paard op de van krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veeryus

paard op de van krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:23

Hey allemaal,
Ik weet niet of ik hier wel in de juiste rubriek zit, maar kom.

Wij hebben sinds een maand een nieuw paard-Jeany- erbij.
(voor mijn man, want ik heb al een paardje: Sunny)
Ze is 12 jaar, heeft zo een stempel op haar poep (Nl. warmbloed)
Ze kwam van Duitsland, waar ze een veulen gehad heeft een tijd geleden.

Nu ze had een jaar niet gereden en we hebben ze de eerste maand in de manège gestald.
Alles gaat goed, niet perfect, maar ze is heel braaf.

Nu hebben we ze naar onze wei en stallen gebracht (met de van), nu dit is al het eerste probleempje.
Ze stapte de van goed op, na wat treuzelen en koppigheid van haar kant en wat volhouden en geduld van onze kant (hooguit een 10-tal minuutjes geduurd)

Wij rijden 2 avonden per week, dus vanaf nu altijd met de van naar de manège.
Ter voorbereiding hebben we onze paarden vorige week eens samen opgeladen.
Eerst Jeany erop, na 10min ging dat wel, en dan Sunny heel gemakkelijk (zij is dat ook gewoon)
Nu gisterenavond aiaiaiai, Verward Jeany er eerst op proberen te zetten: we hebben daar 3 kwartier staan sukkelen, man ik voelde mij zo dom!

Dus wat hebben we gedaan: ik liep met haar aan de hand richting van, we komen aan de “opstapbrug”en ze stopt, wil niet doorlopen, keert haar poep helemaal schuins, maar zet toch haar voeten al op de brug (niet vanvoor maar zo waar het wat hoger wordt, dus niet de goede manier van opstappen.
Uiteindelijk loopt ze erin (na +/- 25 min schat ik) gewoon rustig naast mijn man. (hij heeft het ook eens geprobeerd) we zijn rustig en vriendelijk doch kordaat gebleven.
Maar ik ben niet gewoon dat hij dat doet (ik zet het paard altijd in de van) en wist niet direct wat te doen (nu wel dus: dat ding achter haar poep sluiten….) . natuurlijk kwam ze er terug uit gelopen…. Stom hé?! Huilen Dat vergeet ik nu dus niet meer hé.
Dan is er iemand ons komen helpen en na lang zwoegen (in totaal 45 min schat ik) is ze erin gegaan.

Na de les, terug opladen. Terug hetzelfde liedje, maar gelukkiglijk korter :eerst draaien met poep en niet voorruit willen gaan, en dan uiteindelijk toch maar eringestapt... (10 min)

Ik hoop dat dit, naarmate we het meer doen en volhouden, vlotter gaat verlopen (dit was met Sunny ook het geval, maar Sunny was gewoon koppig en bleef staan, zij draaide ni met haar poep of zo , en nu gaat ze erop alsof het niets is) dit is ons gelukt zonder hulp van buitenaf, maar in dit geval zou ik zeggen: heeft er iemand tips?

Ik weet dat er 1000 manieren zijn, maar graag ééntje zonder wortel en zweep…
Alvast bedankt! En prettige feesten hé!!!!!! Veel rijplezier in 2005! OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:26

Een longeerlijntje aan de ene kant van de trailer vastmaken, en achter haar achterhand om aan de andere kant iemand de lijn vast laten houden om druk geven. Omdat je dan het reflex krijgt dat het paard een stap naar voren doet (door de druk dat het paard op die plek krijgt) loopt hij er makkelijker in.

Zweep, zou ik idd niet doen, maar wat is er mis met een wortel?

