoger proberen en zo steeds verder. Boos worden heeft geen zin. Wat zou jij doen als je iets niet durft en iemand dwingt je? Je maakt je paard zo aleen maar banger. Als hij niet springt geeft niet, hindernis lager en opnieuw proberen. Zodra hij de hogere hindernis wel springt gelijk belonen. Ookal gooit hij de balk eraf, blijven belonen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:54

probeer het eerst eens met vrijspringen, gaat het dan wel goed?
ik weet niet hoe groot je pony is maar ik vind 80 cm. ook al best hoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:07

Mijn pony vloog heel vaak om de hindernis heen als die wat hoger werd maar dat kwam omdat ik het zelf wel wat eng vond en hem er niet goed heen reed.Ik heb nu springles om de week en met die begleiding leer je echt heel veel en gaat hij er nu altijd over heen en er niet meer omheen.

Ik vind 80 cm eigenlijk wel al heel erg hoog mss overschat je je pony.Springen gaat niet om de hoogte maar het is veel mooier om een parcours met mooie lijnen rond te komen.

loveflash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:09

heeey nou ik spring zelf ook wel vaak maar mischien zou juh kunnen proberen om achter een andere pony te gaan rijden die wel goed ken spring en daar acher proberen of dat er iemand ff naasrt loopt en op het laast los laat naja.........veeel plesiier en ik hoop dagty juh er nog wat aa had xxxjes francis en iris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:05

Hinder je hem zelf niet perongeluk?

Vaak zie je ruiters, relaxed zitten als het lager is, maar onbewust als het hoger is, wat meer gespannen.

Kom je ook niet te vroeg uit het zadel?
Hierdoor zijn er veel paarden die als het hoger word, onzeker worden.
Heel logisch, als je na gaat, want zit je net te vroeg naar voren, breng je gewicht op zijn voorhand, die hij dan mee naar boven moet liften.
Op een lage sprong niet zo erg, maar als het hoger word, durven sommige dat niet meer, omdat ze bang zijn de balk te raken.

Wat zegt je instructeur er verder van?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:22

ik zou zeker de eerste tijd niet hoog gaan springen niet hoger dan +- 50 a 60 cm zeker de eerste weken niet.
vraag hem niet teveel 80 is best hoog voor de ponny mischien is hij nog niet sterk genoeg in de achterhand bouw het zeer langzaam op.
sucses

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 23:12

Bedankt voor jullie reacties maar heeft er misschien iemand anders nog tips want dit is allemaal niet het probleem

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:21

Als je zelf niet voor je uit kijkt, stopt een pony meestal ook!
Verder kan pertinent weigeren wijzen op voorbeen problemen als overhoef, hoefkatrol ontsteking, lichte hoefbevangenheid, pees problemen, rug problemen, slechte ogen (!)of je hindert hem gewoon.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:26

Als jouw pony echt niet wilt springen en de lol er niet van inziet, moet je niet evrder gaan. Das niet leuk voor de pony en niet voor jouw. Spring dan gewoon lekker laag zodat jullie allebei plezier hebben!!!

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:16

probeer anders eerst balkjes te lopen als ze dat wel doe maak dan een heel klein sprongetje, probeer snelheid te maken en zorgen dat ze der tog overheen gaat, veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:34

wondertje schreef:
Ik heb al vanalles geprobeert ook na elke 3 sprongen 5 cm hoger maar als het dan ong. boven de 80cm komt doet ie het niet meer ofdat ik nou met een hele harde hand ga rijden en heel streng en boos doe of met een hele zachte en heel lief tege um doe hij doet ut gewoon niet

zoals je het nu beschrijft heb je van alles geprobeerd......
Ik denk dat dat van alles wel eens een deel van het probleem kan zijn.
Je pony weet niet wat hij aan je heeft omdat je elke keer anders reageerd. Hij weet niet wat hij moet verwachten als hij op een hindernis afgaat, want jij doet elke keer iets anders.
Dat is eng voor een pony.

Altidj op dezelfde duidelijk manierreageren en zeker niet anders gaan doen omdat het hoger wordt is al een deel van de oplossing.

Mijn idee ( naast het niet meer proberen of alelen onder deskunidge begeleiding )
Neem de tijd, echt heel veel tijd.

Eerste vier weken niet springen maar twee keer per week balkjes . allerlei soorten op de volte, over de diagonaal, op verzamelde en juis gestrekte drag afstand, bedenk maar wat leuks.
na die eerste maand ga je na de balkjes een heel klein sprongetje zetten, echt klein....
doe dat ook maar eens twee weken.

Daarna een tijdje oefenen met kleine dubbel of triples of een mini parcours ( gewoon lekker op 50 cm ). nog steeds ook de balkjes
Als je een heel parcours op die manier vlot en soepel samen springt, en dan ben je minimaal een maand of twee verder.
Ga dan heel langzaam het een of ander uitbreiden. Met 5 cm per week ,niet per keer.
Het mooiste is natuurlijk om dit onder begeleiding te doen.

En geen hard hand of andere "enge" truukjes. gewoon netjes rijden, netjes recht eropaf sturen. Vooral NIET anders doen dan anders omdat je pony als jij anders doet, natuurlijk ook "denkt" dat er iets bijzonders en misschien wel iets engs aan de hand is.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:36

kan je dr niet los laten springen????

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:44

als jouw pony niet wil gaan springen zodra het hoge staat,
waarom spring je dan hoger.?
ik weet niet hoe vaak jij springt per week, ga er vanuit 1x per week
maar ik zal gewoon de hoogte aanhouden die die wel wil springen
en eens in de 2 of 3 weken wat hoger gaan maar niet te vaak.
niet elke keer dat als je springt hoger gaan springen dat niet.
gewoon lekker rustig aan.
en anders heb je misschien geen springpony dan maar verder in de dressuur