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:32

wel in feite heb ik niet echt iets tegen het gebruik van wortel of voer, maar ik ken mezelf: als ik dit Jeany gewoon maak en ik vergeet de wortel eens dan heb ik (misschien) een probleem. En ik kan nogal wat dingen vergeten hoor....Lachen

veeryus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:34

Oh ja belangrijk detail: we hebben zoals jij schrijft een longeerkoord gebruikt en inderdaad dat vergemakkelijkt het naar voren gaan. Met twee is het gewoon wat moeilijker (vind ik toch) om ze er recht op af te laten gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:40

Het is makkelijker als je met drie personen bent. Om te beginnen kun je proberen met twee lijnen te werken. Een lijn vastmaken aan de linkerkant van de trailer, achter de achterhand om naar de rechterkant toe en daar staat iemand die hem vasthoudt. Hetzelfde doe je aan de rechterkant van de trailer: daar lijn vastmaken en via de achterhand naar de linkerkant toe. De derde persoon staat in de trailer en houdt het paard vast. Als beide lijnen worden aangehaald kan het paard niet anders dan recht naar voren lopen. Als je dit zo in het begin vaker meeneemt, kun je later met een lijn gaan werken en die uiteindelijk helemaal weglaten.

Ik zou het paard ook niet met een wortel de trailer in lokken. Maar een beloning als hij er opstaat (en dat kan dan die wortel zijn, of een uitvoerige beloning op de hals) is dan wel op zijn plek. En als je toevallig de wortel bent vergeten is het dan ook niet erg. Het paard zal het de volgende keer gerust weer doen, en het je niet kwalijk nemen dat hij die wortel toen niet heeft gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:43

Vergeet vooral ook niet om ze eens op de wagen te zetten voor iets anders dan hard werken. Maak die wagen maar leuk. Dus zet ze om te trainen eens op de wagen, geef ze daar hun voer (behalve lekker werkt kauwen ook ontspannend! Ik ben dus WEL voorstander van een appeltje met laden) en haal ze er dan weer af. Of rij eens een paar straten, ga terug naar huis en doe ze lekker de wei in.
De combinatie met leuke ervaringen zal het laden steeds makkelijker maken.

De longeerlijntip vind ik trouwens ook prettig werken. Zwepen bij het laden daar geloof ik niet in. Maar even 'opsluiten' met een lijntje vind ik prima.

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:03

Mijn paard heeft ook trailerangst..
Dat komt omdat ze un X uit de veewagen is gevallen...

Telkens id het ook een blamage bij ons om trailer te laden!!
Maar wij hebben sinds un half jaar un tp gekregen van een goede vriend van ons !!

Je paard de trailer in de takkelen Haha!
Klinkt misshien heel wous!!

Maar je moet soort koeientouw hebben...
die toe je eerst dubbel en over de rug onder de buik... dan trek je het touw onder de buik door en geef je koeientouw aan de persoon in de trailer en die moet heb 2 X over de balk draaien en dan gaan trekken

Als snap je ht niet kan ik je un foto laten zien Knipoog
Je paardjuh kan dan nog wel wat tegen stribbelen maar zal op een gegeven moment als un lak lammetje erin lopen OK dan!
En das de bedoeling uiteindelijk Bloos

schanul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:22

Teigertje schreef:
Mijn paard heeft ook trailerangst..
Dat komt omdat ze un X uit de veewagen is gevallen...

Telkens id het ook een blamage bij ons om trailer te laden!!
Maar wij hebben sinds un half jaar un tp gekregen van een goede vriend van ons !!

Je paard de trailer in de takkelen Haha!
Klinkt misshien heel wous!!

Maar je moet soort koeientouw hebben...
die toe je eerst dubbel en over de rug onder de buik... dan trek je het touw onder de buik door en geef je koeientouw aan de persoon in de trailer en die moet heb 2 X over de balk draaien en dan gaan trekken

Als snap je ht niet kan ik je un foto laten zien Knipoog
Je paardjuh kan dan nog wel wat tegen stribbelen maar zal op een gegeven moment als un lak lammetje erin lopen OK dan!
En das de bedoeling uiteindelijk Bloos

Het lijkt mij dat je hem zo alleen maar een trauma bezorgd!!
Maar kan aan mij liggen Verward Ik zou dit zeker niet uitproberen....

Teigertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:34

Dat ligt zeker aan jouw Tong uitsteken
Neej maar het gaat bij ons juist beter nu met laden!!
In het begin probeert ze wel uit maar later stapt ze er gewoon in Haha!